Denon POA 2400 afregelen
« Gepost op: 30 december 2017, 18:21:07 »
Ik heb net op internet een manual gevonden hoe je de bias van een Denon POA2400 moet afregelen. de bias was behoorlijk verlopen 15mv ipv 5 mv . Ik heb dat nu weer bij gesteld en hij kinkt al een stuk beter.

maar je moet ook nog met een scoop een frequensie van 1khz 100mv in voeren en dan op de luidsprekeruitgangen 2 volt moet meten en dan op 50 -60 mv afregelen.
omdat ik geen scoop heb vraag ik mijzelf af of dat ook simpeler kan.dat ik het toch enigszins goed krijg.
Ik las ergens dat je ook zonder scoop op de luidsprekeruitgangen iets kan meten. maar kan dit niet meer terug vinden...

*

Heintje

• 1237
Re: Denon POA 2400 afregelen
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2017, 18:31:08 »
Je hebt test-CD's met diverse specifieke frequenties "per nummer".
Kwestie van de CD-speler programmeren op het juiste nummer ("repeat alleen dat nummer") en meten op de uitgangen totdat er 2 Volt eff. uit komt ....

« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2017, 19:15:28 »
ja goed idee ik kan ook wel samples op internet vinden van 1000hz maar hoe weet ik  dan dat het 100mv is?

*

Opa S.

• 6268
  • O<erveendfant terrible
    • Second Life Audio
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2017, 19:31:06 »
Multimeter er tussen zetten, die heb je een stuk goedkoper dan een scoop.

Maar je zal toch iets van een voorversterker of geluidskaart nodig hebben om 100mV in te kunnen stellen.

Er zijn ook gratis programmaatjes of apps waarmee je een sinus kunt maken op je geluidskaart of smartphone. Als app gebruik ik daar "Audio test tone generator" ofwel "ToneGen" voor, werkt prima.

PS: 15mV is niet zo slecht hoor, je versterker zal hooguit wat meer stroom gebruiken, maar ik denk dat je 't amper zult merken.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2017, 19:31:35 »
 ik heb middels de laptop een sample van 1000hz naar de versterker gestuurd met het volume op 30% .
Ik zou dan op de luidsprekeraansluitingen 2 volt moeten instellen met de volume regelaars van de versterker.
maar wat ik ook draai aan die volume regelaars ik meet 0,0 volt op de luidspreker uitgangen.

*

Opa S.

• 6268
  • O<erveendfant terrible
    • Second Life Audio
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2017, 19:32:23 »
Je moet AC meten, geen DC!
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2017, 19:36:46 »
als ik met de multimeter meet op de cinchplug  waar het 1000hz signaal uit komt meet ik 0,0 volt maakt niet uit hoe hoog ik het volume zet.

*

Opa S.

• 6268
  • O<erveendfant terrible
    • Second Life Audio
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2017, 19:37:42 »
Meet je AC (wisselspanning) of DC (gelijkspanning)?
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2017, 19:47:32 »
ja ik meet wisselspanning maar heb maar een eenvoudige multimeter. er staat 600 200 200u 2m 20 m en 200m bij wisselspanning alles geprobeerd maar blijft gewoon op nul staan.

*

Opa S.

• 6268
  • O<erveendfant terrible
    • Second Life Audio
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2017, 20:10:53 »
Je kan natuurlijk ook proberen het signaal gewoon uit je luidsprekers te krijgen. Als dat niet lukt weet je dat je de fout in de kabel of de laptop moet zoeken. Vanuit de laptop kan het ook een software instelling zijn.

Overigens, 200m bijvoorbeeld betekent dat de meetrange 0 tot 200mV is.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Heintje

• 1237
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2017, 00:14:05 »
Je moet dat nummer op de CD-speler met de juiste frequentie aan zetten.
Vervolgens meet je met de multimeter op de AC en qua meetbereik de 2 Volt stand (of de stand die bij jou het dichtst boven de 2 Volt zit) op de luidsprekeruitgang en je draait aan de volumeknop totdat de meter 2 Volt aanwijst.
Dat laat je zo staan en dan meet je de ruststroom die je vervolgens instelt en na enige tijd controleert.
Eigenlijk moet je dat doen met belasting op de luidsprekeruitgangen, omdat dat de temperatuur van je koellichamen beïnvloedt.
Of dat uit te houden is met (een stel ouwe 8 Ohm) luidsprekers aangesloten of dat je een stel 8 Ohm weerstanden aansluit op de luidsprekeruitgangen, moet je zelf uitproberen.

