*

chansig

• 10641
Re: Teveel laag
« Reactie #60 Gepost op: 13 januari 2018, 13:27:09 »
Dat blijkt dat jij dat vindt...laten we het daar dan maar bij houden.

:) We gaan offtopic, maar vooruit dan maar...
Over dsp had ik mijn standpunt eerder al eens gedeeld. Het zat en zit zo:
Ik ben onder de indruk van de theoretische mogelijkheden van dsp, en ik kan onder de indruk zijn van de werkelijk voorbeeldige meetresultaten die ermee kunnen worden gerealiseerd.
Helaas ben ik tot nu toe zelf nog niet zo onder de indruk geweest van de muzikaal gehoormatige resultaten van een met dsp geoptimaliseerde set, terwijl ik dat redelijk vaak wel was van een goede normale set in een gewoon goede ruimte.

Waar het met DSP altijd fout gaat:
Artifical inteligence/algoritmes/techniek gaat fout als je de regie overdraagt.
Met een goed paar oren aan het roer kan een DSP ook praktisch wonderen verrichten.
Bepaalde gedragingen van de speaker en kamer zijn prima te corrigeren met een DSP maar niet alles!
zoiets kan zo'n machine/software nimmer en nooit beoordelen!
Verder heeft een DSP geen smaak en dus zit er ook geen smaak aan, wat als erg hinderlijk en teleurstellend wordt ervaren.

Muziek verwarren met geluid, 't blijft een lastige.

Bwahhhhhh.....ik ben er wel weer klaar mee. Begint weer steeds zieliger te worden.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

Heintje

• 1439
« Reactie #61 Gepost op: 13 januari 2018, 16:06:17 »
Zwerft Bartus hier nog ergens rond in de buurt van zijn (gekaapte) topic?

*

minplus

• 7667
  • relax, don't do it
« Reactie #62 Gepost op: 13 januari 2018, 16:54:11 »
Die zit zich met een lekker wijntje te verkneuteren. ;D
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

art

• 8864
« Reactie #63 Gepost op: 13 januari 2018, 17:52:39 »
TS noemt het 'teveel laag'.
Ik noem het BOEM.

Is karakteristiek voor zijn opstelling; je komt dat veel tegen en het is allemaal flut.
De kroon op de 'boem' wordt gevormd door de bank (luisterplaats tegen de muur).

Naast het 90ş draaien van de totale opstelling kan een behoorlijk goed resultaat bereikt worden met een Behringer DEQ 2496 processor / equalizer.
Uiteraard inmeten op de fysieke 'hoofdposities' van de bank, anders wordt 't niks.  :)
Lastig? Jazeker, niet in een kwartiertje gepiept! Vereist ook tijdelijke verbanning van huisgenoten.  :laugh:
En de wil om te leren wat zo'n apparaat vermag. Plenty info op internet.

*

minplus

• 7667
  • relax, don't do it
« Reactie #64 Gepost op: 13 januari 2018, 18:42:27 »
Ik zou ze tijdelijk verbannen en de zaak vervolgens ombouwen. ;D
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Bartus

• 106
« Reactie #65 Gepost op: 14 januari 2018, 00:00:03 »
Zwerft Bartus hier nog ergens rond in de buurt van zijn (gekaapte) topic?

Zeker:) Lees met groot plezier en interesse!

De hele mikmak draaien is uitgesloten.
Inmiddels staat wel de bank een stukje van de muur af, alweer een verbetering. Het zware geluid blijft echter.
Zo'n DSP zie ik helaas niet zitten.  :-X
Waarom niet? Omdat, ik dan liever mijn huidige speakers weer verkoop, een klein bedrag bijleg en een paar monitoren koop. Iets in de trand van de B&W CM5s2.

Of zijn jullie van mening dat zelfs een paar monitoren niet gaat helpen in deze opstelling? 

Wat wel helpt, is de bass knop van de versterker een fractie terug zetten. Alweer een flinke verbetering, je haalt net het zware eraf. Echter, voor mijn gevoel moet alles neutraal staan...

@heintje, helaas niet in de buurt. Regio Zwolle namelijk.
De linker speakers, in de hoek heeft wel degelijk een zwaarder geluid. Er zit in die hoek ook nog een radiator voor de verwarming, zal ook wel niet meehelpen.
Wat is nog wil proberen vandaag of morgen is de hele zithoek een centimeter of 20 naar het midden van de kamer verschuiven om zo de linker luidspreker nog wat verder uit de hoek te krijgen.

*

seoman

• 1031
  • No Comment
« Reactie #66 Gepost op: 14 januari 2018, 03:55:05 »
Het zijn niet je speakers die boomen het is je kamer.
Natuurlijk zijn kleinere speakers een mogelijke oplossing maar wat nou als die monitoren het toch voor elkaar krijgen om je kamer aan te slingeren.
Dan heb je de zelfde dreun alleen minder bas
Voordat je zo'n beslissing neemt moet je echt weten waar die piek zit anders blijf je naar de winkel rennen.

Blijf van de bas knop af! Dat is een hele slechte ASP! :)
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

hrcc

• 642
« Reactie #67 Gepost op: 14 januari 2018, 08:47:41 »
@Bartus, ik heb een vergelijkbare kamer en dus vergelijkbare problemen.
Ik heb al vele speakers gehad en kleinere speakers met minder laag output zorgen voor kleinere problemen
maar het is niet weg !
Ik gebruik een marantz nr 1504 als dsp apparaat (en streamer/dac) en stuur het signaal door naar de actieve speakers en was zeer aangenaam verrast wat dsp deed in mijn kamer voor de laagweergave.
Zo'n marantz en vergelijkbare ht recievers zijn lang niet zo geavanceerd als de behringer door Art genoemd maar tweedehands wel een zeer betaalbaar experiment.
Ook het toevoegen van een sub deed veel goeds voor de laagweergave.

