*

chansig

• 10771
Re: Draaitafel: Vintage of nieuw??
« Reactie #15 Gepost op: 24 december 2017, 17:08:31 »
Ik denk dat je eerst een paar speakers moet uit zoeken die beter klinken dan de rest. Dat is betere investering dan een dure draaitafel. Klinken de cd's en streaming ook veel beter ;D
Ben heel erg tevreden met mijn speakers, vind deze top klinken met mijn A32.
Alles is beter gaan klinken, streamen, CD's, radio. Enkel mijn platenspeler blijft een beetje achter.
Vandaar dat ik me dit afvroeg. Ik ga me verdiepen in een beter element, zeker als ik voor een nieuwe draaitafel weer honderden euri neer moet tellen om de Thorens te benaderen laat staan verbeteren.

Verstandige keus..

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

Helmuth

• 1480
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Laatst bewerkt op: 24 december 2017, 21:07:17 door Helmuth »
Met vriendelijke groet, Helmuth              Goed geluid is héééél belangrijk.
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306

*

geerd

• 5500
  • scheun ja
« Reactie #17 Gepost op: 24 december 2017, 21:36:50 »
er zijn genoeg leuke elementjes te koop van diverse merken .
les is more

*

ShaggyNL

• 1214
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #18 Gepost op: 26 december 2017, 23:24:52 »
Hoe zit het met de Phono-stage van zo'n Arcam? Ik lees op hun site voor jouw model:
Optional MM/MC phono stage

Heb je er één van beiden? Of heb je niks... of altijd MM/MC tegelijk? Want als je MC kan aansluiten heb je een hoop mooie keuze aan elementen er bij. Een AT-F7 is immers geen duur element, het is geen AT33... maar je bent al wel voorbij een DL-103 (en een hoop MM-elementen). Een AT33PTG/II is onlangs nog door een forum-genoot met veel plezier aangeschaft en al eerder door één in het westen van het land. Ook met veel plezier (hij heeft namelijk sinds de aanschaf zijn DL-304 niet meer aangeraakt). Ik kan hem in ieder geval aan iedereen aanraden met een beetje degelijke arm/draaitafel.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

*

suffeteun

• 14245
  • niets zo bizar als de werkelijkheid
« Reactie #19 Gepost op: 27 december 2017, 00:30:08 »
Ben een fan van Goldring.Het schijnt dat de nieuwe E serie erg goed is.

« Reactie #20 Gepost op: 27 december 2017, 15:52:13 »
Hoe zit het met de Phono-stage van zo'n Arcam? Ik lees op hun site voor jouw model:
Optional MM/MC phono stage

Heb je er één van beiden? Of heb je niks... of altijd MM/MC tegelijk? Want als je MC kan aansluiten heb je een hoop mooie keuze aan elementen er bij. Een AT-F7 is immers geen duur element, het is geen AT33... maar je bent al wel voorbij een DL-103 (en een hoop MM-elementen). Een AT33PTG/II is onlangs nog door een forum-genoot met veel plezier aangeschaft en al eerder door één in het westen van het land. Ook met veel plezier (hij heeft namelijk sinds de aanschaf zijn DL-304 niet meer aangeraakt). Ik kan hem in ieder geval aan iedereen aanraden met een beetje degelijke arm/draaitafel.

Heb een TP11 MKIII met een TP63 arm. Mijn Arcam kan mm / mc aan, zit een switch aan de achterzijde. Als inderdaad mc beter is dan mm dan sta ik uiteraard open voor meer suggesties.
Dank voor de input heren. Foto van mijn Thorens arm.
« Laatst bewerkt op: 27 december 2017, 23:18:18 door TheMaestro »
"Arcam A32, Arcam CD33, Thorens TD166 MKII met Nagaoka MP-200, Technics SL-1900, Lenco L-78, Monitor Audio RS6.
"The message is in the music"

*

ShaggyNL

• 1214
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #21 Gepost op: 27 december 2017, 16:04:52 »
Uiteraard zal je een overlap hebben tussen dure MM's en goedkope MC's, maar als je het kan zou ik het overwegen. Nog sterker, als je budget het toe laat kan ik je die AT33PTG/II aanraden, zonder twijfel. Sla gerust de AT33EV over. De aluminium cantilever doet een AT33 niet alle eer aan die het verdient.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

*

Wim72

• 1741
« Reactie #22 Gepost op: 27 december 2017, 16:23:53 »
Draaitafel weg doen is echt niet nodig, valt nog zoveel te winnen in de weergave met een ander element MM of MC en eventueel zelfs een andere phono versterker...

*

ShaggyNL

• 1214
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #23 Gepost op: 27 december 2017, 18:38:40 »
Draaitafel weg doen is echt niet nodig, valt nog zoveel te winnen in de weergave met een ander element MM of MC en eventueel zelfs een andere phono versterker...
Ja, dat laatste is ook nog een mogelijkheid. Maar ik denk dat de AT95 eerst wel vervangen mag worden. Dat is een instappertje. Ik denk dat de apparatuur van TheMaestro wel wat beters verdient dan een AT95.

