*

Frits

• 392
  • HiFi is emotie
Re: Het zoveelste hulp bij het kiezen van een versterker topic
« Reactie #30 Gepost op: 13 december 2017, 09:38:54 »
Er staan geen sterren op, maar voor mij verdienen ze die wel. ;)
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

« Reactie #31 Gepost op: 13 december 2017, 10:42:12 »
Behalve dat de PM82 een 20 jaar ouder is en niet net gerepareerd/geserviced is door een erkend Denon service station.

De ingangskeuzeschakelaar is een zwak punt bij deze versterkers!

De Marantz heeft ook wel een revisie gehad. Ik heb gevraagd in welke mate maar ik wacht nog op antwoord.

Mijn redenering ivm de aankoop van vintage materiaal was de volgende (vergeef me als er een beetje wishful thinking in zit) : tot zowat het einde van de jaren 70 waren de contructeurs van hifi componenten nobele bedrijven wiens enige betrachting het was het onderste uit de kan te halen en hun apparatuur zo mooi, degelijk en kwaliteitsvol mogelijk te maken. Ze waren verwikkeld in een ware veldslag om toch maar de mooiste en best klinkende versterker, tuner, platenspeler enzovoort te maken. Helaas namen vanaf de jaren 80 de managers het over en werd er steeds meer naar winst gekeken waardoor het streven naar kwaliteit plaats maakte voor marketing en resultatenrekeningen.

Dat is natuurlijk een wat overdreven beschrijving maar er zit imho toch een grond van waarheid in. Daarmee dacht ik dus een versterker uit de jaren 70 (evt begin 80) te kopen en daarmee toch een significant verschil te boeken. Als hij dan ook nog eens gereviseerd is, wordt het helemaal mooi.

Tja, waar ben ik naar op zoek? Een grotere soundstage? Het gevoel dat de zanger naast je staat? Meer detail? Vraag is misschien of dat haalbaar is met een budget van 300 euro. Plaatsing van luidsprekers is een probleem bij mij. Weinig plek.

Ik verwacht niet dat je dat gaat bereiken door een goede versterker voor een andere goede versterker in te ruilen.
Een plankje met wieltjes onder je speakers zodat je ze makkelijk kan verplaatsen en weer terugzetten als je eens echt wil luisteren/beleven zou mijns inziens meer opleveren.

Dat is waar. Plaatsing is een heel belangrijk gegeven maar vermits bij mij de ruimte daar beperkt is, dacht ik om te beginnen bij de bron aan te pakken. Maar daarom wou ik ook iets wat echt wel wat beter is dan ik nu heb. Het is mij eigenlijk ook een beetje te doen om het opbouwen van ervaring. Ik zou eigenlijk best wel eens wat verschillende versterkers willen horen. Het is een hobby, zeg maar  :).

ps: dat van die plankjes met wieltjes ga ik trouwens doen maar dan nog is de ruimte toch beperkt.
"Some gal would giggle and I'ld get red
Some guy would laugh and I'ld bust his head"
(Johnny Cash)

« Reactie #32 Gepost op: 13 december 2017, 10:57:51 »
Kijk ook eens bij Hifistereo.nl zij hebben vaak mooie spullen (vintage ) en eigen werkplaats ,dan heb je Audio-Vintage.be heeft ook heel vaak mooi spul voor redelijke prijzen,in ieder de geval de moeite waard ons eens rond te snuffelen ,ook via marktplaats te vinden een adres in Eindhoven ,ben hun naam kwijt maar die verkopen ook secondhand hifi voor schappelijke prijzen  . ja die Vintage Chief ieder natuurlijk het zijne maar zijn vraagprijzen liggenvaak erg hoog  ,en vaak scheelt er dan ook nog wat aan de apparatuur ,maar eerlijkheidshalve wordt het wel vermeldt ,weet natuurlijk niet hoe hij zijn andere spullen zijn die hij verkoopt .

ja hifistereo.nl hebben ook veel leuks. Bedankt voor de tip, was het ook alweer vergeten. Had er trouwens bijna een platenspeler gekocht. Die in Eindhoven is Vintro Media, prima zaak als je niet te veel wil uitgeven. Heeft ook een winkel waar soms meer beschikbaar is dan alleen online. Audio-vintage.be zit in Gent als ik me niet vergis. Geert Carton kan dat? Ik dacht dat hij zijn website ging offline halen maar hij staat er blijkbaar nog op.
(Johnny Cash)

*

Rubble

• 10182
« Reactie #33 Gepost op: 13 december 2017, 12:39:11 »
Ik vind het wel handig dat ze er van die sterretjes opgeschilderd hebben, dan weet je precies waar je ze moet raken!

