*

chansig

• 10759
De set van Shaggy en Chansig die langskomt
« Gepost op: 27 december 2017, 17:48:16 »
Tijdens de afgelopen bbq een soort van halve afspraak gemaakt om eens bij Shaggy te gaan luisteren. Kwam een beetje voort uit zijn ervaringen met mijn speakers. Shaggy was hier niet heel erg over te spreken. Mij verbaast dat natuurlijk, dus word ik nieuwsgierig naar de weergave van zijn set. Bijna een half jaar later was het zover. Iets langer dat een uurtje rijden, cd's meegenomen (gelukkig had ik er nog een paar liggen) even tanken.

De woonkamer van Shaggy is lekker ruim en de set is prominent aanwezig. Niet dat het gigantische speakers oid zijn...maar je kan er niet omheen. Mooi meubel ook. Luxman tuner en DT. JK monoblokken en passieve vv ook van JK. Bovenlader cd speler van Sony.

Begonnen met een nummer van Damien Rice. Klinkt niet verkeerd. Lekker breed qua plaatsing. Kopje koffie en vervolgens wat aan de klets over staande golven, poorten etc. We zijn het niet helemaal met elkaar eens.  ;D

Dat is eigenlijk wel de essentie van deze middag: Compleet andere beleving van muziek, compleet verschillend qua muziekstijl en compleet andere benadering van hoe verandering te bereiken qua weergave.

Shaggy vind opnamekwaliteit erg belangrijk. Dit is gegroeid in de loop d'r jaren. Ook qua muzieksmaak een verschuiving....meer en meer klassiek en jazzyachtige dingen. Gelukkig hoor ik wel de kwaliteit van de opname maar de muziek doet mij bijzonder weinig. Met klassiek heb ik ook nooit veel gehad. Wel geprobeerd door de jaren heen, maar dwaalde toch weer terug naar andere muzieksoorten. Opname kwaliteit hoor ik wel maar eigenlijk boeit het me weinig als iets niet heel erg goed is opgenomen. Kan er dan prima van genieten.

Voorbij gekomen zijn: Appollo 440, The Orb, Madonna, Damien Rice, Giant Leap, Nick Cave, An Pierle, Mari Boine, The Young Gods en dus muziek van Shaggy waarvan ik alleen Pink Floyd heb onthouden. ;D

Dan de weergave.

Wanneer de muziek niet te hard stond vond ik het fijn klinken, wanneer het harder ging begon er luistermoeheid op te treden. Laag begon in mijn oren dicht te lopen en het mid/hoog zorgde voor irritatie. Nog even gekeken hoe hard het stond...rond de 88dB..dus ook best wel een aardig volume. Mijn inziens doet de ruimte dan een duit in het zakje. Shaggy gaat ervan uit dat een andere DAC dit op gaat lossen. Hij heeft er al naar 1 geluisterd waarmee dat dichtlopen niet aan de orde zou zijn. Shaggy vond bv de cd van Giant Leap druk en rommelig. Dat hoorde ik ook, maar thuis ervaar ik dat dan weer niet. Zit er nu naar te luisteren. Zelfde met music van Madonna.

Op zachter volume speelde bovenstaande niet, maar was het voor mij ietwat aan de dunne kant. Met name de stemmen zijn voor mijn gevoel dan ietwat ielig. Maar is natuurlijk ook maar wat je gewend bent. Ga ook niet zeggen dat het slecht klinkt of wat dan ook. 

Het was in een gezellige middag en het blijft leuk om elkaar op deze manier te ontmoeten. Beekie kwam ook nog even aanwaaien. Ook weer leuk om elkaar gezien te hebben. Bedankt voor de gastvrijheid.

Wanneer jullie zin en/of tijd dan zijn jullie uiteraard welkom. 

Gr. Hans

« Laatst bewerkt op: 27 december 2017, 17:50:06 door chansig »
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

Rubble

• 10391
Re: De set van Shaggy en Chansig die langskomt
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2017, 18:43:14 »
Mooi verhaal en inderdaad grappig dat ieder zo zijn eigen prioriteiten heeft bij muziekweergave. Ik zou bijvoorbeeld niet kunnen leven met een set die op hoog volume niet strak blijft. Maar dat heeft ook met mijn muzieksmaak van doen.

The Young Gods  8) Welke had je meegenomen?
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

chansig

• 10759
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2017, 18:45:11 »
TV Sky...de eerste cd die ik van hen had. Heb daar ooit een JM Lab speaker mee naar de knoppen weten te helpen. Our house is a house that moves....just like the ocean, just like the ocean...

Gr. Hans

*

Rubble

• 10391
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2017, 18:45:59 »
TV Sky...de eerste cd die ik van hen had. Heb daar ooit een JM Lab speaker mee naar de knoppen weten te helpen. Our house is a house that moves....just like the ocean, just like the ocean...

Gr. Hans
Yep, mooie CD, staat hier ook in de kast. L'eau Rouge was mijn eerste.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

ShaggyNL

• 1214
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2017, 19:42:03 »
Eey Hans, ik dacht dat je niks er over zou schrijven. :D

Mja, we hebben een zeer verschillende manier van luisteren. Van jouw muziek kende ik Madonna en Nick Cave van de radio, verder niks. Ik zou er zelf dan ook zelf niks van aanschaffen. Niet mijn muziek en al helemaal niet mijn soort opnamen.

Dat vollopen zal voornamelijk aan de ruimte liggen, eventueel aan de speakers. Het minst aan de electronica. Ja, de DAC in de speler heeft nog wat te wensen over. Een overtuigende LP loopt hier zelden vast.

Misschien maar goed dat jij het soms qua stemmen wat dun vind klinken. Zelf zal ik dat ervaren als rustig. Jij bent, zoals je zelf al zei, meer thuis in een set waar het geluid meer op je af komt, waar ik graag wat ruimte ervaar tussen mij en de muziek.

Maar inderdaad, opnamekwaliteit doet mij een hoop. Als ik weer eens een opname hoor uit een tijdperk waarin dat helemaal niet meer zou hoeven (vandaag de dag bijv.) dan heb ik meteen zin om die producer of opname technicus een trap tegen z'n... eeehm, knieschijf?.. te bezorgen?

Ik heb opnamen uit de jaren 70 die veel rustiger, luchtiger, schoner en neutraler opgenomen zijn, dan een hoop uit de afgelopen drie decennia.

Anyhow, ik zat je op een gegeven moment alleen maar te vervelen met muziek waar jij niet op zat te wachten, waar ik nog een dag mee door had kunnen gaan.

Groet,
Peter.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

*

chansig

• 10759
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2017, 19:45:34 »
Eey Hans, ik dacht dat je niks er over zou schrijven. :D

Sorry.... ;D

Gr. Hans

*

ezo

• 5119
  • je luistert altijd naar de zwakste schakel
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2017, 20:28:28 »
Mooi verhaal hans .
Schrijven kun je zeker

Mooie van de hobby , zo veel mensen zo veel wensen

Zijn er ook foto's???
Pl. Dual 701 Stylus
cd Philips 104 mod( tvwk ) vv vMca220 mod
ev vM 2x pa333mod ---Xanadu
http://rateyourmusic.com/collection/ezo/visual/

*

chansig

• 10759
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2017, 20:30:13 »
Ik heb er geen gemaakt...maar shaggy heeft ergens wel een foto staan. Misschien kan hij deze nog een keer plaatsen.

Gr. Hans

*

ShaggyNL

• 1214
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2017, 20:46:49 »
Hier even naar beneden scrollen, dan heb je de nieuwste foto's.
https://www.flickr.com/photos/shaggynl/albums/72157626632783852
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

*

ezo

• 5119
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2017, 20:52:33 »
Dank leuk
Pl. Dual 701 Stylus

*

minplus

• 7941
  • relax, don't do it
« Reactie #10 Gepost op: 27 december 2017, 22:20:44 »
Leuk om te lezen en leuk de smaakverschillen.
Mooie set.
Als ik de ruimtes van jullie vergelijk, de ene van de foto's en de andere van gezien hebben, dan denk ik dat de akoestiek bij Hans veel gunstiger is. Het dichtlopen en ik noem het maar scheller worden bij hogere volumes is naast de speakereigenschappen grotendeels een akoestiek-kwestie. Hier kan Peter vermoedelijk erg veel positief veranderen maar dat moet je optisch ook mooi vinden want wie wil in z'n woonkamer concertzaal plafond en muren.
Ik heb hier, helaas in negatieve zin, ervaren hoe gigantisch het effect van plafond en muren is; ging van een concertzaal naar iets tussen jullie woonkamers in.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

ShaggyNL

• 1214
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #11 Gepost op: 27 december 2017, 22:38:21 »
Tja, ik woon hier niet alleen. En daarnaast is het helemaal niet ernstig, wanneer ik niet hard draai. Heb ik misschien vandaag wel wat gedaan. Met acoustische muziek op m'n draaitafel heb ik in ieder geval niks te klagen.

Acoustiek is in ieder geval altijd een serieus dingetje.

*

ezo

• 5119
« Reactie #12 Gepost op: 27 december 2017, 22:41:55 »
Stukje spanplafond , heeft hans inderdaad ook
Pl. Dual 701 Stylus

*

chansig

• 10759
« Reactie #13 Gepost op: 28 december 2017, 08:16:09 »
Tja, ik woon hier niet alleen. En daarnaast is het helemaal niet ernstig, wanneer ik niet hard draai. Heb ik misschien vandaag wel wat gedaan. Met acoustische muziek op m'n draaitafel heb ik in ieder geval niks te klagen.

Acoustiek is in ieder geval altijd een serieus dingetje.

Rond de 90 dB is best wel luid. Maar het is een beetje wat Rubble ook aangaf:

Ik zou bijvoorbeeld niet kunnen leven met een set die op hoog volume niet strak blijft.

En nu is niet kunnen leven wat overdreven. Maar ik vind het ook wel belangrijk.

Misschien maar goed dat jij het soms qua stemmen wat dun vind klinken. Zelf zal ik dat ervaren als rustig. Jij bent, zoals je zelf al zei, meer thuis in een set waar het geluid meer op je af komt, waar ik graag wat ruimte ervaar tussen mij en de muziek.

Maar inderdaad, opnamekwaliteit doet mij een hoop.

Dit lijkt mij elkaar wat tegen te spreken. Als je de opname  wilt horen zoals deze is, dan wil je toch zo min mogelijk kleuring van je set/ruimte hebben ? Heb je de naam van die eerste plaat die je draaide ? Japanse namen volgens mij...ga eens zoeken of ik hem kan vinden.

Gr. Hans

*

chansig

• 10759
« Reactie #14 Gepost op: 28 december 2017, 08:17:45 »
Overigens is het logisch dat je het moet doen met de mogelijkheden die je hebt. Daar heb ik hier ook last van. Anders had de hele boel volgehangen met dikke dekens.... ;D

Gr. Hans