*

chansig

• 10495
Re: Staande golf en wat doe ik er aan?
« Reactie #30 Gepost op: 16 december 2017, 11:22:14 »
Dat heeft op het laag 0,0 invloed.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

Heintje

• 1252
« Reactie #31 Gepost op: 17 december 2017, 17:01:15 »
Correctie: als ik de luisterplek overdreven naar voren verplaats, maakt het wl wat uit.
Ik ga nu nader bepalen of dat gegeven voor mij bruikbaar is (luisteren en schuiven dus) ....

*

ezo

• 5117
  • je luistert altijd naar de zwakste schakel
« Reactie #32 Gepost op: 24 december 2017, 15:15:44 »
Vervelende dingen ja , zie het niet snel terug in de discussie maar ik ben in de lengte richting gaan spelen dat wat hier de oplossing
Pl. Dual 701 Stylus
cd Philips 104 mod( tvwk ) vv vMca220 mod
ev vM 2x pa333mod ---Xanadu
http://rateyourmusic.com/collection/ezo/visual/

*

a.b.

• 8472
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #33 Gepost op: 24 december 2017, 23:24:00 »
Vervelende dingen ja , zie het niet snel terug in de discussie maar ik ben in de lengte richting gaan spelen dat wat hier de oplossing

Ach, ik lees ook weleens over dingen heen.

Een halve meter naar voren of naar achteren met LS en luisterplek kan al wat helpen; een heel andere luisterdriehoek kiezen lijkt beter. Dus in de breedte luisteren ipv de lengte (of vv).

Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

morca

• 157
  • I love my JL audio DIY sub,s
« Reactie #34 Gepost op: 25 december 2017, 01:55:36 »
Zojuist met erg veel plezier uren zitten luisteren naar mijn eigen muziek in mijn eigen luisterkamer. Het klinkt nu weer prima.
Afmetingen:
6 meter lang
2,70 meter hoog
3,20 meter breed
Zachtboard plafond, ruwe/vlakke stuck muren, houten parketvloer op een stenen vloer.
Luidsprekers (transmissielijnen van 110 cm hoog, onderste grensfrequentie 25 Hz) tegen de korte muur aan op 75 cm van de achterwand en 80 cm uit de zijmuren.
Luisterpositie precies midden in de kamer.
Geluid: prima, met (net) genoeg bas en "punch".
Ik heb de luidsprekers en de luisterplek de hele ruimte rond geschoven, maar waar ze nu staan is met de huidige luisterplek het aangenaamst klinkend.

Wel resteert 1 mysterie, waarschijnlijk t.g.v. staande golven:
- als ik ga zitten in mijn luisterstoel (= oorhoogte 100 cm) verdwijnt een groot deel van de bas en de "punch".
- sta ik op (= oorhoogte 180 cm), dan klinkt het zoals ik mij zou wensen op 100 cm hoogte.
Om te gaan luisteren op een (erg hoge) barkruk heb ik overwogen, maar dat gaat hem niet worden.

Wat is precies de oorzaak en wat kan ik eraan doen om het geluid op 100 cm hoogte te krijgen zoals wat ik hoor op 180 cm hoogte?
Dat zijn verticale staande golven.
En een vervelend probleem waar je nog niet zo afben.
Hoe is je vloer en plafond nu?
Beide harde vlakken zeker.
Beetje prutsen met subwoofers, dsp ,plaatsing ,akoestiek ed .......

*

Heintje

• 1252
« Reactie #35 Gepost op: 25 december 2017, 13:15:19 »
Het plafond is van zachtboard met daarboven een houten constuctie en dakleer.
De vloer is van betonbroodjes (die zijn redelijk dood qua meetrillen) met daarop echt parket.
Eigenlijk is dat best wel gunstig.

Momenteel speel ik nog steeds in de lengterichting, maar heb ik op advies hierboven mijn luisterpositie dichter naar de luidsprekers toe gebracht, iets wat voor mij virij onnatuurlijk is omdat ik nog nooit een kamer heb gehad waarin dat leidde tot goed geluid.
Tot mijn verrassing heb ik een positie gevonden in de buurt van een gelijkzijdige driehoek, waar alles weer als vanouds goed klinkt: voldoende bas en genoeg punch.
Op die plek maakt het ook minder uit als ik opsta: dan is het geluid eigenlijk ongeveer hetzelfde. Tot mijn grote verrassing.

Maar afijn, ik zit al een week met veel genoegen te luisteren naar al mijn "oude" muziek.
Kort geleden mijn draaitafel erbij gepakt, de buizen-MC versterker aangeslingerd en gaan luisteren naar mijn platencollectie.
En dat klinkt geweldig (ook op die plek)!   :) :) :) :) :) :)

Een minder puntje is dan weer wel dat mijn armsteun defect is geraakt: hij is gescheurd.
Eens kijken hoe ik dat ga oplossen in 2018 ....

*

Rubble

• 10186
« Reactie #36 Gepost op: 25 december 2017, 16:09:47 »
Fijn dat het okee uitpakt.  8)
"Gold fokken chains hang op my borskas.
Ruik soos Palmolive want dis waarmee ek my wors was."

Jack Parow

*

Heintje

• 1252
« Reactie #37 Gepost op: 7 januari 2018, 20:23:33 »
Nogmaals bedankje voor de tips: het is pr genieten nu!
Laatste dagen is de luisterkamer mijn retraite-oord geworden: effe genieten van de muziek en ik kan er weer tegen aan.

Nou nog mijn gescheurde  :( Linn Akito armsteun laten repareren en ik kan er weer tegenaan met de platen collectie.
Zou een zwart houten blokje van precies de juiste hoogte eronder lijmen (dus tussen armsteun en bovenzijde plinth) een goede oplossing zijn of is dat "not done"?

*

minplus

• 7120
  • relax, don't do it
« Reactie #38 Gepost op: 7 januari 2018, 20:53:33 »
Fotootje en welk materiaal is de armsteun (als hij niet simpel en niet te duur te kopen is)?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Heintje

• 1252
« Reactie #39 Gepost op: 7 januari 2018, 22:12:14 »
Foto'tje: (het is een standaard Akito ar):

Het is een kunststof steun, die blijkbaar strak om de "staande montagebuis" (armbasis?) zit.
En die is na tientallen jaren gescheurd (en dat is volgens internet een bekende constructiefout), waardoor die steun er nu zo'n beetje bij hangt.
Daardoor werkt de armlift niet goed meer (de lift werkt prima, maar de hele steun zakt onder de arm uit door het gewicht van de arm).
Complicerende factor is dat de dwarskrachtcompensatie ook in die steun zit.

*

minplus

• 7120
  • relax, don't do it
« Reactie #40 Gepost op: 7 januari 2018, 22:26:57 »
Complex dus.
Is er een 2-componentenlijm in de scheur te krijgen? Heb er bij kunststof wel goede resultaten mee gehad.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

geerd

• 5224
  • scheun ja
« Reactie #41 Gepost op: 7 januari 2018, 22:52:01 »
er is weinig aan te doen wat langere tijd blijft , de kunststof arm delen zijn erg breekbaar geworden de weekmaker is er uit .
hebben meer dingen last van helaas waren geen verkeerde armpjes , een rega rb 300 is een goede vervanger en er zijn er natuurlijk nog veel meer op te noemen
les is more