*

GR

• 248
Loopwerk gevonden +en wat er volgt
« Gepost op: 21 december 2017, 16:14:02 »
Beste mensen.

Al geruime tijd geleden een bericht gepost, wel al die tijd meegelezen.
Ik overweeg om mijn huidige CD speler te vervangen door een los loopwerk en een DAC. Heb al bij JK acoustics naar twee mooie dacs geluisterd en deze verdienen wel een mooi los loopwerk.

Ik kan nu mogelijk een CEC TL2X loopwerk aankopen. In 2013 voorzien van nieuwe laser, riemen etc. etc.
Zijn er hier mensen die dit goed kennen of iets kunnen zeggen over de betrouwbaarheid. Het is natuurlijk al wat ouder, maar is het nog een verantwoorde uitgave.

Aan de andere kant van de lijn staat namelijk de Cambridge CXC. Heeft lang niet de looks en feel van de CEC denk ik, maar als die moet doen wat hij moet doen; namelijk gewoon CD's uitlezen en de informatie goed naar de DAC sturen, is dat ook prima.

Of zijn er andere no nonsense loopwerken die gewoon doen wat ze moeten doen. Goed uitlezen en het liefste lang mee gaan.

Ik ben benieuwd wie hierover wat kan zeggen.
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2018, 20:22:19 door GR »

*

minplus

• 7741
  • relax, don't do it
Re: Vraag over CEC TL2x loopwerk
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2017, 17:57:54 »
Wat is je huidige CD-speler?
Want als die al erg goed is kun je je afvragen of het zin heeft er veel geld in te gaan stoppen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

GR

• 248
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2017, 18:44:44 »
Heb nu een naim cd5i. Laser en loopwerk dienen vervangen te worden.  Het swingarm loopwerk heeft het nodige geleden (jonge kinderen) reparatie is wel mogelijk naar ik zat ook even naar de toekomst te kijken. Met bijv. Een losse dac. De naim heeft geen coax uitgang dus kan niet als los loopwerk worden ingezet.

« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2017, 06:23:33 »
In 2013 voorzien van nieuwe laser, riemen etc. etc.

Dan is de laser en de riem over 4 jaar weer aan vervangeng toe.

*

ShaggyNL

• 1211
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2017, 09:42:42 »
Ah, bij zo'n DAC hoort dan ook een mooi loopwerk. Maar ik ben bang dat je altijd maar moet gaan luisteren. En bij 2e hands apparaten wordt het lastig om "even thuis" te kunnen luisteren voor de koop.

Een CEC is in ieder geval een boven-gemiddeld loopwerk. En dat hij onderhoud nodig heeft, dat zal je op de koop toe moeren nemen. Ik denk ook nier dat een nieuw snaartje lastig zal zijn. (het is tenslotte ook geen cassette deck ofzo :p)

En die Cambridge ken ik al helemaal niet. Men zegt veelal dat het een pracht loopwerk is, maar dat zegt men uiteindelijk overal over in de audio-wereld. Ik zeg, probeer hem eens te beluisteren.

En als je niet kan kiezen, hebben ze bij Ketelaar vast nog wel een oplossing.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

*

GR

• 248
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2017, 14:59:59 »
Heb deze week bij JK het CXC loopwerk met twee JK dac's beluisterd (occasions) . De DAC65 en de Ultimate DAC. Beiden al wat ouder, maar uitstekend klinkend. De DAC65 heel open en ruimtelijk, de ultimate nog meer en die bleef bij complexe orkest muziek het nog beter doen. Heel leuke luisterervaring.

Vanmiddag CXC loopwerk en de JK DAC's meegenomen naar huis en nu thuis luisteren. De kwaliteit van de DAC's is boven elke twijfel verheven, hoewel de ultimate DAC, zelfs als occasion, nog wel heel prijzig is.

