Aankoopadvies: subwoofer film
« Gepost op: 6 januari 2018, 14:23:14 »
Ik ben op zoek naar een subwoofer die voornamelijk voor film zal gebruikt worden maar die ook aardig wat bijdraagt aan de muziekbeleving.

De ruimte waarin hij zal presteren is 4x8 met kleine open keuken. Gelijkvloers op een appartement. Dus moet een goede punch bevatten maar de buren niet laten meedaveren :).

Hij zal worden aangestuurd door een Marantz SR5007.
Als front heb ik nu 2x boston acoustics A25, maar deze gaan wellicht naar achter en er komen 2 Q Acoustics Concept 20’s als front.

Momenteel had ik op het oog:

- BK P12-300SB-DF
- Klipsch R-110SW

Had dan nog wat fora afgegaan maar zie dan regelmatig HSU, SVS, ... en deze zijn niet verkrijgbaar of te duur in Europa

Richtprijs rond de 400-500 euro. Iets wat relatief simpel in te stellen is want ik ben niet zo goed in die zaken :).

Alvast bedankt.

*

seoman

• 1086
  • No Comment
Re: Aankoopadvies: subwoofer film
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2018, 15:12:45 »
de SR5007 heeft toch een automatische calibratie.
Die moet prima instaat zijn om de subwoofer te doseren
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2018, 21:56:38 »
Niemand advies.
Ik wil een prettige filmervaring zonder dat ik hier de buren teveel mee belast.
Ik heb de indruk dat een Klipsch nogal boomy kan klinken.
De BK zou voor film net iets minder geschikt zijn maar zeer veel detail weergeven. Dus deze is ook niet ideaal. iemand een beter voorstel?

*

Rubble

• 10391
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2018, 22:27:24 »
Veel detail weergeven niet ideaal? Daar zijn we toch juist naar op zoek met zijn allen?  ;D

Het merk of type sub maakt niet of bij bonkt en/of de buren lastig valt maar meer de plaatsing (en hoe hard je hem zet).

Op MP koop je voor een drol subwoofers, gewoon wat gaan proberen lijkt me. Zorg er voor dat er een crossover instelling, volumeregeling en fasedraaimogelijkheid op zit. 
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

a.b.

• 9111
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2018, 23:01:42 »
Of koop twee (kleinere) subs. Die werken samen minder hard dan één slecht opgestelde, en de buren hebben daar minder last van. BK-subs staan bekend om hun gunstige prijs-kwaliteit verhouding. Tweedehands zou ik zeker ook proberen.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2018, 07:06:10 »
Veel detail weergeven niet ideaal? Daar zijn we toch juist naar op zoek met zijn allen?  ;D

Het merk of type sub maakt niet of bij bonkt en/of de buren lastig valt maar meer de plaatsing (en hoe hard je hem zet).

Op MP koop je voor een drol subwoofers, gewoon wat gaan proberen lijkt me. Zorg er voor dat er een crossover instelling, volumeregeling en fasedraaimogelijkheid op zit.
Dat sloeg niet op de detail kwestie, had het nogal vreemd geformuleerd :).
Ik bedoel eerder, had gelezen dat BK niet genoeg punch heeft in bijvoorbeeld actie scènes en deze subs dus iets minder geschikt zijn voor film.

@a.b.: klopt, maar dat maakt het weer stuk duurder natuurlijk 2 subs.
En een sub met 2 drivers in pull push?

*

a.b.

• 9111
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2018, 08:25:53 »
Het voordeel van twee subwoofers bereik je niet met één subwoofer met een push-pull systeem.

In theorie is er een verschil tussen film- en muzieksubwoofers.
Film subwoofers hebben vaak een reflexpoortje, muzieksubs zijn gesloten. Dat is maar theorie, ik zou me er niet teveel van aantrekken.

Wat jij voldoende slam vindt, is strikt persoonlijk. De een propt zijn huiskamer vol met subs van 1 bij 1 meter, en vindt dat nog niet genoeg.

Het is niet gezegd dat een kleine sub minder overlast geeft bij de buren, dat is afhankelijk van het volume, zoals Rubble al aangaf. Ik zou daarom voor een flinke jongen gaan die ook bij lage volumes al wat eerder effect sorteert en daarom ook niet zo hard hoeft.

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

richard

• 3879
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2018, 23:45:29 »
Gebrek aan echt laag wordt met goedkope dingen vaak gecompenseerd met een overdaad aan midden-laag. En behalve dat dit niet echt goed klinkt geeft dat ook de overlast.
Genoeg is beter.

*

seoman

• 1086
  • No Comment
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2018, 21:56:53 »
Ik moet zeggen dat ik mijn subwoofer zelden hoor,
Bij muziek en film.

Hij doet veel meer dan ik door heb zeg maar.
Het is derhalve een stompzinnige uitgave. Zonder die sub ging er meer naar mijn normale boxen en gaat mijn bier ook golven geneneren bij jurrasic park. en voel ik ook het laag.

Ik heb muziekjes die zonder subwoofer niet kloppen maar dat is echt uitzondering.
En bij film zit meestal alleen maar gebral in het LFE kanaal. Dat kun je missen als kiespijn.
Soms zit er echt goed strak laag in een film maar dat is eigenlijk zeldzaam, zonde eigenlijk.
Een vecht partij waarbij de dreun die een ander krijgt bijgezet wordt in het laag is erg indrukwekkend.

Zo'n zogenaamde explosie waar wat benzine in de hens wordt gezet waarbij men wat ruis in de LFE flikkeren is aanstoot gevend en lelijk. Daar hoef je echt geen sub voor te kopen. (mijn mening)
en ja die schaarse momenten dat er gewoon sublaag geluid is rechtvaardigt eigenlijk geen subwoofer. (mijn mening)
Ik had er toevallig het geld voor en kon het niet laten.
Bij die bombastische herrie gaat gewoon het LFE kanaal een stuk zachter.
en die paar rake klappen die kunnen de buren toch niet lokaliseren of onderscheiden van een autodeur die dicht valt.
Die komen nu echt aan en ben ik blij met mijn sub.

Ik ben geneigd te zeggen wacht nog effe. Spaar door!
Dat je ook echt iets hebt wat in te regelen is
of totdat je een versterker hebt die hem zelf kan inregelen.
Want een slecht ingestelde sub doet meer kwaad dan goed.
en dreunen kunnen gewone boxen ook
Groeten Simon

*

chansig

• 10762
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2018, 19:09:07 »
Ben je nu wel of niet blij met je sub ? Je spreekt jezelf best wel tegen hier en daar...

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

richard

• 3879
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2018, 21:28:10 »
Simon vind het lekker om klappen te krijgen. Masochist noem je zo iemand.
Genoeg is beter.

*

seoman

• 1086
  • No Comment
« Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2018, 00:51:38 »
Ha ha ha.
Auditieve wel
Die andere niet
Groeten Simon

*

hrcc

• 654
« Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2018, 08:25:40 »
Die andere niet

Misschien niet goed ingespeeld ?  (nu mis ik toch wel de devil emoji )
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

seoman

• 1086
  • No Comment
« Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2018, 17:24:08 »
Ben je nu wel of niet blij met je sub ? Je spreekt jezelf best wel tegen hier en daar...

Gr. Hans

O ja zeker wel maar ik had die 2000€ beter in speakers kunnen stoppen dat was veel effectiever geweest. Ik heb nu misschien 1% meer muziek en film gekregen.

Een sub heeft gewoon weinig te doen dus het netto effect van je investering valt gewoon niet op.
Als je hem wel veel hoort staat ie niet goed ingesteld of heb je hele kleine fronts.
Zo'n ding is bedoelt voor de eerste 2 octaven. Hoewel de meesten wel 4 octaven kunnen overnemen. Maar dat is onzinnig omdat alle speakers wel octaaf 2 en hoger kunnen pakken.
Maar een paar subwoofers halen het laagste octaaf en de gemiddelde vloerstaander haalt wel het eerste octaaf.

Kortom duur geintje voor een octaaf welke zelden gebruikt wordt. En het eeuwige ruilen, herpositioneren en toch niet tevreden zijn is erg voor de hand liggend. Het is een ding voor een niche markt en het merendeel van het aanbod is totaal ongeschikt voor z'n doel en de verwachtingen worden toren hoog gemaakt.

Vandaar mijn ambivalente relaas.
Het kan, het is vet maar het is een enorme valkuil met een krappe beurs
Groeten Simon

*

muziekfreak

• **
  • 81
  • Niet veel temelden!
« Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2018, 20:19:32 »
Ik ben op zoek naar een subwoofer die voornamelijk voor film zal gebruikt worden maar die ook aardig wat bijdraagt aan de muziekbeleving.

De ruimte waarin hij zal presteren is 4x8 met kleine open keuken. Gelijkvloers op een appartement. Dus moet een goede punch bevatten maar de buren niet laten meedaveren :).

Hij zal worden aangestuurd door een Marantz SR5007.
Als front heb ik nu 2x boston acoustics A25, maar deze gaan wellicht naar achter en er komen 2 Q Acoustics Concept 20’s als front.

Momenteel had ik op het oog:

- BK P12-300SB-DF
- Klipsch R-110SW

Had dan nog wat fora afgegaan maar zie dan regelmatig HSU, SVS, ... en deze zijn niet verkrijgbaar of te duur in Europa

Richtprijs rond de 400-500 euro. Iets wat relatief simpel in te stellen is want ik ben niet zo goed in die zaken :).

Alvast bedankt.

Voor film? Gewoon iets wat LFE ondersteunt, ik las iemand die zei is het niet waard zoals elke mening is die van mij totaal anders.
Ik heb 2 subs (Boston acoustics micro90pv) op mijn HT zitten en ik ben er super content mee. Ook voor muziek, en als het me teveel is? Schakel ik mijn Boston acoustics Lynnfield VR40 vloerstaanders over naar "full range" in de receiver, en dan heb ik puur stereo zonder "fratsen"

Voor film zou ik met niet tediep erin verdiepen, het is immers een subwoofer dat LFE moet weergeven, bombastisch vies laag en dat doen de meeste subs van degelijk merk prima.

*Ik reageer zelden, maar ik heb Boston acoustics speakers dus dacht geef je mijn mening*
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2018, 20:21:38 door muziekfreak »