« Reactie #24 Gepost op: 27 december 2017, 23:23:10 »
Ja, dat laatste is ook nog een mogelijkheid. Maar ik denk dat de AT95 eerst wel vervangen mag worden. Dat is een instappertje. Ik denk dat de apparatuur van TheMaestro wel wat beters verdient dan een AT95.

Had er tot voor kort een Cambridge 640P phonoversterker aan hangen, maar toen had ik een andere Arcam [ de oude solo music ] er aan hangen, deze had geen phono ingang. Echter is de Arcam A32 die ik nu heb wel wat beter dan de Cambridge phono amp. Dus ik meen dat de winst te boeken is middels het element.
"Arcam A32, Arcam CD33, Thorens TD166 MKII met Nagaoka MP-200, Technics SL-1900, Lenco L-78, Monitor Audio RS6.
"The message is in the music"

*

Wim72

• 1741
« Reactie #25 Gepost op: 28 december 2017, 00:42:46 »
Voor een beter MM-element zou ik geen andere phono-pre aanschaffen en de Arcam gebruiken maar als er nou een heel goede MC-element in die Thorens wordt gezet kan een andere goede phono-pre die over meer instel mogelijkheden beschikt voor MC wel een verschil maken...

*

ShaggyNL

• 1214
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #26 Gepost op: 28 december 2017, 09:44:42 »
De Phono ingang van de FMJ32 heeft voor MC een afsluitweerstand van 300 Ohm. Een MC van AT wil >100 Ohm (en een hoop andere merken willen dat ook). Ik denk dat er prima een MC op die Arcam aangesloten kan worden.

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #27 Gepost op: 31 december 2017, 20:49:15 »
Lieve raadgevers, kijk even onder welke arm dat nieuwe elementje moet komen.....

Thorens TP63 armbuis, de lichtste Isotrack die in de TP16-arm verkrijgbaar was.
Gaat dus geen MC lekker mee matchen (héél misschien Denon DL30x, maar dan nog....)

Zou 't dus lekker bij MM of MI houden.
MC is echt niet zaligmakend of altijd beter, tenminste niet in de betaalbare hoek.
Bovendien is de arm er dus niet geschikt voor.
Audiodidact

*

Helmuth

• 1480
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #28 Gepost op: 31 december 2017, 22:01:04 »
Een lichte toon arm was zeker gedacht om de lp te beschermen tegen slijtage.

Maar een element heeft juist de massa traagheid nodig om te moduleren. middel zware arm is ideaal.

Dual ook met zijn ULM arm niets waard, ik heb de 704 juist gekocht omdat die dat gelukkig niet heeft.
Met vriendelijke groet, Helmuth              Goed geluid is héééél belangrijk.
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306

*

ShaggyNL

• 1214
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #29 Gepost op: 2 januari 2018, 16:30:25 »
Lieve raadgevers, kijk even onder welke arm dat nieuwe elementje moet komen.....

Thorens TP63 armbuis, de lichtste Isotrack die in de TP16-arm verkrijgbaar was.
Gaat dus geen MC lekker mee matchen (héél misschien Denon DL30x, maar dan nog....)

Zou 't dus lekker bij MM of MI houden.
MC is echt niet zaligmakend of altijd beter, tenminste niet in de betaalbare hoek.
Bovendien is de arm er dus niet geschikt voor.
De Denon heeft een compliance van 14 (14 x 10-6 cm/dyne) bij 10Hz. Het als voorbeeld genomen AT33PTG/II heeft een compliance van 10 (10 x 10-6 cm/dyne) bij 100Hz. Dit is zo'n 18 bij 10Hz, van wat ik begrijp (soms nog hoger, ik lees ook ergens 20. Een exacte omrekening van 100Hz naar 10Hz heb ik nog niet gevonden). De elementen zelf hebben een eigen gewicht van 7,0g en 6,9g, dus daar zit ook geen echt verschil tussen.

De arm waar het hier om gaat vind ik met een effectieve massa van 7,5g of 12,5g. Dat is inderdaad laag. Lichte arm + hoge compliance = goed. Nu zal de Denon DL-304 het hier niet super doen. Een huidige AT33 zou het goed doen. Een AT-OC9/III of AT-ART9 zou het beter doen, maar dat zijn andere prijzen. Een hoop MM's hebben echter ook nog een compliance onder de 18.

De MM'etjes zijn inderdaad ook niet altijd zaligmakend.

Als de arm de effectieve massa van 12,5g heeft zou je nog een AT33 kunnen gebruiken. Wanneer deze inderdaad 7,5g is, dan moet die compliance inderdaad omhoog.