*

Tom!

• 5291
  • Zoek baan als grafisch vormgever in Utrecht e.o.
Re: Schaalmodellen
« Reactie #120 Gepost op: 18 maart 2018, 11:46:50 »
IMG_0114b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0120b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0122b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0124b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0126b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0128b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0130b by Tom Sfotoos, on Flickr
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

*

Opa S.

• 7444
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #121 Gepost op: 18 maart 2018, 12:55:36 »
Volkswagen Atlantic? Is dat een Jetta?

Daar heb ik goede herinneringen aan: "If you come to Prague by Volkswagen, you leave by train".

;D
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

Tom!

• 5291
« Reactie #122 Gepost op: 18 maart 2018, 13:53:54 »
Inderdaad, de Mexicaanse versie. Mijn eerste zelf gekochte auto was een Jetta van 1980. Fijn rijdende auto, al had de 55 pk 1.3 er bij wat regenwind wel moeite mee. De 1.5 was een fijnere motor.
--- E. Schönberger

*

Opa S.

• 7444
    • Second Life Audio
« Reactie #123 Gepost op: 18 maart 2018, 14:31:18 »
In mijn verhuurtijd reed ik privé graag met een van de drie Jetta Turbodiesels die we hadden.

Met die auto ook mijn snelste langeafstandrecord ever gereden; met een gemiddelde snelheid van 173,6 kilometer per uur van Düsseldorf naar Haarlem.

Ik weet niet of 't juist die Jetta is waar ik toen in Praag afstand van heb moeten doen, maar wel dat 't een gemis was.

Een andere Jetta turbodiesel ben ik met twee vrienden mee naar Parijs geweest, nadat we dat om drie uur 's nachts lamlazarus hadden besloten na een kroeg- en snackbarsessie.
Uiteraard zijn we niet helemaal lamlazarus in de auto gestapt, pas een uur later en na een paar stevige bakken koffie... We waren wel goed, maar niet gek natuurlijk...

Feit is dat we na een tijdje midden in een of ander park in Parijs wakker werden en dat we onder de rode vlekken zaten. Eerst dachten we nog aan een ziekte, maar later bleken het rode besjes te zijn waar het hele park vol mee lag.

Een leuk bijkomstigheid van zo'n Jetta was de hoedenplankluidsprekers die je er gewoon uit kon wippen. Zo kon het gebeuren dat een van de vrienden die mee was zijn beide handen door de gaten kon steken nadat we hem in de kofferbak hadden opgesloten. We hebben toch een heel stuk door Parijs gereden met die twee handjes achter de achterruit.

Ook was 't erg leuk om rondjes Champs-Élysées met dat ding te rijden, van en naar de Arc de Triomphe en dan wedstrijdjes doen met de taxichauffeurs. De Jetta won dat...

En ach, naar huis haalden we ook maar precies net, want ergens halverwege Parijs en de Belgische grens vloog de vijfde versnelling er uit. Ik kon er nog een tijdje mee rijden door hem vast te houden in vijf, maar op bepaald moment werkte ook dat niet meer. Dan maar in vier en daar herhaalde dat zelfde patroon zich. Uiteindelijk in Nederland alleen nog de drie over en nadat ik de auto had ingeleverd bij de werkplaats kon er dus mooi een nieuwe bak in. Maar dat gebeurde vrij regelmatig, ondanks de goede naam vraten al die Volkswagens versnellingsbakken.

Ach ja, die goede oude tijd, toen Opa S. nog geen eendfant- maar gewoon een enfant terrible was...

:'(

:angel:

>(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

Opa S.

• 7444
    • Second Life Audio
« Reactie #124 Gepost op: 18 maart 2018, 14:32:56 »
Ik weet zelfs de kentekens nog; TX-95-JZ, TX-96-JZ en TX-97-JZ.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

Tom!

• 5291
« Reactie #125 Gepost op: 18 maart 2018, 15:17:41 »
Dat waren tweede generatie Jetta's, kentekens van 1988 en de tweede generatie kwam eind '84. De mijne was de GD-40-GL.
--- E. Schönberger

*

Nicolas

• 18471
  • The more ambitious home installation
« Reactie #126 Gepost op: 18 maart 2018, 19:31:05 »
De Porsche 917 gebruik ik op het werk nog wel eens. Helaas alleen als foto.  :'( Het is namelijk een nogal helder voorbeeld om wastegates uit te leggen.
about 0 seconds remaining

« Reactie #127 Gepost op: 19 maart 2018, 09:15:02 »
In mijn verhuurtijd reed ik privé graag met een van de drie Jetta Turbodiesels die we hadden.

