Het zoveelste hulp bij het kiezen van een versterker topic
« Gepost op: 12 december 2017, 15:37:27 »
Hallo allemaal,

Na veeel lezen en informatie verzamelen, ga ik het er dan toch maar op wagen en een “welkeversterkerbijmijnspeakerstopicje” starten. Hopelijk vinden jullie het niet erg om voor de zoveelste keer een newbie wegwijs te maken in “het bos tussen de bomen”.

Momenteel heb ik een NAD C320BEE en een Yamaha CR600 receiver. De Yamaha had ik gekocht om mijn vinylplaten af te spelen. Het geluid dat momenteel uit mijn speakers komt is zeker niet slecht, vind ik, maar het is nu ook weer niet top. Daarom ga ik de de Yamaha upgraden. Ik ga hem dan voornamelijk gebruiken om mijn platenspeler te versterken. En eventueel de cd speler maar dat ga ik dan een beetje vergelijken met de Nad.   Ondertussen heb ik zowat alle topics over de aankoop van versterkers van de laatste paar jaar gelezen en ik heb besloten van in de min of meer nabije toekomst een vintage versterker te kopen.  Beter geen receiver want het fm-gedeelte wordt niet gebruikt. Daarom had ik dus graag wat advies over welke versterker te combineren met mijn luidsprekers. De merken waar ik momenteel in ge´nteresseerd ben zijn vooral Pioneer, Luxman, Sansui en Yamaha maar ook in mindere mate Rotel, Sony en Marantz. En eigenlijk vind ik een Quad 33/303 helemaal te gek maar die kosten gereviseerd toch dik 500 euro en dat vind ik momenteel wat veel. Bovendien zijn er mensen die ze niet goed vinden daarom die voorlopig maar niet, denk ik. Tenzij er een vintage dealer is die ecocheques aanvaardt. Zou moeten kunnen. Is toch recyclage, of niet?

Budget is 300 euro en ik speel vooral rock en pop.

Platenspeler is een Luxman PD282. Luidsprekers zijn JBL Northridge E100. Hierbij de specificaties van de luidsprekers :

https://www.hifiengine.com/manual_library/jbl/e100.shtml

Specifications
Type: 3 way, 4 driver loudspeaker system
Frequency Response: 33Hz to 20kHz
Recommended Amplifier: 250W (maximum)
Crossover Frequency: 1000, 5000Hz
Impedance: 8Ω
Sensitivity: 91dB
Bass: 2 x 254mm polyplas
Midrange: 1 x 101mm polyplas
Tweeter: 1 x 19mm Ti laminate dome
Enclosure: bass reflex
Dimensions: 1067 x 311 x 368mm
Weight: 25kg
Nominal Output Power 125 Watt
Max (RMS) Output Power 500 Watt

Alle info wordt bijzonder geapprecieerd.

Grts,

Renaat.

« Laatst bewerkt op: 12 december 2017, 20:23:01 door Easy-R »
Vergelijking is de dief van de vreugde (T. Roosevelt)

Re: Het zoveelste hulp bij het kiezen van een versterker topic
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2017, 15:46:34 »
Waarom blijf jij de NAD niet gebruiken en koop alleen een losse phono versterker?
Muziek, daar kikker je van op!

« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2017, 15:55:39 »
Waarom blijf jij de NAD niet gebruiken en koop alleen een losse phono versterker?

Ik vind de looks van die vintage versterkers geweldig en ik hoop door een goede versterker te kopen een beter eindresultaat te krijgen. Plus ik denk dat ik een licht geval van GAS heb (gear acquisition syndrome).

*

Wim72

• 1564
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2017, 16:35:39 »
VintageChief heeft een hele mooie collectie vintage versterkers te koop op marktplaats maar daar betaal je helaas ook de absolute hoofdprijs... :'(
(En zelfs meer)

*

hrcc

• 642
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2017, 18:16:13 »
JA, en daar nog wel wat overheen.... :o

Hoe leuk het kopen van een nieuwe/andere versterker ook is, als je echt vooruit wil in je geluid zou ik eerst eens overwegen of je wel tevreden bent met je luidsprekers en of je iets kan doen met de plaatsing\akoestiek.
Wat voor verbetering verwacht je/zoek je ?
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

a.b.

• 8918
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2017, 18:23:25 »
Zet die NAD eindbak in een kastje (als dat niet te warm wordt) en koop een heel mooie vintage voorversterker! De eindbak is nl. prima.

