*

Heintje

• 1235
Re: Teveel laag
« Reactie #30 Gepost op: 10 januari 2018, 17:57:52 »
Ik heb ook een Bluesound Node2 en daar ligt het niet aan.
Tenminste: zolang je de instellingen daarvan "vlak" hebt staan en ook alle relevante instellingen in je versterker.
Want ik neem aan dat je de Node2 gebruikt via analoog-uit naar de versterker. En dan werken alle tone-settings in de Node2.

Aangenomen dat het daar niet aan ligt:
Wat zijn de afmetingen van je woonkamer (LxBxH)?
En heeft de luidspreker in de hoek er meer last van als de andere luidspreker?

*

Frits

• 389
  • HiFi is emotie
« Reactie #31 Gepost op: 10 januari 2018, 18:55:24 »
Je kunt ook proberen de speakers meer in te draaien, kruispunt 1 meter voor jouw oren.

Je kan een bult in het laag niet wegdraaien door luidsprekers in te draaien.

Waarom niet?
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

*

a.b.

• 8454
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #32 Gepost op: 10 januari 2018, 19:29:47 »
Omdat luidsprekers in het laag rondstralen en lage frequenties zich niet laten stralen in één richting. M.a.v. het is geen "beam" of een straal die je kunt richten.

Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Bartus

• 106
« Reactie #33 Gepost op: 10 januari 2018, 19:41:27 »
Wow. Wat een reacties zeg, geweldig en bedankt!  ;D

Het is hoe dan ook geen optie om de hele boel 90 graden te draaien.
Om de bank verder naar voren te zetten gaat ook niet lukken.
Mijn vriendin heeft het graag netjes in huis en eerlijk is eerlijk als de boel voor de openslaande deuren staat is dat niet erg mooi. :-[

De Loudness en de rest van alle instellingen staan op neutraal. Ook die van de Bluesound.

Van Q acoustics zitten er van orgine 2 schuimproppen bij om de bass te dempen. Helaas wordt de hele boel dan gelijk helemaal plat.
Daarnaast, naar mijn idee verpest je dan het ''orginele'' idee van de speakers.
Rubberen tegels is inderdaad nog het proberen waard, echter er zitten al rubberen dopjes onder de speakers. Twijfel of dat gaat werken.

Ik ga binnenkort nog even proberen of het geheel anders gaat klinken met een andere versterker.

Wat betreft de Bluesound. Het valt mij op dat als ik de optie toonregeling aanzet (en alles op neutraal laat staan) het geluid gelijk een stuk zwakker wordt. Zodra ik deze optie uit zet, klinkt het meer alsof Loudness aanstaat.
Interessant, maar heb gelijk het idee dat het niet is zoals het zou moeten klinken.
De Node2 gaat inderdaad analoog naar de versterker. De tone settings staan dus standaard uit. 

Uiteraard ben ik nog wel even verder gaan spelen met de plaatsing. Dichter op de muur is geen optie, het probleem wordt enkel erger.
Sommigen van jullie gaven al aan dat de linker te dicht in de hoek staat, daar lijkt inderdaad een probleem te zitten.
Zodra ik de speakers direct naast het TV meubel zet en dus verder uit de hoek is er een flinke verbetering merkbaar.
Je zou dat zelfs moeten kunnen horen op dit https://www.youtube.com/watch?v=6ACsrye6p0Q fragment.

Waar jullie ook keihard gelijk in hebben is dat als je voor de bank gaat zitten er bijna helemaal geen probleem is! Zou een wanddoek oid achter de bank dan kunnen helpen? Of moet je dan gelijk gaan werken met (dure) absorbers?

*

minplus

• 7090
  • relax, don't do it
« Reactie #34 Gepost op: 10 januari 2018, 21:21:40 »
Erg moeilijk, als ik het zo lees.
Draaien mag niet, dus de mogelijk makkelijke oplossing is verboden.
De bank af en toe naar voren plaatsen bij het luisteren is dan een ietwat moeizame optie.
Of hem vervangen door 2 stoelen maar dan kun je bepaalde dingen niet meer die op een bank wel kunnen.
Of idd. monitoren met weinig laag nemen met evt. een sub erbij.
Met DSP als extra optie heb ik geen ervaring.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Knosti de Platenwasser

• 2087
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #35 Gepost op: 10 januari 2018, 22:51:32 »

Da's jammer, maar ook geen verrassing. Je gooit heel je woonkamerinrichting ermee om en wederhelften komen je op dat punt zelden graag tegemoet...
Kleine luidsprekers met minder laag kunnen bij gelijkblijvende setting overigens wel degelijk een oplossing zijn, mits je ervoor zorgt dat hun natuurlijke afval correspondeert met de room-gain die hier optreedt.
Een typisch geval van "minder is meer".

