Maar als dus ergens in die enorme keten een data pakketje te lang wordt tegen gehouden krijg jij pops en clicks en andere hoorbare rommel.
De ontvanger verzint er gewoon wat tussen en jij moet het maar accepteren.
O nee hoor. De hele computerwereld zou in elkaar stuiken als het zo zou werken. Data komt 100% correct tussen zender en ontvanger aan. Accuraatheid is extreem belangrijk bij dataverwerking. En netwerkpakketjes worden niet geaccepteerd en herhaald totdat ze correct zijn. Er wordt dus helemaal niets "verzonnen".
Netwerkpakketjes die te lang herhaald worden, komen weliswaar correct aan maar dan treedt er een hoorbare pauze op als het om audio gaat (geen pops, geen clicks, geen "andere hoorbare rommel"). Dat heet 'lag' (vertraging) en dat wil je voor audio zeer beslist niet. Een andere netwerkkabel helpt daar geen jota aan, tenzij als je kabel mankementen zou vertonen. Bij lokaal streamen zou je helemaal geen lag moeten hebben. Bij streamen vanaf een server op internet zou het wel kunnen, afhankelijk van waar die zich bevind en hoeveel tussenstations met welke kwaliteit van verbinding ertussen zit. Daarom gebruiken streaming clients een
buffer die enkele seconden muziekdata kan bevatten. Dat zorgt ervoor dat periodes met lag overbrugd kunnen worden zonder dat het hoorbaar is. Allemaal 100% accuraat met effectief geen enkel verschil tussen brondata en ontvangerdata. Zo werken computers immers met data. En streamers zijn computers, zowel de streamservers als de streamontvangers.
Dat gezegd zijnde, wijzen pops en clicks en alles wat een hoorbare storing is maar geen pauze op fouten in de datastroom. Dan is die niet meer accuraat. Bij het tcp/ip protocol dat normaal op internet gebruikt wordt, kan dat niet. Daar wordt immers accuraatheid geëist en wordt een netwerkpakket weggegooid en herhaald als het niet correct is. Er bestaat echter nog een ander protocol: udp. Bij udp wordt geen accuraatheid gecontroleerd en dat wordt in feite gebruikt voor telefonietoepassingen waarbij het belangrijker is dat er geen pauzes optreden dan dat de data 100% correct is. Fouten worden hierbij wél geaccepteerd omdat het voor telefonie niet belangrijk is als een bit of zelfs een byte fout is. Maar bij muziek wil je dat dus niet. Krijg je geregeld hoorbare pops, clicks en andere rommel bij een internetstreamdienst, kijk dan na of je client het udp-protocol gebruikt met de server van de internetstreamdienst. Indien ja, kies dan voor tcp. Dat vind je doorgaans in de netwerkinstellingen van zo'n streamclient.