Ik zou me niet te druk maken over een match met je luidsprekers.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

« Reactie #6 Gepost op: 12 december 2017, 19:52:43 »
Ja die Vintage chief heeft wel de beste spullen  :). Maar inderdaad niet goedkoop. Alhoewel sommige dingen ook geserviced zijn wat dan wel weer mooi meegenomen is.

Tja, waar ben ik naar op zoek? Een grotere soundstage? Het gevoel dat de zanger naast je staat? Meer detail? Vraag is misschien of dat haalbaar is met een budget van 300 euro. Plaatsing van luidsprekers is een probleem bij mij. Weinig plek. Mijn vrouw zou ze eigenlijk liefst in een kast inbouwen en er een deurtje voor zetten.  Ik vind ze eigenlijk ook wel goed, mijn luidsprekers. Waren een cadeau voor mijn 40ste verjaardag dus ligt wat gevoelig om die weg te doen. Bovendien zou dat ook weer heel wat meer budget vergen.

Wat betreft die prima eindbak heb ik me een nummertje vergist, besef ik net. Het is een C320BEE. Iets minder goed dan de 325 denk ik.

*

Rubble

• 10378
« Reactie #7 Gepost op: 12 december 2017, 20:01:53 »
Als Vintage Chief apparatuur serviced dan is er waarschijnlijk "naar gekeken" maar niet meer dan dat. Hij verkoopt meer defect spul dan goed functionerend. Verschrikkelijke fantast is het qua prijzen.

En die 320BEE is vrijwel gelijk aan de 325BEE. Dat ga je never nooit horen. Ik gebruik er een als voorversterker en ja, je kunt hem ook alleen als eindversterker gebruiken (jumpers tussen 'pre out' en 'main in' verwijderen).
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

Roots

• 1819
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #8 Gepost op: 12 december 2017, 20:06:20 »
Een serieus goede versterker in die prijsklasse is een Denon PMA 1500**. Heeft dan niet die vintage look, maar oogt wel heel chique :)
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

« Reactie #9 Gepost op: 12 december 2017, 20:12:49 »
Als Vintage Chief apparatuur serviced dan is er waarschijnlijk "naar gekeken" maar niet meer dan dat. Hij verkoopt meer defect spul dan goed functionerend. Verschrikkelijke fantast is het qua prijzen.

En die 320BEE is vrijwel gelijk aan de 325BEE. Dat ga je never nooit horen. Ik gebruik er een als voorversterker en ja, je kunt hem ook alleen als eindversterker gebruiken (jumpers tussen 'pre out' en 'main in' verwijderen).

Ah ok. Bedankt voor de tips. Ik ken niet zoveel prijzen. Hij heeft een Yamaha CR400 staan voor 279 maar ik kocht mijn Yamaha CR600 voor 165 bij een concurrent van hem. Niet echt geserviced maar wel nagekeken en schoon gemaakt. Werd ook als dusdanig verkocht.

Ik gebruik de NAD momenteel als eindversterker. Is best ok hoor. Voor zover ik kan zeggen met mijn beperkte ervaring.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2017, 20:21:48 door Easy-R »

*

Wim72

• 1564
« Reactie #10 Gepost op: 12 december 2017, 20:14:13 »
Een serieus goede versterker in die prijsklasse is een Denon PMA 1500**. Heeft dan niet die vintage look, maar oogt wel heel chique :)

Mischien niet de vintage look uit de jaren '70 maar die Denon's hebben naar mijn mening wel de klassieke uitstraling van een degelijke goede versterker uit de jaren '80/'90...

« Reactie #11 Gepost op: 12 december 2017, 20:14:53 »

Ja die Denons heb ik al wel eens gezien. Was ik alweer vergeten maar zijn zeker de moeite om ook eens te bekijken. Bedankt voor de tip.

« Reactie #12 Gepost op: 12 december 2017, 20:15:49 »

Mischien niet de vintage look uit de jaren '70 maar die Denon's hebben naar mijn mening wel de klassieke uitstraling van een degelijke goede versterker uit de jaren '80/'90...

Vind ik ook wel. Als ik er eigenlijk over nadenk vind ik kwaliteit wel belangrijker dan looks.

« Laatst bewerkt op: 12 december 2017, 20:25:45 door Easy-R »

*

Wim72

• 1564
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2017, 20:22:25 »
Mischien heeft Opa Spylac nog een mooie en goede klassieker in de aanbieding?
« Laatst bewerkt op: 12 december 2017, 20:27:34 door Wim72 »

*

minplus

• 7667
  • relax, don't do it
« Reactie #14 Gepost op: 12 december 2017, 20:28:57 »
Ook mijn idee.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right