*

Wirvana

• **
  • 67
  • the ear to hear
Vincent cd-s6 display dim functie
« Gepost op: 11 januari 2018, 18:57:15 »
Hallo beste allemaal!

Ik ben er een tijdje op deze forums uit geweest, maar helemaal terug met een lading aan eigen ervaringen.

Sinds kort heb ik bij een zaak in Woerden een Vincent cd-s6 weten te bemachtigen bij mijn versterker: Vincent sv236 en ben erg blij dit bij elkaar te hebben gespaard.

Maar nu is mij opgevallen dat als ik de cd speler uit doe en weer aan, hij telkens op de felste display functie start en niet onthoudt op welke stand hij hiervoor heeft gestaan.
Is dit normaal? wie heeft dit apparaat ook en weet hier meer over te vertellen?

Op welke eenvoudige manieren kan ik meer uit deze cd speler halen?
Zelf heb ik gemerkt dat het wel uitmaakt wat voor netsnoer ik gebruik en ik deze in het stopcontact steek (fase)
En uiteraard een mooi paar klinkende buisjes doet wel iets.

Voor alle antwoorden alvast bedankt!

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
Re: Vincent cd-s6 display dim functie
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2018, 21:07:37 »
Die functie wordt bestuurd door een microprocessor die niet wordt gebufferd door een memory-cap of backupcel.
Het is dus normaal dat hij opkomt in een bepaalde stand, in dit geval de meest felle.

Modificatie is altijd mogelijk, maar probeer eerst eens wat tube-rolling.
Er zit 2 x ECC88/6DJ8/6922 in als ik me goed herinner.

Lampi heeft er ook ooit eens wat mee gestoeid:
http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFERENCES/Vincent/Vincent%20CD-S6%20CD%20player%20upgrade.html
Audiodidact

*

Wirvana

• **
  • 67
  • the ear to hear
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2018, 22:52:16 »
Bedankt KT88!

Hier kan ik wel wat mee!

de tube rolling heb ik al gedaan en er zitten inderdaad 2 x ecc88 in  en 1x een ecc83 met het geluk dat de versterker precies dezelfde buizen nodig heeft.......dus buizen genoeg om uit te proberen.
Er zaten 2 x jan Philips 6922 buizen in...deze buizen doen mij weinig...er lijkt weinig diepte in deze buizen te zitten (of moeten ze nog ingebrand worden?). Mijn tesla's ecc88 en 1x siemens ecc83 weten er een mooie draai aan te geven.
In mijn versterker heb ik allemaal Telefunken buizen zitten.....laat ik even in het midden of ik ze het geld waard vindt  ;D.

En het gekke vindt ik nog wel dat het net lijkt of deze cd-speler nog ingespeeld moest worden.....
Ik vond hem aan het begin soms uit de bocht springen qua klank en weergave.
Na een paar week inspelen heb ik mijn Sony cdp x777 ES (omdat ik inmiddels deze alweer zeker 2 jaar luister) er naast gezet omdat ik dacht aan het geluid gewend te zijn........maar de Sony speler klonk niet opeens veel beter ofzo.

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2018, 23:22:51 »
Jaaaa, die Tesla's met witte opdruk zijn geweldige buisjes! Mattijs de Vries heeft er nog wel een paar liggen als 't goed is.
De 83 zou je van Tungsol nieuwe productie kunnen proberen. Erg fijne buisjes met een heel constant gedrag over de levensduur.
Telefunkens zijn niet meer te betalen, f het zijn 'duds'......
Audiodidact

*

Wirvana

• **
  • 67
  • the ear to hear
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2018, 23:59:16 »
hehehe laat ik nou net beide tesla's hebben, zowel wit als geel (met die gekruisde zwaartjes erop die iemand op mp voor belachelijk veel probeert te verkopen), zelf hoor ik geen direct verschil tussen deze 2 buizen
In het verleden heb ik geprobeerd van Tesla ook een ecc83 te kopen, maar dat kwam uit op 50 euro per stuk!
Van Sylvania heb ik passende buizen voor in de speler wat toch ook wel wat heeft.

Ik zal Tungsol in mijn achterhoofd houden.

In het artikel wat je door linkte wordt er gesproken over een ecc88 buis die geen functie zou hebben behalve gloeien (vlak bij de output).
Ik vond dit vreemd....waarom zou je een buis zonder funtie ergens onder de kap plaatsen wat het publiek niet ziet?
Dus heb ik op deze plaats een JJ eletronic geplaatst.....een buis die ik altijd zal herkennen omdat hij mij niet zint.
En warempel hoor ik deze buis vervolgens duidelijk terug in de speakers.......

Het lijkt erop dat de speler in verschillende uitvoeringen op de markt is gekomen en het in de link om een mk2 gaat.
Ik heb een versie met gnd switch....het geen wat de geen in de link niet heeft.