Het  staat nu lekker te spelen. Het loopwerk doet gewoon wat het moet doen.  Ik heb daarmee geen 'emotionele' klik in de zin dat ik het ook een mooi gemaakt product vind. Het is gewoon functioneel.

Eerste luisterindruk: tussen de DACs is een substantieel verschil hoorbaar. Heb nu het hele weekend om gewoon alles lekker te proberen.

Bij JK gaven ze idd. aan dat het met die CEC twee kanten op kon. Mits in goede staat is het technisch een beter en degelijker loopwerk dan de CXC maar bij gebruikt is het nu eenmaal garantie tot de deur.

Qua loopwerk heb ik ook nog een audio note CDtwo op heb oog. Wel duurder dan de CXC, eigenlijk mij te duur, maar heeft nieuw CD pro loopwerk, nieuwe tentlabs klok en voeding etc.

Ach, en al die reviews als je die moet geloven worden er nooit slecht klinkende spullen gemaakt. Ik lees tenminste bijna nooit iets dat een product echt met de grond wordt gelijk gemaakt

wordt vervolgd

*

ShaggyNL

• 1211
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2017, 17:48:47 »
Ah, de Ultimate DAC uit 1995 met twee BurrBrown PCM63's er in. Die daar nu staat (of staat 'ie nu bij jou?) heb ik dit jaar ook thuis gehad en hij beviel zeer. Dat wordt mijn project voor 2018... als deze ergens te koop is.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

*

richard

• 3828
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2017, 23:36:01 »
...
Qua loopwerk heb ik ook nog een audio note CDtwo op heb oog. Wel duurder dan de CXC, eigenlijk mij te duur, maar heeft nieuw CD pro loopwerk, ...
Worden die dan nog gemaakt?

Ik bedoel dat ook al is zo'n ding nieuw, dan kan het al jaren uit productie zijn. Bepaalde onderdelen slijten en verouderen ook zonder gebruikt te worden.

Ik zou investeren in een loopwerk opgebouwd met algemeen verkrijgbare componenten die nog ruim voorradig zijn. Dus geen exoten die bij een defect nauwelijks zijn te repareren.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2017, 23:39:04 door richard »
Genoeg is beter.

*

GR

• 248
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2017, 23:41:10 »
Idd. Die ultimate staat nu samen met de dac65 te spelen. 

Eerste indruk

Dac65: schoon, ruimtelijk. Een beetje up-front soms. Bij complexe orkestpassages oa koper in het hoog wat scherp. Wel veel detaillering.

Ultimate: prachtige 3d afbeelding. Mooie instrumentplaatsing. Wat meer 'autoriteit' en ontspanning.

Mijn eigen naim: zit tussen 1 en 2 in. Mooie ruimtelijke afbeelding.  Speelt lekker weg maar wat 'braver'

Wordt vervolgd

*

ShaggyNL

• 1211
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2017, 23:58:39 »
Heb je de DAC65 van onder de €1000,- of die van rond de €1250,-?

Die van onder de 1000 is de 18-bitter van BB. De ander is de nieuwere 24-bitter. Die is qua DAC nieuwer dan wat er in de Ultimate verwerkt is (want daar zit de 20-bitter dus in). In de Ultimate˛ DAC zit wel weer die nieuwere 24-bits DAC, maar dus met een beter analoog gedeelte.

Met welke versterkers en luidsprekers speel je, als ik vragen mag?

*

GR

• 248
« Reactie #10 Gepost op: 25 december 2017, 15:20:06 »
Heb je de DAC65 van onder de €1000,- of die van rond de €1250,-?

Die van onder de 1000 is de 18-bitter van BB. De ander is de nieuwere 24-bitter. Die is qua DAC nieuwer dan wat er in de Ultimate verwerkt is (want daar zit de 20-bitter dus in). In de Ultimate˛ DAC zit wel weer die nieuwere 24-bits DAC, maar dus met een beter analoog gedeelte.

Met welke versterkers en luidsprekers speel je, als ik vragen mag?

De DAC65 18bits en de 'oude'ultimate dac heb ik nu thuis staan.

Mijn set bestaat verder uit een JK geintegreerde versterker (nieuwste serie) en Xanadu DS17E2 speakers (met nieuw filter, nieuwe dynaudio units en NOS esotar tweeters, alles door Xanadu in 2017 opnieuw opgebouwd) Grootste hobby is analoog luisteren, op een TD124. Dus daarmee ben ik heel tevreden.  ;)

De dac65 gaat het niet worden. Ik luister vooral graag klassieke orkestwerken, en bij complexe passages haalt hij er toch minder uit. Hij is heel 'schoon' maar  ik vind ik hem wel erg 'present'  en werkt dat op de duur wat vermoeiend.
De ultimate is echt een prachtig apparaat. Je kunt er de hele avond naar luisteren waarbij je na een paar minuten vergeten bent dat je 'testapparatuur' in huis hebt staan en je alleen nog maar met de muziek meegaat.

Wat ik wel een beetje bezwaarlijk vind is de vraagprijs. Het is een Dac van denk ik al 20 jaar oud. Hoewel toen echt top of the bill (volgens mijn 10000 gulden ofzoiets) vind ik 1500 euro nu wel veel geld. Heeft bijv. ook geen USB inputs en dat soort handigheidjes dat moderne apparatuur wel heeft.
Anderzijds, het ding is echt megadegelijk zowel van binnen als buiten en lijkt gebouwd voor nog een heel aantal plezierige luisterjaren.
Daar ga ik nog maar eens goed over nadenken.

Maar terug on topic. Het cambridge loopwerk doet wat het moet doen, maar meer ook niet. Het veroorzaakt niet bij mij een 'begerig' gevoel. Ik denk dat zo'n degelijke metalen tank van CEC mij dat meer geeft.

Kortom, de kogel is nog niet helemaal door de kerk.

*

Tdo

• 10803
  • Smurf?!
Re: Vraag over CEC TL2x loopwerk+wat er volgt
« Reactie #11 Gepost op: 25 december 2017, 16:30:37 »
Zo tussen de regels door lezend krijg ik toch wel een vermoeden welke kant het opgaat..  ;D

*

minplus

• 7741
  • relax, don't do it
« Reactie #12 Gepost op: 25 december 2017, 16:43:10 »
Met een shotgun naar de kerk? :-\ ;D
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

ShaggyNL

• 1211
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #13 Gepost op: 25 december 2017, 17:00:24 »
Oeh, dan heb je ook nog de oude Reference DAC. Net wat nieuwer, ook degelijk gebouwd en lijkt meer op de Ultimate dan de 65 (namelijk wat uitgebreider in het analoge gedeelte).

En qua loopwerk. Misschien dat Ketelaar het S/PDIF signaal uit jou huidige speler kan halen en op de achterzijde een chinch bus kan plaatsen zodat je een Coax out krijgt. Dan heb je wat meer de tijd om er over na te denken.

Uiteindelijk kan je ook gewoon gaan voor een nieuw loopwerk. Het zijn immers mechanische producten en zijn onderhevig aan slijtage. Een nieuw product met garantie is wat je wat meer rust kan brengen?
« Laatst bewerkt op: 25 december 2017, 21:51:38 door ShaggyNL »

*

GR

• 248
« Reactie #14 Gepost op: 25 december 2017, 22:46:14 »
Het is wel echt de ultimate dac. Staat er keurig aan voor en achterzijde ingefreesd. Heb hem even opengeschroefd. Pcm63p dac's  van BB zitten er in.

Voeding  twee ringkerntrafo's  ,13 sic safco elco's zoals ook in andere JK apparatuur zit en dan de rest nog. Daar is toen zeker niet op bespaard. Het front en zijkanten zijn een centimeter dik ijzer. Volgens mij weegt dat ding een kilo of 10.