*

seoman

• 1028
  • No Comment
HDMI en de bijbehorende ellende en hopelijk werkbare work arrounds.
« Gepost op: 14 december 2017, 23:07:54 »
Hoi
Ik ben onlangs wat beter gaan letten op de nukken van HDMI.
Ik wil hier geen dropveter geleuter van maken maar blijken van de ondergang van de ontwikkeling van audio.

Er is sinds philips en sony samen de spdif bedachten 0,0 bruikbaars gekomen wat bruikbaar is als een dedicated digitale audioverbinding. En dat terwijl 8 kanaals audio met 24bits 48khz heel gebruikelijk is geworden. De ontwikkeling is gedreven door de video industrie en heeft de HDMI verzonnen. Dit is voor audio eigenlijk totaal ongeschikt ben ik achter gekomen.

Dat je beeld even wegvalt als er ergens een TV standby gaat is vervelend maar heeft lang niet zo'n impact als dat het geluid wegvalt als ergens een TV of ander beeldscherm uit/aangezet wordt.
En dat is nou net wat er bij HDMI regelmatig gebeurd.
Gek wordt ik er van.
Het zou de totale onkunde van MicroSoft kunnen zijn. (herkenen aplle (hdmi) gebruikers dit?)

Het zit ongeveer zo:
Er wordt via de HDMI kabel met elkaar overlegd wat er weergegeven kan worden zodat de bron iets bruikbaars kan sturen.
Opzich een goed idee. Maar de praktijk is dramatisch.
Stel je heb windows zo ver gekregen iets over HDMI weer te geven. (dat valt nog niet mee)
Stel je zit te prutsen achter je PC, muziekje op de achtergrond en omdat je soms film kijkt vanaf je PC hangt ook je TV er aan.
Als jouw geluid via HDMI wordt weergegeven dan zal bij een verandering van de de toestant TV, windows ontdekken dat het bureau blad uitgebreid KAN worden. Daarmee is het mogelijk dat je bron iets anders zou kunnen weergeven.
Dus Stopt de HDMI verbinding en gaat iedereen weer vragen aan elkaar kun jij.... ja  ik kan... En 2 seconden later is je geluid weer terug.

Al sinds het bestaan van HDMI zijn er tig apparaten die niet uit dat overleggen komen en dan werkt het uberhaupt niet!

Daar is weer een nieuwe markt door ontstaan. Kastjes die de HDMI link min of meer bevriezen. Het kastje zal ten alle tijden melden ik ben een zus en zo scherm met die en die audio eigenschappen, wat je er ook aan hangt of aanstaat.  Die kun je dan plaatsen  tussen 2 HDMI apparaten die elkaars dialect niet spreken.

Nu Heeft HDMI niet stil gestaan en is er nog een protocol in verstopt. Eentje die van begin tot eind van de HDMI link veilig stelt zodat jaja auteursrechtelijk materiaal beschermt wordt. Of zulke vertaal kastjes nog mogen als je een 10b hdr bla bla blue ray naar je tv wil krijgen, valt te bezien. Ik vrees van niet. De gewone 1K filmpjes leunen nog niet op die nieuwe HDMI protocollen maar gaat niet lang  meer duren.

Het drama (MS?) HDMI gaat verder. Heb je al eens gekeken naar de audio settings van je HDMI uitgang?
Stereo is de instelling als het scherm uitstaat. Wil je iets instellen dan zul je dus eerst het scherm aan moeten zetten.
Staat ie aan en is het scherm opgenomen in je extended bureuablad DAN kun je ineens kiezen voor bv 5.1 of 7.1
Hè hè laat je multichannel flac files maar knallen! Je krijgt dan eindelijk de veel beloofde 6/8kanaals PCM verbinding aan de gang. Dit is dus iets wat niet lukt met spdif, dus ja er is daadwerkelijk vooruitgang.
Spdif kan wel 8 kanalen overhoesten maar alleen in gecomprimeerde vorm. DD, DTS

IK weet niet hoe het komt maar windows is al een paar keer zijn HDMI instellingen krijt geraakt waardoor ik ineens film zat te kijken in stereo. :(

Ik ben erg teleurgesteld in de praktische kant van HDMI. Zolang de verbinding stabiel is dan is 8kanalen PCM erg indrukwekkend.  Maar zo vlekkeloos als SPDIF zal het wel nooit worden.