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2018, 01:18:40 »
Ik heb jaren geleden wel eens dergelijke spelers op de werkbank gehad, dus de details staan me niet meer zo helder voor de geest.
Het komt wel eens voor dat er in (goedkope) Chinese apparaten buizen worden geplaatst zonder functie.
Het nut daarvan ontgaat mij ook, maar ik heb Vincent (Sheng-ya) daar eerlijk gezegd nog nooit op kunnen betrappen.
Ik ben het ook niet altijd (lees: vrijwel nooit) eens met de zienswijze en methoden van vriend Lampi......maar ik zie hem er nu ook weer niet voor aan, botte leugens te verkondigen ten koste van een merk.
Vreemd........maar goed, bij jou doen de buizen dus zker wel iets.
Audiodidact

*

i2Paq

• 3039
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2018, 08:17:56 »
Die functie wordt bestuurd door een microprocessor die niet wordt gebufferd door een memory-cap of backupcel.
Het is dus normaal dat hij opkomt in een bepaalde stand, in dit geval de meest felle.

Modificatie is altijd mogelijk, maar probeer eerst eens wat tube-rolling.
Er zit 2 x ECC88/6DJ8/6922 in als ik me goed herinner.

Lampi heeft er ook ooit eens wat mee gestoeid:
http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFERENCES/Vincent/Vincent%20CD-S6%20CD%20player%20upgrade.html

Dus als ik het goed lees is de speler een en al fake tenzij je de Lampizator mod toepast?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

Wirvana

• **
  • 67
  • the ear to hear
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2018, 10:23:37 »
Ik ga niet zeggen dat de bevindingen van Lampi "fake" zijn, maar ik kom wel uit op andere bevindingen (ik heb geen technische onderbouwing).
Maar ik heb ook duidelijk een andere type van deze cd-speler, zo staat er bij mij op de condensatoren: Sheng Ya als merk.

Overigens heb ik de mod ook nog niet toegepast om hier een goed oordeel over te geven.
Ik zou zo willen geloven dat bijvoorbeeld deze buis maar weinig aandeel heeft in het geluid (maar voor mij wel hoorbaar)

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2018, 12:35:50 »

Dus als ik het goed lees is de speler een en al fake tenzij je de Lampizator mod toepast?

Lijkt er soms wel op h? ;)
Dat heb ik dus ook tegen op vriend Lampi.
Overigens heb ik dit verhaaltje niet gelezen.
Audiodidact

*

i2Paq

• 3039
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2018, 13:22:56 »

Lijkt er soms wel op h? ;)
Dat heb ik dus ook tegen op vriend Lampi.
Overigens heb ik dit verhaaltje niet gelezen.

Van het lezen wordt je niet vrolijk als eigenaar van een dergelijke speler.
Nu heeft hij vaak wel gelijk.

Zijn je vellen er al?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2018, 15:03:48 »
Het kan ook zo zijn dat ze met zo'n zgn. niet werkende buis bedoelen dat hij daar op die plek niet versterkt.
Hij kan daar dan zitten als zgn kathodevolger en zit dan wel in de signaalweg, maar zonder versterking.
Zelfs met een beetje verzwakking, eigen aan die schakelwijze.
Hij dient dan trouwens om een lage uitgangsimpedantie te geven.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Wirvana

• **
  • 67
  • the ear to hear
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2018, 15:58:49 »
Dat betreft ben ik wel gewend over dat iedereen een andere mening heeft, ik zie het als positief: het houd jezelf scherp en geeft weer andere inzichten

Zo heb ik ooit eens een koper in huis gehad die vol van zichzelf was en mijn hele set de grond in kraakte.
Ik was zo blij voor hem dat hij overtuigd was de allerbeste set thuis te hebben staan  ;)!

En wat betreft Theo zegt, hier zit ook zeker een kern van waarheid in...wat als ik zelf de tekst van lampi verkeerd interpreteer?
Ik heb vaker gelezen dat men een cd-speler mod door bepaalde circuits over te slaan/ uit te sluiten.

Op het moment ben ik diktevree over de cd-speler...ik heb mijn vriendin ook niet scheef zien kijken waarom ik zoveel uitgeef aan een cd-speler  ;). Ik was heel bang dat ik nu een bijpassende cd-speler had die minder zou klinken als mijn Sony x777 es speler, maar dat lijkt niet zo te zijn.
Misschien voor deze prijsklasse helemaal niet slecht gedaan...500 euro tweedehands bij een zaak.

Zo kijk ik elke dag even wat er achter het raam zit!  ;D 8) :P

*

Wirvana

• **
  • 67
  • the ear to hear
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2018, 21:50:31 »
Inmiddels heb ik de mod. laten uitvoeren zoals hij door Lampi wordt omschreven omdat hij toch iets te "vet" leek te klinken.
Ik heb hem door Dion Audio laten pimpen die meteen wist te zeggen dat al die opamps niet goed konden zijn.
Ondanks ik de volume iets meer moet opdraaien heb ik er wel wat moois voor terug gekregen.....een cd speler die wel goed gebruik maakt van zijn buizen en mooier geluid laat horen.