Cat kabel naar streamer.
« Gepost op: 24 december 2017, 03:50:47 »
Beste streamers,

Ik gebruik na volle tevredenheid een CA Stream Magic V1. Deze vind ik klankmatig al erg goed klinken en als ik wat meer dieper in de muziek wil duiken loopt ie via een Emperical Audio Synchro Mesh naar een Audial Aya lll NOS dac.
Nou heb ik kabelerij wel op orde dacht ik zo maar ga de Cat5 utp kabel vervangen voor een Cat7. Deze laatste is beter afgeschermd met folie om de aders.
Ik ben benieuwd of hier hoorbaar verschil in zit.
Dit naar aanleiding van een uitleg van Alpha Audio.

Heeft iemand ervaring met verschillende Cat kabels?
Bron digitaal:
Hifidelio Pro musicserver,
Cambridge Audio Stream Magic V1,

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
JVC AX-Z1010tn

Luidsprekers:
vd Hul Transmissielijn Monitors.

*

Wim72

• 1693
Re: Cat kabel naar streamer.
« Reactie #1 Gepost op: 24 december 2017, 06:10:34 »
Als de Cat5 utp kabel goed is en het digitale signaal goed en snel wordt overgebracht zonder storingen van buitenaf zal u denk ik geen verschil gaan horen...
Als u verder geen storingen heeft is upgraden denk ik zinloos.

« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2017, 09:54:49 »
Ik heb geen last van storing of iets dergelijks. Dan zou de kabel een breuk moeten hebben of de router zou zn netspanning met magnetron, koelkast of iets dergelijks moeten delen. Het klinkt verder prima.
Maar de Cat kabel bungelt wel vrolijk tussen alle andere kabels. Waaronder gewone netstroomkabels.
Het gaat mij meer om alles uit de streamer te halen wat er in zit. En misschien hoeft ie met een goed afgeschermde utp kabel intern minder te corrigeren en krijgt ie een beter data signaal wat minder last heeft van interventie en overspraak. Dat lijkt mij altijd wel gunstig.
Bron digitaal:

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
JVC AX-Z1010tn

Luidsprekers:

*

Wim72

• 1693
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2017, 11:17:40 »
http://docplayer.nl/49692109-Peacock-audio-high-end-audio-bekabeling-nieuwsbrief-april-2017.html

Door een speciale adapter voor de Cable Cooker kunnen nu ook netwerkkabels al grotendeels ingespeeld geleverd worden

Ingespeelde netwerkkabel is natuurlijk helemaal ideaal:)

« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2017, 12:38:17 »
http://docplayer.nl/49692109-Peacock-audio-high-end-audio-bekabeling-nieuwsbrief-april-2017.html

Door een speciale adapter voor de Cable Cooker kunnen nu ook netwerkkabels al grotendeels ingespeeld geleverd worden

Ingespeelde netwerkkabel is natuurlijk helemaal ideaal:)

LOL
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, Thorens 115 MKII, Ortofon 2M Blue, X3-MCP, VMS-30MKII, Schiit-Mani phono trap, KEF IQ90, Rebox-8000PVR, AppleTV3, JKE luidsprekerkabel en interlinks

*

seoman

• 1052
  • No Comment
« Reactie #5 Gepost op: 26 december 2017, 23:33:12 »
voor zover ik weet zijn ethernet signalen gebalanceerd en zijn dus ongevoelig voor storingen van buiten af.
Als men niet gebruikt maakt van het ethernet protocol kan afscherming zeker zin hebben.
bv als men de data paartjes gebruikt voor wordclock, i˛s etc

Wil je de extra zet nemen dan moet je gewoon FTP pakken.
Gewoon omdat het kan.
Of het zinvol is betwijfel ik.

Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2017, 11:42:05 »
De kabel die ik heb gekocht is FTP.
Bron digitaal:

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
JVC AX-Z1010tn

Luidsprekers:

*

siem

• *
  • 11
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2018, 23:20:02 »
En, is er iets veranderd? (klankmatig).

« Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2018, 22:33:26 »
Vanavond heb ik de kabel vervangen en kort geluisterd.
Echt kritisch luisteren heb ik nog niet gedaan en misschien moet ik dat ook niet doen.
Klankmatig valt mij niet direct iets overduidelijk op maar heb wel het idee dat er iets verbetering is qua rust in het geluidsbeeld.
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2018, 22:35:08 door ceephax »
Bron digitaal:

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
JVC AX-Z1010tn

Luidsprekers:

*

rob768

• 198
« Reactie #9 Gepost op: 9 januari 2018, 16:57:40 »
Het is niet anders want dat kan niet. Ook een streamer (ik heb trouwens dezeflfde, fijn ding) maakt gebruik van het TCP/IP protocol en dus is het signaal "verpakt" in pakketjes en beschermd met een checksum. Een pakketje wat  "anders" is wordt geweigerd. Dus beter of slechter kan niet. Dit ongeacht wat kabelverkopers beweren.

« Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2018, 17:11:57 »
Het enige wat je zou kunnen bedenken is ruis.
De kabel pikt wat ruis op en dat zou dan in de streamer terecht moeten komen.
Maar TP (Twisted Pair) is nu juist bedacht om dat soort storingen te onderdrukken.
Dat pair is omdat het signaal “balanced” is, nog een manier om ruis te onderdrukken bij binnenkomst op de poort.
Ethernet poorten zijn galvanisch geďsoleerd, dat is onderdeel van de standaard.
Een hoger grading zal geen kwaad doen maar een verbetering ligt niet in de lijn der verwachting.

« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2018, 22:07:05 »
Als ik bepaalde radio stations beluister hoor ik wel eens rare bijgeluiden in de nummers.
Ik kan het geluid het beste omschrijven als krakend ijs of het breken van glas in een theedoek. Qua bitrate maakt het niet. Sommige stations in lage bitrate hebben er geen last en andere weer wel.
Dat geld ook voor de stations in hoge bitrate, nou ja hoog...320kbs...
Wie herkent dit? En is er wat aan te doen?
Ik weet dat hele belabberde mp3 bestanden dit ook hadden.
Bron digitaal:

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
JVC AX-Z1010tn

Luidsprekers:

*

seoman

• 1052
  • No Comment
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2018, 22:45:38 »
Als ik bepaalde radio stations beluister hoor ik wel eens rare bijgeluiden in de nummers.
Ik kan het geluid het beste omschrijven als krakend ijs of het breken van glas in een theedoek. Qua bitrate maakt het niet. Sommige stations in lage bitrate hebben er geen last en andere weer wel.
Dat geld ook voor de stations in hoge bitrate, nou ja hoog...320kbs...
Wie herkent dit? En is er wat aan te doen?
Ik weet dat hele belabberde mp3 bestanden dit ook hadden.

Bedenk goed dat streaming extreem tijds kritisch is.
Om de muziek goed te kunnen reproduceren moeten alle data pakketjes op tijd binnen zijn.
Sommige zenders staan 100den servers verderop en als die iets anders te doen hebben moet jouw data pakket even wachten. Verder heb je nog je (Wifi) router die het zelfde beleid hanteert.
Met als klap op de vuurpijl dat jouw internet verbinding niet een gegarandeerde bandbreedte heeft.

Maar als dus ergens in die enorme keten een data pakketje te lang wordt tegen gehouden krijg jij pops en clicks en andere hoorbare rommel.
De ontvanger verzint er gewoon wat tussen en jij moet het maar accepteren.

Als jij dit regelmatig meemaakt moet je echt eens kijken of je ontvanger een buffer instelling heeft (en die buffer  groter maken) en wellicht indien van toepassing Wifi er uit en bekabelen.
Op een andere wifi band gaan zitten zou ook kunnen helpen.