Ik hoop dat er een groep audio liefhebbers een echte audio verbinding gaan ontwikkelen zodat heele dat video gezeik achterwege kan blijven.
Een gewoon ethernet kabeltje kan met 2 vingers in de neus zo 8 PCM kanalen over pompen.
Maar de audio wereld zat te slapen en leunde op de video wereld. Nou dat zullen we weten ook!

Stekkers zonder trekontlasting => onbetrouwbare verbinding
Onnodige protocollen => onbetrouwbare verbinding
Veel te universeel = veel dialecten => onbetrouwbare verbinding (Windows, android syndroom)
en HDMI is een video verbinding/bescherming => audio is wederom ondergeschikt zoals bij alles tegenwoordig (Kwantiteit over kwaliteit)

Muziek is tegenwoordig bulk handling en gelukkig dankzij de video industrie is er nog iets aan ontwikkeling.

Mochten mensen dit willen aanvullen met tips of meer drama mag ook!
Wij audio liefhebbers zullen onze stem moeten laten horen anders gebeurd er nooit meer iets behalve IPstream muziek
« Laatst bewerkt op: 14 december 2017, 23:28:46 door seoman »
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Heintje

• 1419
Re: HDMI en de bijbehorende ellende en hopelijk werkbare work arrounds.
« Reactie #1 Gepost op: 14 december 2017, 23:52:00 »
Hoi
Ik ben onlangs wat beter gaan letten op de nukken van HDMI.
Ik wil hier geen dropveter geleuter van maken maar blijken van de ondergang van de ontwikkeling van audio.

Er is sinds philips en sony samen de spdif bedachten 0,0 bruikbaars gekomen wat bruikbaar is als een dedicated digitale audioverbinding.

Al eens gekeken naar I2S (" i kwadraat S "), een echte audio-standaard?
Diverse merken doen daar voor audio hele mooie dingen mee, o.a. Pink Faun.

*

seoman

• 1028
  • No Comment
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2017, 00:15:25 »
:)
i²S komt uit 1986 en komt ook uit de koker van Philips.
Zo worden anno 2017 nog steeds dacs aangestuurd.

De SPDIF is daar een 1 draads variant van. Geschikt voor de consument

Wat met doet met usb is ook indruk wekkend te noemen maar dat is ook een (potentieel) drama.
Er moet een kabel norm komen waar i2s of een ander serieel protocol over heen gaat die bedoelt is voor audio en audio alleen.

Dat ieder willekeurig signaal door een hdmi kabel kan lopen waaronder een i2s bus zal de verwarring en storingen alleen maar laten toenemen.
Want dat het past wil niet meteen betekenen dat het werkt!
En zo zou het wel moeten zijn!

Groeten Simon

*

Dynky

• 533
  • be surprised, time after time
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2017, 00:33:10 »
AES?
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

3343 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

*

Bloom

• 582
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2017, 00:57:39 »
Bij mij is tegenwoordig vrijwel alles hdmi (op de cd-speler na) en daar heb ik geen problemen mee. Mijn muziekstreamer en videostreamer draaien wel allebei onder Linux, niet onder Windows.

*

seoman

• 1028
  • No Comment
« Reactie #5 Gepost op: 15 december 2017, 01:08:12 »
Aes-ebu
Dat is ook uit 1985
en gewoon een proffesionele versie van de spdif.
qua stekkers dan, het is het zelfde protocol al SPDIF

ADAT: kon al 8 pcm kanalen sturen
AES10: tot 64 kanalen. en jawel 96Khz en 24Bit
Dat begint ergens op te lijken.

En los van de discussie of je het verschil wel hoort tussen 44k1 of 384Khz, 16 of 32 bits
Het hangt allemaal op of die oude jaren 80 protocollen of op HDMI.
De een waar het geluid tussen de frames door gerommeld wordt de ander uit een tijd dat 16b 44k1 toch wel het summum zou zijn.

Groeten Simon

*

seoman

• 1028
  • No Comment
« Reactie #6 Gepost op: 15 december 2017, 01:09:32 »
Bij mij is tegenwoordig vrijwel alles hdmi (op de cd-speler na) en daar heb ik geen problemen mee. Mijn muziekstreamer en videostreamer draaien wel allebei onder Linux, niet onder Windows.