Het is ook heel spartaans en oncomfortabel in zo een ding dus meer dan 1 ster zullen ze niet gauw krijgen.
"Gold fokken chains hang op my borskas.
Ruik soos Palmolive want dis waarmee ek my wors was."

Jack Parow

« Reactie #34 Gepost op: 13 december 2017, 12:57:28 »
Ja die Vintage chief heeft wel de beste spullen  :). Maar inderdaad niet goedkoop. Alhoewel sommige dingen ook geserviced zijn wat dan wel weer mooi meegenomen is.

Tja, waar ben ik naar op zoek? Een grotere soundstage? Het gevoel dat de zanger naast je staat? Meer detail? Vraag is misschien of dat haalbaar is met een budget van 300 euro. Plaatsing van luidsprekers is een probleem bij mij. Weinig plek. Mijn vrouw zou ze eigenlijk liefst in een kast inbouwen en er een deurtje voor zetten.  Ik vind ze eigenlijk ook wel goed, mijn luidsprekers. Waren een cadeau voor mijn 40ste verjaardag dus ligt wat gevoelig om die weg te doen. Bovendien zou dat ook weer heel wat meer budget vergen.

Wat betreft die prima eindbak heb ik me een nummertje vergist, besef ik net. Het is een C320BEE. Iets minder goed dan de 325 denk ik.

"Nagekeken en gereviseerd" zijn de meest misbruikte uitspraken op marktplaats. In Haarlem en Amersfoort zitten 2 betrouwbare techneuten die je voor een schappelijke prijs van dienst kunnen zijn. Trouwens, die opa hier lijkt me ook niet verkeerd. Gebruikte versterker kopen en door een van deze mensen laten nakijken, ik wist īt wel.
Leonard-Lodewijk-Blacky

*

Frits

• 392
  • HiFi is emotie
« Reactie #35 Gepost op: 13 december 2017, 13:40:30 »
Ja die Vintage chief heeft wel de beste spullen  :). Maar inderdaad niet goedkoop. Alhoewel sommige dingen ook geserviced zijn wat dan wel weer mooi meegenomen is.

"Nagekeken en gereviseerd" zijn de meest misbruikte uitspraken op marktplaats. In Haarlem en Amersfoort zitten 2 betrouwbare techneuten die je voor een schappelijke prijs van dienst kunnen zijn. Trouwens, die opa hier lijkt me ook niet verkeerd. Gebruikte versterker kopen en door een van deze mensen laten nakijken, ik wist īt wel.

Ik verwacht dat het bij HOBO wel goed zit.
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

« Reactie #36 Gepost op: 13 december 2017, 14:17:02 »
Ik vind het wel handig dat ze er van die sterretjes opgeschilderd hebben, dan weet je precies waar je ze moet raken!

Het is ook heel spartaans en oncomfortabel in zo een ding dus meer dan 1 ster zullen ze niet gauw krijgen.

Haha!

Ook gebouwd als een tank, of toch geverfd als, is deze Yamaha. In gitaarversterkers wordt nogal eens een stoer camouflagekleurtje gebruikt.
(Johnny Cash)

*

Wim72

• 1392
« Reactie #37 Gepost op: 13 december 2017, 14:37:27 »

Ik kan mij ook bijna niet voorstellen dat Hobo de boel belazert online dan gooit men de eigen glazen in met de moordende concurrentie tegenwoordig, men geeft heel duidelijk aan wat er is vervangen en door wie en wie de versterker heeft nagelopen...

*

minplus

• 7110
  • relax, don't do it
« Reactie #38 Gepost op: 13 december 2017, 14:44:14 »
Deze werd "een tank na terugkomst uit de Korea-oorlog" genoemd:

Hij heeft ook dezelfde groene kleur:

« Laatst bewerkt op: 13 december 2017, 14:47:54 door minplus »
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #39 Gepost op: 13 december 2017, 15:26:09 »

Lijkt wel gemaakt van gietijzer...

Ik kan mij ook bijna niet voorstellen dat Hobo de boel belazert online dan gooit men de eigen glazen in met de moordende concurrentie tegenwoordig, men geeft heel duidelijk aan wat er is vervangen en door wie en wie de versterker heeft nagelopen...

Ja met het internet tegenwoordig maak je natuurlijk al gauw een slechte naam voor jezelf. Gemaakte kosten worden natuurlijk doorgerekend. Daarom is wat Frits zei nog wel een goed idee. Je koopt een niet-gereviseerd ding en probeert een goedkope revisie te laten doen door iemand die je kent.

