*

Jo(ram)

• 427
  • the milkman of human kindness
Wat een speaker(tje) (voor zo weinig geld) S15
« Gepost op: 3 december 2017, 10:26:22 »
Iemand op zoek naar een prima speaker setje voor weinig geld?  (Hier een korte recensie van een niet erg goeie recensent. :D)

Gisteren de kans gehad op bij mijn peter de (nieuwe) Polk S15 eens te beluisteren. Setprijs 300 Euro.  Persoonlijk vind ik hem ongelooflijk mooi.  Maar dat is bijzaak.  Ik was meteen verrast, maar dan ook weer niet zoveel, omdat ik zelf 2 sets van Polk heb(andere series).  Ik was vooral verrast dat een setje van deze afmetingen goed presteert in een woonkamer .  In principe zou je denken dat ze ietwat te klein zijn maar dat viel goed mee.  Misschien heeft dit iets met de Powerport te maken die van de hand van Polk zelf is.  (Die zou vooral een meerwaarde zijn bij boekenplak speakers.)   Zelf denk ik dat indien je geen vloerstaanders wil, de iets grotere broer nog beter zou zijn voor de woonkamer, de S20.  Volgens een recensie zou deze S20 de prestaties van een vloerstaander benaderen.  Maar zijn vrouw had liever geen "te grote" speakers. 
De speakers klonken heel eerlijk.  De bass was duidelijk niet overdreven of te weinig maar net genoeg.  Eerlijkheidshalve moet ik er wel bijvertellen dat we vooral klassieke muziek beluisterd hebben.  De hoge tonen waren heel klaar en zuiver.  Net zoals het midden.  Alles was mooi in evenwicht.  Zoals ik eerder zei, bij iets grotere volumes bleef hij opvallend sterk (geen vervormingen) te presteren.  Maar hij had daarin ook duidelijk zijn limiet bij nog grotere volumes en 'zwaardere muziek'.  2 setjes (in elke hoek 1) was beter geweest. Ideaal is zo'n setje in de keuken of bureau.Ik vermoed dat die grote broer S20 voor 50Euro meer perfect zou geweest zijn voor zijn living.
(Op Forbes staat nog een betere recensie  :D

Enkele specificaties en afbeeldingen.

Max. belastbaarheid (in Watt)
100
Aanbevolen versterkervermogen (in Watt)
20-100
Nominale impedantie (in Ohm)
8
Gevoeligheid (in dB)
88
Frequentiebereik (in Hz)
50 Hz - 40 kHz
Woofer diameter (in mm)
133.4
Type speaker
2-weg
Bass reflex
Ja
Magnetisch afgeschermd
Nee
Afmetingen (B x H x D) (in mm)
190.5 x 304.8 x 260.4

S20 S15 S10

« Laatst bewerkt op: 3 december 2017, 10:28:29 door Jo(ram) »
Polk Yamaha Thorens Ortofon Marantz B&W Sennheiser Q-Acoustics

*

ezo

• 5117
  • je luistert altijd naar de zwakste schakel
Re: Wat een speaker(tje) (voor zo weinig geld) S15
« Reactie #1 Gepost op: 3 december 2017, 10:37:00 »
Mooi inderdaad

Maar voor 300 is er vast nog wel meer leuks te koop toch??
Pl. Dual 701 Stylus
cd Philips 104 mod( tvwk ) vv vMca220 mod
ev vM 2x pa333mod ---Xanadu
http://rateyourmusic.com/collection/ezo/visual/

*

Jo(ram)

• 427
  • the milkman of human kindness
Re: Wat een speaker(tje) (voor zo weinig geld) S15
« Reactie #2 Gepost op: 3 december 2017, 10:42:34 »
Mooi inderdaad

Maar voor 300 is er vast nog wel meer leuks te koop toch??

Jazeker!! Wat ik zeggen wil is dat je hier veel geluidskwaliteit krijgt voor 300Euro.  Al zullen er nog wel merken zijn die dit presteren. 
Polk Yamaha Thorens Ortofon Marantz B&W Sennheiser Q-Acoustics