Goed om te weten. Dan ga ik mijn volgende HTPC toch maar eens anders doen.
Groeten Simon

*

kurt

• 583
« Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2018, 22:43:26 »
Ik bestelde bij bol.com onderstaande kabel.
StarTech Actieve CL2 High Speed HDMI kabel 15 meter.
UHD zou voor deze lange kabel geen probleem zijn...

Bol.com bleek goedkoopst 89€ bij Coolblue, 76€ bij Bol.

Bij uitpakken bleek de kabel Made in China, ook de bedrukking op de kabel doet me niet denken aan
de StarTech die ik bij Coolblue afgebeeld zie.

*

seoman

• 1028
  • No Comment
« Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2018, 00:20:37 »
en?
Doet ie 't wel?

UHD is een erg breed begrip.
4K kan met 12bits per kleur (dolby vision) en 60 beelden per seconde en chroma 4:4:4 heeft een bandbreedte nodig van 26.73 Gbps (volgens mij valt dit zelfs buiten de HDMI 2.0b specs)
4K kan met 12bits per kleur (dolby vision) en 60 beelden per seconde en chroma 4:4:2 heeft een bandbreedte nodig van 13.36 Gbps Gbps
Maar het kan ook 8bit per kleur en 24 frames per seconde zijn en chroma 4:4:4 heeft een bandbreedte nodig van  8.90 Gbps

Dus 4k zal vast wel lukken maar misschien niet met alle toeters en bellen aan.

Inmiddels is HDMI het zo beu dat ze een certificering hebben ingevoerd voor echte hi-speed kabels.

Zodat je weet dat die overweg kunnen met de laatste 2.0b afspraken.
2.0b in al haar glorie vereist een 18Gb/s kabel

Ik ben benieuwd naar je ervaring. Wat kan je bron? en wat kan je TV?
Ik ben erg benieuwd hoever actieve kabels kunnen komen.
Groeten Simon

*

kurt

• 583
Re: HDMI en de bijbehorende ellende en hopelijk werkbare work arrounds
« Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2018, 23:34:09 »
Het betreft een kabel voor een beamer die nog moet worden aangekocht. De valse stuur ik terug.

De beamer komt later in een horeca zaal te hangen.
Ik koos voor die actieve StarTech, een merk dat ik niet ken, hopende nog enkele jaren gerust te zijn...
Men heeft een 40mm wachtbuis voorzien om naar believen van kabels te kunnen switchen.

4K en HDR is inmiddels standaard in de broadcast sector, althans dit was te zien een interessante audio/visuele megabeurs in Amsterdam vorig jaar.

Hoewel...niet te veel zenders zenden reeds uit in full HD, 1920/1080 op onze kabel.
Het lijkt nog een lange weg voor nog hogere resoluties om dit naar de huiskamer te verdelen.

Eens providers over de tools beschikken, mochten ze deze nog niet hebben en ik denk aan glasvezel in de straten, moeten ze nog hun commerciële strategie opzetten.

*

seoman

• 1028
  • No Comment
« Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2018, 23:57:00 »
Och het valt wel mee hoor.
Netflix enzo kunnen best wat redelijke kwaliteit bieden.
en Bluray is ook niet alles.

blue planet 2 HDR/UHD zijn maar 2 schijfjes van 66GB.
Dat is dus ook compressie alom.
Toch je weet niet wat je ziet. OMG!

Een beamer? Kan die uberhaupt wel HDR aan? Dat scheelt in de kabel keuze.
Ik lees mee over de Opp0 203 en las dat die net een firmware update heeft gekregen om alle projector bezitters een plezier te doen. Om HDR om te zetten naar de SDR kleuren ruimte van projectoren.
Geen idee er projectoren zijn die inmiddels al wel 4K HDR of dolby vision kunnen.
Ik vind projectoren niet interessant omdat daar een ventilator in zit.
Ik wil niks horen wat niet in de film of muziek zit. Ik heb daarom ook mijn plasma weggegeven en oled gekocht.
Het sjilpen van optical discs stoort me al.
Groeten Simon