Ik heb ondertussen ook nieuws over de Marantz, of beter gezegd ik had het al maar had het niet gezien. Is blijkbaar toch wel ok. De eindversterker is nieuw in de tin gezet en alle elektrolyten zijn vervangen + afgeregeld + complete functietest. Vraagprijs is 225 euro wat goed meevalt voor zover ik er iets van ken.
(Johnny Cash)

*

Opa S.

• 6270
  • O<erveendfant terrible
    • Second Life Audio
« Reactie #40 Gepost op: 13 december 2017, 21:13:42 »
Nu moet ik me er natuurlijk wel even mee bemoeien...

In de paar jaar dat ik nu intensief bezig ben met reparatie en revisie van versterkers en receivers denk ik dat ik ondertussen wel een beetje ervaring heb opgedaan op dat gebied.

De jaren '70 zijn "by far" mijn favoriete periode als het om (transistor!)versterkers gaat. Waarom? Omdat er in die tijd inderdaad echt enorm veel uit de kast werd gehaald om iets moois te maken. Neem bijvoorbeeld een JVC 4VN-990 of een Sansui AU-777A, daar zitten schakelaars in die de apocalyps nog gaan overleven. Over tanks gesproken...

In de jaren '80 werd er nog steeds veel moois gemaakt, maar het werd op bepaald moment wel plastic fantastic wat de klok sloeg.

Maar welk spul is nu eigenlijk het beste? Het jaren '70 spul moet eigenlijk gewoon standaard volledig gereviseerd worden, vaak problemen met elco's, maar ook met transistors en bepaalde diodes. Het jaren '80 spul kenmerkt zich door een veel betere kwaliteit van die onderdelen, maar is belabberd op het gebied van soldeerverbindingen en vaak ook op schakelmaterieel. Het werkt allemaal wel, maar is kwetsbaar en lastig goed te krijgen als er wat mee is. Toch, al met al is dat vaak minder werk dan een complete revisie en dus ook minder kostbaar. In die periode werd er ook veel gewerkt met hybride eindtrap ic's, heel lang unobtainium geweest, alhoewel de Chinezen ondertussen eindelijk wat betere namaak leveren die niet gelijk ontploft zodra je het volume boven de 25% zet.

Maar, juist vanwege de "liefde" waarmee het jaren '70 spul is gemaakt heeft dat wel mijn voorkeur. Maar ja, ik heb makkelijk praten, als ik iets wil reviseren doe ik dat gewoon. Bijvoorbeeld de Yamaha CA-1010 die ik niet aan Roots ga verkopen...  :P En zo staan er in mijn "wall of no sound" wel meer mooie versterkers.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Roots

• 1674
  • I am Krelled
« Reactie #41 Gepost op: 13 december 2017, 21:48:04 »
Ja..Een echt mooie klassieker ga je niet tegenkomen gereviseerd en wel zoals Opa dat doet voor 300euro Easy.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Roots

• 1674
  • I am Krelled
« Reactie #42 Gepost op: 13 december 2017, 22:25:13 »

Lijkt wel gemaakt van gietijzer...

Ja met het internet tegenwoordig maak je natuurlijk al gauw een slechte naam voor jezelf. Gemaakte kosten worden natuurlijk doorgerekend. Daarom is wat Frits zei nog wel een goed idee. Je koopt een niet-gereviseerd ding en probeert een goedkope revisie te laten doen door iemand die je kent.

Ik heb ondertussen ook nieuws over de Marantz, of beter gezegd ik had het al maar had het niet gezien. Is blijkbaar toch wel ok. De eindversterker is nieuw in de tin gezet en alle elektrolyten zijn vervangen + afgeregeld + complete functietest. Vraagprijs is 225 euro wat goed meevalt voor zover ik er iets van ken.
Ik ben toch ondertussen ook wel nieuwsgierig wie jou aan het overhalen is om zijn Marantz te kopen?:)
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Opa S.

• 6270
  • O<erveendfant terrible
    • Second Life Audio
« Reactie #43 Gepost op: 13 december 2017, 22:31:23 »
Ja..Een echt mooie klassieker ga je niet tegenkomen gereviseerd en wel zoals Opa dat doet voor 300euro Easy.

Oh, maar dat kan wel hoor, maar dan zit je wel aan de instapkant, ik heb er wel een paar van die in de verkoop mogen.

Ik ben trouwens benieuwd wat deze gaat opleveren. Let op; alleen ophalen, dat drukt de prijs meestal aanzienlijk; klik!
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

morph

• 13376
« Reactie #44 Gepost op: 13 december 2017, 22:45:37 »

Misschien is dit nog interessante info: