*

richard

• 3912
Re: De gulden snede.
« Reactie #30 Gepost op: 5 januari 2018, 22:31:04 »
https://audio-creative.nl/projecten/tonemaster-variatie-op-klonwall/
Heel verhaal over gulden snede en dan dit:
Citaat
Uiteindelijk kom ik op een binnen afmeting van 56,2 x 39,0 x 96,5 cm. (b x d h).
Dit is dus geen gulden snede.

Het is ook een optie de binnenafmetingen zo te kiezen dat deze een minimale relatie heeft met de golflengte van een zuivere toon, zodat deze nauwelijks wordt aangeslagen. Wel lastig omdat dit ook afhangt van de stemming en luchttemperatuur.
Genoeg is beter.

*

richard

• 3912
« Reactie #31 Gepost op: 5 januari 2018, 22:33:09 »
Maar ik neem aan dat er in de kast ook iets gedaan kan worden om staande golven zoveel als mogelijk is te voorkomen?
Voldoende demping aanbrengen in het midden van de kast.

Twee jaren geleden rond de kerst stond op ik op het punt.. Maar niet gedaan.
Voordeel is ook dat zo'n ding nauwelijks afstraalt naar de zijwanden en plafond waardoor je hier weinig reflecties van hebt.
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2018, 22:38:44 door richard »
Genoeg is beter.

*

Wim72

• 1766
« Reactie #32 Gepost op: 5 januari 2018, 22:44:55 »
Waar denk je aan ;D
De Gulden Snede. Het Gulden Vlies zal het wel te laat voor zijn.  ;D

Dat heeft volgens mij iets met "De Gulden Schede" te maken... ::)

*

richard

• 3912
« Reactie #33 Gepost op: 6 januari 2018, 00:53:54 »
Dat heeft volgens mij iets met "De Gulden Schede" te maken... ::)
Was dat geen temeier van voor 2002?
Genoeg is beter.

*

a.b.

• 9245
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #34 Gepost op: 6 januari 2018, 09:03:07 »
Vermoedelijk was het laag wat te mager voor Abel.......met zijn muzieksmaak (electronica) kan ik me daar ook wel wat bij voorstellen.

Ik heb geen brede luisterruimte. Ik weet niet precies waarom, maar als ik grote luidsprekers in mijn kamer zet, duikt het geluidsbeeld naar beneden. Een tekort aan laag kan ik oplossen met subs..
En eigenlijk vind ik de huidige fronts ook gewoon heel erg prima :)

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

amp

• 2401
« Reactie #35 Gepost op: 6 januari 2018, 10:49:11 »
Hoe bedoel je 'grote luidsprekers' : vellen of.....?

*

a.b.

• 9245
« Reactie #36 Gepost op: 6 januari 2018, 11:32:23 »
Vellen heb ik nog niet thuis geprobeerd. Grote luidsprekers bedoel ik mee: grote units en brede baffles.

*

amp

• 2401
« Reactie #37 Gepost op: 6 januari 2018, 17:36:20 »
Bij brede baffles zitten de baffle-resonanties nogal laag.
Ik bedoel niet paneel-resonanties in eerste instantie, maar de resonanties die optreden door reflecties tussen de baffle randen over een weer.

De akoestische impedantie wordt daar plotseling kleiner omdat je daar overgaat van de halve naar de hele ruimte.
Een groot deel van de trillingsenergie gaat dan terug richting driver naar de andere kant waar eveneens een rand is.
Dus staande golven op frequenties waarvan de golflengte een geheel aantal keer in de breedte past.......
Bij bv een baffle van 70 cm breedte heb je de volgende vervelende resonanties: 490 Hz, 980 Hz, 1470 Hz, .......
Dat is echt niet fijn als je daar vrij dicht bij zit.......

Deze resonanties heb je ook aan de achterkant en versterken elkaar en........triggeren het paneel tot paneelresonanties. :o

Dit is echt niet ver gezocht - we heb er uitgebreid mee geëxperimenteerd.
Uiteindelijk hebben we met een breedbanddriver van 20 cm in een ronde baffle van 55 cm diameter een uitstekend resultaat behaald doordat we o.a. de filtering makkelijk konden aanpassen op de driver.
Dit ding gaat ook nog laag, maar voor diep laag moet je aanvullen met een sub - het beste een dipool-sub.
Een geweldig ding is de Ripool-sub.

*

a.b.

• 9245
« Reactie #38 Gepost op: 8 januari 2018, 10:07:01 »
Leuk dat je meedenkt Amp. Ik heb me ook weleens verdiept in reflecties in relatie tot de baffles en de onderlinge afstand tussen de units, zowel die in verticale richting in één luidspreker, als baffle-reflecties en de relatie tussen de grootte van de units horizontaal tussen twee luidsprekers. Helaas spelen unit-, zijwand, plafond-, achterwand en vloerreflecties ook nog mee in het geheel.  Het is voor mij een te complex geheel om uiteindelijk te kunnen zeggen hoe het nou komt dat in mijn luisterruimte stemmen naar beneden duiken als ik er grote luidsprekers neerpleur en met smalle luidsprekers en kleinere units alles weer klopt (en wie weet is dit niet eens een feit en slechts inbeelding).

Ik heb wel op diverse forums (en vroeger toen ik nog op facebook zat), met name de Engelstalige, nagevraagd of of mijn ervaring gedeeld wordt (grote luidsprekers in relatief goed gedempte luisterruimtes in een relatief kleine luisterdriehoek -> geluidsbeeld trekt naar beneden) en dat komt weleens voor. Toch blijft het natte vinger werk. Ik zie nog geen feitelijke kennis ontstaan die dit fenomeen verklaart. Daarom hou ik het bij kleine luidsprekers en laat ik dit aan me voorbij gaan:

https://www.ebay.nl/itm/253234432409?clk_rvr_id=1411059769191

Had ik twee meter meer gehad in de breedte.. Dan was ik ervoor gegaan. Er is nog best veel wat ik thuis wil proberen :)