Hallo allemaal,

ik heb een oude microfoon van een DAT recorder, die daarop altijd prima opnames maakte van concerten, op mijn pc aangesloten.
het is een microfoon waar externe stroom voor nodig is. Ik heb dit opgelost met een externe 220 travo, die naar 5 volt gaat en wat gesoldeer met behulp van een vriend met electronica ervaring.

van de power supply af een kabel (de wat dikkere grijze, naar boven toe), met deze constructie op t eind om t signaal te stabiliseren (geloof ik, is al even geleden gemaakt)

ik heb op de PC enorme ruis.. met vogel achtige geluiden bijna.. die ik wel kan onderdrukken software matig.. nooit helemaal ruisloos..
voornaamste probleem is dat het signaal errug zacht door komt.. en ik ben al niet zo'n luide prater.
iemand een idee wat ik nog kan doen hier aan? als ik het signaal versterk op de PC, wordt de ruis weer erger hoorbaar..
handen in het haar, ben zo af en aan al een jaar mee bezig, maar helemaal lekker wordt het nooit..

*

seoman

• 904
  • No Comment
Re: Sony ECM s220 microfoon op PC aangesloten, ruis en erg zacht signaal
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2018, 01:36:32 »
Uhm ik vind dat niet zo heel gek!

Ik denk een LM7805 (of vergelijkbaar ding) te zien en mis een aantal componenten.
Nu zijn die spanningsregelaars al berucht om hun ruis maar zonder enige vorm van extra stabilisering zijn ze ongeschikt voor audio toepassingen.

Verder verwacht ik nog het een en ander aan stroomlussen en andere ongewenste invloeden.
Ik denk dat je al meer succes hebt als je de 5v van een usb poort afpakt.

O wacht ik zie toch de ingangs en uitgangs condensator. maar waar is de gelijkrichter/diode?
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2018, 01:38:20 door seoman »
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2018, 11:15:53 »

hier twee foto's van wat dichterbij.. ik heb er zelf weinig kaas van gegeten moet ik toegeven.. geloof dat we een schema-tje van internet geplukt hebben.
we hebben ook met stroom vanaf de pc voeding geprobeerd, maar dat gaf dermate storing, dat het echt niet te gebruiken was.. zou dat met USB stroom anders zijn?
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2018, 11:22:28 door Peer78 »

*

Sterremuur

• 12542
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2018, 13:23:50 »
De pc levert zelf al een spanning op de microfooningang tbv electret microfoons.
Kun je die niét gebruiken? Dan heb je dus helemaal geen externe spanning nodig.

Als het een condensatormicrofoon is die 45V fantoomvoeding nodig heeft zou ik niet gaan prutsen maar een fantoomadapter of mengpaneel met fv gebruiken.
Tapedecks?? Kijk ook eens op http://www.tapedeckforum.nl

*

seoman

• 904
  • No Comment
« Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2018, 18:12:58 »
we hebben ook met stroom vanaf de pc voeding geprobeerd, maar dat gaf dermate storing, dat het echt niet te gebruiken was.. zou dat met USB stroom anders zijn?

Welke spanning van de PC heb je dan gebruikt en hoe?
misschien kan ik dan beoordelen of voeden vanuit usb zin heeft

Misschien kun je ook wat meer vertellen over die dat recorder
Groeten Simon

« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2018, 16:28:41 »
mm het type DAT recorder weet ik zo niet.. Sony, weet wel dat deze microfoon een aparte aansluiting voor de stroom er op had.. een minijack voor de stroom en een gewone 3.5 jack voor de audio feed. Hij heeft maar 5v nodig.. dus USB is zeker nog een optie..
zit zelf ondertussen te denken aan een voorversterker.. kan ik meteen een gitaar op aansluiten en op de pc aansluiten... maar dan blijf ik dus het ruis probleem houden denk ik.. met deze voeding?
misschien naar 9v batterij voeding gaan?

*

Sterremuur

• 12542
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2018, 19:34:54 »
https://www.hifiengine.com/hfe_downloads/index.php?sony/sony_ecm-s220_service_en.pdf

Er zit dus een filter in voor de voeding, dus ik denk niet dat het daaraan ligt.
Tapedecks?? Kijk ook eens op http://www.tapedeckforum.nl

*

seoman

• 904
  • No Comment
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2018, 23:13:06 »
mm het type DAT recorder weet ik zo niet.. Sony, weet wel dat deze microfoon een aparte aansluiting voor de stroom er op had.. een minijack voor de stroom en een gewone 3.5 jack voor de audio feed. Hij heeft maar 5v nodig.. dus USB is zeker nog een optie..
zit zelf ondertussen te denken aan een voorversterker.. kan ik meteen een gitaar op aansluiten en op de pc aansluiten... maar dan blijf ik dus het ruis probleem houden denk ik.. met deze voeding?
misschien naar 9v batterij voeding gaan?

die 9v optie zou ik zeker proberen, wel die spanningsregelaar er tussen laten!!
heb je al alle standen van de microfoon geprobeerd? misschien zijn die schakelaars gaar
Groeten Simon

*

seoman

• 904
  • No Comment
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2018, 23:15:43 »
PS weet je zeker dat je 5V moet aanbieden!
want de ripple filter maakt zelf 5V
de naam Q401 geeft in mijn ogen aan dat er al een actieve spannings regelaar in zit.
Groeten Simon