In mijn verhuurtijd reed ik privé graag met een van de drie Jetta Turbodiesels die we hadden.
Met die auto ook mijn snelste langeafstandrecord ever gereden; met een gemiddelde snelheid van 173,6 kilometer per uur van Düsseldorf naar Haarlem.
Ik weet niet of 't juist die Jetta is waar ik toen in Praag afstand van heb moeten doen, maar wel dat 't een gemis was.
Een andere Jetta turbodiesel ben ik met twee vrienden mee naar Parijs geweest, nadat we dat om drie uur 's nachts lamlazarus hadden besloten na een kroeg- en snackbarsessie.
Uiteraard zijn we niet helemaal lamlazarus in de auto gestapt, pas een uur later en na een paar stevige bakken koffie... We waren wel goed, maar niet gek natuurlijk...
Feit is dat we na een tijdje midden in een of ander park in Parijs wakker werden en dat we onder de rode vlekken zaten. Eerst dachten we nog aan een ziekte, maar later bleken het rode besjes te zijn waar het hele park vol mee lag.
Een leuk bijkomstigheid van zo'n Jetta was de hoedenplankluidsprekers die je er gewoon uit kon wippen. Zo kon het gebeuren dat een van de vrienden die mee was zijn beide handen door de gaten kon steken nadat we hem in de kofferbak hadden opgesloten. We hebben toch een heel stuk door Parijs gereden met die twee handjes achter de achterruit.
Ook was 't erg leuk om rondjes Champs-Élysées met dat ding te rijden, van en naar de Arc de Triomphe en dan wedstrijdjes doen met de taxichauffeurs. De Jetta won dat...
En ach, naar huis haalden we ook maar precies net, want ergens halverwege Parijs en de Belgische grens vloog de vijfde versnelling er uit. Ik kon er nog een tijdje mee rijden door hem vast te houden in vijf, maar op bepaald moment werkte ook dat niet meer. Dan maar in vier en daar herhaalde dat zelfde patroon zich. Uiteindelijk in Nederland alleen nog de drie over en nadat ik de auto had ingeleverd bij de werkplaats kon er dus mooi een nieuwe bak in. Maar dat gebeurde vrij regelmatig, ondanks de goede naam vraten al die Volkswagens versnellingsbakken.
Ach ja, die goede oude tijd, toen Opa S. nog geen eendfant- maar gewoon een enfant terrible was...