*

Heintje

• 1252
Staande golf en wat doe ik er aan?
« Gepost op: 11 december 2017, 22:49:34 »
Zojuist met erg veel plezier uren zitten luisteren naar mijn eigen muziek in mijn eigen luisterkamer. Het klinkt nu weer prima.
Afmetingen:
6 meter lang
2,70 meter hoog
3,20 meter breed
Zachtboard plafond, ruwe/vlakke stuck muren, houten parketvloer op een stenen vloer.
Luidsprekers (transmissielijnen van 110 cm hoog, onderste grensfrequentie 25 Hz) tegen de korte muur aan op 75 cm van de achterwand en 80 cm uit de zijmuren.
Luisterpositie precies midden in de kamer.
Geluid: prima, met (net) genoeg bas en "punch".
Ik heb de luidsprekers en de luisterplek de hele ruimte rond geschoven, maar waar ze nu staan is met de huidige luisterplek het aangenaamst klinkend.

Wel resteert 1 mysterie, waarschijnlijk t.g.v. staande golven:
- als ik ga zitten in mijn luisterstoel (= oorhoogte 100 cm) verdwijnt een groot deel van de bas en de "punch".
- sta ik op (= oorhoogte 180 cm), dan klinkt het zoals ik mij zou wensen op 100 cm hoogte.
Om te gaan luisteren op een (erg hoge) barkruk heb ik overwogen, maar dat gaat hem niet worden.

Wat is precies de oorzaak en wat kan ik eraan doen om het geluid op 100 cm hoogte te krijgen zoals wat ik hoor op 180 cm hoogte?

*

ShaggyNL

• 1157
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
Re: Staande golf en wat doe ik er aan?
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2017, 23:18:33 »
Ik gok dat het de luidspreker is en waar hij zijn poort heeft. En het is een transmissie lijn kast. Nu weet ik niet hoeveel effect een normale luidspreker met bas-reflex poort zich verhoudt.

Mijn kamer kan bijvoorbeeld niet tegen luidsprekers met de poort aan de voorzijde. Dan wordt het laag veel te plaatselijk. Mijn huidige luidspreker straalt dan ook naar onderen uit, de last uit, op de voet van de luidspreker. Hierdoor gaat het geluid alle kanten op (360 dus) en krijg ik een veel gelijkmatigere bas-verdeling door de kamer heen.

Is de poort van jouw transmissie lijn luidspreker aan de voorzijde of achterzijde van de kast te vinden?
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

*

hrcc

• 611
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2017, 05:57:25 »
Mijn kamer is 9 lang kleine 4 breed en 3 hoog en je problemen zijn zeer herkenbaar  ;D  >:(  ???
Na jaren van alles geprobeerd te hebben (basreflex voorkant/achterkant, gesloten systeem,transmissielijn) ben ik uitgekomen
op een paar monitoren op in hoogte verstelbare stands (op ongeveer 1.50) met een sub .
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

Heintje

• 1252
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2017, 16:44:48 »
Het zijn Von Schweikerts VR2's: dat is de bouw van een basreflex met de dempingsmat zodanig gevouwen dat e.e.a. zich (ook meeettechnisch) gedraagt als een transmissielijn en die hebben twee woofers aan de voorzijde (de bovenste ook met wat midden) en daaronder aan de voorzijde de poort.
De woofers zitten op (geschat) pakweg 60 cm hoogte en de poort op 30 cm hoogte.

In de gedachte dat de akoestiek zich verticaal symmetrisch zou kunnen gedragen heb ik bij wijze van proef de luidsprekers al eens hoger gezet, maar dat helpt ook niet.

Het geluid is nu vrij goed, maar wat ik (qua bas) hoor als ik sta, zou ik ook wel op zithoogte willen horen.

*

Wim72

• 1397
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2017, 16:47:31 »
Als die ideale staande golf zich ongeveer op 180 cm hoogte bevind is het dan mischien een optie om die speakers een meter diep in te graven... ???

*

Rubble

• 10186
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2017, 16:56:33 »
Lijkt me vooral een akoestiek dingetje. Aangezien je met plaatsing van je speakers het probleem niet oplost denk ik eerder aan de VR2's afkappen op 100 Hz of zo en aanvullen met 1 of 2 subs die je dan op de ideale plek in de ruimte kan plaatsen en/of digitaal ingrijpen met een room EQ systeem.
"Gold fokken chains hang op my borskas.
Ruik soos Palmolive want dis waarmee ek my wors was."

