Bose 601 serie 2 of Kef Q7
« Gepost op: 2 januari 2018, 15:25:44 »
Beste mensen,

Ik wil graag nieuwe speakers aanschaffen voor mijn Luxman L80V

Ik twijfel tussen de volgende speakers:

1. Bose 601 Serie 2.

2. Kef Q7.

Ik heb nu de volgende speakers eraan hangen:

1. Setje Bose 701 serie 1.
2. Setje Bose Accoustimass AM-5.

Ik ga voorspellen dat de meeste mensen (wellicht iedereen) gaat roepen Kef! Opzicht geen probleem maar onderbouw dan wel even waarom.

Ik heb namelijk al eens eerder een setje Kef Q7 gehad. Super goede speakers maar toch toen verkocht omdat ik niet veel verschil hoorde met mijn Bose 701 maar ik had toen wel nog een compleet andere versterker.

Nu ik de Luxman heb denk ik dat het wel beter hoorbaar allemaal zal zijn. Ik vond die Kef speakers super mooi alleen had ik de lichte beuken kleur welke ik sowieso niet heel erg mooi vond betreft kleur nu wil ik ze in een donkere kleur aanschaffen. Maar ik vind ook het design en vintage look van de 601 heel erg mooi. Vooral het design vind ik mooier dan de Kef maar als er echt zoveel verschil in zit ga ik toch liever voor kwaliteit.

Ik heb in elk geval gelezen dat de Bose 601 serie 2 een van de betere klinkende speakers is van Bose (even de 901 wegdenken want daar heb ik geen plek voor) volgens sommige zouden de 601 een stukje beter klinken dan de 701 omdat er geen breedband drivers gebruikt worden in de 601 serie 2.

Veder lees ik gewoon goede verhalen over de Kef Q7

Maar het gaat vooral denk ik erom wat het beste afgestemd is op de Luxman L80V

Re: Bose 601 serie 2 of Kef Q7
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2018, 16:06:02 »
Er is maar één antwoord mogelijk: ga ze beiden beluisteren.
En niet een kwartier per luidspreker, maar minstens een halve dag.
Pas dan kan je beslissen wat, volgens jouw oren, het beste klinkt.

*

Heintje

• 1237
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2018, 20:31:50 »

Je Luxman loopt niet over van vermogen, maar gelukkig hebben beide speakers een redelijk rendement.
Hou er rekening mee dat vooral de Bose 601 een "eigen klank" heeft die niet iedereen bevalt.

Ik heb de 601 MK 2 (met 4 nieuwe rubber surrounds) en je bent van harte welkom met je versterker (als je in de buurt bent) om te kijken of de klank je bevalt. Bij mij staan ze aangesloten op een Onkyo 525 en ze klinken prima: méér (sub-)bas dan uit mijn subwoofer, maar wel een middengebied wat wat als "uit een trechter" kan klinken. Het hoog is trouwens prima.
De overall klank is prima, maar het is net Rivella: "je moet er wel even aan wennen ..."  ;D

« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2018, 10:46:14 »

Je Luxman loopt niet over van vermogen, maar gelukkig hebben beide speakers een redelijk rendement.
Hou er rekening mee dat vooral de Bose 601 een "eigen klank" heeft die niet iedereen bevalt.

Ik heb de 601 MK 2 (met 4 nieuwe rubber surrounds) en je bent van harte welkom met je versterker (als je in de buurt bent) om te kijken of de klank je bevalt. Bij mij staan ze aangesloten op een Onkyo 525 en ze klinken prima: méér (sub-)bas dan uit mijn subwoofer, maar wel een middengebied wat wat als "uit een trechter" kan klinken. Het hoog is trouwens prima.
De overall klank is prima, maar het is net Rivella: "je moet er wel even aan wennen ..."  ;D

Dat zou heel erg tof zijn! Ik zie dat u ook in Heerlen woont :) Zou het vanavond misschien al kunnen? ik wil ze namelijk morgen gaan ophalen en ik moet daar best een stukje voor rijden dus het moet het wel waard zijn.

Ik stuur u even via een PM mijn 06 nummer.

« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2018, 16:40:02 »
Nou zojuist terug van een leuke ontmoeting en luistersessie bij Heintje. Hoe tof is dat, dat je gewoon even bij iemand in de buurt je versterker mag testen op iemand zijn gereviseerde speakers  8) Heel tof! Dank je wel Heintje en leuk je ontmoet te hebben!

P.s. mijn complimenten hoe je deze mooie speakers in ere heb weten te herstellen, zeker toen je mij de foto's liet zijn hoe het was!

Tcoh besloten om morgen de 601 mk2 op te halen, was erg onder de indruk vooral van het mooie laag.

*

Heintje

• 1237
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2018, 17:25:14 »
 ;D
Wel leuk dat je Luxman versterker zo'n goede match maakte.
Goede reis morgen!

*

Wim72

• 1390
« Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2018, 18:55:08 »
En natuurlijk ook leuk om te horen dat Bose in ieder geval een serie luidsprekers heeft gemaakt die wel de moeite waard zijn...
Net als de 901 serie en de Bose 1801 amp maar de rest... ???

*

Roots

• 1669
  • I am Krelled
« Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2018, 19:22:46 »
901?  :o
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Wim72

• 1390
« Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2018, 19:26:46 »

Ja de 901 serie met Bose 901 equalizer de moeite waard in vergelijking met ander Bose meuk niet in vergelijking met andere merken topspeakers...

*

Heintje

• 1237
« Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2018, 21:40:00 »

Amar Bose was helemáál niet gek, maar hij had naast technisch inzicht óók een sterk gevoel voor marketing.
Als je zijn producten in de juiste tijdsgeest bekijkt, klonken ze helemaal niet slecht en verdiende hij er in diverse decennia (zijn nazaten tot op vandaag aan toe) ook nog een mooi bedrag aan: doe hem dat maar eens na!
Beluister maar eens een hedendaagse Bose koptelefoon of een Bose "soundbar" (dank je zenilygy), en verbaas je hoe goed die het objectief gezien doen (dus in vergelijking met dezelfde producten van andere fabrikanten).
Vergeet niet dat de duurdere (lees: hele dure) producten uit die tijd ook op dit forum nog een standaard neerzetten, waar de normale en goedkopere producten uit die tijd allang weg zijn. En juist die laatste categorie was de categorie waar de Bose producten tegenop boksten, meestal als winnaar.
En nee, ik ben geen Bose fan, helemaal niet zelfs. (Ik wens mijn vijanden zo'n 1-2-3 systeem toe!)  ;D
Maar ik heb in de perioden die ik hierboven aanhaal zelf audio-installaties verkocht en ik weet nog goed wat een bagger dat altijd was. Het is niet voor niets dat de Acoustimass setjes veelal gewoon béter klonken, terwijl de (uitgebreide) reclame in de damesblaadjes e.d. slim de rest deed.

De 901 is Bose's beroemdste product, maar helaas hebben de Acoustimass-navolgers (dus de concurrenten, die "van de Blokker aanbiedingen" en zo) de hele markt verpest.

*

Roots

• 1669
  • I am Krelled
« Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2018, 22:09:12 »
Precies Heintje, ik ben het helemaal met je eens...Maar de 901 vond ik echt bagger! Ik heb zelfs een auto waar een Bose soundsystem inzat. 4 van die breedbandertjes met ieder een eigen eindversterker, dat was zo'n beetje het eerste wat ik eruit gesloopt heb.
Nee...Doe mij dan maar een 301..501 of een 601. Maar je moet het idd in de juiste tijdsgeest zien.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Wim72

• 1390
« Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2018, 22:27:35 »
Ook de Bose soundbars met sub of 5.1 systemen met sub doen het naar mijn smaak prima met een actiefilm of films met veel spectakel en veel 3D effecten kwa ruimtelijkheid en geweld, maar zet je een stukje muziek op met veel vocalen of b.v. akoestisch dan vallen dit soort systemen keihard door de mand! Het zijn naar mijn mening geen systemen geschikt voor muziekweergave en dus ook geen hifi...
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2018, 22:30:14 door Wim72 »

*

Roots

• 1669
  • I am Krelled
« Reactie #12 Gepost op: 3 januari 2018, 23:29:40 »
Keihard door de mand? Met wat heb je ze vergeleken dan?

