Draaitafel: Vintage of nieuw??
« Gepost op: 23 december 2017, 15:16:16 »
Ik ben sinds kort mijn audio setup aan het upgraden en ik vroeg me iets af waar waarschijnlijk de audiofielen hier wel een antwoord op weten.
Mijn set bestaat nu uit een Arcam A32 versterker, een Arcam CD33 CDP, Monitor Audio RS6 speakers en een Thorens TD166 MKII draaitafel met AT95E cartridge.
Mijn Thorens had ik in de vorige setup al.
Mijn vraag is of mijn Thorens dezelfde kwaliteit haalt vergeleken met een nieuwe, modernere draaitafel.
Als ik een draaitafel van meer als € 500,- zou moeten kopen om de kwaliteit van de Thorens te evenaren dan zou ik dus de Thorens handhaven.
Of je zou kunnen stellen: Met welke hedendaagse draaitafel is mijn Thorens qua geluidskwaliteit mee te vergelijken?

Dank voor al jullie input en fijne dagen!
"Arcam A32, Arcam CD33, Thorens TD166 MKII met Nagaoka MP-200, Technics SL-1900, Lenco L-78, Monitor Audio RS6.
"The message is in the music"

*

Wim72

• 1741
Re: Draaitafel: Vintage of nieuw??
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2017, 18:18:25 »
Je zou je ook kunnen afvragen waarom die Thorens weg zou moeten?
Mischien eens je element/naald upgraden, er niks mis met een AT95E op een standaard draaitafel maar die Thorens verdient beter...

*

minplus

• 7954
  • relax, don't do it
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2017, 18:50:05 »
Dit los van het feit dat die AT in jouw set en jouw akoestiek voor jouw brein best mooier kan klinken dan een 4x duurder element.
Maar wat dat betreft heeft Wim gelijk, probeer eens een (paar) ander(e) element(en) als je de gelegenheid hebt.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

morph

• 13919
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2017, 18:53:33 »
Met welke hedendaagse draaitafel is mijn Thorens qua geluidskwaliteit mee te vergelijken?
In draaitafels zit geen opzienbarend verschil.
Als de Thorens zijn snelheid goed vasthoudt en geen rare bijgeluiden laat horen is op zoek gaan naar een ander element een verstandiger beslissing dan naar een nieuwe platenspeler uit te kijken.
En als die Thorens niet op snelheid mocht blijven of bijgeluiden produceert kun je hem laten nakijken.

Bedenk dat het element en naaldje van je platenspeler de meeste invloed hebben op hoe het geheel klinkt. Daarin investeren is naar mijn mening eerder aan te raden dan in een andere platenspeler. Want ook daarin zou een beter element moeten om daadwerkelijk verschil te kunnen maken voor je uiteindelijke muziekweergave.

Iets nieuws kopen is wel leuk natuurlijk, zeker als je er op uitgekeken bent, maar de hele speler vervangen is absoluut niet noodzakelijk om meer te gaan genieten.

« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2017, 22:36:05 »
Dank jullie wel heren.
Dan hou ik het bij mijn trouwe Thorens. Ik woon in Best en hier
zetelt Vintro-Media, die zal ik eens vragen of hij me daarbij kan helpen.

Wetende dat ik vooral houd van Disco, Barry White, blues, smooth jazz.
Wat voor element zouden jullie dan voorstellen voor het mooiste klankbeeld?
« Laatst bewerkt op: 23 december 2017, 22:39:56 door TheMaestro »
"Arcam A32, Arcam CD33, Thorens TD166 MKII met Nagaoka MP-200, Technics SL-1900, Lenco L-78, Monitor Audio RS6.

*

Wim72

• 1741
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2017, 23:03:00 »
Als het geluid van het standaard AT95E elementje u prima bevalt zou u kunnen denken aan het opwaarderen met een betere AT.
Of ga eens luisteren bij iemand anders met een goede set en een Thorens...

*

• 399
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2017, 12:18:56 »
Het is mijn ervaring dat je met een relatief eenvoudig element (zoals je AT) een heel goed resultaat kunt bereiken als je een goede draaitafel hebt (met name de arm) en een goede phonopré. Onderschat het belang van een goede phonovoorversterking niet.

*

Helmuth

• 1480
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2017, 15:34:54 »
Ik heb al verschillende draaitafel gehad en heb er 3 nu.

Ik onderschrijf dat het element de klank maakt en dat in samen werking met een fijne preamp.

