Receiver automatisch schakelen dolby surround - sterio
« Gepost op: 4 januari 2018, 18:06:28 »
Voordat ik mijn versterker weg doe voor een nieuwe wil ik toch het een en ander uitproberen.

Is het mogelijk om de versterker zo in te stellen dat deze op automaat staat en automatisch schakelt naar dolby surround of stereo als de tv dit uitzend?

Als ik de Marantz (SR7200) op auto zet dan geeft deze stereo en ook bij films.

Alvast bedankt

*

Wim72

• 1564
Re: Receiver automatisch schakelen dolby surround - sterio
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2018, 21:11:06 »
Bij mijn Onkyo kan ik hem standaard op stereo zetten in de stand tv/sat als ik dan b.v.  tv aanzet en ga tv kijken via het Ziggo kastje en de uitzending is in Dolby schakelt hij automatisch over naar Dolby digital in de radio stand via het Ziggo kastje is hij dan ook gewoon stereo.
Ook in de smarthub stand op mijn Samsung tv via tv in op mijn Onkyo waar ik b.v. Netflix kijk of Youtube werkt het net zo dan schakelt hij automatisch tussen stereo op Youtube en Dolby Digital via Netflix als de films Dolby gecodeert zijn.
Bij stand BD op mijn Onkyo waar de blu-ray op is aangesloten werkt het niet zo dan moet ik vaak handmatig schakelen via de afstandsbediening maar dat is heel simpel via de home-knop waar je dan in het scherm eenvoudig kan schakelen in luisterpositie.

« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2018, 21:54:07 »
Ligt dit aan de versterker bv met hdmi aansluitingen of hoe deze is aangesloten?

*

Wim72

• 1564
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2018, 01:34:52 »
Ligt dit aan de versterker bv met hdmi aansluitingen of hoe deze is aangesloten?

Ligt er gewoon aan of het merk of systeem gebruikersvriendelijk is in zijn uitvoering en menu, Onkyo is een zeer aangenaam merk in zijn bediening en menu maar de aansluiting van hdmi/arc met een Samsung-tv zijn rampzalig ik gebruik het niet meer en heb de tv aangesloten met een optische kabel aan de Onkyo en zo heeft ieder merk wel iets posiftiefs en negatiefs...

« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2018, 07:26:10 »
En zou het kunnen dat het straks wel werkt met een nieuwe type tv of ligt dit puur aan het merk van de versterker?

*

morph

• 13749
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2018, 09:01:06 »
Dat ligt aan de combinatie. Zulke opties zijn afhankelijk van de onderlinge communicatie over bepaalde voorinstellingen bij verschillende apparaten en dat werkt vaak het best bij apparaten van hetzelfde merk.
Maar dan komt vervolgens het punt of het type apparaat van het merk het ondersteund, want in een modellenlijn zit meestal verschil in gebruiksmogelijkheden.
Als zo'n optie wenselijk blijkt achteraf is het dus eigenlijk voor een gebruiker een mazzeltje als het aanwezig is en werkt. Tenzij hij of zij dit  vantevoren al uitgebreid heeft onderzocht.