Van 110 wat naar 50 watt
« Gepost op: 3 januari 2018, 19:37:33 »
Ik overweeg om een nieuwe receiver met hdmi aansluitingen aan te schaffen.

Ik heb nu de Marantz SR7200, (110 wat).

Marantz heeft de NR1508 SURROUND RECEIVER  (opgegeven 50 watt is gemeten als werkelijke hifi-watt (8 ohm, 20 - 20.000 Hz, lage vervorming, twee actieve kanalen).

De speakers die ik heb zijn Dali Blue 5005 (25-150 w). Ik heb een U vormig woning en waar de installatie staat is ongeveer 3x3 meter.

Wat ga ik nu merken wat geluid betreft?

Volgens de verkoper wordt het geluid dan minder versterkt.

specificaties:
https://www.dali-speakers.com/media/3343/blue-series-manual.pdf
https://www.marantz.nl/nl/products/pages/productdetails.aspx?catid=hometheatre&subcatid=avreceiver&productid=nr1508
https://www.cnet.com/products/marantz-sr7200/specs/
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2018, 19:45:56 door Ronmarantz »

Re: Van 110 wat naar 50 watt
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2018, 20:11:20 »
Ik vermoed dat je daar weinig van zult merken, tenzij je op orkaankracht draait...
Misschien is de verkoper zo vriendelijk je de versterker thuis te laten testen?

« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2018, 20:16:43 »

De verkoper vertelde mij echter dat bij lage volume minder versterkt zou worden zodat bepaalde "instrumenten als voorbeeld" weg zouden vallen.

*

KT88

• 27950
  • "Hate me now. Thank me later."
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2018, 20:20:01 »
De verkoper vertelt een beetje onzin, technisch gesproken. ;)

De 50 watts-versterker geeft altijd een constante versterking, alleen is die niet zo krachtig als de 110-watter.
Daarvan merk je in de praktijk (bijna) niets, tenzij je voortdurend tegen het maximale vermogen aan zit en dan nog.....
In ieder geval vallen er gn instrumenten weg!

Kortom: niet druk over maken (maar ik zou wl elders kopen).

« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2018, 20:21:39 »
De verkoper vertelt een beetje onzin, technisch gesproken. ;)

De 50 watts-versterker geeft altijd een constante versterking, alleen is die niet zo krachtig als de 110-watter.
Daarvan merk je in de praktijk (bijna) niets, tenzij je voortdurend tegen het maximale vermogen aan zit en dan nog.....
In ieder geval vallen er gn instrumenten weg!

Kortom: niet druk over maken (maar ik zou wl elders kopen).

Bedankt voor de uitleg!

*

Wim72

• 1390
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2018, 22:42:11 »
Normaal gesproken is 50 watt per kanaal genoeg.
Moeten de Dali speakers de ruimte ook voorzien van het sub-laag b.v. tijdens films of heeft u daar een aparte subwoofer voor?
Als u ook een sub in gebruik heeft is 2x 50 watt echte RMS op de 2 fronspeakers meer dan voldoende, voor films kan 2x 50 watt wel eens minder krachtig klinken maar voor muziekweergave is dan denk ik geen enkel probleem.

« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2018, 06:01:14 »
Moeten de Dali speakers de ruimte ook voorzien van het sub-laag b.v. tijdens films of heeft u daar een aparte subwoofer voor?
Als u ook een sub in gebruik heeft is 2x 50 watt echte RMS op de 2 fronspeakers meer dan voldoende, voor films kan 2x 50 watt wel eens minder krachtig klinken maar voor muziekweergave is dan denk ik geen enkel probleem.

Voor surround heb ik een apparte subwoover en twee extra achter speakers staan. Dus voor twee Dali en een center speaker achter subwoover en achter speakertjes. Wordt bij deze opstelling het geluid minder bij het afspelen van films?
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2018, 06:45:01 door Ronmarantz »

*

Wim72

• 1390
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2018, 08:36:34 »

Voor surround heb ik een apparte subwoover en twee extra achter speakers staan. Dus voor twee Dali en een center speaker achter subwoover en achter speakertjes. Wordt bij deze opstelling het geluid minder bij het afspelen van films?

Nee in een 5.1 surround opstelling moet de subwoofer het geweld leveren via het het zesde LFE kanaal daar gaat echt het vermogen in zitten om dat ultra sublaag te leveren! Die Marantz met 2 x 50 watt RMS is normaal echt genoeg voor de frontspeakers en ook als u muziek afspeelt in stereo 2.0 kan u altijd nog die sub erbij aanzetten in 2.1 als er wat extra power bij moet bij bepaalde muzieksoorten.

« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2018, 08:48:10 »
In de specificateis staat dat er ook twee extra aansluitingen zijn voor de subwoover.
Dus als ik het goed begrijp heb ik voldoende aan deze versterker met de opstelling van 2 front, 1 center, subwoover en achter 2 kleine speakers.
?

*

Wim72

• 1390
« Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2018, 09:41:27 »
In de specificateis staat dat er ook twee extra aansluitingen zijn voor de subwoover.
Dus als ik het goed begrijp heb ik voldoende aan deze versterker met de opstelling van 2 front, 1 center, subwoover en achter 2 kleine speakers.
?

Zitten totaal 5 luidspreker uitgangen op voor 2x front, 1x center en 2x surround(rear) plus 2x pre-out voor een actieve sub.

« Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2018, 09:44:28 »
Klopt, dus ik krijg geen geluid verlies in vergelijking met mijn oudere receiver?

*

Frits

• 391
  • HiFi is emotie
« Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2018, 09:48:10 »
Waarom de keuze voor de NR?
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

« Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2018, 10:19:38 »
Waarom de keuze voor de NR?

De prijs is aantrekkelijk.
Ik wil een andere tv hebben en gezien er alleen maar hrmi aansluitingen zijn en dat de overige gezinsleden moeite hebben met de afstandbediending van de Marantz sr7200 kwam ik deze tegen. Het schakelen tussen dolbi surround en sterieo is een complex gebeuren. Het is natuurlijk een stap terug van watt of er moet een eenvoudige oplossing zijn wat gebruikersgemakt betreft.

*

KT88

• 27950
  • "Hate me now. Thank me later."
« Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2018, 10:26:35 »
Het verschil in SPL tussen 50 en 110 watt is NIET het dubbele, maar slechts een fractie (3 dB).
De dubbele geluidsdruk zou je pas bereiken met 10 maal (!) 50 watt, dus 500 watt.
Dit komt doordat ons gehoor logaritmisch werkt.

Kortom: niet druk over maken.

*

Frits

• 391
  • HiFi is emotie
« Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2018, 10:50:59 »
Aangezien je een nieuwe koopt zou ik de verkoper vragen om het thuis met een demo model te testen.

Weet je gelijk hoe het klinkt en of de bediening fijn werkt voor iedereen in huis.
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.