Mijn voorkuer gaat uit naar draaitafels met een zwaar plateau. Net als jou thorens heeft. Voorkomt terug koppeling van het laag.
Verder moet je een draaitael hebben met weining rumble Ik kan zeggen dat -67 ruim voldoende is er zijn tafels die rond de -78 dB scoren als mijn Sl1700mk2.

Maar daar hoor je niets va omdat de plaat al op -58dB ruis maakt.

Gelijk loop is belangrijk om jank te voorkomen bij lang aanhoudende tonen.

Als je set met de  thorens en de AT95 niet goed klinkt dan moet je het ergens anders zoeken. De at 95 geen niet het maximale in laag weergave en hoge tonen detail. Maar moet goede resultaten geven. Ander geef ik je ook weinig kans met een nieuw element.

Een budget preamp idee. https://www.elektronicatekoop.nl/dynavox-tpr-2-buizen-converter-phono-voorversterker-mm-mc
En goede speakers en versterker. Pickup alleen is niet genoeg.

Ik heb mijn beste resultaten behaalt met de goldring 1042 erg goed element. En daar onder Denon DL103 heb je wel weer een MC voorversterker nodig. Ik heb een super mooie balans met een vintage orthofon topmodel uit 1980 VMS30mk2 , nu heeft orthofon de M2 bronze lijkt kwa specificatie veel op de VMS dus misschien een aanrader. Reviewshttps://www.needledoctor.com/Ortofon-2M-Bronze-Phono-Cartridge  330 euro op ebay

Het element moet matchen met de arm De thorens heeft een middel zware arm past het meeste goed in.
De at95 kan je ook upgraden met en JICO naald. Deze zal meer detail bloot leggen het is een naald vorm shibata gebruikt en mega dure elementen. https://www.jico-stylus.com/product_info.php?products_id=1602

Kwa speakers klinkt er een  met 15" het beste. Weg met het kleine grut. Wil je goede muziek of niet.

Ik denkt dat deze het probleem zijn.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2017, 16:51:30 door Helmuth »
Met vriendelijke groet, Helmuth              Goed geluid is héééél belangrijk.
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306

*

Helmuth

• 1480
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2017, 15:58:23 »

1. Spherical
2. Elliptical
3. Shibata
4. Hyper elliptical
5. SAS (Special micro ridge type)

De vorm van de diamand bepaald hoeveel detail je uit de groef kan detecteren  dus voor de hoge tonen belangrijk
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306

*

Helmuth

• 1480
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #9 Gepost op: 24 december 2017, 16:02:23 »
ortofon VMS30 fine line diamand stylus. De ortofon M2 bronze heeft deze naald vorm ook.

*

chansig

• 10765
« Reactie #10 Gepost op: 24 december 2017, 16:05:07 »
Gelukkig op 2 fora hetzelfde antwoord.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

Helmuth

• 1480
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2017, 16:07:43 »
Video uitleg erg goed

https://youtu.be/eltkbgtr4O4

https://youtu.be/0xS3Gsd-8wI

Line contact is dus het het zelfde als ortofon benoemd met fine line.

« Laatst bewerkt op: 24 december 2017, 16:26:11 door Helmuth »

*

Helmuth

• 1480
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2017, 16:54:37 »
Ik denk dat je eerst een paar speakers moet uit zoeken die beter klinken dan de rest. Dat is betere investering dan een dure draaitafel. Klinken de cd's en streaming ook veel beter ;D

« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2017, 17:00:05 »
Ik denk dat je eerst een paar speakers moet uit zoeken die beter klinken dan de rest. Dat is betere investering dan een dure draaitafel. Klinken de cd's en streaming ook veel beter ;D
Ben heel erg tevreden met mijn speakers, vind deze top klinken met mijn A32.
Alles is beter gaan klinken, streamen, CD's, radio. Enkel mijn platenspeler blijft een beetje achter.
Vandaar dat ik me dit afvroeg. Ik ga me verdiepen in een beter element, zeker als ik voor een nieuwe draaitafel weer honderden euri neer moet tellen om de Thorens te benaderen laat staan verbeteren.

*

Helmuth

• 1480
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2017, 17:05:20 »
Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat daar iets van lage tonen uitkomt.

Ik weet uit ervaring dat het laag je waarneming van het hoog en mid bepaald.
Veel speakers maken geen laag mid en hoog klinkt duidelijker eerste reactie wauw,  maar het is ook vaak te dun en gaat dan gauw irriteren.