test lp voor anti-skating bullshit?
« Gepost op: 7 december 2017, 13:33:54 »
Ik zit weer eens achter de computer allerlei sites af te zoeken en nou kom ik dit tegen. Wat denken jullie, verteld deze man onzin of slaat hij de spijker op zijn kop? (beide filmpjes even bekijken.)

https://www.sound-smith.com/faq/how-do-i-adjust-anti-skating-my-cartridge
« Laatst bewerkt op: 7 december 2017, 14:02:37 door graafie »

*

Jo(ram)

• 286
  • the milkman of human kindness
Re: test lp voor anti-skating bullshit?
« Reactie #1 Gepost op: 7 december 2017, 14:00:08 »
Ik zit weer eens achter de computer allerlei sites af te zoeken en nou kom ik dit tegen. Wat denken jullie, verteld deze man onzin of raakt hij de spijker op zijn kop? (beide filmpjes even bekijken.)

https://www.sound-smith.com/faq/how-do-i-adjust-anti-skating-my-cartridge

Ik hoop alvast dat hij de kop niet met de spijker raakt!  ;D ;D
Polk Yamaha Thorens Ortofon Marantz B&W Sennheiser Q-Acoustics

« Reactie #2 Gepost op: 7 december 2017, 14:01:25 »
tja, wie het weet mag het zeggen, zit er een kern van waarheid in..... ::)
« Laatst bewerkt op: 7 december 2017, 14:04:54 door graafie »

*

morph

• 13229
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2017, 15:20:54 »
Bij het tweede filmpje ben ik afgehaakt toen het vooral in gebazel over procentuele modulatie ontaardde...

Maar er staat gelukkig ook wat tekstuele uitleg onder:

"Frank Schroder and I are of the same opinion about antiskating – and that renders MOST records that provide an anti-skating track totally in error – they are recorded at about 80-90% modulation – or HIGHER - and expect you to set the A-S force so that there is no distortion (or equal amounts on both channels if the cartridge tracks poorly).

The problem with these tracks is that since the required level of A-S force is a dependent of the amount of modulation, it has you adjust antiskating at far too high a level. This would be OK, if you are listening to music that is (by nature of the music) at constant maximum crescendo, without normal musical dynamics - going from loud to soft. Very few pieces of music are like this. When you adjust for this level on a “test record”,  that means that you are very much overcompensated with far too much antiskating as you have adjusted it for where music does NOT spend most of its time. It spends it at about 30-40% modulation levels, and adjusting the A-S with these “test” records results in far too much A-S force; too much stylus force on the right channel, and far too little on the left.

Since there is no properly recorded track that allows proper setting of A-S (there will be such on our new Soundsmith adjustment record), the method that ...

Aha. Wat blijkt: het is vooral een reclameverhaal. Wat een verrassing.

Als een af te spelen test-groef wordt gesneden met gelijke dwarskracht links en rechts omdat de snijbeitel tangentiaal over de plaat gaat, zou dit bij afspelen ook links en rechts gelijk horen te klinken, ongeacht welk type arm gebruikt wordt. Of de frequentie nu hoog of laag is, hard of zacht of daartussen wijzigt.
Aangezien de punt van de naald nooit of hoogst zelden de bodem van de groef bereikt tijdens het heen en weer stuiteren in de groef bij afspelen van muziek (of wat er dan ook op de plaat staat), is afstellen op een groefloos stuk totale onzin. Want in die situatie rust de arm op het puntje van de naald in plaats van "hangend" tussen twee, bij stereo meestal verschillende, wanden.

Voor een heel erg grove voorinstelling van de dwarskrachtcompensatie kan een groefloos deel best worden benut (net zoals de aanname dat deze waarde gelijk zou kunnen zijn aan de naaldkracht), maar het draait bij zo goed mogelijk platen afspelen vooral om fijnafstellingen...
Een normale testplaat met anti-skating track volstaat als er geen scoop voorhanden is.

*

ShaggyNL

• 1089
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #4 Gepost op: 7 december 2017, 15:22:41 »
Het 1e filmpje, yep. Top!

Het 2e filmpje... nope!

Mij is altijd geleerd dat de groef-zijde de naald weg drukt. Echter zijn er twee zijden, dus heft dat elkaar op. Is dat alles? Nee, de buitenste groef is "langer". Hierdoor wordt deze harder weg gedrukt. Dat is dus naar binnen. Daarom moet je een kleine kracht gebruiken om dit (ongeveer) tegen te gaan/op te heffen.

Het klopt wat mij betreft dat de dwarsdruk niet overal hetzelfde moet zijn. De snelheid is aan de buitenkant van de plaat hoger (ten opzichte van de naald) dan wanneer de zijde bijna afgelopen is. Daarom heb je ook veel armen die minder zijwaartse kracht uitoefenen naar mate de arm verder naar binnen gaat. Bij Micro-Seiki armen gebeurt dit en ook bij de oude Stax armen. Dit is zeer effectief, omdat je minder af wijkt van de benodigde zijwaartse kracht op verschillende plekken op de zijde van je plaat.

