*

radiohead

• 2256
  • The progress of science is not driven by consensus
Re: De wiskunde van tegenkoppeling.....
« Reactie #30 Gepost op: 25 januari 2018, 15:07:18 »
Hoe zit die luchtspleet in een UGT eigenlijk, hoe is dat opgebouwd?

Wat mij interessant lijkt is een UGT zo wikkelen dat er dielectricum of afstand of lucht tussen de wikkelingen zit zodat zich daar een (sterker) elektrisch veld kan vormen in de richting van het magnetische veld. Wellicht dat dan de Tesla longitudinale magnetoelectrische golf zich beter kan vormen en als de spoel goed rechtsom gewikkeld is kan ze zo misschien de magnetoelectrische ordenings essentie beter doorgeven (mits goede materialen etc)
Is dus weer het verhaal van longitudinaal elektromagnetische golven naast de bekende 'wetenschappelijke' transversale golven (volgens de vereenvoudigde Maxwell vergelijkingen waar het veld zich loodrecht op de richting van de golf bevindt).
Ik geloof nog steeds in die longitudinale golven en ze hebben iets met ordening en essentie van leven van doen en wellicht ook zijn het zwaartekrachtsgolven.

Misschien ook dat die longitudinale magnetoelectrische golven dat zijn wat we missen bij de beschrijving van de velden in een  condensator. Een condensator zou dus een longitudinaal magnetisch veld kunnen bevatten van waaruit de stroom aanvangt. Dat dus naast het elektrische veld dat een Maxwell Poynting vector golf opwekt. Die stroom zelf in een kabel heb ik nooit goed begrepen hoe die ontstond en hoe die met een magnetisch veld gecombineerd gaat.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2018, 15:09:21 door radiohead »
There is no profit in deceit. Honest men know that revenge does not taste sweat...(Robert Palmer).

*

radiohead

• 2256
« Reactie #31 Gepost op: 25 januari 2018, 15:31:14 »
Of nu ik er zo over nadenk eigenlijk zou je een UGT willen hebben als een Tesla spoel waar niet alle wikkelingen door elkaar lopen maar waar ze in 1 richting achter elkaar liggen, dus een heel lange spoel. Het elektrische veld kan zich dan in 1 richting opbouwen. Of nog beter een pannenkoek spoel waar het veld zich naar het centrum toe richt zodat daar een zwaartekracht explosie ontstaat.
There is no profit in deceit. Honest men know that revenge does not taste sweat...(Robert Palmer).

*

amp

• 2397
« Reactie #32 Gepost op: 25 januari 2018, 16:41:28 »
Hoe zit die luchtspleet in een UGT eigenlijk, hoe is dat opgebouwd?

Wat mij interessant lijkt is een UGT zo wikkelen dat er dielectricum of afstand of lucht tussen de wikkelingen zit zodat zich daar een (sterker) elektrisch veld kan vormen in de richting van het magnetische veld. Wellicht dat dan de Tesla longitudinale magnetoelectrische golf zich beter kan vormen en als de spoel goed rechtsom gewikkeld is kan ze zo misschien de magnetoelectrische ordenings essentie beter doorgeven (mits goede materialen etc)
Is dus weer het verhaal van longitudinaal elektromagnetische golven naast de bekende 'wetenschappelijke' transversale golven (volgens de vereenvoudigde Maxwell vergelijkingen waar het veld zich loodrecht op de richting van de golf bevindt).
Ik geloof nog steeds in die longitudinale golven en ze hebben iets met ordening en essentie van leven van doen en wellicht ook zijn het zwaartekrachtsgolven.

Misschien ook dat die longitudinale magnetoelectrische golven dat zijn wat we missen bij de beschrijving van de velden in een  condensator. Een condensator zou dus een longitudinaal magnetisch veld kunnen bevatten van waaruit de stroom aanvangt. Dat dus naast het elektrische veld dat een Maxwell Poynting vector golf opwekt. Die stroom zelf in een kabel heb ik nooit goed begrepen hoe die ontstond en hoe die met een magnetisch veld gecombineerd gaat.
De luchtspleet is een onderbreking van de kern, dus een spleet in de kern.

Ik vind die audio-signaaltrafo's over het algemeen niet zo goed voor het gehoor.....
Beter geen trafo .......
Misschien een goed idee om eens te kijken of we wat meer Tesla erin kunnen verwerken....

*

radiohead

• 2256
« Reactie #33 Gepost op: 26 januari 2018, 14:40:50 »
Ja blijft moeillijk. Wat ik ook bedoel is dat er een energieverplaatsing is loodrecht op de windingen in een spoel zowel conventioneel alsook misschien minder conventioneel?

In de Maxwell theorie zoals wij hem kennen is die niet van belang. Echte energie verplaatsing is dan of middels de Poynting vector dus het vector veld of via het magnetische veld of elektrische veld alleen.

Eric dollard dacht aan een longitudionale magnetoelectrische inductie. Een golf dus die over grote afstand energie verplaatst en misschien is dat wel een zwaartekrachtsgolf of een ordeningsgolf? Of een scalaire golf?

Van wat ik gezien heb kan deze golf condensatoren op afstand opladen en zelfs Hocus Pocus had een experiment waarbij batterijen ineens leeg waren die op afstand van zijn Tesla spoel stonden alsof de golf elektronen maakt in metaal.

Ach is ook meer om weer eens na te denken en door te bomen over wat die velden nu wel en niet kunnen.

De Maxwell vergelijkingen die wij kennen zijn de vereenvoudigde variant in tensor ruimte-tijd van wat Maxwell in quaternions in een multidimensionale imaginaire ruimte opstelde.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:52:44 door radiohead »

*

radiohead

• 2256
« Reactie #34 Gepost op: 26 januari 2018, 15:01:10 »
Of misschien mag ik ook de merkwaardige werking van de spiraal onder de aandacht brengen waar Poynting vector antenne's altijd een recht stuk metaal zijn lijkt deze lus een antenne voor iets anders?

*

amp

• 2397
« Reactie #35 Gepost op: 26 januari 2018, 16:53:22 »
Ik ga over de materie die je aanroert weer eens wat nadenken en dan ook ivm PP-ugt vs SE-ugt bij de tube amp's....
Bij PP-ugt's lopen velden tegen elkaar in primair en wat doet dat tussen de windingen - longitudinaal gezien..............?
Bij SE-ugt is dit niet het geval.
Dit is wat in eerste instantie zo even bij mij naar boven kwam drijven - na het even vlug lezen van je reacties...

De constructie van een PP-ugt was destijds een slimme truc om met een trafo van dezelfde omvang 4 x zoveel energie op de luidspreker te kunnen overdragen....
Met de komst van de transistor niet meer nodig door een andere verhouding van spanning en stroom..

*

berret

• 2171
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #36 Gepost op: 26 januari 2018, 18:21:02 »
Nog even wat anders. Enigszins weg van dit topic, maar ik moet het nu kwijt, nu ik er na  jaren weer aan denk.
Wat is de verklaring dat er een magnetisch veld optreedt bij het verplaatsen van elektrische lading? En er dus zelfinductie is?
We weten dat het zo is,maar niet waarom. Tenminste,ik niet.
Ik zal nu even nagaan wat ik een paar jaar geleden hier over dacht.
Het magnetisch veld treedt alleen op bij verplaatsing van elektronen (elektrisch veld) t.o.v.een vast punt.
Het is dus een relativistisch veld.
Het magnetisch veld duidt dus een verplaatsing van elektronen in de ruimte aan.

Nu gaan we naar een spoel toe . We sluiten daar een spanning op aan. Er gaat een stroom lopen.Dat betekent een verplaatsing van elektronen in een gesloten ruimte. De vrije elektronen in de spoel krijgen er opeens aan een kant een hoop broertjes bij die ook de spoel in willen en aan de andere kant worden er elektronen uitgeduwd.Dat wil zeggen,een verplaatsing tov een willekeurig vast punt in die spoel.
Dat is een sterke suggestie van een beweging,waarbij er een ruimtelijke verplaatsing van een veld plaatsvind zonder dat die ruimte er ook in werkelijkheid is,immers de verplaatsing vind binnen de geleider plaats.Dat heeft tot consequentie dat er nu noodgedwongen een plaatsverandering (tegenstroom) van de oorspronkelijke vrije elektronen moet plaatsvinden,immers,er is een magnetisch veld dat aangeeft dat er een plaatsverandering moet zijn. Kip en ei verhaal (een beetje). Dus gaan die elektronen aan de wandel,tegen de stroom in en dus als tegenspanning. De zelfinductie.
In een trafo vindt hetzelfde plaats, waardoor de elektronen in de secundaire spoel ook aan de wandel moeten en dus in tegenfase aan de secundaire winding verschijnen. Alles gebaseerd op het principe dat een magneetveld een relativistisch iets is.
Maar waarschijnlijk zie ik heel veel natuurkunde over het hoofd en kan iemand me terechtwijzen. Dat hoop ik, althans, ik leer graag wat bij.