*

Opa S.

• 6268
  • O<erveendfant terrible
    • Second Life Audio
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2017, 09:26:00 »
Dat is niet goed wat je zegt Heintje.

De service manual geeft aan dat de ingangsspanning 100mV (AC) moet zijn en op basis daarvan stel je het uitgangsvolume in op 2 Volt AC.

Zoals jij het nu schetst neem je het signaal van de cd-speler en dat is stukken hoger dan die 100mV, je versterking is dan uiteindelijk minder als je de spanning met de volumeknop op 2 Volt AC op de speakeruitgangen draait.

Kortom, je moet de ingangsspanning op 100mV zien in te stellen.

Of er belasting op de luidsprekeruitgangen moet zijn is iets waar de servicemanual vaak instructie voor geeft, in de meeste gevallen stel je af zonder belasting.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Opa S.

• 6268
  • O<erveendfant terrible
    • Second Life Audio
« Reactie #12 Gepost op: 31 december 2017, 09:27:35 »
ja ik meet wisselspanning maar heb maar een eenvoudige multimeter. er staat 600 200 200u 2m 20 m en 200m bij wisselspanning alles geprobeerd maar blijft gewoon op nul staan.

Misschien is de meter stuk? Je kunt dat eenvoudig checken door de meter op stand 600 te zetten en dan netstroom te meten (wel voorzichtig mee zijn uiteraard!)
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Heintje

• 1237
« Reactie #13 Gepost op: 31 december 2017, 11:27:38 »
Dat is niet goed wat je zegt Heintje.

De service manual geeft aan dat de ingangsspanning 100mV (AC) moet zijn en op basis daarvan stel je het uitgangsvolume in op 2 Volt AC.

Zoals jij het nu schetst neem je het signaal van de cd-speler en dat is stukken hoger dan die 100mV, je versterking is dan uiteindelijk minder als je de spanning met de volumeknop op 2 Volt AC op de speakeruitgangen draait.

Kortom, je moet de ingangsspanning op 100mV zien in te stellen.

Of er belasting op de luidsprekeruitgangen moet zijn is iets waar de servicemanual vaak instructie voor geeft, in de meeste gevallen stel je af zonder belasting.

Ah, duidelijk!
Ik heb dat in het verleden nog nooit met een servicemanual gedaan (die waren toen nog duur, waar je ze nu vaak kunt googlen) en blijkbaar dus ook enkele malen verkeerd gedaan.
Het was mij toen zo voorgedaan door een servicemonteur m.b.v. een Philips toongenerator en ik heb zijn instructies voortgezet (met een eigengemaakte toonfiets).
Bedankt voor de correctie.  ;)
« Laatst bewerkt op: 31 december 2017, 11:31:14 door Heintje »

*

Opa S.

• 6268
  • O<erveendfant terrible
    • Second Life Audio
« Reactie #14 Gepost op: 31 december 2017, 12:03:05 »
Ah ok, dat snap ik dan ook wel weer en graag gedaan.

Eigenlijk denk ik dat het allemaal niet altijd zo héél erg nauw luistert en veel techneuten zullen er vaak een soort standaard methode op loslaten.

Het goed instellen van de ruststroom zoals de service manual voorschrijft kost eigenlijk altijd veel tijd, niet iedereen heeft dat altijd. Zelfs af fabriek zie je vaak gewoon een soort "gemiddelde" afstelling, ik heb 't in het aantal jaar dat ik nu intensief versterkers repareer en reviseer eigenlijk maar twee keer meegemaakt dat de ruststroom echt goed ingesteld was.

Van belang is dat 't niet te laag is (vervorming) en niet al te hoog (genereren van te veel warmte en - vroeger misschien minder interessant - een te hoog stroomverbruik).

Als de gelijkstroombalans ingesteld kan worden is dat ook iets om naar te kijken. Als het niet ingesteld kan worden kan het geen kwaad het minimaal te controleren.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/