*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
Dual 704 juweeltje
« Gepost op: 16 december 2017, 11:26:15 »
Ik heb in een hebberige bui een derde draaitafel aangeschaft. ::)

Naast de Sl1700 MK2 (1979-1981) en de thorens TD124 (1957-1968) met dynavector DV20x2 heb ik nu een Dual 704 (1977-1978).

Dual 704, half automatisch direct drive -67dB gewogen rumble. Heel chique stroboscoop lijntje

Dit is de volautomatische versie 721

Ik zag dat er een orthophone element in zat blijkt het dat ik het geluk heb dat het het toenmalige topmodel was met fineline tip.
De Orthophone VMS30 mk2.

https://www.ortofon.com/vms-cartridges-p-614

Klinkt echt top in bas verslaat dit element alles wat ik heb DL103, DV20x2, goldring 1042, Clearaudio concept. Ook wat beterfd tracking is dit de top.

Dus echt een top aankoop gehad lekker luisteren hier.

Ik kan iedereen de 704 aan raden het is een topontwerp hij overklast hier de TD124 met de rega RB301 arm en DV20X2.
« Laatst bewerkt op: 16 december 2017, 17:23:24 door Helmuth »
Met vriendelijke groet, Helmuth              Goed geluid is héééél belangrijk.
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
Re: Dual 704 juweeltje
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2017, 11:34:12 »
Was een avond poetsen en kap polijsten en hij is weer als nieuw. Gisteren terminals er aan gebouw en bekabeling veranderd chassis aarde en de beide min aansluitingen zijn origineel door verbonden.

Dat moet je veranderen door verbinding wegknippen. Massa draad aan chassis. En de vier andere draden naar de tulp plug voor links en rechts.

Wat ook erg goed is aan de dual de arm lift schakelt zelf in, voorkomt ongelukjes met de naald.
En de automatisch afslag is een zegen in vergelijk met de Thorens, zodat niet de naald onnodig slijt als de plaat afgelopen is. Top ontwerp helemaal af niets te veel precies goed ontworpen door Dual.

Mooi zwaar plateau is ook belangrijk voor goed laag weergave.
« Laatst bewerkt op: 16 december 2017, 11:39:36 door Helmuth »
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2017, 11:48:21 »

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2017, 11:49:01 »

De plastic bak onder de tafel doet goedkoop aan, maar wat ik al zei kwa klank prestatie een top tafel veel meer is er niet uit te vinden dan wat de 704 er uit haalt voor je.

Wat ook een erg mooi detail is je kan de kracht van de veer van de scharnieren naar behoefte bijstellen. Allemaal super strak gebouwd met plastic maar het werkt als een tierelier.

Wat van staal moet zijn is van staal en het dikke aluminium plateau is uitstekend materiaal voor goede reproductie.
« Laatst bewerkt op: 16 december 2017, 11:56:26 door Helmuth »

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2017, 12:04:28 »
https://www.sound-smith.com/sites/default/files/stylus-table.gif

Hier her verschil tussen line contact en elliptische naald.

« Laatst bewerkt op: 16 december 2017, 12:08:07 door Helmuth »

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2017, 12:10:53 »

*

morph

• 13834
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2017, 12:19:52 »
Leuk, zo'n mooie draaitafel erbij en dat je er van aan het genieten bent.
Dat het nu zo goed klinkt ligt meer aan dat element en de naald daarin dan aan de speler, maar dat maakt voor het uiteindelijke plezier ermee natuurlijk niet uit.

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2017, 12:34:14 »
Leuk, zo'n mooie draaitafel erbij en dat je er van aan het genieten bent.
Dat het nu zo goed klinkt ligt meer aan dat element en de naald daarin dan aan de speler, maar dat maakt voor het uiteindelijke plezier ermee natuurlijk niet uit.

Alles heeft zijn eigenklank zoals jij terecht aanhaalt.

Als ik vergelijk hebben de draaitafels met zwaar plateau als de de thorens en Dual een beter laag weergave dan de Techinics met licht gewicht plateau. De technics heeft minder definitie dan de andere twee minder strak.