*

radiohead

• 2256
« Reactie #37 Gepost op: 26 januari 2018, 22:48:28 »
Ik denk dat ik hem eindelijk begrijp. When nothing everything goes right, go left  ;D

Ik denk er nog even over na.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 22:52:47 door radiohead »

*

Roots

• 1883
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #38 Gepost op: 26 januari 2018, 23:09:10 »
Psies..In een spoel komen ze elkaar links rechts weer tegen en trekken ze elkaars faseverschuivingen recht..Maar toch treden er verliezen op.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

amp

• 2397
« Reactie #39 Gepost op: 26 januari 2018, 23:15:08 »
E-veld en M-veld staan relatief tov elkaar:

1 Een tov zijn omgeving zich verplaatsende lading verandert die omgeving en dat noemen we magnetisme.
2 Een tov zijn lading zich veranderende omgeving verplaatst die lading en dat noemen we elektriciteit.

Vanuit het standpunt van het veranderlijke magnetisch veld is een zich verplaatsende lading een zich verplaatsende magneet.

Vanuit het standpunt van een zich verplaatsende lading is een veranderlijk magnetisch veld een zich veranderlijke lading.

*

Roots

• 1883
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #40 Gepost op: 26 januari 2018, 23:52:04 »
Uiteindelijk komen we tot het zelfde resultaat..Maakt niet uit wat je beweegt?
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

radiohead

• 2256
« Reactie #41 Gepost op: 27 januari 2018, 13:02:40 »
E-veld en M-veld staan relatief tov elkaar:

1 Een tov zijn omgeving zich verplaatsende lading verandert die omgeving en dat noemen we magnetisme.
2 Een tov zijn lading zich veranderende omgeving verplaatst die lading en dat noemen we elektriciteit.

Vanuit het standpunt van het veranderlijke magnetisch veld is een zich verplaatsende lading een zich verplaatsende magneet.

Vanuit het standpunt van een zich verplaatsende lading is een veranderlijk magnetisch veld een zich veranderlijke lading.

Een magnetisch veld ontstaat bij bewegende electronen. Volgens Einstein/relativiteit komt dat doordat het electrische veld in de bewegingsrichting verandert, iets moet daarvoor compenseren want de krachten die de electronen in de omgeving ervaren mogen niet afhankelijk zijn van de observator. Dus ontstaat er een magnetische veld component zodat uiteindelijk de krachten op de omgeving hetzelfde blijven hoe je er ook naar kijkt. Hoe je er naar kijkt, je perspectief is dus afhankelijk van je snelheid maar wat je ziet is hetzelfde. Dus om de natuurwetten invariant voor de waarnemer te maken moest de lieve heer het electrische veld wel uitrusten met een broertje magneetveld en het magneetveld met een broertje electrisch veld. Samen zijn ze ruimte tijd invariant. Zou de lieve heer dat niet doen dan zou een electron voor de eene waarnemer uit zijn baan vliegen terwijl hij voor de andere waarnemer met andere snelheid dat niet doet. Dat kan niet, dan heb je geen objectieve realiteit meer.

De symmetrie tussen electrisch en magnetisch is dezelfde symmetrie als die tussen ruimte en tijd (ruimte = x tijd = t). Een hogere snelheid betekent dat je onder een andere hoek in een x,t diagram reist, dan zie je de x en de t anders dan je broertje, je roteert in het x,t diagram. Een relativistische rotatie of Lorentz transformatie is hetzelfde met de beperking dat je nooit sneller dan het licht kunt waardoor x en t zich relativistisch moeten gaan gedragen. Dat betekent niet dat x hetzelfde als t is. Het betekent dus ook niet dat het electrische veld hetzelfde als het magnetische veld is. Ze variŽren wel allebei symmetrisch in ruimte en tijd met de snelheid. De invariant is iets als de lengte van de (x,t) vier-vector in ruimte tijd ofwel zoiets als de wortel(x2+t2)=constant voor alle perspectieven. Lengte van een vector (x,y) is wortel(x2+y2). Als je perspectief geroteerd is tov een vector is de lengte van die vector hetzelfde ;)

Het is ook niet zo dat je niet sneller dan het licht kunt. Het is alleen wel zo dat je niets kunt waarnemen dat sneller dan het licht gaat. Dus als jij alsmaar sneller gaat dan zie je op een bepaald moment de dingen die stilstonden met je mee bewegen maar je kunt altijd sneller :)

Fysica in een notendop :)
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2018, 14:35:54 door radiohead »

*

radiohead

• 2256
« Reactie #42 Gepost op: 27 januari 2018, 14:47:04 »
De vier vector die voor electromagnetisme wordt gebruikt bestaat uit de vector potentiaal A voor het magneetveld en de potentiaal psi voor het electrische veld.

Vectorpotentiaal betekent dat het magneet veld een richting heeft in de ruimte die door een pijltje (vector) met 3 coŲrdinaten weergegeven kan worden. Het electrische veld kan door 1 getal (scalar) worden weergegeven dat alleen zijn intensiteit weergeeft.

De vier vector wiens lengte dan invariant is, is de vier potentiaal (psi,Ax,Ay,Az).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vierpotentiaal

Voor degene die wil weten hoe alle natuurkundige grootheden in ruimte tijd als vier vector zijn gedefinieerd is dit nog leuk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Viervector#definitie

Let op dit is niet meer gewone wiskunde met een formuletje, dit is verdomd lastige wiskunde op een eenzaam niveau dat misschien alleen door Einstein werd begrepen. Het doet het niet goed op feestjes en partijtjes! De principes zijn echter simpel  zoals altijd ;)
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2018, 15:54:32 door radiohead »

*

berret

• 2171
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #43 Gepost op: 27 januari 2018, 17:58:31 »
OK, ik ben geen natuurkundige en snap weinig van formules.
Het heeft jaren geduurd voordat ik werkelijk wist wat een sinus was.
Ja,de uiterlijke kenmerken,de berekening etc. ken ik allemaal,maar de inhoud van die simpele golfvorm... Tjeetje mina,ik moet er niet weer aan denken.
Maar wat ik uit al deze abracadabra begrijp is dat deze fenomenen nu bekeken worden vanuit een natuurkundige blik. Om deze materie te begrijpen bekijk ik het anders.Niet zo natuurkundig misschien,maar op zijn janboerenfluitjes. Zoals ik uit het vorige postje van mij af te leiden is,bekijk ik het vanuit een wat janboerenfluitefilosofisch standpunt. Dat betekent dus in geen geval dat ik die natuurkundige interpretaties of wetten afval, integendeel, ik heb er grote bewondering voor. Maar het gaat me om het achterliggende verhaal, laat k het het structurerende principe noemen.Groot woord,maar als ik daarmee iemand voor het hoofd stoot,dan bij voorbaat mijn excuses.Het is tenslotte gewoon een  gedachtenexperiment.
Goed, verder dus.Met dank aan Radiohead die door zijn post mij net weer verder aan het denken zette. Zie de hele macro, midi  en microkosmos nou eens als een samenhangende structuur waarbij alles voldoet aan een paar regels. Bijvoorbeeld dat het begrip ruimtetijd de matrix is waarin alles gebeurt en dat binnen deze vier componenten van deze ruimtetijd alles met alles verbonden is, ongeacht de afstand.
(Even tussendoor, een botsing is dus ook niets anders dan dat twee identiteiten dezelfde vier coŲrdinaten hebben.Dat kan niet zomaar...)
De afstand speelt wel een rol in de mate van verbondenheid tussen twee objecten in die kosmi (of kosmossen?) maar alles heeft invloed, hoe beperkt dan ook,op alles. Zoals de maan invloed heeft op de zeeŽn, een afstand van tig duizend kilometer,de planeten ook,maar veel minder en moeilijker meetbaar,zo heeft ook elke andere verandering in deze kosmi invloed op alles.Vanuit dat begrip is een zwaartekrachtgolf heel normaal en hoeft daar niet een speciaal meetapparaat voor ontwikkeld te worden. Althans niet om het aan te tonen,wel om er leuke dingen mee te doen. Dan is het verhaal zoals ik schreef over elektrische velden en magnetisme niets anders dan dezelfde boodschap die een zwaartekrachtgolf ons verteld, nl. er een verandering in deze ruimtetijdmatrix heeft plaatsgevonden.Voor de waarnemer uit zich dat in een magnetisch veld dat de boodschap van plaatsverandering weergeeft.
Dat wij dat magneetveld gebruiken in spoelen,trafo's en motoren is slechts dat wij de kracht van deze boodschap gebruiken om elektrische of mechanische energie om te zetten in andere vormen van energie. Dat zich dit natuurkundig laat berekenen en in vectoren en formules uit te drukken is, is een heel knappe manier van het krijgen van grip op de toepassingen van deze boodschappen. Dat heeft niets of weinig te maken met het structurerende principe van de ruimtetijd, oftewel van de eigenlijke structuur van onze wereld.
Ik denk dan ook dat magnetisme een speciale vorm van structurering binnen de gravitatie is. En dat past dan weer naadloos op mijn eerste post.
OK,het afschieten kan beginnen!!

*

radiohead

• 2256
« Reactie #44 Gepost op: 28 januari 2018, 14:01:46 »
Aha, als ik het goed begrijp ontvangt het electron de informatie van de andere electronen via het magnetisch veld zoals wij de zijnsinformatie (ruimte informatie zoals de plek van de instrumenten) van een muziekstuk ontvangen via de opname. En net als wij ervaart het de werkelijkheid van de stroom en wordt daardoor in de war gebracht alsof hijzelf beweegt :)! En dus een tegenbeweging.

Hehe eindelijk een beetje meer begrepen van de janboerenfluitjes weg van Berret :)

« Laatst bewerkt op: 28 januari 2018, 14:03:34 door radiohead »