*

Rubble

• 10378
Re: sub-kist
« Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2018, 10:28:05 »
Ik heb car audio woofers in meerdere home audio ontwerpen succesvol ingezet. Ik ken dit specifieke CV beestje niet maar zou ook niet weten waarom niet. Is auto-laag anders dan hifi-laag?
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

Mrzed

• 164
  • "Mooi" is afhankelijk van je referentiekader.
« Reactie #16 Gepost op: 22 januari 2018, 11:50:17 »
De kans dat dat goed gaat? 1%? En dan met heel veel moeite en een dure versterker met ingebouwd crossover.

De Cerwin Vega luidspreker in dit topic kan hard en strak, maar is nauwelijks goed te krijgen voor gebruik als kwalitatief goede subwoofer bij een audioinstallatie. Heb je al eens naar de mechanische parameters van zo'n ding gekeken? bv. de bewegende massa?
Ik wordt er bang van...
Kun je deze stelling iets meer uitleggen, aub?
Sky TEC: tec3020
PS3 Marantz CD6000ose
JVC rx-503l Denon PMA1500r
Dali: Opticon 6

*

Mrzed

• 164
  • "Mooi" is afhankelijk van je referentiekader.
« Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2018, 11:50:46 »
(...) Is auto-laag anders dan hifi-laag?
Dat vraag ik me dus ook af.
Sky TEC: tec3020
PS3 Marantz CD6000ose
JVC rx-503l Denon PMA1500r
Dali: Opticon 6

*

Heintje

• 1434
« Reactie #18 Gepost op: 22 januari 2018, 20:06:29 »
De kans dat dat goed gaat? 1%? En dan met heel veel moeite en een dure versterker met ingebouwd crossover.

De Cerwin Vega luidspreker in dit topic kan hard en strak, maar is nauwelijks goed te krijgen voor gebruik als kwalitatief goede subwoofer bij een audioinstallatie. Heb je al eens naar de mechanische parameters van zo'n ding gekeken? bv. de bewegende massa?
Ik wordt er bang van...
Kun je deze stelling iets meer uitleggen, aub?

Ja hoor.
Ik heb nog even teruggelezen en de meest nauwkeurige aanduiding van de betreffende luidspreker is "dubbelspoels 12' Cerwin Vega".
Ik kreeg daarop geen exacte hits, maar iets van http://www.hchifi.nl/store/hhifi.php?cat=Woofers&st=0&tp=car%20hifi
Woofers voor in auto's worden ontworpen op grote mechanische en electrische belastbaarheid i.c.m. toepassing in geventileerde kisten.
Ook mag de spoel gerust wat laag-Ohmiger zijn omdat de versterkers daarop zijn ontworpen.
Dat betekent dat ze gewoonlijk nogal wat rubuuster zin uitgevoerd dan hun collega's die worden toegepast in subwoofers voor toepassing in huis.
Ook die moeten wel wat kunnen hebben, maar die functioneren meestal in een bekende kist met een specifiek aangepaste versterker, waardoor ze in de praktijk minder veiligheidsmarge nodig hebben (lees: minder extreem worden belast).
Dat betekent dat zo'n "auto-subwoofer luidspreker" (letterlijk) vl zwaarder is uitgevoerd en ook vaak een impedantie heeft waar een gemiddelde versterker niet optimaal mee werkt. Dat bemoeilijkt het verkrijgen van een optimale samenwerking tussen luidspreker en versterker.
Daarnaast zijn de mechanische parameters vaak zodanig dat dit afwijkt van wat je graag toepast voor audio-subwoofers in huis.

Ik zeg niet dat het niet kn, ik zeg dat het moeilijker is dan het lijkt en dat een optimaal resultaat moeilijk te realiseren is.
Er komt wel geluid uit, maar hoe bruikbaar blijkt het op termijn te zijn in combinatie met een goede installatie?