*

groovy.

  • ******
  • 11273
  • Looking for fun and feelin.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Elipson 1404.  Elipson 1704. Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
Satin 117g. Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Sme 3009. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm.

Kennis is niet hetzelfde als wijsheid.

*

a.b.

  • ******
  • 8456
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: De gulden snede.
« Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2018, 10:39:46 »
Wat is jouw visie hierop Peter? :) Geef eens een mooie mening!
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

i2Paq

  • ******
  • 2982
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: De gulden snede.
« Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2018, 10:41:42 »
Wat een leuk verhaal, lees ook dat van de ToneMaster II in aanbouw!

De site op zich is ook weer leuk om te lezen/bekijken.

Bedankt Peter!
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

amp

  • ******
  • 3862
Re: De gulden snede.
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2018, 10:49:58 »
De Guldensnede-verhouding zou ook een mooie verhouding zijn voor je huiskamer - akoestisch gezien.....

*

groovy.

  • ******
  • 11273
  • Looking for fun and feelin.
Re: De gulden snede.
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2018, 11:36:45 »
Wat is jouw visie hierop Peter? :) Geef eens een mooie mening!
Sorry,ik heb mij er niet in verdiept.
Ik vind het wel interresant daar er nogal eens over staande golven gesproken word.
En een zelfbouwer kan er wellicht zijn voordeel mee doen.

Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Elipson 1404.  Elipson 1704. Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
Satin 117g. Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Sme 3009. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm.

Kennis is niet hetzelfde als wijsheid.

*

KT88

  • ******
  • 27950
  • "Hate me now. Thank me later."
Re: De gulden snede.
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2018, 11:43:37 »
Er staat me iets bij dat ouwe brombeer John van der Sluis ooit ook bezig is geweest met de GS voor luidsprekerbouw.
Dat was zelfs nog vr het Audio & Techniek-tijdperk; publicaties in Radio Bulletin en Radio Elektronica.
De tijd van het ontdekken van TIM en SIM, van Matti Otala en de voor/nadelen van tegenkoppeling.

Mooie audiotijden waren dat.

*

amp

  • ******
  • 3862
Re: De gulden snede.
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2018, 11:58:47 »
Wasda: SIM en TIM ?

*

KT88

  • ******
  • 27950
  • "Hate me now. Thank me later."
Re: De gulden snede.
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2018, 12:02:34 »
Slewing-Induced Intermodulation Distortion en Transient-Intermodulation Distortion.
Ook wel SID en TID genoemd.

Dat was halverwege de jaren '70.
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2018, 12:11:09 door KT88 »

*

amp

  • ******
  • 3862
Re: De gulden snede.
« Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2018, 12:06:32 »
DANKU - de termen preken wel voor zich - ik ga me nu afvragen in welke situaties deze vervormingen optreden.......

Als je het leuk vindt leg het maar uit - misschien op een speciaal topic... ;)

*

KT88

  • ******
  • 27950
  • "Hate me now. Thank me later."
Re: De gulden snede.
« Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2018, 12:13:30 »
Ja, we moeten zo wel erg veel nieuwe topics aanmaken.....
Probleem is altijd dat ik getriggerd word door een vraag of bepaalde termen en er dan ineens vanalles bovenkomt.
Zonder aanleiding gebeurt dat niet.......dus krijg je dat er in topics die iets anders behandelen, ineens offtopic zaken voorbij komen.

Dat is ook wel een beetje de charme van Audiofreaks, maar er zijn mensen die daar wat moeite mee hebben (Groovy niet, hoor ;)).

*

groovy.

  • ******
  • 11273
  • Looking for fun and feelin.
Re: De gulden snede.
« Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2018, 12:20:10 »
Nee ik niet,ik lees ook de Magriet ;D
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Elipson 1404.  Elipson 1704. Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
Satin 117g. Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Sme 3009. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm.

Kennis is niet hetzelfde als wijsheid.

*

KT88

  • ******
  • 27950
  • "Hate me now. Thank me later."
Re: De gulden snede.
« Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2018, 12:30:47 »
Zit jij ook op het Viva-forum?
Ik ben daar "anoniempje69"......leuk hoor (als ze me niet bannen!)  ;D

*

amp

  • ******
  • 3862
Re: De gulden snede.
« Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2018, 12:37:04 »
Wat is jouw visie hierop Peter? :) Geef eens een mooie mening!
Sorry,ik heb mij er niet in verdiept.
Ik vind het wel interresant daar er nogal eens over staande golven gesproken word.
En een zelfbouwer kan er wellicht zijn voordeel mee doen.

Voorbeeldje:

Staande golven krijg je door evenwijdige wanden.
Stel, je hebt een kubus-vormige ruimte van 10 x 10 x 10 m.
Dan heb je zowel in de lengte, hoogte en breedte staande golven van ongeveer 17 Hz, 34 Hz, 51 Hz, 68 Hz, 85 Hz,....
Dat is een ramp, want dan heb je in 3 richtingen een voorwaarde voor deze rij resonantie-frequenties.

Veel beter is het een verhouding tussen lengte, breedte en hoogte te kiezen zodat je 3 verschillende rijen resonantiefrequenties krijgt die dus niet 'op elkaar passen, maar in elkaar vallen'.
Dan krijg je een sterke en regelmatige basweergave over de verschillende frequenties, maar ook over de ruimte!
Dat zou je eens kunnen doorrekenen bij de Gulden snede.

Aangezien de Guldensnede-verhouding ook in frequentieverhoudingen bij muziek te vinden is kan ik me voorstellen dat deze verhouding een staandegolfpatroon in je ruimte geeft die regelmatig op muzikale frequenties (gebaseerd op kamertoon 440 Hz) is gebasseerd en dus niet meer gaan storen.......

Voor een luidsprekerbox moet je dan ook op deze frequenties uit de toonladder letten misschien.
Ook kan ik me voorstellen dat je ivm het staandegiolfpatroon bij de Guldensnede van de luidsprekerkast gaat letten op paneelresonanties die behalve van de afmetingen van de panelen ook afhankelijk zijn het materiaal van de panelen.

Maak je bv 2 kasten van dezelfde afmetingen, maar van verschillend materiaal, bv mdf en multiplaat, dan klinken die kasten ook anders door materiaalverschillen.
Ook verandert eventueel het afstralingskarakter van de baffle als je daarmee iets verandert.
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2018, 12:39:34 door amp »

*

groovy.

  • ******
  • 11273
  • Looking for fun and feelin.
Re: De gulden snede.
« Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2018, 12:47:30 »
Duidelijk.
Ik zit dan goed met mijn Elipson 1404 die inclu de bovenkant 6 vlakken heeft en allemaal verschillend zijn.
Maar ik neem aan dat er in de kast ook iets gedaan kan worden om staande golven zoveel als mogelijk is te voorkomen?
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Elipson 1404.  Elipson 1704. Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
Satin 117g. Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Sme 3009. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm.

Kennis is niet hetzelfde als wijsheid.


*

Leobus

  • ****
  • 492
Re: De gulden snede.
« Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2018, 12:49:02 »
Dat is ook wel een beetje de charme van Audiofreaks, maar er zijn mensen die daar wat moeite mee hebben (Groovy niet, hoor ;)).

Tja, HSP h. En ik denk dat het voor buitenstaanders wel lastig kan zijn als je ergens op googlet.

Groet,
Leobus