Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb ooit, in 1982, een driekops Denon DR-F6 cassettedeck gekocht die ik nog steeds heb, en recentelijk twee extra decks aangeschaft, een Denon DRM-800a en een Nakamichi LX-3. Ik ben dus weer 'into tapes' zogezegd.

Maar nu het probleem. Ik heb beide aangesloten op mijn NAD versterker die twee tape aansluitingen heeft, een met tape monitor mogelijkheid. Nu wilde ik gisteren een cassette opnemen via de driekops DRM-800a op Tape ingang 1. Source niveau even ingesteld en gaan opnemen, maar bij switchen naar Tape monitor hoorde ik niks. Pas bij het helemaal opendraaien van het input niveau en de volumeknop van de NAD kon ik vaag de cd horen. Ik baalde en dacht dat ik een kat in de zak had gekocht en ging de koppen eens goed schoonmaken, maar dat hielp niks. Toen bedacht ik me het eens op de tweekops Nakamichi te proberen die op lijningang Tape 2 is aangesloten. Zelfde probleem! Sourceniveau is prima, maar als ik de tape terugdraai om te horen wat ik heb opgenomen krijg ik hetzelfde vage zeer zachte te horen als bij de Denon. Er lijkt dus eerder iets mis te zijn met de versterker als ik het goed heb. Afspelen van eerder opgenomen bandjes gaat namelijk prima.

Heeft er iemand een idee wat er niet goed gaat hier? Het lijkt er bijna op alsof de NAD opeens overbelast is geworden en de geest heeft gegeven.

*

Beekie

• 176
Re: Opnames op cassette werkt niet meer op twee decks. Versterker stuk?
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2018, 11:39:39 »
Probeer eens een andere versterker als je die hebt.
Of koppen demagnetiseren.

Beekie.
Luxman CL-38uSE | MQ-88uSE | D-380
AVM Evolution M2 mono blokken
Audio-Technica AT-33E | AT-ART9
Audio Physic Spark II | Tempo III JE
Dr. Feickert-Woodpecker + 12" Jelco
Sony CDP-X3000 | CDP-XA50ES | DTC-ZE 600
Yamaha CT-710 | T-D500 DAB+
JK Acoustics Interlink Type I & II, Reference speakerkabel

« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2018, 20:59:36 »
Koppel ze eens rechtstreeks aan elkaar en dan pas aan de versterker.
Afspelen gaat prima op beide decks, zeg je. Dan kies je één van de twee decks uit. Dat is je bron. Daar stop je een goede (voorbespeelde of opgenomen) tape in. Dan koppel je de output van je eerste tape recorder aan de input van de tweede. Dan de output van de tweede aan de aux of één van de tape ingangen van je versterker.

Na een eerste test kun je de decks wisselen. Deck 1 wordt deck 2 en vice versa.
Problemen bij één van de twee decks met opname? Kabel wisselen voor een andere of twee andere en nogmaals testen. Nog steeds dezelfde storing? Je hebt de veroorzaker gevonden.
Geen enkel probleem waar te nemen?
Dan is er iets met je NAD versterker. Dat hoeft nog niet gelijk heel veel te zijn. Een slecht tape contact in één van de schakelaars is al genoeg om de storing te veroorzaken.

*

minplus

• 7830
  • relax, don't do it
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2018, 17:27:30 »
Verbind de uitgang van de recorder eens op de aux-ingang van de versterker en kijk of je dan wel geluid krijgt bij de tapemonitor.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

seoman

• 1046
  • No Comment
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2018, 12:49:48 »
Staan de output levels van de de deks wel open?

Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"