Rubberen tegels is inderdaad nog het proberen waard, echter er zitten al rubberen dopjes onder de speakers. Twijfel of dat gaat werken.

Die twijfel lijkt me terecht. Het zou, natuurkundig bezien, een wonder zijn en dan kun je rijk worden door de verkoop van rubber tegels. Doe mij er ook maar gelijk een stel... ;)

Waar jullie ook keihard gelijk in hebben is dat als je voor de bank gaat zitten er bijna helemaal geen probleem is! Zou een wanddoek oid achter de bank dan kunnen helpen? Of moet je dan gelijk gaan werken met (dure) absorbers?

Nee, een wanddoek helpt niet. Als het wel helpt kun je dubbel zo rijk worden door ze samen met de rubber tegels te gaan verkopen.
Maar dan had ik dat zelf al 20 jaar geleden ontdekt en dan was ik degene die rijk was...
In feite helpt in deze setting niets wat achter de bank moet, aangezien je achter de bank geen ruimte hebt.
Alle soorten van laagabsorberende elementen hebben diepte; sommige meer en andere wat minder. Dus die vereisen ruimte die er gewoon niet is...

De enige maatregel die kan helpen om je laag te corrigeren, terwijl je geen millimeter naar voren kunt met je zitplek, is een goede dsp.
Laat je niet afleiden door de dip-waarschuwers. Door de pieken glad te strijken worden de dips automatisch minder diep in relatieve zin.

Ik heb regelmatig onbeluisterbare situaties zoals de jouwe gezien, waarin dsp er in elk geval een beluisterbare situatie van wist te maken.
Niet dat het daardoor nou echt heel overtuigend mooi ging worden, maar zulks is nu eenmaal inherent aan de ontzettend knullige opstelling die je niet kunt mag veranderen.
Met dsp erbij ontstaat het beste compromis, waarmee je vervolgens moet zien te leven.

Of helemaal opnieuw beginnen dus, met fatsoenlijke, kleine monitors, die daar afvallen waar de room-gain inzet.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2018, 23:02:58 door Knosti de Platenwasser »
... on an Electrospective Odyssee.

*

a.b.

• 8454
« Reactie #36 Gepost op: 10 januari 2018, 23:09:00 »
Laat je ook niet teveel leiden door het tamelijk negatieve beeld dat Knosti schetst van een DSP (zoals altijd): een DSP tilt de geluidsweergave in de meeste gewone woonkamers op tot een niveau waar je zonder DSP nooit aan komt (dat is weer even een andere mening), maar die kan tenminste onderbouwd worden met metingen.

Er zouden best dedicated luisterruimtes zijn met fysieke akoestische aanpassingen waar het ook heel erg fraai klinkt, en waar sommigen, met name vertegenwoordigd op dit wat ouderwetse forum,  de voorkeur aan geven omdat processing een stap is die ze thuis liever overslaan. Echter, bijna niemand van hen heeft zo'n ruimte dus het blijft voor diegenen een theoretische keuze.

@edit.

« Laatst bewerkt op: 11 januari 2018, 11:27:57 door a.b. »

« Reactie #37 Gepost op: 10 januari 2018, 23:33:33 »
Zoals gezegd, ik had exact hetzelfde probleem met deze Q Acoustic speakers! Ook op mijn Marantz PM8005 versterker, welke een strakke basweergave geeft kon ik de bas niet goed krijgen. De bas was (met veel muziek) rommelig en ongecontroleerd in mijn beleving, en inderdaad met de bijgeleverde schuimproppen in de basreflexpijp was er te weinig bas (geen volle klank). Ik heb daarom grote monitor speakers gekocht, en de bas is een stuk beter!  ;)
Wow. Wat een reacties zeg, geweldig en bedankt!  ;D

Om de bank verder naar voren te zetten gaat ook niet lukken.
Mijn vriendin heeft het graag netjes in huis en eerlijk is eerlijk als de boel voor de openslaande deuren staat is dat niet erg mooi. :-[

De Loudness en de rest van alle instellingen staan op neutraal. Ook die van de Bluesound.