Jack Parow

*

Rubble

• 10186
« Reactie #6 Gepost op: 12 december 2017, 16:58:07 »
Zit er geen simpele toonregeling op je versterker zodat je de bas wat op kan krikken?

Jack Parow

*

Benco

• 5496
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #7 Gepost op: 12 december 2017, 17:30:21 »
Ik had deze week ook last van een staande golf aan de garage poort , ik heb de politie gebeld en hij is vervolgens weggetakeld  ;D
De staande golven in de woonkamer worden hier vakkundik de das om gedaan door Mr. Lyngdorf :-)

*

hrcc

• 611
« Reactie #8 Gepost op: 12 december 2017, 18:08:48 »
Dsp lost het probleem ook op maar dan moet je wel je audiofiele geweten zodanig weten te tunen dat je geen last hebt van
Acute Digitale Smetvrees.
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

a.b.

• 8472
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #9 Gepost op: 12 december 2017, 18:30:55 »
Echter, TS heeft geen last van een staande golf op zithoogte, aangezien hij op zithoogte juist te weinig laag hoort. Dat kan ook een dipje (null) zijn, waar staande golven elkaar precies raken en uitdoven ipv versterken. Een DSP kan nullen niet wegpoetsen. En toonregeling ook niet.

Een halve meter naar voren of naar achteren met LS en luisterplek kan al wat helpen; een heel andere luisterdriehoek kiezen lijkt beter. Dus in de breedte luisteren ipv de lengte (of vv). Subwoofers helpen ook bij dit probleem (maar zonder DSP gaat dat zelden goed). Basstrappen kunnen ook soelaas bieden. Dat is de meest complexe oplossing.

Of als je geen DSP wil en geen bastrappen en geen subwoofers, en geen concessies kan doen aan de inrichting met basstrappen, dan rest je slechts 1 ding: accepteren dat je op je luisterplek niet dat laag hoort wat je wenst te horen.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2017, 18:34:18 door a.b. »
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Heintje

• 1252
« Reactie #10 Gepost op: 12 december 2017, 20:53:29 »
eeeeeehhhhh, mijn Lyngdorf TDAI 2170 kan dit fenomeen ook niet aan / corrigeren: er komt gn bas van enig volume in, het blijft (qua bas en punch) een kaal, bloedeloos geluid ...

En als toelichting: in mijn vorige huis stond dezelfde installatie in de woonkamer (11 x 8 x 2,70) en daar had ik een bas waar je jaloers op zou worden.
Het zijn dus zuiver de afmetingen van de luisterruimte die me parten spelen en zowel de luidsprekers als de luisterplek hebben in 2 jaar de hele ruimte rond gezworven, k in de breedte. De huidige positie is het beste wat ik kon bereiken ...

*

Rubble

• 10186
« Reactie #11 Gepost op: 12 december 2017, 20:58:36 »
Heb je ook wat meer nearfield luisteren geprobeerd? Op 1,5 meter zeg maar?

Jack Parow

*

Heintje

• 1252
« Reactie #12 Gepost op: 12 december 2017, 21:53:50 »
Nee, nog niet, dat ga ik doen!
(Het wordt wel donderdag voordat ik daarvan meer kan vertellen, want morgen is demoavond en ik werk daar zelf aan mee.)

*

richard

• 3679
« Reactie #13 Gepost op: 13 december 2017, 07:14:30 »
De luidsprekers op de luisterplaats zetten en rondlopen. Daar waar het laag lekker klinkt is een goede plaats om ze neer te zetten.
Genoeg is beter.

*

Heintje

• 1252
« Reactie #14 Gepost op: 13 december 2017, 18:20:46 »
FF snel:

Been there, done that, maar vergeten te vermelden.
Het rare bij mij is dat als je uitgaat van op de grond staande luidsprekers en een normale zithoogte, dit probleem door de hele luisterruimte optreedt! We is het afhankelijk van luisterplaats en luidsprekerplaats meer of minder: nu staat op een plaats waar de bas "maximaal" is t.o.v. alle andere plekken.
Het is dus een hoogte-staandegolf probleem wat ik niet krijg opgelost en de Lyngdorf ook niet.
Of zou ik dan een serie metingen moeten doen die zich specifiek vl meer richt op de hoogte?