Enige allergie voor knopjes en processors is mij ook niet onbekend maar de voordelen wegen stevig op tegen de nadelen.
Sterker, regelmatig zet ik de versterker even op de direct stand maar ga meestal vlot weer terug.
Het hielp mij ook te bedenken dat tijdens het opname proces vele knopjes en middelen zijn ingezet
maar als je thuis maar naar het bas knopje durft te kijken ben je al fout bezig  ???
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

chansig

• 10641
« Reactie #68 Gepost op: 14 januari 2018, 10:04:05 »
Natuurlijk zijn kleinere speakers een mogelijke oplossing maar wat nou als die monitoren het toch voor elkaar krijgen om je kamer aan te slingeren.
Voordat je zo'n beslissing neemt moet je echt weten waar die piek zit anders blijf je naar de winkel rennen.

En als hij weet waar de piek zit...wat dan ?

En als het draaien aan de basknop een prettiger geluid geeft voor de TS...waarom zou hij er dan af moeten blijven ?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

morph

• 13749
« Reactie #69 Gepost op: 14 januari 2018, 11:02:33 »
Wat wel helpt, is de bass knop van de versterker een fractie terug zetten. Alweer een flinke verbetering, je haalt net het zware eraf. Echter, voor mijn gevoel moet alles neutraal staan...
Dan zou je kunnen proberen je over dat, naar mijn idee misplaatste, gevoel heen te zetten.
Opnames worden niet met identieke instellingen gemaakt. Er is geen voorschrift voor waar men zich per se aan moet houden, er zijn slechts marges waarbinnen het kán kloppen bij de weergave. Ook luisterruimtes zijn nooit hetzelfde.

Ontwerpers van audioapparatuur ontdekten in de vorige eeuw al vrij snel dat niet iedereen genegen is om het woonhuis aan te passen aan de wijze waarop een afgespeeld muziekstuk zou moeten klinken volgens de betrokken luisteraars. Om die luisteraar wat tegemoet te komen en toch een kleine aanpassing naar smaak toe te dienen kwam men op het lumineuze idee dat het, om in plaats van akoestische panelen, geluidabsorberende zuilen, omkeerbare woninginrichtingen en overal in meegaande wederhelften als accessoire mee te leveren, handiger was een mogelijkheid tot "toonregeling" op hun versterkerontwerp aan te brengen. Een altijd bruikbare en makkelijk betaalbare oplossing voor de lokaties waar het daadwerkelijk net even niet helemaal lekker klinkt. Niet ideaal, maar dat is huiskamerverbouwing voor elk te beluisteren muziekstuk (want anders opgenomen...) ook niet.
Gewoon zonder schaamtegevoel gebruiken dus als het je op dat moment helpt, zo'n bas- en trebleknop.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2018, 11:38:42 door morph »

*

Heintje

• 1439
« Reactie #70 Gepost op: 14 januari 2018, 11:56:26 »
Al eens geprobeerd om de linker luidspreker mét prop en de luidspreker zonder te doen?
Akoestisch gezien zou je zo net wat beter in evenwicht kunnen komen.

*

Tdo

• 10780
  • Smurf?!
« Reactie #71 Gepost op: 14 januari 2018, 12:06:04 »
Al eens geprobeerd om de linker luidspreker mét prop en de luidspreker zonder te doen?
Akoestisch gezien zou je zo net wat beter in evenwicht kunnen komen.

Grapje denk ik?  :laugh:

*

Frits

• 418
  • HiFi is emotie
« Reactie #72 Gepost op: 14 januari 2018, 12:36:17 »
Misschien is bij jouw hifi dealer het mogelijk om een test te doen met een goede monitor, eventueel met een sub?

Niet geschoten is altijd mis. ;)
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

*

seoman

• 1031
  • No Comment
« Reactie #73 Gepost op: 14 januari 2018, 16:41:21 »

En als hij weet waar de piek zit...wat dan ?

En als het draaien aan de basknop een prettiger geluid geeft voor de TS...waarom zou hij er dan af moeten blijven ?

Gr. Hans

Als hij die piek weet dan kan hij speakers kopen die niet in de buurt komen van die piek.

De kans dat je toon regeling precies op die piek zit is 0.0% verder is de kans dat de toonregeling de zelfde vorm heeft als die piek is ook 0.0%.
De kans dat het drama erger wordt is dus 100%.

Filteren is voor velen een no go area. Dat lijkt niet audiofiel.
Analoog of digitaal het is precies het zelfde.
Digitaal kun je in iedergeval nog een zinvolle poging doen.
want een analoog filter die waarvan je de FS, Q en gain kunt instellen is vreselijk lastig en zal zeker een impact hebben op de kwaliteit. Bij een DSP zit het kwaliteitsverlies vooral in de DAC en ADC.
OOk zijn de meeste versterkers niet voorbereid op een signal processor.
Maar met een REC out selector of tape monitor schakelaar kun je de signal processor nog aan de tape in/uitgang hangen.

Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

jpio

• 4344
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #74 Gepost op: 14 januari 2018, 16:49:42 »
Heb met de analoge D23 van Pioneer aardig wat weg weten te krijgen zonder kwaliteitsverlies. Althans.. dat denk ik tenminste ;D
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.