[OPGELOST]Welke versterker voor mijn subwoofer?
« Gepost op: 2 januari 2018, 18:43:00 »
Goedenavond allemaal,

Helaas heb ik mijn oude subwoofer opgeblazen(iets te speels geweest met de knoppen :-[ :'()
Nu heb ik een andere subwoofer gekocht via marktplaats die wat harder kan en eenmaal aangesloten, kwam er weinig tot geen geluid/bass uit de subwoofer.
Ik denk dat de versterker die ik voor mijn oude subwoofer gebruikte, niet genoeg power kan leveren aan deze subwoofer ofzo.

- Mijn oude subwoofer die nu opgeblazen is, was een: JBL GT 5-12 Subwoofer 275W RMS - 1100W (linkje)

- Mijn huidige versterker is een: JBL GTO7001 700W RMS, Monoblock Grand Touring Series (linkje)
- Dit is de nieuwe subwoofer die ik wil inbouwen: MTX T812-44 12" Subwoofer Dual 4 Ohm 500W RMS - 1500W (linkje)

Mijn vraag is nu:
Zou de combinatie van deze JBL versterker met de MTX subwoofer moeten kunnen werken? (krijgt de subwoofer genoeg power zeg maar?)

Zoals gezegd, ik heb het aangesloten maar er kwam niet veel geluid uit.(bijna niet te horen)
De nieuwe subwoofer is niet opgeblazen, want hij maakt geen schrapend geluid als ik het zachtjes indruk.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen bieden!  ;D

Bryan
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2018, 18:16:48 door Pangejanus »

*

Wim72

• 1585
Re: Welke versterker voor mijn subwoofer?
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2018, 19:05:02 »
700 Watt RMS niet genoeg voor op een subwoofer in een ruimte niet groter dan hooguit 6 m3 terwijl in een gemiddelde huiskamer 2 x 10 watt RMS de buren al tot waanzin kan drijven ???

Die idioot hoge vermogens die men toepast in auto's heb ik nooit begrepen of al dat apparaatuur in al die auto's haalt het werkelijk opgegeven vermogen niet...

P.S. Als een versterker meer RMS vermogen heeft/kan leveren dan de speaker is alleen maar beter.

*

Wim72

• 1585
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2018, 19:17:25 »
Ik gok dat die sub die je hebt gekocht of ook al is overleden bij de vorige eigenaar maar mischien niet aanloopt of je versterker is ook gaan hemelen toen je de oude sub hebt opgeblazen.

« Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2018, 19:22:35 »
700 Watt RMS niet genoeg voor op een subwoofer in een ruimte niet groter dan hooguit 6 m3 terwijl in een gemiddelde huiskamer 2 x 10 watt RMS de buren al tot waanzin kan drijven ???

Die idioot hoge vermogens die men toepast in auto's heb ik nooit begrepen of al dat apparaatuur in al die auto's haalt het werkelijk opgegeven vermogen niet...

P.S. Als een versterker meer RMS vermogen heeft/kan leveren dan de speaker is alleen maar beter.

Jarenlang die zooi gerepareerd en inderdaad is het afgegeven vermogen vaak maar een fractie van het opgegeven.
Consumenten kopen voor het zelfde geld namelijk liever 1 kilowatt dan 100 watt en dus zetten fabrikanten er op wat
men graag wil zien.
Een aardige indicatie ven het vermogen is te zien aan de gebruikte zekering in zo'n versterker.
Een zekering van bv 10 amp kan maximaal 10 x 13,5 = 135 watt als input voor die versterker voeren.
En hij mag daarbij niet kapot gaan en dus is het opgenomen vermogen altijd minder, terwijl het rendement van het
geheel lang geen 100% is, anders werd die versterker niet zo warm.
In het geval van die 10 amp zekering zul je dus beslist niet hoger uitkomen dan iets van 100 watt voor alle kanalen
samen.
En als daar dan dus een vermogen van 1000 watt of meer voor wordt opgegeven is dat gemeten op het noordzeestrand
bij windkracht 12.
Ze zullen daar dus morgen wel weer staan te meten  ;D ;D

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Heintje

• 1451
« Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2018, 20:20:50 »
Ik denk dat de subwoofer en de versterker een goede match moeten kunnen zijn.

