uitbreiden input buizenversterker
« Gepost op: 18 december 2017, 13:27:43 »
Hoi audiofreaks. wie helpt mij uit deze droom? als je twee inputs op de buizenversterker hebt is dat te weinig voor vier audiobronnen.
zijn er schakelkastjes voor dit doel en zoja verdraagt de versterker zo`n aanpassing?
met groet Sybrand

*

Bloom

• 582
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: uitbreiden input buizenversterker
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2017, 17:19:37 »
Je hebt een audioschakelaar voor tulp- of RCA-contacten nodig. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.allekabels.nl/audio-schakelaar/514/1019310/audio-schakelaar-stereo-tulp-4-weg.html
Dat is probleemloos compatibel met je buizenversterker. Zet die wel liefst uit of op een andere ingang als je de audioschakelaar aansluit.

« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2017, 09:31:52 »
Is dit voor elke buizenversterker ? Ik heb een Yarland FV 34 C III .Deze heeft maar 2 aansluitingen , en geen uitgang voor een hoofdtelefoon. Zou een goede uitkomst zijn als dit werkt ?
Yarland FV34CIII - sovtec el 84M - general electric jan 5670
 Cambridge audio azur 640 p
Lenco - L70 /jelco) AT 6
          - L76 /transrotor-rega 250 , denon dl 103
          - L75 /Ortofon as 212, Acutex 420 tr

Marantz - CD75

Fostex full range FE166E back loaded horn zelb

*

ezo

• 5119
  • je luistert altijd naar de zwakste schakel
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2017, 11:35:49 »
Of een buizen pre pre heb ik ook even gebruikt
Pl. Dual 701 Stylus
cd Philips 104 mod( tvwk ) vv vMca220 mod
ev vM 2x pa333mod ---Xanadu
http://rateyourmusic.com/collection/ezo/visual/

*

Bloom

• 582
  • Bloom's music blooms!
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2017, 12:42:26 »
Is dit voor elke buizenversterker ? Ik heb een Yarland FV 34 C III .Deze heeft maar 2 aansluitingen , en geen uitgang voor een hoofdtelefoon. Zou een goede uitkomst zijn als dit werkt ?
Dit werkt voor elke buizen- en transistorversterker. Dat je Yarland buizenversterker geen hoofdtelefoonaansluiting heeft, kun je oplossen met een goede hoofdtelefoonversterker. Vermits de Yarland ook geen pre-out of een tapemonitor aansluiting heeft, zul je de bron die je wenst te beluisteren moeten loskoppelen van de Yarland en rechtstreeks op de hoofdtelefoonversterker aansluiten.

« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2017, 14:31:00 »
Dat vind ik te veel gedoe. Kan ik toch beter zo'n kastje tussen zetten? geeft dit geen problemen?
Lenco - L70 /jelco) AT 6

Marantz - CD75

*

Bloom

• 582
  • Bloom's music blooms!
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2017, 14:03:26 »
Dat kastje heeft geen hoofdtelefoonaansluiting en kun je dus niet gebruiken om een hoofdtelefoonaansluiting te voorzien. Zelfs als je een kastje vindt dat wel een hoofdtelefoonaansluiting heeft, zou die alleen werken voor de toestellen aangesloten op het kastje en niet voor wat al aangesloten was op je Yarland.

Er bestaan wel hooftelefoontypes die je op de luidsprekeraansluitingen van een gewone versterker moet aansluiten. De elektrostatische hoofdtelefoons van Stax bijvoorbeeld.
En als je zelf wat kunt solderen, kun je ook een voltagedeler maken waardoor je een gewone hoofdtelefoon op de luidsprekeraansluitingen van je Yarland kunt aansluiten. Dit is het idee:

R1 is een weerstand van 33 Ω 5 Watt en R2 is een weerstand van tussen 3,9 en 10 Ω (tussen 3 en 5 Watt), afhankelijk van hoeveel verzwakking nodig is.
Bij R2=10Ω krijg je een verzwakkingsfactor van 3 met een uitgangsweerstand van 7 Ω.
Bij R2=3,9 Ω krijg een verzwakkingsfactor van 10 met een uitgangsweerstand van 3,5 Ω.
Let wel: dit kun je niet gebruiken bij gebalanceerde versterkers, want dan mag je de min niet samenbundelen zoals hierboven getoond. Buizenversterkers zijn doorgaans geen gebalanceerde versterkers, al zou het wel kunnen. (Een gebalanceerde versterker gebruikt voor elk kanaal twee versterkermodules die in tegenfase zijn aangesloten en levert dan de dubbel uitgangsspanning van een gewone versterker.)

« Reactie #7 Gepost op: 26 december 2017, 09:23:12 »
Bedankt voor de uitleg. Maar ik ben niet zo handig met solderen.
Lenco - L70 /jelco) AT 6

Marantz - CD75

*

Bloom

• 582
  • Bloom's music blooms!
« Reactie #8 Gepost op: 26 december 2017, 12:59:37 »
Is er niemand in je buurt die handig is met een soldeerbout? Dit zou echt de allergoedkoopste oplossing zijn hoor.

*

fusion

• 191
    • Audio Page
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2017, 21:20:39 »
zelf een koptelefoon aansluiting maken op een buizen(eind)versterker is tricky. De eindbuizen willen wel graag de juiste afsluitweerstand zien. Dan moet je wel de juiste weerstanden bij jouw koptelefoon kiezen en versterker kiezen.

*

Bloom

• 582
  • Bloom's music blooms!
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2017, 01:54:15 »
Bij de voorbeelden die ik gaf zat er een voor 7 Ω en die sluit je aan op de 8 Ω-aansluitingen van een buizenversterker, het voorbeeld van 3,5 Ω dient voor de 4 Ω-aansluitingen.