*

Wim72

• 1390
« Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2018, 04:19:43 »
Keihard door de mand? Met wat heb je ze vergeleken dan?

Ruim 5 jaar geleden wilde een naast familielid een geluidssysteem aanschaffen bij zijn Samsung lcd-tv en hebben we o.a. de Bose CineMate 1 SR en div Bose CineMate Series (2.1) in tenminste 3 winkels beluisterd zowel fim als muziek, iedere keer was het geluid tijdens spectaculaire films en demo's zeer goed te noemen wat ruimtelijkheid en punch betreft maar als er dan een stukje muziek op werdt gezet en of dat nou stereo was of een live optreden in Dolby was het net of deel middengebied compleet weg was en klonken vocalen en zang als uit een emmer ook bepaalde instrumenten klonken alsof het was ingeblikt/afgekapt...

Ook tijdens gewone uitzendingen klonken gesprekken en spraak alsof het wordt afgeknepen, vergeleken hebben we het met Yamaha, Onkyo, Marantz en div speaker fabrikanten !
Bose geeft belangrijke informatie in het middengebied niet weer/of niet goed weer.
Ook de complete setjes van Harman Kardon BDS+++ 2.1 en 5.1 vielen door de mand tenopzichte van een normale 5.1 set!

Uiteindelijk is het overtuigd een complete 5.1 set geworden van Yamaha/Boston bestaande uit een Yamaha receiver, Yamaha blu-ray speler en een complete 5.1 set van Boston Acoustics (A2310) die later nog eens aangevuld zijn met de Boston A26 als frontspeaker.

P.S. Als aanvulling de Yamaha set met Boston 5.1 speakers(A2310) waren samen ook nog eens aanmerkelijk goedkoper dan de Bose Cinemate SR1 die destijds rond de 1600 Euro koste en dan moest er ook nog een blu-ray speler bijgekocht wprden...
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2018, 04:54:04 door Wim72 »

*

luxman

• 1096
  • Indy
« Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2018, 06:58:05 »
Bose  :) wie kent ze niet .  ;D ook ik heb ze gehad de 301 en de acoustimas set ,reden waarom ik deze sets heb gehad ,ik woonde nog thuis bij ma en pa ,en ma zag liever geen grote speakers in haar woonkamer ,ik had namelijk 2 hifi sets een op de slaapkamer met hele grote kisten ,en mijn topset stond beneden in de woonkamer . En ja men kan roepen wat men wilt van beide Bose speakers sets heb ik en zowel mijn pa en ma en de rest thuis. veel plezier aan mogen beleven  ( en vaak werd in de woonkamer sowieso de koptelefoon ingezet ,had te maken met mijn muzieksmaak en die van mijn ouders  ;D :)  een goede vriend had een quad instalatie (broodroosters met geluid zoals ik ze noemde  ;D ,vanwege de vormgeving ) daarbij had hij de Bose 901 met eqaulizer) en ik moet zeggen heb er steeds weer van genoten om bij hem thuis uren lang muziek te beluisteren . En zoals altijd ieder zijn meuk en de een vindt dit en de ander weer dat .maar Bose marketing was gewoon top voor die tijd ,en zelfs vandaag de dag . Tegenwoordig speel ik met de Fostex Fullrange FE 206e zonder filter en hoewel het misschien beter kan ,en dit ook niet ieders pakke an is ,geniet ik met volle teugen van deze speakers ,en soms denk ik dat is het beste wat ik tot nu toe aan speakers heb gehad ,let op dat is echt alleen mijn eigen mening ,niemand hoeft het met mij eens te zijn ,en sinds kort staan de JBL LSR 305 actieve ook hier te spelen ,geweldige speakers ,ook mijn eigen mening . Wie wilt is welkom in Vaals bij een kopje leut  :).  Maar het ging hier om Bose en zoals gezegd ,is er beter ja ,maar voor de strategie van Bose kan ik alleen maar bewondering hebben .
Pioneer A 7. amplifier
NAD D3020. Hibryde Digital amp.
Onkyo. DX. 7555  cd player
Pro-ject. Debut Carbon.
Sony PS 2250 .

Fostex FE206 E Fullrange .
Visonik Convection 1
Wharfdale Glendale 3 XP