Van Q acoustics zitten er van orgine 2 schuimproppen bij om de bass te dempen. Helaas wordt de hele boel dan gelijk helemaal plat.
Daarnaast, naar mijn idee verpest je dan het ''orginele'' idee van de speakers.

Ik ga binnenkort nog even proberen of het geheel anders gaat klinken met een andere versterker.

Wat betreft de Bluesound. Het valt mij op dat als ik de optie toonregeling aanzet (en alles op neutraal laat staan) het geluid gelijk een stuk zwakker wordt. Zodra ik deze optie uit zet, klinkt het meer alsof Loudness aanstaat.
Interessant, maar heb gelijk het idee dat het niet is zoals het zou moeten klinken.
De Node2 gaat inderdaad analoog naar de versterker. De tone settings staan dus standaard uit. 

Uiteraard ben ik nog wel even verder gaan spelen met de plaatsing. Dichter op de muur is geen optie, het probleem wordt enkel erger.
Sommigen van jullie gaven al aan dat de linker te dicht in de hoek staat, daar lijkt inderdaad een probleem te zitten.
Zodra ik de speakers direct naast het TV meubel zet en dus verder uit de hoek is er een flinke verbetering merkbaar.
Je zou dat zelfs moeten kunnen horen op dit https://www.youtube.com/watch?v=6ACsrye6p0Q fragment.

*

KT88

• 27949
  • "Hate me now. Thank me later."
« Reactie #38 Gepost op: 11 januari 2018, 02:09:18 »
Een smalle, hoge side-table achter de bank (uiteraard met vrouwendingetjes erop) een idee?
Zo heb ik het hier ook opgelost, zij het dan zonder side-table.  ^-^

« Reactie #39 Gepost op: 11 januari 2018, 10:36:50 »
Misschien is een Schiit loki een optie. Simpel maar de bands zijn vrij effectief.

*

Knosti de Platenwasser

• 2087
    • ReadScapeS
« Reactie #40 Gepost op: 11 januari 2018, 12:51:02 »
Laat je ook niet teveel leiden door het tamelijk negatieve beeld dat Knosti schetst van een DSP (zoals altijd): een DSP tilt de geluidsweergave in de meeste gewone woonkamers op tot een niveau waar je zonder DSP nooit aan komt (dat is weer even een andere mening), maar die kan tenminste onderbouwd worden met metingen.

Er zouden best dedicated luisterruimtes zijn met fysieke akoestische aanpassingen waar het ook heel erg fraai klinkt, en waar sommigen, met name vertegenwoordigd op dit wat ouderwetse forum,  de voorkeur aan geven omdat processing een stap is die ze thuis liever overslaan. Echter, bijna niemand van hen heeft zo'n ruimte dus het blijft voor diegenen een theoretische keuze.

@edit.

Je moet wel goed lezen: "met deze inherent slechte opstelling" zeg ik...
Overigens haal ik mijn onderbouwing liever uit wat mijn oren mij vertellen, maar da's een ander verhaal! :)
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2018, 12:53:53 door Knosti de Platenwasser »

*

a.b.

• 8454
« Reactie #41 Gepost op: 11 januari 2018, 14:19:51 »

@edit.

Je moet wel goed lezen: "met deze inherent slechte opstelling" zeg ik...
Overigens haal ik mijn onderbouwing liever uit wat mijn oren mij vertellen, maar da's een ander verhaal! :)

Je bent ook nu niet onverdeeld enthousiast over DSP (ik overigens ook niet in deze situatie maar dat had ik al getikt, en hier zitten we best op 1 lijn).  Maar vertel me, welk bericht op dit forum heb ik gemist waar je wel onverdeeld enthousiast was over DSP?

Enne, over dat andere verhaal: meet jij nooit?

*

Knosti de Platenwasser

• 2087
    • ReadScapeS
« Reactie #42 Gepost op: 11 januari 2018, 18:17:49 »
Je bent ook nu niet onverdeeld enthousiast over DSP (ik overigens ook niet in deze situatie maar dat had ik al getikt, en hier zitten we best op 1 lijn).  Maar vertel me, welk bericht op dit forum heb ik gemist waar je wel onverdeeld enthousiast was over DSP?
Enne, over dat andere verhaal: meet jij nooit?

:) We gaan offtopic, maar vooruit dan maar...
Over dsp had ik mijn standpunt eerder al eens gedeeld. Het zat en zit zo:
Ik ben onder de indruk van de theoretische mogelijkheden van dsp, en ik kan onder de indruk zijn van de werkelijk voorbeeldige meetresultaten die ermee kunnen worden gerealiseerd.
Helaas ben ik tot nu toe zelf nog niet zo onder de indruk geweest van de muzikaal gehoormatige resultaten van een met dsp geoptimaliseerde set, terwijl ik dat redelijk vaak wel was van een goede normale set in een gewoon goede ruimte.

