CD's met pre-emphasis
« Gepost op: 16 december 2017, 14:36:03 »
Ik heb gezocht op het forum maar buiten de term die hier en daar een paar keer is gevallen heb ik hier nog geen dedicated draadje over gevonden dus bij deze :-)

Pre-emphasis is een soort ruisonderdrukking die met name op de eerste CD's (medio 1983) werd toegepast. De hogere frequenties werden versterkt vastgelegd op de CD en de CD-speler past vervolgens een de-emphasis filter in het analoge doimein toe waardoor de originele frequenties weer te horen zijn bij het afspelen.
Uitgebreide uitleg hier.

De informatie betreffende pre-emphasis wordt vastgelegd in de TOC van de CD of in de subcode of in beiden. In principe zou elke CD-speler hier correct mee moeten omgaan maar blijkbaar kan het misgaan als de pre-emphasis enkel in de subcode is vastgelegd.

Bij het rippen van deze CD's (en eventueel opnieuw branden) wordt de pre-emphasis informatie genegeerd en klinkt het resultaat te schel ('bright').
Indien je een CD met pre-emphasis wilt rippen zul je dan ook extra (tussen)stappen moeten nemen om tot een goed resultaat te komen dat klinkt zoals het bedoeld is.

Hier een overzicht met CD's waarvan bekend is dat deze voorzien zijn van pre-emphasis en tevens hoe deze op de CD is vastgelegd (TOC / subcode).

Aanleiding voor mij om in deze materie te duiken was de 2e-hands aanschaf van de CD Off The Wall van Michael Jackson die inderdaad voorzien is van pre-emphasis.

Benieuwd naar jullie ervaringen met dit soort CD's. 

ADAM ARTist 5 / B&W DM2A + DM4 + DM5 / Dual 721 / Eltax Linear Response 10.5 / Onkyo A-809 / TvW CD104 / Sansui AU-7500 / Sony CDP-XB930 / Sony MDS-JB980 / Technics S(pylac)A-600 / Technics SL-Q3 / Technics SL-7 / Technics SL-10 / Technics SC-EH600 / Thorens TD-320 Mk II

*

richard

• 3922
Re: CD's met pre-emphasis
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2017, 19:13:19 »
Aan dat lijstje te zien lijken het vooral Japanse en wat Amerikaanse en Duitse uitgaven? De enige Nederlandse is een cd van Sandra, die heb ik niet in de kast staan.
Genoeg is beter.

*

jpio

• 4446
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2017, 19:23:05 »
Dat zou dan kunnen verklaren dat geripte cd's idd anders en/of minder goed klinken dan de originele. Ik heb dat althans div. keren gemerkt en vermeld.
Dit is regelmatig een stevig punt van diskussie geweest want dat zou niet kunnen volgens nogal wat 'bekende' electronici op de div. fora.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

ShaggyNL

• 1217
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2017, 00:14:22 »
Ah, Emphasis. Dat is iets waar ik inmiddels bekend mee ben. Ik heb hier zo'n 30 CD's liggen welke zijn gemasterd met Pre-Emphasis. Ik ben het er op Discogs al bij aan het vermelden.

Het betreffen de (voornamelijk) klassieke CD's van Denon uit de jaren 80 tot in het begin van de jaren 90. De eerste CD van Denon heb ik hier ook liggen, C37-7001. Het betreft de 5e van Beethoven door Staatskapelle Berlin, onder leiding van Otmar Suitner. Deze CD's klinken eigenlijk allemaal heerlijk. Pracht opnamen zijn het. Als je DAC maar een goed De-Emphasis circuit heeft. Helemaal fijn als dit in het analoge domein gebeurd. Sinds het tijdperk van veel 24-bits DAC's en zeker bij practisch alle 32-bits DAC's wordt dit digitaal gelijk getrokken (of gecorrigeerd, afhankelijk hoe je het wil noemen). Hier gaat vaak wel een stukje kwaliteit/dynamiek verloren.

Denon gebruikt het al in hun digitale opnamen sinds 1972. Zeker sinds 1974 zijn er veel Denon LP's te vinden welke digitaal opgenomen zijn. Ze hadden er dus vanuit de opname zelf al veel ervaring mee. Gezien de DAC's in begin jaren 80 nog niet zo goed waren in het omzetten van de hoge tonen (het waren immers in 1982 nog 14-bits DAC's in de Philips CD-100 en -101) hebben ze Emphasis in de standaard opgenomen. (Mij is het niet duidelijk of dit ook daadwerkelijk in Redbook is opgenomen).

Je hebt ook DAC's dit hiervoor een indicator hebben. Een enkele CD-speler had hiervoor ook een eigen indicatie in het scherm.
« Laatst bewerkt op: 25 december 2017, 11:25:51 door ShaggyNL »
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

*

minplus

• 8111
  • relax, don't do it
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2017, 22:58:26 »
Als ik me goed herinner had m'n vroegere Cambridge CD-2, de eerste CD-speler die ik mooi vond klinken, zo'n indicatorlampje. Hij had er iig. ook geen enkele moeite mee.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Opa S.

• 7471
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #5 Gepost op: 25 december 2017, 10:08:08 »
Ik kwam tijdens het zoeken naar een foobar plugin het volgende programmaatje tegen, wellicht leuk om mee te experimenteren;

WaveEmph

Dat werkt niet zonder een visual basic library die in ieder geval onder W10 niet meer aanwezig is, maar wel hier te downloaden; Msvbm50.exe

Uitleg over de werking (in het Duits!) kan je hier vinden; http://www.picosound.de/D_SOFT.HTM#emphasis

Voor de foobarrers onder ons, daar is een effect DSP voor te downloaden met o.a. een CD de-emphasis filter; http://www.foobar2000.org/components/view/foo_dsp_effect
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

Jeronimo

• 7467
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2017, 15:16:55 »
Ah, Emphasis. Dat is iets waar ik inmiddels bekend mee ben. Ik heb hier zo'n 30 CD's liggen welke zijn gemasterd met Pre-Emphasis. Ik ben het er op Discogs al bij aan het vermelden.
Het betreffen de (voornamelijk) klassieke CD's van Denon uit de jaren 80 tot in het begin van de jaren 90. De eerste CD van Denon heb ik hier ook liggen, C37-7001. Het betreft de 5e van Beethoven door Staatskapelle Berlin, onder leiding van Otmar Suitner. Deze CD's klinken eigenlijk allemaal heerlijk. Pracht opnamen zijn het. Als je DAC maar een goed De-Emphasis circuit heeft. Helemaal fijn als dit in het analoge domein gebeurd. Sinds het tijdperk van veel 24-bits DAC's en zeker bij practisch alle 32-bits DAC's wordt dit digitaal gelijk getrokken (of gecorrigeerd, afhankelijk hoe je het wil noemen). Hier gaat vaak wel een stukje kwaliteit/dynamiek verloren.
Denon gebruikt het al in hun digitale opnamen sinds 1972. Zeker sinds 1974 zijn er veel Denon LP's te vinden welke digitaal opgenomen zijn. Ze hadden er dus vanuit de opname zelf al veel ervaring mee. Gezien de DAC's in begin jaren 80 nog niet zo goed waren in het omzetten van de hoge tonen (het waren immers in 1982 nog 14-bits DAC's in de Philips CD-100 en -101) hebben ze Emphasis in de standaard opgenomen. (Mij is het niet duidelijk of dit ook daadwerkelijk in Redbook is opgenomen).
Je hebt ook DAC's dit hiervoor een indicator hebben. Een enkele CD-speler had hiervoor ook een eigen indicatie in het scherm.
Je zei volgens mij hier iets over - Pre-Emphasis - bij je laatste bezoek. Ondersteunde de AVM CD1 Plus/Exposure 2012S2 DAC combinatie dit format? Of juist niet? Of hebben we het er niet over gehad?
AVM CD1 Plus Transport + Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Micro Seiki DD-5E + Audio Technica AT33 PTG/II MC, Dual CS-5000 + Denon DL-304 MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C + PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

ShaggyNL

• 1217
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #7 Gepost op: 25 december 2017, 17:09:26 »
Yep, dat doet 'ie. Je hoort, bij het beginnen van een CD met Pre-Emphasis zelfs een relais om klikken. Ik ga er van uit dat jouw DAC dus netjes een analoog gedeelte hiervoor heeft. Wanneer je er weer een andere (niet Emphasis) CD in stopt en je begint met afspelen, hoor je het relais bij 0:00 weer (terug) klikken.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2018, 17:39:14 »
Als ik me goed herinner had m'n vroegere Cambridge CD-2, de eerste CD-speler die ik mooi vond klinken, zo'n indicatorlampje. Hij had er iig. ook geen enkele moeite mee.

Klopt, heb hier nog een CD2 staan en me altijd afgevraagd wat het lampje nu precies inhield, maar nu weten we het dus.

*

minplus

• 8111
  • relax, don't do it
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2018, 18:00:24 »
Als die speler het nog goed doet ben je een mazzelaar. Want het is qua geluid en indicaties een erg mooi ding. Nooit een mooiere of leukere gevonden.

*

ShaggyNL

• 1217
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2018, 19:29:09 »
Harold, Ger,

Heeft één van jullie dat lampje ook eens aan gezien bij het afspelen van een (eigen) CD?

*

minplus

• 8111
  • relax, don't do it
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2018, 20:26:15 »
Bij CD's, ja.
Eigen CD's (zelf gebrande?) durf ik zo niet te zeggen. Bij zelf gebrande gaf een lampje met een klein flikkertje wel elk fout bitje aan.
Wat mis ik dat lampje... :'(

*

ShaggyNL

• 1217
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2018, 21:07:32 »
Ja, brandprogramma's herkennen vaak Pre-Emp niet. Daarnaast heb je twee manieren om het werkend te krijgen tijdens het masterings-proces. Of de TOC krijgt de betreffende flag Pre-Emp mee, of tijdens de muziek bevat de code het kenmerk dat hij gemasterd is met Emphasis.

Als dat lampje knippert, dan lijkt het dat er iets mis is met die kopie.

Nee, ik bedoelde dus of je originele CD's kent/hebt. Zelf ken ik ze slechts van 1 label, maar dan heb ik er dan ook ruim 30 van staan.

Zelf heb ik het idee dat het allemaal prachtige opnamen zijn en dat ze heerlijk klinken... maar het is ook meteen een valkuil voor opnamen met Emphasis. Doordat je in je speler/DAC zo'n De-Emphasis circuit moet hebben om het weer recht te trekken, klinken de CD's vaak bij zo'n beetje elke speler ook weer anders. Elke fabrikant zal z'n eigen schakeling ontwerpen en dit zorgt dus voor grote verschillen in dergelijke CD's bij iedereen thuis.

Wat blijft het ook een heerlijke hobby. ;)

*

minplus

• 8111
  • relax, don't do it
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2018, 22:12:33 »
Klopt, de knipper geeft foutjes aan en daardoor wist je welk merk, welk type en welke brandsnelheid optimaal waren.
Of Clone CD dat ik toen gebruikte het herkende weet ik zo niet; zou me niet verbazen indien wel, een prachtig programma, beter was er niet.
Geen idee of ik originele CD's heb.

*

Roots

• 1888
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2018, 22:38:52 »
Mooie tijd was dat :) Al mijn copy's zijn gemaakt met Clone CD...Ik hoorde echt geen verschil met het origineel. Zelfs game cd's met de meest moeilijke beveiligingen maakte die moeiteloos een clone van.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX