*

GR

• 246
Re: Loopwerk gevonden +en wat er volgt
« Reactie #30 Gepost op: 12 januari 2018, 19:20:35 »
@KT: was origineel 220V nederlands. De eigenaar gebruikte daar een omvormer naar 110v. 
Apparaat zag er echt als nieuw uit.
Eerste klankindruk: hele mooie eerlijke klank. Stevig, robuust, en hele mooie ruimtelijke afbeelding.
Ben erg tevreden

*

minplus

• 7448
  • relax, don't do it
« Reactie #31 Gepost op: 12 januari 2018, 19:48:52 »
Je hebt hem dus binnen. Gefeliciteerd met de aankoop en resultaten! :)
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Roots

• 1808
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #32 Gepost op: 15 januari 2018, 17:40:25 »
En alweer te koop...Wat is de reden als ik vragen mag?

https://www.hifi.nl/tweedehands/10024952/Van-Medevoort-DA466-DAC.html
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

GR

• 246
« Reactie #33 Gepost op: 17 januari 2018, 19:46:05 »
Zeker mag je dat vragen....

eerste luisterindrukken waren echt heel goed. Ik heb wat van die tracks op cd verzameld welke een eerste indruk geven. En dat was heel gedetailleerd, heel precies en klonk prima. Later veel rustig doorgeluisterd, vooral met muziek die we samen mooi vinden, dus vooral grote klassieke symphonieen. En daar ging het mis. Het klonk te gedetailleerd, te veel 'up front' en en we hadden steeds de neiging de cd's zachter te zetten. Dat is geen goed teken.  Speelde vooral bij de minder 'audiofiele'  opnames en daar heb ik er best veel van. 
Een andere interlink tussen dac en versterker maakte ietsje verschil, in die zin dat de scherpe randjes er wel afgingen maar daar mag het niet aan gaan liggen.

Of de DAC is echt te neutraal of de match in de keten was gewoon niet goed bij mijn muzieksmaak. Bij jazz met vocals en pop gaat het stukken, stukken beter.

Het blijft echt een machtig ding qua afwerking etc. maar dus niet voor mij.
Hele simpele conclusie: goed luisteren is thuis luisteren, of minimaal bij de verkoper of audiozaak zelf.

Daarom heb ik hem te koop gezet. Qua kwaliteit zit het echt goed, zowel afspelen vanaf loopwerk als vanaf USB, en zal hij vast een goed tehuis vinden.

Maar ja.... wat nu?  Of een andere DAC aan het loopwerk. Misschien allemaal wel wat minder neutraal of wat simpeler. Alleen wat moet je dan kiezen uit het enorme aanbod. En als ik zie wat het verloop is aan DAC's dan is misschien een degelijke CD speler helemaal niet zo slecht.

Of een CD speler uit het enorme aanbod welke 'bekend'  staan of als zodanig zijn getest (voor wat het waard is)  om hun 'analoge'  klank en voorliefde voor klassieke muziek  en die ik ook bij de verkopers kan beluisteren.

In de prijsklasse tot 1500 euro staan momenteel te koop:

- Micromega Aria
- Bow wizard, met tentlabs clock en psu
- Lector CDP7T MK3
- Tentlabs CD speler.

Of zal ik toch maar gaan voor de bijna nieuwe yamaha cd3000, technisch heel goed zegt men... en gebouwd voor heel lang luisterplezier.

Of ik steek al het geld wat ik bespaar met die enorme bedragen in mijn portemonnee en koop gewoon een simpele marantz CD6006. Hou ik een klap geld over. Gezin met opgroeiende kinderen geeft ook steeds minder tijd om rustig te luisteren en kan ik altijd later nog weer verder kijken.

Kortom; scheidslijn tussen hobby en frustratie is soms even dun
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2018, 19:49:15 door GR »

*

Rubble

• 10364
« Reactie #34 Gepost op: 17 januari 2018, 19:51:40 »
Marantz CD 6006  ;)
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

Roots

• 1808
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #35 Gepost op: 17 januari 2018, 20:10:04 »
Ooh wow..Valt dat even tegen. Ik had die van Medevoort toch ook hoger ingeschat...Jammer zeg.

Ik zou dan eens kijken naar Chord, Pink Faun, Antelope of zelfs een North Star :)
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

GR

• 246
« Reactie #36 Gepost op: 17 januari 2018, 20:14:00 »
Staat idd. bij triple m al langere tijd een pink faun DAC 3.24 te koop. Op basis van Burr Brown 1704 DAC.  Misschien ga ik daar nog wel eens luisteren, maar ben 2 keer eerder bij hun geweest. Vond wel dat zij echt een voorkeur hebben voor 'up front' geluid en als muziek veel techno en dat soort muziek luisterden op een hoog volume.

Een Antilope staat ook al vrij lang te koop incl. een bijbehorende voeding. Dat ken ik niet. Zal er eens me in gaan verdiepen. Beste selectiemiddelen zijn toch uiteindelijk je oren (en je portemonnee  ;))

*

richard

• 3760
« Reactie #37 Gepost op: 18 januari 2018, 08:34:47 »
...En daar ging het mis. Het klonk te gedetailleerd, te veel 'up front' en en we hadden steeds de neiging de cd's zachter te zetten.
Dat zijn zeker onverwachte omstandigheden!
Genoeg is beter.

« Reactie #38 Gepost op: 19 januari 2018, 01:20:32 »
Misschien is een jaren 90’ top DAC een betere keuze. Die klinken vaak wat milder.
Er staat bv een mooie Theta op Mp. Denk ook aan bv psaudio, parasound, California Audio Labs, Wadia ed.
Bron digitaal:
Hifidelio Pro musicserver,
Cambridge Audio Stream Magic V1,
Empirical Audio Synchro Mesh Reclocker,
Audial Aya III DAC,

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
Goldnote Ap-7,

Luidsprekers:
vd Hul Transmissielijn Monitors.

*

minplus

• 7448
  • relax, don't do it
« Reactie #39 Gepost op: 19 januari 2018, 16:53:48 »
Is de Naim laten repareren ook nog een optie?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Heintje

• 1354
« Reactie #40 Gepost op: 20 januari 2018, 22:22:45 »
Wat raar dat e.e.a. versleten is: Naim is zeer robuust gebouwd: ik heb zelf al pakweg 10 jaar een CD5 in het gebruik en die staat elke dag aan en wordt veel gebruikt (laatste 3 jaar iets minder). Functioneert nog als nieuw ...

*

GR

• 246
« Reactie #41 Gepost op: 22 januari 2018, 13:05:53 »
Naim is inmiddels verkocht. Achteraf had ik misschien toch even moeten wachten  :(
Even een pauze en maar eens kijken wat het gaat worden.
Voorlopige LPtjes draaien.

*

GR

• 246
« Reactie #42 Gepost op: 6 februari 2018, 15:47:20 »
Nou, na een CD loze periode een update:

Veel rondgekeken en ook behoorlijk geluisterd. Een hele positieve indruk gaf een CD speler van Lector Strumenti CDP7. Prachtig qua geluid en ook het merk zelf sprak mij bijzonder aan.  De CD speler werd gebruikt aangeboden en ik had zelfs de mogelijkheid om hem thuis te proberen. Dat was wel topservice van de verkoper!  Echter had ik toch het idee dat de laser op z'n eindje liep. Bij slechtere CD's sloeg hij echt flink over. Om daar dus risico mee te nemen met een particuliere aankoop van rond de 1500 euro, daarom er maar vanaf gezien. De importeur biedt nog een demo exemplaar aan maar die kost dan weer maar liefst 2500 euro. 

Na die 'teleurstelling  ;) "met die lector even een adempauze ingelast. Wel een beetje de gebruikte markt in de gaten gehouden.

Ineens bood iemand bij mij om de hoek een paar dagen terug een Eastern Electric Minidac Plus aan  (ja uit china...) De prijs was redelijk.  Puur op reviews maar eens gaan luisteren. Klonk eigenlijk heel prima. Thuis op het CXC loopwerk: Geen scherpe randjes, mooi stereobeeld en aardig wat detail, hoewel niet de magie van de Lector, maar allemaal wat rationeler. Maar ja die Lector komt én uit Italie én was nieuw 3500 euro.

De vorige eigenaar was kennelijk nogal een liefhebber, bij de dac kwamen:

- Twee dexa new class D discrete opamps: (incl. factuur van 140 euro....)
- 24 verschillende andere opamps.

Daar gaat 't ie dan:

- LME 83AB 4x (denk de standaard opamp)
- BB 134PA 4x
- BBB 627 BP 4x
- NE 5532P 2x
- NE5534P 2x
- Browndog 020302 (2x)
- Browndog 020320A (2x)
- AR0522 2x

- 2 vervangingsbuisjes
- 1 in de buizenuitgang zit een philips miniwatt SQ buis NOS volgens mij.  Ook niet zo goedkoop zag ik.

Kortom inclusief allerlei accessoires.

In de DAC zijn de opamps vervangen door BB OPA627AP 2x en BB OPA604AP 4x. Dat kan heel simpel ivm allemaal losse IC voetjes. Wat het verschil maakt, geen idee, heb geen vergelijk met het orgineel.

Nu heb ik nog geen flauw idee waar die discrete opamps geplaatst moeten worden en of dit veilig kan en geluidstechnisch zinvol is. Op internet natuurlijk allemaal jubelverhalen.  Misschien hebben jullie tips?

De buizenuitgang kan met een knop worden uitgeschakeld, dus ik denk dan dat een sectie opamps voor de single ended uitgang is?
En dan zijn nog allerlei aansluitingen mogelijk: BNC, SPDIF/coax, toslink, AESBU. De CXC heeft alleen coax en toslink. Maakt dat nu nog uit? Tussen het loopwerk en de dac hangt nu een digitale interlink van JKE hifi.

Ik ben benieuwd, met name ook de tips over opamps etc. Of iemand er ervaring mee heeft. 

Het CXC loopwerk blijft vooral een verstandskeus. Als ik nog eens iets moois vind, wie weet....

Foto alle accesoires: 

Foto binnenzijde. Als iemand kan uitleggen waar die discrete opamps (veilig) moeten komen, hulp is welkom. Als het niet bevalt kunnen ze er ook zo weer uit.

« Laatst bewerkt op: 6 februari 2018, 16:10:35 door GR »

*

richard

• 3760
« Reactie #43 Gepost op: 6 februari 2018, 19:14:22 »
Er zijn enkele en dubbele opamps, de aansluitingen op de pinnen hoeven ook niet altijd identiek te zijn. Ook hebben sommige wat meer periferie (condensatoren e.d.) nodig om goed te functioneren dan anderen. Ik zou me er eerst in verdiepen voordat je lukraak wat gaat wisselen.
Genoeg is beter.

« Reactie #44 Gepost op: 13 februari 2018, 00:48:09 »
Dat is een mooie dac maar persoonlijk krijg ik wel jeuk van zo’n arsenaal aan opamps...
Ik zou dan voor de buizen gaan en de discrete opamps.
Zelf heb ik ook eens een dac gehad waarbij je met opamps kon switchen. Kon daarbij niet echt grote verschillen waarnemen en vond het maar een gedoe. Wel geëindigd met Sonic Imagery Labs discrete opamps, dat klonk gewoon wel net wat beter.
Als je het gevoel hebt dat je moet blijven switchen met opamps dan vergeet je muziek te luisteren.
Bron digitaal:
Hifidelio Pro musicserver,
Cambridge Audio Stream Magic V1,
Empirical Audio Synchro Mesh Reclocker,
Audial Aya III DAC,

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
Goldnote Ap-7,

Luidsprekers:
vd Hul Transmissielijn Monitors.