Met die auto ook mijn snelste langeafstandrecord ever gereden; met een gemiddelde snelheid van 173,6 kilometer per uur van Düsseldorf naar Haarlem.

Ik weet niet of 't juist die Jetta is waar ik toen in Praag afstand van heb moeten doen, maar wel dat 't een gemis was.

Een andere Jetta turbodiesel ben ik met twee vrienden mee naar Parijs geweest, nadat we dat om drie uur 's nachts lamlazarus hadden besloten na een kroeg- en snackbarsessie.
Uiteraard zijn we niet helemaal lamlazarus in de auto gestapt, pas een uur later en na een paar stevige bakken koffie... We waren wel goed, maar niet gek natuurlijk...

Feit is dat we na een tijdje midden in een of ander park in Parijs wakker werden en dat we onder de rode vlekken zaten. Eerst dachten we nog aan een ziekte, maar later bleken het rode besjes te zijn waar het hele park vol mee lag.

Een leuk bijkomstigheid van zo'n Jetta was de hoedenplankluidsprekers die je er gewoon uit kon wippen. Zo kon het gebeuren dat een van de vrienden die mee was zijn beide handen door de gaten kon steken nadat we hem in de kofferbak hadden opgesloten. We hebben toch een heel stuk door Parijs gereden met die twee handjes achter de achterruit.

Ook was 't erg leuk om rondjes Champs-Élysées met dat ding te rijden, van en naar de Arc de Triomphe en dan wedstrijdjes doen met de taxichauffeurs. De Jetta won dat...

En ach, naar huis haalden we ook maar precies net, want ergens halverwege Parijs en de Belgische grens vloog de vijfde versnelling er uit. Ik kon er nog een tijdje mee rijden door hem vast te houden in vijf, maar op bepaald moment werkte ook dat niet meer. Dan maar in vier en daar herhaalde dat zelfde patroon zich. Uiteindelijk in Nederland alleen nog de drie over en nadat ik de auto had ingeleverd bij de werkplaats kon er dus mooi een nieuwe bak in. Maar dat gebeurde vrij regelmatig, ondanks de goede naam vraten al die Volkswagens versnellingsbakken.

Ach ja, die goede oude tijd, toen Opa S. nog geen eendfant- maar gewoon een enfant terrible was...

:'(

:angel:

En standaard synnchro problemen in die bakken, met name die tussen de tweede en derde versnelling. De 4+E bakken waren met kleine aanpassing overigens zeer toepasbaar in getunede GTI's.

*

Tom!

• 5291
« Reactie #128 Gepost op: 28 maart 2018, 13:10:34 »
Problemen met synchro's en uit de versnelling springen ken ik van veel merken. De Nissan Primera van mijn broer heeft een nieuwe bak gekregen bij een vrij lage kilometerstand.

IMG_0132b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0134b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0136b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0138b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0141b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0145b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0160b by Tom Sfotoos, on Flickr
--- E. Schönberger

*

Nicolas

• 18471
« Reactie #129 Gepost op: 28 maart 2018, 15:11:50 »
De Gol GTI ken ik niet. Speciaal ding! Die zijn geschiedenis moet ik eens opzoeken.

De Corrado is trouwens -nu onze wet nog niet helemaal aangepast is- met 25 jaar ook al oldtimer.

*

Tom!

• 5291
« Reactie #130 Gepost op: 28 maart 2018, 16:10:56 »
Zie er alleen nog maar een te vinden... de meeste zijn om bomen gevouwen of aan flarden getuned. Iets minder roestgevoelig dan een CRX maar hetzelfde soort publiek.

De Gol is een product van VW do Brasil en alleen bedoeld voor Latijns Amerika. Begonnen met een luchtgekoelde motor voorin(!) en voor de GTI-uitvoering uitgerust met een 111 pk 2.0 8V.
--- E. Schönberger

« Reactie #131 Gepost op: 28 maart 2018, 17:55:21 »
Wist ik ook niet Tom, dank voor je toelichting !

*

Nicolas

• 18471
« Reactie #132 Gepost op: 28 maart 2018, 20:54:07 »
Brazilië had wel vaker leuke semi-sportkarren. Deze is zo'n beetje Golf meets Scirocco meets Corrado.

*

Tom!

• 5291
« Reactie #133 Gepost op: 17 april 2018, 13:51:00 »
Inderdaad best een leuke auto om te zien.

IMG_0184b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0182b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0180b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0178b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0176b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0174b by Tom Sfotoos, on Flickr

IMG_0172b by Tom Sfotoos, on Flickr
--- E. Schönberger

*

Nicolas

• 18471
« Reactie #134 Gepost op: 17 april 2018, 15:38:53 »
Ik kan moeilijk kiezen tussen de Ghibli en de 934...