Dat kan en zal geheel aan mijzelf liggen: ik raak gewoon niet zo makkelijk onder de indruk van dat wat de dsp-bezitters die ik persoonlijk ken beogen en bereiken.
En dat ligt dus niet aan dsp zelf, maar aan dat wat uiteindelijk mijn oren bereikt.

Begrijp mij dus niet verkeerd: ik weet (maar dat is op basis van "geloof") dat er plekken bestaan waar tegelijkertijd een indrukwekkende, coherente en meeslepende weergave wordt gerealiseerd met dsp. Ik denk dan o.a. aan het Ambiophonics Institute. Mijn eigen oren hebben die ervaring helaas nog niet zelf ondergaan, en zodoende ben en blijf ik voorlopig nog wat sceptisch. Dat komt met name door het thuisgefröbel waarmee ik tot nu toe ervaring heb.

Tegenwoordig meet ik inderdaad niet meer. Thuis heb ik het zodanig goed voor elkaar dat mijn oren tevreden zijn en metingen overbodig maken.
Vroeger deed ik dat wel, maar eigenlijk alleen aan luidsprekers PLUS akoestiek samen. Dan zie of streef je niet persé een rechte weergave na. Geluidsdrukmetingen waren in mijn werkveld ook niet zo relevant. Het ging voor mij meer om het in kaart brengen van het nagalmkarakter van een ruimte. Om dat middels metingen te doen is de (kwaliteit van de) gebruikte geluidsbron niet zo kritisch, en ook een rechte weergave is dat niet. De enige belangrijke voorwaarde is dat de gebruikte geluidsbron tot ongeveer 50Hz op sterkte kan weergeven.

Dat meten voor mij bijzaak was komt dus vooral omdat ik nooit een of ander theoretisch ideaal hoefde na te streven.
Wat ik vooral wel na moest streven was de tevredenheid van de individuele gebruiker in kwestie. Een meting was dan hoogstens een stuk gereedschap dat hielp om de mate van ontevredenheid mee in te kunnen schalen, alsmede om te kunnen bepalen in welke richting tevredenheid gezocht moest worden, en in hoeverre die realistisch gezien ingewacht kon worden.
Dat laatste had dan vooral te maken met het bijstellen van verwachtingen die ofwel te hoog, ofwel te laag gespannen waren.

De situatie die de topicstarter schetst kwam ik in de praktijk natuurlijk ook weleens tegen: de verwachting was dan dat ik door mijn akoestische adviezen een oplossing kon brengen, terwijl de eerlijkheid mij gebood om aan te geven dat hier de opstelling -- niet de akoestiek -- het primaire probleem was. Daar is geen exacte meting voor nodig.

Klanttevredenheid of -ontevredenheid was op mijn werkgebied daarom ook niet in absolute meetwaarden uit te drukken.
Gelukkig niet, zeg ik persoonlijk, want dat soort werk met absoluutheden heb ik nooit geambieerd! Ik wilde werken met de oren, en met de voordien opgedane en geaccumuleerde ervaring die daaraan, vanuit het hoofd, kon worden gekoppeld.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2018, 18:24:04 door Knosti de Platenwasser »

*

Heintje

• 1235
« Reactie #43 Gepost op: 11 januari 2018, 21:43:21 »
@Bartus:
- heeft je linker luidspreker nou aanmerkelijk meer bas dan de rechter luidspreker of niet?
Als dat zo is, kan je het probleem verminderen door de luidsprekers (met bank en al) verder uit de hoek te zetten, mits dat geen problemen oplevert met de vrouw/leefbaarheid in de kamer ...
- in welke regio woon je?
Aanbod: als je dicht in mijn buurt woont, wil ik er mijn Lyngdorf wel eens tegenaan gooien (lees: inmeten en beluisteren) om te kijken in hoeverre dat jouw probleem vermindert/oplost ....

*

chansig

• 10493
« Reactie #44 Gepost op: 12 januari 2018, 09:17:45 »

:) We gaan offtopic, maar vooruit dan maar............, vanuit het hoofd, kon worden gekoppeld.

Eigenlijk is een DSP ook een soort van lamp, gehakt, tegel, kabel etc. Je hoort "het" of je hoort "het" niet.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood