cromecast
« Gepost op: 27 december 2017, 17:14:33 »
Hoi
ik heb hier een redelijke oude tv plasma panasonic en een versterker die ook al jaar of 8 is
ik wil mijn tablet streamen op mijn tv maar dat kan enkel via een cromecast.
het nadeel is dan wel dat ik mijn geluid enkel via de tv kan krijgen?
of zijn er andere oplossingen want een toslink vind ik nogal prijzig?
en  dan vraag ik mij ook af of ik dan mijn tv nog aan moet hebben?
of is er een mogelijkheid?
Want ik bekijk graag uitzending gemist via tablet

Mvg

bart

Re: cromecast
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2017, 21:25:52 »
Om welke chromecast gaat het ?
De gewone chromecast heeft een HDMI aansluiting, het is dan van belang of je versterker over HDMI ansluitingen beschikt, zo niet dan moet het via de TV en dan zal deze altijd aan moeten staan om geluid te krijgen, om het geluid van de TV naar de versterker krijgen zou ik toslink gebruiken als dit ook op de versterker aanwezig is, kabeltje is niet zo duur, gewoon bij de bouwmarkt halen.
Als Toslink niet mogelijk is dan analoog met verloop van scart naar tulp.

Mocht je een ChromecastAudio hebben dan kan deze rechstreek op de versterker worden aangesloten zonder tussenkomst van de TV.

Harman Kardon: AVR 370, Samsung: UE48JU6000, Dali: Zensor 7 en 1, Mission: 73c, Mission: 760i, Humax: ihdr-5200, Chromecast,
Dual: 704/Shure V15-III, NAD: PP1, LG: BD570, WD: TV Live Hub, HT-PC: Kodi, Logitech Harmony 525.

*

Heintje

• 1252
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2017, 23:17:55 »
Nou, dat is gemakkelijk.
- een Chromecast zet het beeld/geluid wat op dat moment op je telefoon/tablet wordt afgespeeld, door naar je TV.
- dat heeft eigenlijk bij een TV alleen zin als je behalve geluid, k het beeld meezendt.
Derhalve neem ik aan dat je een Chromecast koopt met een HDMI-aansluiting en dat je TV ook een vrije HDMI-ingang heeft.
(Als je TV geen vrije HDMI-ingang heeft, zou ik er niet aan beginnen.)

- en als je wat oudere TV toch al een USB-aansluiting mocht hebben, kan je daarmee meteen je Chromecast van stroom voorzien (doe ik ook, scheelt weer een netvoeding).
- en je TV geeft bij casten hetzelfde geluid als nu: als je het TV-geluid nu via de versterker afspeelt, moet je dat ook tijdens het casten kunnen.
- bij oudere TV's kan je het analoge geluid aftappen uit de Scart-aansluiting, zoals hierboven Gooffy laat zien.

- let op: er zijn TV's (zoals Samsung) die het geluid alln optisch (via Toslink) of via HDMI naar buiten brengen, dus niet analoog.
Als je versterker geen HDMI-aansluiting heeft, ben je aangewezen op een omzetter van Toslink naar Tulp. Voorbeelden:
https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/1097210/omvormer-optisch-of-coaxiaal-naar-tulp.html?gclid=EAIaIQobChMI0PzXtZur2AIVaTPTCh2Ung0yEAQYASABEgKR1PD_BwE
of:
https://www.lightinthebox.com/nl/digitaal-naar-analoog-converter-rca-f-f-p-n007_p603964.html?currency=EUR&litb_from=paid_adwords_shopping&country_code=nl&utm_source=google_shopping&utm_medium=cpc&adword_mt=&adword_ct=206710599760&adword_kw=&adword_pos=1o2&adword_pl=&adword_net=g&adword_tar=&adw_src_id=8919752254_855495736_48262829750_pla-324178137506&gclid=EAIaIQobChMI0PzXtZur2AIVaTPTCh2Ung0yEAQYAiABEgIadvD_BwE
(Als je Toslink gebruikt voor geluid-uit, moet je er ook een Toslink-kabel bij hebben ...

« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2017, 13:08:21 »
Hoi
mijn tv heeft een hdmi poort en een audio uitgang dus ik kan dit zo aansluiten aan mijn versterker maar nadeel is wel dat ik dan telkens mijn tv aan moet zetten
en dat wil ik niet.want dit verbruikt wel veel energie dan.
hoe los ik dit op enkel met een hdmi toslink die geluid en beeld splits? want dit kost wel veel vind ik
andere opties?

« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2017, 21:55:30 »
Een chromecast voor beeld en geluid is alleen met HDMI aansluiting en Toslink is een optische kabel en dus niet beschikbaar op deze Chromecast, je zal dan een HDMI Audio Extractor moeten plaatsen. https://www.allekabels.nl/hdmi_kabels/hdmi_omvormers/hdmi-audio-extractor.html
Zelf heb ik voor een extra Chromecastaudio gekozen welke rechtstreeks op de versterker is aangesloten, de audio uitvoering werkt niet youtube of uitzending gemist en is dus puur bedoeld om muziek te casten.
Mocht je voor een HDMI Audio Extractor gaan kijk dan wel goed wat voor een ingang je op de versterker heb, analoog of digitaal (coaxiaal of toslink).
Harman Kardon: AVR 370, Samsung: UE48JU6000, Dali: Zensor 7 en 1, Mission: 73c, Mission: 760i, Humax: ihdr-5200, Chromecast,
Dual: 704/Shure V15-III, NAD: PP1, LG: BD570, WD: TV Live Hub, HT-PC: Kodi, Logitech Harmony 525.

*

Heintje

• 1252
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2017, 23:05:38 »
Wat je ook zou kunnen gebruiken is dit: http://www.in-akustik.de/en/cables-and-accessories/multimedia/bluetooth-wifi/wifi-audio-streaming-receiver-00415007-1/
Dit is een streamer met een analoge uitgang n een Toslink-uitgang.
Die streamer sluit je rechtstreeks aan op je versterker en je bedient hem met je tablet of telefoon.
Hij werkt prima over je wifi.
Hij doet dus hetzelfde als een Google Chromecast (casten/streamen) en je kunt hem rechtstreeks op je versterker aansluiten, zonder tussenkomst van je TV.

Ik heb er een van 2 maanden oud (dus nog in de garantie) die ik verkoop voor 60 Euro excl. verzendkosten.
Hij is helemaal compleet en (bijna) nieuw, met originele factuur.
Omdat ik na een demo bij Audioclub Limburg een Bluesound Node2 heb gekocht (in een andere prijsklasse) heb ik deze nu ongebruikt liggen.
Het is normaal gesproken niet mijn gewoonte om mijn eigen spullen in een topic "te pluggen", maar voor jou zou het zo te lezen de juiste oplossing kunnen zijn.
Ik heb helemaal uitgezocht hoe het goed werkt (dus welke functie met welke app) en dat kan je per email van me krijgen.
Als je belangstelling hebt, mag je me een mailtje sturen via dit forum.

« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2017, 13:16:27 »
hoi
wat ik  nog niet helemaal begrijp wat het verschil is tussen toslink en het geluid via rood/witte kabel sturen? daarvoor heb ik nog ingangen over.
ik heb intussen de chromecast gekocht omdat ik dit wou hebben los van het probleem met het geluid.
al merk ik dat de mogelijkheden mij wat tegenvallen maar voor 1 site werkt dit wel handig en daarover ben ik tevreden.
ik merkte een aantal zaken op.
youtube kan je niet streamen met de crome audiocast?
dan is dit voor mij geen optie.
wat kan zo wifi receiver? kan ik daarmee al mijn geluid streamen? of hoe gaat dit? en kan ik dan tablet nog gewoon gebruiken?
want ik wil graag youtube muziek streamen spotify en tv programmas?
en zo hdmi splitter of hoe noem je dat ook weer vind ik wat veel geld voor wat het maar is?
nog andere oplossingen?

MVg
Bart

« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2017, 18:57:00 »
Nou mogelijkheden zat ga hier maar eens lezen http://www.chromecast-info.nl/mogelijkheden-chromecast/

*

Heintje

• 1252
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2017, 21:42:33 »
Met die Inakustik Wifi Streamer kan je:
- alle vrije internet (audio)zenders streamen naar je versterker m.b.v. de (gratis) app: de streamer werkt dan als "internet-tuner" voor alle radiostations op internet (duizenden)
- al je muziek die op je PC staat*, op een externe harddisk die daaraan hangt* of op een NAS* streamen naar je versterker: je start op je telefoon of tablet de juiste (gratis) app op, bladert door je muziek en geeft aan welk nummer / CD je wil horen.
(Ik deed dat met de Inakustik streamer met mijn 2 TB aan MP3/FLAC/m4a/WAV muziek, nu met de Bluesound Node2, die iets gebruiksvriendelijker maar ook duurder is.)
- alle muziek die op je tablet of telefoon staat, streamen naar je versterker.
De streamer kan de meestgebruikte formaten aan en de installatieprocedure (= aanmelden op je Wifi) duurt eenmalig pakweg 10 minuten. Zodra je hem hebt aangesloten op je versterker kan je meteen internet-radiostations afspelen.

Het verschil tussen Toslink (= optisch, digitaal signaal) en een rood/witte kabel met tulppluggen (= analoog signaal) is dat je voor Toslink een Digitaal naar Analoog omzetter ("DA converter") nodig hebt en dat je het signaal van de tulppluggen gewoon direct af kan spelen.
- het voordeel van Toslink en de Coaxiale digitale uitgang op de streamer is dat je het rauwe, onbewerkte signaal uitvoert en dat in de hoogste kwaliteit kan laten omzetten van Digitaal naar Analoog in je versterker (mits die digitale ingangen heeft, liefst van goede kwaliteit), waarbij de toonregelingen in de streamer niet op dit uitgangssignaal werken
- het voordeel van de analoge uitgangen (tulp pluggen) is dat je geen separate DA-converter nodig hebt en dat de in de streamer aanwezige toonregeling wel werkt.
Voor zover ik mij herrinner werkt de volumeregeling op de streamer zowel voor de digitale als analoge uitgangen, waarbij je voor de digitale uitgangen het volume op maximaal kan vastzetten in de instellingen van de streamer.
Kern van de zaak is dat je met deze streamer in alle gevallen meteen audio kunt afspelen over elke versterker.

*je gebruikt de apps om "te commanderen welke muziek je vanaf welke locatie (een muziekbestand of internet-radiostation) wil horen".
Die commando's gaan naar een (gratis) server op de PC of op de Nas. Die server (een programma) installeer je zelf binnen 10 minuten, waarna je alleen nog in het serverprogramma moet aangeven waar de muziek staat. Op alle PC's (ook Apple iMac's en MacBook's) werkt het gratis Serviio (zie Serviio.org) prima en snel. De NAS moet ingericht zijn om als muziekserver te kunnen fungeren (= snelle processor met genoeg intern geheugen).
Zo'n server installeer je eenmalig, waarna de server de door jou aangewezen muziekbestanden indexeert en afspeelt op commando van de app. Als uitvoerapparaat wijs je de streamer aan, waarna de muziek op je versterker afspeelt.