Wat is jouw visie hierop Peter?
Geef eens een mooie mening!
Sorry,ik heb mij er niet in verdiept.
Ik vind het wel interresant daar er nogal eens over staande golven gesproken word.
En een zelfbouwer kan er wellicht zijn voordeel mee doen.
Voorbeeldje:
Staande golven krijg je door evenwijdige wanden.
Stel, je hebt een kubus-vormige ruimte van 10 x 10 x 10 m.
Dan heb je zowel in de lengte, hoogte en breedte staande golven van ongeveer 17 Hz, 34 Hz, 51 Hz, 68 Hz, 85 Hz,....
Dat is een ramp, want dan heb je in 3 richtingen een voorwaarde voor deze rij resonantie-frequenties.
Veel beter is het een verhouding tussen lengte, breedte en hoogte te kiezen zodat je 3 verschillende rijen resonantiefrequenties krijgt die dus niet 'op elkaar passen, maar in elkaar vallen'.
Dan krijg je een sterke en regelmatige basweergave over de verschillende frequenties, maar ook over de ruimte!
Dat zou je eens kunnen doorrekenen bij de Gulden snede.
Aangezien de Guldensnede-verhouding ook in frequentieverhoudingen bij muziek te vinden is kan ik me voorstellen dat deze verhouding een staandegolfpatroon in je ruimte geeft die regelmatig op muzikale frequenties (gebaseerd op kamertoon 440 Hz) is gebasseerd en dus niet meer gaan storen.......
Voor een luidsprekerbox moet je dan ook op deze frequenties uit de toonladder letten misschien.
Ook kan ik me voorstellen dat je ivm het staandegiolfpatroon bij de Guldensnede van de luidsprekerkast gaat letten op paneelresonanties die behalve van de afmetingen van de panelen ook afhankelijk zijn het materiaal van de panelen.
Maak je bv 2 kasten van dezelfde afmetingen, maar van verschillend materiaal, bv mdf en multiplaat, dan klinken die kasten ook anders door materiaalverschillen.
Ook verandert eventueel het afstralingskarakter van de baffle als je daarmee iets verandert.