Hoeveel moet je instellen? Nou, die test LP's zijn wel degelijk nuttig. Zelf kom ik vaak uit op zo'n ˝ tot 1 gram. Het is dus niet waar dat je bij 2g (vertikale) naalddruk ook 2g (horizontale) anti-skating in moet stellen. Dan slijt de zijde van de naald die naar de buitenkant van de plaat wijst meer dan nodig is. (bij geen dwarsdruk slijt dus de zijde van de naald die naar de binnenzijde van de plaat wijst harder).

Enne... dit lijkt mij wel een goed onderwerp voor Geerd. Geerd! GEEERRD! Waar issie als je hem nodig hebt... :o
« Laatst bewerkt op: 7 december 2017, 16:25:24 door ShaggyNL »
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

« Reactie #5 Gepost op: 7 december 2017, 15:55:17 »
Ik had ook al lang een reactie van geerd verwacht, zou hij problemen hebben met zijn scheu in combinatie met rukwinden?  ;D ;D ;D
Het leek mij ook al zo'n raar verhaal, over het algemeen is iedereen het er over eens dat de test lp eigenlijk een pre is om een draaitafel/element goed af te stellen en dan kom je deze filmpjes tegen.

Maar geerd, mocht je even de tijd hebben....... ;)

*

Jo(ram)

• 286
« Reactie #6 Gepost op: 7 december 2017, 16:25:24 »
misschien is ie de grond aan het afspeuren om het diamantpoeder die uit zijn naald gevallen is te recupereren? 

Hopelijk krijg ik die spreekwoordelijke spijker nu niet door mijn kop...

;)
« Laatst bewerkt op: 7 december 2017, 16:27:42 door Jo(ram) »

« Reactie #7 Gepost op: 7 december 2017, 16:27:51 »
Ik stel de anti dinges altijd op het gehoor af met gewoon muziek.
Dit geeft zeker niet de zelfde uitslag als met een testplaat.
Muziek, daar kikker je van op!

*

geerd

• 5143
  • scheun ja
« Reactie #8 Gepost op: 7 december 2017, 16:35:30 »
ik heb er op aandringen van de form genoten mijn licht op laten schijnen .
ik moet dan vaststellen dat deze man denk ik dezelfde curses afstellen element in 1978 heeft gevolgd .
het eerste filmpje ja zo is het maar net .
het 2 de wat doorspekt met een verkooppraatje is ook wel in theorie juist .
alleen de methode vind bij mij niet de voorkeur , met een at95 nog wel te proberen maar een duren v hull naald waag ik er niet aan .
het probleem van de tastplaat is zoals hij aangeeft ik gebruik een normalen lp let op het hoog en zorg dat dat onvervormd is zowel l als r .
de stelregel die ook op het forum wordt gehandhaafd naalddruk is dwarscomp is meestal niet waar je op uit komt .
het is wel een goed begin punt .
de scoop maakt het makkelijker en sneller en schept vertrouwen bij een klant en meten is weten he .
maar luisteren vooral de laatste track geeft voor de kenner genoeg info .
maar als je dan de bearwal van internet gebruikt voor een seac arm bv dan is het een hopeloze en tot mislukken gedoemde oefening , deze heeft geen 15mm overhang zoals er zo veel zijn .
de dwarscomp is het laatste en het lastigste om in te stellen , en dat kan dus pas als alle andere afstellingen corect zijn uitgevoerd .

en voor diegenen die dat weten willen nee geen last van rukwinden gebroken snaar of iet dergelijks dwars comp op 1,5 gr naalddruk op 1,9 gr massa gewicht arm op 30 gr en de combie dv 501 en 17 d 3 klinkt als een klok
les is more

« Reactie #9 Gepost op: 7 december 2017, 16:40:04 »
Ik ga hier verder maar niet op reageren.
Muziek, daar kikker je van op!

*

ShaggyNL

• 1089
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #10 Gepost op: 7 december 2017, 16:52:00 »
⬆ Wat hij zegt...
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

*

Tdo

• 10604
  • Smurf?!
« Reactie #11 Gepost op: 7 december 2017, 18:31:59 »
Ik dacht dat de middelpuntvliedendekracht juist naar buiten drukt? Zal wel weer een rare versmurfing mijnerzijds zijn..  :-\

« Reactie #12 Gepost op: 7 december 2017, 18:41:01 »
Dus toch een bullshit verhaal, dacht ik al. Dan hoef ik mijn test lp's en mijn oscilloscoop niet op Marktplaats te zetten dus........ ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 7 december 2017, 18:48:01 door graafie »

*

Opa Spylac

• 6144
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #13 Gepost op: 7 december 2017, 18:47:46 »
misschien is ie de grond aan het afspeuren om het diamantpoeder die uit zijn naald gevallen is te recupereren? 

;)

;D

Afgezien van dat het dat diamantpoeder is en niet die.

Maar verder, gaat zo door!

;D :P :angel:
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Jo(ram)

• 286
« Reactie #14 Gepost op: 7 december 2017, 18:52:20 »

;)

;D

Afgezien van dat het dat diamantpoeder is en niet die.

Maar verder, gaat zo door!

;D :P :angel:

Een positieve bevestiging doet altijd deugd! Dank grootvader/pépé.  ;D ;D