*

kurt

• 585
Re: hifi voor horeca.
« Reactie #15 Gepost op: 2 februari 2018, 00:08:57 »
Kan kloppen Seoman, het werpt een licht op het logaritmisch gedrag van geluidsversterking.
Maar de gegeven cijfers duiden toch rechtstreeks op het elektrische rendement van een versterker?

*

seoman

• 1033
  • No Comment
« Reactie #16 Gepost op: 3 februari 2018, 12:43:17 »
Kan kloppen Seoman, het werpt een licht op het logaritmisch gedrag van geluidsversterking.
Maar de gegeven cijfers duiden toch rechtstreeks op het elektrische rendement van een versterker?

Ja opzich wel maar dan moet je wel meer weten over het signaal wat ze gebruiken.
Met een doffe sinus kun je zo het rendement van de versterker berekenen maar met muziek niet.
Afhankelijk van het type muziek zou je nog een crest factor kunnen hanteren.
maar het blijft gissen.

Bij de lab 1000 wordt duidelijk gesteld dat 2 Ohm gebruik wel kan maar niet aangeraden wordt.
Hoe lager de ohmse belasting hoe heter de versterker wordt.
Bij de 1600 wordt ook gewaarschuwd voor de thermische beveiliging.

Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

richard

• 3828
« Reactie #17 Gepost op: 9 februari 2018, 15:33:06 »
Als je uit bent op rendement kun je beter naar je luidsprekers kijken naast de versterker.
Genoeg is beter.

*

kurt

• 585
« Reactie #18 Gepost op: 9 februari 2018, 17:19:14 »
Kleine luidsprekers met een hoog rendement is niet zo vanzelfsprekend.
Misschien dat we binnenkort kiezen voor een Lab 1000. Er staan er enkele te koop in de buurt.
Een SA 1600 vind ik niet, ook zeer degelijk.

Ofwel komen er 12 4ohm monitortjes aan te hangen, die kleine control 1 van JBL met een totale belasting van 2,7 OHM per kanaal.

Ofwel worden het JBSystems K80 monitors. Ook 12 stuks. Deze zijn 8ohm. Met dezelfde serie/parallel
schakeling komt dit op 16/3 OHM = 5,3 ohm per kanaal. Iets gunstiger vind ik. Wel minder totaal vermogen.
 Bij Keymusic raadden ze me deze aan door de zeer gunstige prijs/kwaliteits verhouding.
Het rendement is een paar db hoger tov. de kleinere JBL.

*

richard

• 3828
« Reactie #19 Gepost op: 9 februari 2018, 18:09:34 »
In een bedrijfssituatie zou ik het niet op het randje willen uitvoeren. Bedrijfszekerheid lijkt me dan een van de belangrijkste uitgangspunten. Wat marge is dan zeker aan te bevelen.
Je wilt niet dat bij een bruiloft de uitbater minstens drie kwartier nodig heeft om de muziekinstallatie weer aan de praat te krijgen.

Genoeg is beter.

*

kurt

• 585
« Reactie #20 Gepost op: 9 februari 2018, 19:13:44 »
De JBL control1 heeft een gevoeligheid van 87db, de JBSystems K80 heeft 90db, en gaat naar schatting 60hz. (!!) lager dan de JBL leid ik af uit de specs.
JbS. geeft daar aan op 35hz te beginnen, ik neem aan binnen -10db. Bij JBL komt dat overeen met 100hz.

Een subwoofer met de bijkomende fase problemen ed. kan hierdoor vermeden worden.

Een 5’’woofer in de JBL, 8’’ bij JBSystems.

Toch wel grote voordelen voor JBSystems, waar ik vroeger nooit fan van was.

*

kurt

• 585
« Reactie #21 Gepost op: 9 februari 2018, 20:39:54 »
Even iets stoms, is het wel verstandig 2 -weliswaar- dezelfde 2-weg boxen in serie te schakelen?
Het gaat om de JbS k80 monitors.
Beïnvloeden die elkaar mogelijk in het filternetwerk?

*

seoman

• 1033
  • No Comment
« Reactie #22 Gepost op: 10 februari 2018, 18:37:00 »
Even iets stoms, is het wel verstandig 2 -weliswaar- dezelfde 2-weg boxen in serie te schakelen?
Het gaat om de JbS k80 monitors.
Beïnvloeden die elkaar mogelijk in het filternetwerk?

Goeie vraag.
Het moet kunnen op basis van dat beide luidsprekers het zelfde zijn.
In de praktijk lukt het ook prima.
Ik zou het zelf niet willen doen omdat ik dan naar mogenlijke beinvloeding van het geluid kijk.
In deze opzet kan het geen kwaad. Het is bedoeld als ruimte vulling met geluid.

En sterker nog serie/parallel schakelingen zijn 100% nodig als je zoveel belastingen op 1 kanaal wil gooien.
In dit specifieke geval zou ik nooit met 4ohm speakers gaan werken. Daar maak je het de versterker alleen maar moeilijker mee.

Als een budget beperkt is dan zou ik met 2de hands speakers beginnen om ruimte te creëren voor extra versterkers.
Zodat bepaalde zones hun eigen volume kunnen krijgen.  Dan kun je herrie zones creeeren met grote speakers en rustige zones met kleine.
Mocht er geld vrijkomen voor verbetering dan kun je dat per zone aanpakken.
Bij zo'n serie-parallel netwerk moet alles tegelijkertijd aangepakt worden.

Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

kurt

• 585
« Reactie #23 Gepost op: 10 februari 2018, 19:07:11 »
Bedankt voor de tips. Later kan er nog eea., ik leidde 3 zones naar te technische ruimte om later nog extra volume regeling te bekomen.
Hoewel één enkele zone volstaat, het blijft eenvoudig in bediening voor de zaalhuurders die eigenhandig het geluid moeten verzorgen.

Een volumeknop, een bron selector en een microfoon input zonder meer zou het risico op misbruik minimaliseren.

De Apart PM 7400 MKII preamp had ik reeds in gedachten. Die heeft een gebalanceerde uitgang voor de Lab 1000.
Veel eenvoudiger heb ik nog niet gevonden. Wat mij betreft less is more, en zeker geen touch screen
geprul wat hier gelukkig niet aan de orde is.
(Dat laatste doet me denken aan een comfort installatie ook wel domotica genoemd, wat feitelijk verre van comfort is. Eerder een bron van ergernis.)

Het geluid van de beamer kunnen we aftappen via de RCA output op de beamer of beter van een mediaplayer van Dune of Med8ter.
Ik zou iig. bijkomend een RCA kabel leggen rechtstreeks uit de beamer, 10m verder naar de preamp.
We zien wel waar er lipsinc probleempjes ontstaan.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2018, 19:53:24 door kurt »

*

kurt

• 585
« Reactie #24 Gepost op: 7 april 2018, 00:03:23 »
Intussen hebben we 12 luidsprekers opgehangen type Mask 4 van Apart. We gaan in de zaal (1 Master audio sb15) subwoofer plaatsen ergens centraal.

De versterkers op de ophang boxen zijn nogal fors.
Tijdelijk gaan we 3 Crown pt2 versterkers, die 450w @ 4ohm geven gebruiken.
De Mask 4 boxjes zijn 8 ohm / 60w., 2 in parallel telkens aan 1 kanaal van zo’n 450w versterker.

Iemand een idee hoever de volume regeling terug moet gedraaid worden om het vermogen te beperken tot zowat 1/3, dus 450w reduceren naar zowat 150w.
Gr. Kurt.

*

Dynky

• 540
  • be surprised, time after time
« Reactie #25 Gepost op: 7 april 2018, 05:58:41 »
je maximaal afgegeven vermogen wordt niet bepaald door stand vd de gain-knop (misvatting die veel heerst), maar door het ingangssignaal wat je x-maal gaat versterken.
is maw adhv gegeven info niet te zeggen.
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

3343 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

*

kurt

• 585
« Reactie #26 Gepost op: 7 april 2018, 09:34:02 »
We hebben een Apart Pm 7400 MKII als preamp. Die heeft een output van 1V / 0db.

Ik heb iig. al voorversterkers gehad die tot 6V uitstuurden, een Akai uit begin jaren 80 meen ik.
Met 1V zitten we veilig wat dat betreft.

Zoals aangegeven wordt de zaal verhuurd zonder personeel, iedereen kan de volumeknop bedienen...

We gaan er verder vanuit dat huurders meestal hun smartphone of iPod gebruiken en analoog via de headphone koppelen op een cinch input van de 7400.
(Met wat geluk staan er degelijke muziek bestanden op zodat alles een beetje deftig blijft spelen wat nog de vraag is).

*

kurt

• 585
« Reactie #27 Gepost op: 14 april 2018, 22:08:01 »
Vandaag eea. in gang gezet.
Dwz. 8 van de 12 Mask4 monitortjes hangen tijdelijk op mijn SA1600 versterker.

Wat neer komt op 2 ohm per kanaal. Blijkbaar geen probleem voor deze versterker.

Samen met de Master audio subkist klinkt het behoorlijk en zeker een must, daar de kleine monitors onder de 100hz niet veel voorstellen.

Een beetje jammer is de doffe plof die hoorbaar is bij het draaien aan de bron selektor van de 7400 preamp.

*

kurt

• 585
« Reactie #28 Gepost op: 21 april 2018, 20:52:36 »
Bestaat er zoiets eenvoudigs zoals een output signaal limiter om net na de preamp te plaatsen?
Een actieve elektronische regeling die dit signaal limiteert naar een ingestelde maximum output voltage richting eindversterker.

Momenteel gebruik ik de gebalanceerde signalen, maar het kan ook ongebalanceerd daar de onderlinge afstanden amper 2 meter bedragen.

*

berret

• 2378
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #29 Gepost op: 21 april 2018, 20:57:06 »
Ja hoor, kijk eens bij BAX of Thomann en zoek naar begrenzer, limiter en/ of compressor.