Verder is de kans extreem groot dat je naar mp3tjes zit te luisteren met alle herkenbare artifacts van dien
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

i2Paq

• 3092
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2018, 08:33:53 »

Bedenk goed dat streaming extreem tijds kritisch is.
Om de muziek goed te kunnen reproduceren moeten alle data pakketjes op tijd binnen zijn.
Sommige zenders staan 100den servers verderop en als die iets anders te doen hebben moet jouw data pakket even wachten. Verder heb je nog je (Wifi) router die het zelfde beleid hanteert.
Met als klap op de vuurpijl dat jouw internet verbinding niet een gegarandeerde bandbreedte heeft.

Maar als dus ergens in die enorme keten een data pakketje te lang wordt tegen gehouden krijg jij pops en clicks en andere hoorbare rommel.

Pops en clicks? Werkelijk?
Ik dacht gewoon stilte, niets, misschien ruis (maar dat is misschien gewoon de stilte), als de pakketjes niet op tijd binnen zijn, time-outs dus.

Een CAT-kabel die een andere weergave met meer diepte, betere plaatsing en wat al niet meer geeft?
Dus de inhoud van het verstuurde geluidspakketje veranderd door de kabel?
En gij gelooft dat?

Maar ik kan het na 30jaar in de ICT verkeerd hebben.....
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2018, 08:36:41 door i2Paq »
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

Bloom

• 621
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2018, 09:37:53 »
De ontvanger verzint er gewoon wat tussen en jij moet het maar accepteren.
O nee hoor. De hele computerwereld zou in elkaar stuiken als het zo zou werken. Data komt 100% correct tussen zender en ontvanger aan. Accuraatheid is extreem belangrijk bij dataverwerking. En netwerkpakketjes worden niet geaccepteerd en herhaald totdat ze correct zijn. Er wordt dus helemaal niets "verzonnen".
Netwerkpakketjes die te lang herhaald worden, komen weliswaar correct aan maar dan treedt er een hoorbare pauze op als het om audio gaat (geen pops, geen clicks, geen "andere hoorbare rommel"). Dat heet 'lag' (vertraging) en dat wil je voor audio zeer beslist niet. Een andere netwerkkabel helpt daar geen jota aan, tenzij als je kabel mankementen zou vertonen. Bij lokaal streamen zou je helemaal geen lag moeten hebben. Bij streamen vanaf een server op internet zou het wel kunnen, afhankelijk van waar die zich bevind en hoeveel tussenstations met welke kwaliteit van verbinding ertussen zit. Daarom gebruiken streaming clients een buffer die enkele seconden muziekdata kan bevatten. Dat zorgt ervoor dat periodes met lag overbrugd kunnen worden zonder dat het hoorbaar is. Allemaal 100% accuraat met effectief geen enkel verschil tussen brondata en ontvangerdata. Zo werken computers immers met data. En streamers zijn computers, zowel de streamservers als de streamontvangers.

Dat gezegd zijnde, wijzen pops en clicks en alles wat een hoorbare storing is maar geen pauze op fouten in de datastroom. Dan is die niet meer accuraat. Bij het tcp/ip protocol dat normaal op internet gebruikt wordt, kan dat niet. Daar wordt immers accuraatheid geëist en wordt een netwerkpakket weggegooid en herhaald als het niet correct is. Er bestaat echter nog een ander protocol: udp. Bij udp wordt geen accuraatheid gecontroleerd en dat wordt in feite gebruikt voor telefonietoepassingen waarbij het belangrijker is dat er geen pauzes optreden dan dat de data 100% correct is. Fouten worden hierbij wél geaccepteerd omdat het voor telefonie niet belangrijk is als een bit of zelfs een byte fout is. Maar bij muziek wil je dat dus niet. Krijg je geregeld hoorbare pops, clicks en andere rommel bij een internetstreamdienst, kijk dan na of je client het udp-protocol gebruikt met de server van de internetstreamdienst. Indien ja, kies dan voor tcp. Dat vind je doorgaans in de netwerkinstellingen van zo'n streamclient.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2018, 09:45:16 door Bloom »