Maar:
- heb je de subwoofer wel goed aangesloten?
Hij bezit 2 spoelen van ieder 4 Ohm, dus je moet beide zwarte aansluitingen met elkaar doorverbinden en op de versterkeruitgang aansluiten, idem doe je met de rode aansluitingen (dus beide spoelen parallel geschakeld, waardoor de versterker 2 Ohm belasting ziet).
Je versterker kan namelijk zijn meeste vermogen (700 W RMS) aan 2 Ohm leveren.

- heb je de settings van de versterker wel goed staan?
Raadpleeg de gebruiksaanwijzing hoe je e.e.a. dient in te stellen.
Je geeft namelijk niet aan hoe je de headunit op de versterker hebt aangesloten.
En ik kan me zomaar voorstellen dat je gewoon de instellingen verkeerd hebt staan, niet passend bij de aansluitmethode.

*

Roots

• 1821
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2018, 22:04:08 »
Test de spoelen van de woofer eens 1 voor 1 op je versterker.
Doe ook eens met een voltmeter je spanning checken tijdens gebruik. Een versterker met 3x25Ampere zekeringen aan maximale belasting ziet wel graag een dikke voedingskabel, en lurkt bovendien je accu in no time leeg.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

« Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2018, 00:40:08 »
Goed punt Heintje!

Dit zou best kunnen inderdaad, maar het is een 4ohm subwoofer. Is dat geen probleem dan?
En heb je misschien een foto van hoe ik de kabels aansluit zodat die 2ohm pakt, ipv 4ohm?

Ik zal morgen kijken Roots!

Bedankt voor de reacties.

« Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2018, 01:58:59 »
Ik heb de subwoofer nu zo bekabeld zoals deze meneer in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=smw-6VRy5QY
Afgemeten met de meter geeft deze nu 2ohm aan, ik zal hem morgen even aansluiten in de auto om opnieuw te testen.

*

Heintje

• 1451
« Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2018, 12:56:00 »
Dat is precies de bedoeling!
Als je bekabeling dik genoeg is en goed is gelegd, moet dat een voor deze apparatuur optimaal resultaat opleveren.
Maar even terugkomen op wat hierboven al is gezegd: Heb je alles wel goed ingebouwd?

Rekenvoorbeeld: 700 Watt aan 2 Ohm laat door je luidsprekerkabels piekstromen lopen van wortel (P/R) = een kleine 20 Ampère. Daarvoor moet je dus eigenlijk 2,5 of 4 mm2 luidsprekerbekabeling hebben.
En je versterker heeft ook nog een rendement wat daarbij komt, dus reken dat je versterker bij 14,5 Volt accuspanning dat vermogen uit je accu gaat halen. Die bedrading moet al helemaal zijn berekend op een flink aantal Ampères (40 A?).

Het is gebruikelijk om direct bij je versterker een speciale condensator (zo'n joekel die ze verkopen in dezelfde winkel als waar ze je versterker verkopen) te plaatsen, die de stroompieken lokaal bij de versterker buffert.
Samengevat:
- je moet een forse accu hebben die niet snel leeg is
- je moet een dynamo hebben met verhoogde capaciteit, die de stroom die je versterker verbruikt "erbij" kan leveren (bovenop het normale stroomverbruik van je auto als hij rijdt)
- er moet speciale dikke bekabeling lopen van de accu naar je versterker, die bij de accu is gezekerd met een flinke zekering (35 A of zo?)
- direct bij de ingang van je versterker moet een buffercondensator zijn aangesloten die de piekstromen buffert
- en de massaverbinding van je versterker en de buffercondensator moet even zwaar als de overige bekabeling zijn uitgevoerd.

« Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2018, 18:16:03 »
Nu werkt de subwoofer wel!!
De hele middag mee bezig geweest, maar dan heb je ook wat hehe.
Ik heb hem ook afgesteld (niet overdreven hard meer) zodat deze niet meer opgeblazen kan worden.

Dat was de gouden tip hoor Heintje, de 2ohm bekabeling deed het hem! :D
Een condensator is ook geen slecht idee inderdaad! Ik zal even op marktplaats rondkijken :)

Heel erg bedankt voor de hulp en informatie kanjers! ;)

Re: [OPGELOST]Welke versterker voor mijn subwoofer?
« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2018, 21:27:21 »
Laat die condensator maar achterwege, heeft echt geen enkele zin. Het balangrijkste is bekabeling van de juiste dikte en een goed massapunt. Dan kan je genoeg ampere's trekken uit je accu..al naar gelang deze capaciteit heeft (Ah) en opgeladen wordt (A...) door de dynamo.