De veel betere rumble cijfers van de technics geven geen kwaliteit verbetering meer wat nog hoorbaar is. De 704 overklast de technics in het laag en de thorens (die heeft waarneembare rumble) de 704 is echt een top tafel. Veel beter dan ik verwacht had.

De arm van de 704 matcht perfect met de orthophone VMS zijn compliancy.
« Laatst bewerkt op: 16 december 2017, 12:40:04 door Helmuth »

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #8 Gepost op: 16 december 2017, 12:38:56 »
En zoals het hoort heeft de 704 ook VTA verstel mogelijk heden. Het is allemaal simpel  degelijk en minimalistisch een juweeltje.

*

Rubble

• 10378
« Reactie #9 Gepost op: 16 december 2017, 13:42:54 »
Prachtige tafel!
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

morph

• 13834
« Reactie #10 Gepost op: 16 december 2017, 14:00:16 »
Als ik vergelijk hebben de draaitafels met zwaar plateau als de de thorens en Dual een beter laag weergave dan de Techinics met licht gewicht plateau. De technics heeft minder definitie dan de andere twee minder strak.

De veel betere rumble cijfers van de technics geven geen kwaliteit verbetering meer wat nog hoorbaar is. De 704 overklast de technics in het laag en de thorens (die heeft waarneembare rumble) de 704 is echt een top tafel. Veel beter dan ik verwacht had.

De arm van de 704 matcht perfect met de orthophone VMS zijn compliancy.
Zo'n vergelijk geeft alleen maar een eerlijk beeld als dezelfde elementen in elke speler worden gebruikt (mits dat binnen de specificaties ook kan), met alle een naald met dezelfde speelduur, dezelfde plaat en identieke verdere aansluitingen tot aan de weergevers.
Daarom is platenspelers werkelijk eerlijk vergelijken ook praktisch onmogelijk en kiest men meestal gewoon voor wat men op dat moment het leukste vindt klinken. Vervolgens wordt het verschil dan nogal eens aan de speler op zich toegekend en niet aan het belangrijkste.

Van belang is welke men persoonlijk het leukst vindt klinken en het enthousiasme dat dat oproept. De verklaring eromheen waarom men denkt dat dit zo is, kan meestal beter weggelaten worden.

*

geerd

• 5410
  • scheun ja
« Reactie #11 Gepost op: 16 december 2017, 14:29:13 »
ik kan wel begrijpen dat hij dat zo zegt , is een leuke speler met simpele maar wel goed gebouwde arm .
wel veel plastiek helaas maar dat is niet zo erg in deze .
ik weet niet of de onder plaat al is aangepast dat maakt bij deze speler ook een verschil .
de speler zowel als de arm en het element zijn samen het geen bepaald wat je hoort en het verschil tussen de enen speler als de andere is duidelijk hoorbaar .
ik zou de bodem eens aanpakken dat kost bijna niets en dat heb je een fijne speler
les is more

*

morph

• 13834
« Reactie #12 Gepost op: 16 december 2017, 15:50:49 »
de speler zowel als de arm en het element zijn samen het geen bepaald wat je hoort en het verschil tussen de enen speler als de andere is duidelijk hoorbaar .
Dat is speculeren.

Zoiets kun je pas concluderen als je telkens slechts een van die dingen verandert bij twee identieke platenspelers en dan steeds opnieuw vergelijkt.
Wie kan zoiets nou in de praktijk?
Nog los van het punt dat één gehoormatig verbeterend veranderingetje nog niet betekent dat alle aanpassingen bij elkaar het geheel nog beter maken.

*

Helmuth

• 1574
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #13 Gepost op: 16 december 2017, 16:45:13 »
ik kan wel begrijpen dat hij dat zo zegt , is een leuke speler met simpele maar wel goed gebouwde arm .
wel veel plastiek helaas maar dat is niet zo erg in deze .
ik weet niet of de onder plaat al is aangepast dat maakt bij deze speler ook een verschil .
ik zou de bodem eens aanpakken dat kost bijna niets en dat heb je een fijne speler
Zoiets?

*

Rubble

• 10378
« Reactie #14 Gepost op: 16 december 2017, 16:47:13 »
Ja mooi. Maar het blijft een platenspeler. Eigenlijk moet je een draaitafel hebben........
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield