*

minplus

• 7667
  • relax, don't do it
Verzamelen
« Gepost op: 11 januari 2018, 22:36:25 »
Naar aanleiding van een vraag elders.
Waarom en wat verzamelen we.
Want wat moeten we eigenlijk met al die.....?

Als klein kind verzamelde ik een paar dagen eikels of kastanjes en als ze gingen schimmelen mikte ik ze buiten in de bush.
Daarna suikerzakjes (langs hotels en restaurants gaan en vragen of ze wat hadden; in die tijd bewaarden veel zaken de zakjes die gasten geleegd hadden voor snotneuzen als ik) en sigarenbandjes (daarvoor ging je langs alle bankjes in de parken en bosjes waar ouwetjes zaten te roken en je vond ze onderweg naar school). Was nog steeds een beetje een algemene verzamelwoede. Kan je als kind dus al hebben.
Net als de postzegels wat later.
In de pubertijd bleven de postzegels over, maar nu kwam het facet "wat vind ik mooi" erbij en "is het ook maar enigszins overzichtelijk te krijgen" want alles van over de wereld was een chaos.
Vandaar een tijd Rusland verzameld, maar dan kreeg ik na een tijd toch weer de neiging dingen compleet te maken ook al waren ze niet supermooi.
Tot ik dacht "wat moet ik met al die stukjes papier" en ze mede uit financiële noodzaak (veel te goedkoop) verkocht.

Verzamel ik nu nog?
Eigenlijk wel als ik naar de hoeveelheid LP's en CD's hier kijk. Want heb je meer dan 50 toppers (nee, niet díe) nodig om van muziek te genieten, zoals ik vele jaren had? Want als je ze allemaal wilt draaien en horen...
Is het dat je veel mooie dingen om je heen wilt?
Zou kunnen als ik hier in huis rondkijk.
Velen zullen het een chaos vinden.
Is het ook. ;D

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Celica TA40

• 26590
  • Passione celeste
    • Mijn setbeschrijving (altijd achterhaald)
Re: Verzamelen
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2018, 00:20:16 »
Wat heb ik in de loop der jaren allemaal verzameld en wat verzamel ik nu?
1. Postzegels (heb mijn verzameling nog steeds, al doe ik er al 20 jaar niets meer mee).
2. Vulpennen (verzameling is er nog en zo heel af en toe komt er een exemplaar bij).
3. Zakmessen (idem).
4. Horloges (nog even, en ik heb er 100; er komen er zeker 2 per jaar bij).
5. Tapedecks (een aantal jaren geleden de verzameling flink uitgedund en wat ik nog heb, wordt regelmatig gebruikt).
6. LP's/CD's (als ik er een tegenkom die ik leuk vind, koop ik hem; maar actief zoeken en verzamelen doe ik niet meer).
7. Fotocamera's (leuke kleine verzameling, inclusief een 10 à 11 tal Minolta analoge spiegelreflexen, van 1966 tot jaren 90); ik fotografeer tegenwoordig voornamelijk digitaal en mijn laatste aanwinst was dan ook in 2016 een Pentax K-S2 met een aantal objectieven. Daarnaast gebruik ik nog steeds mijn Konica-Minolta Dynax 7D met diverse objectieven (en met een adapter ook mijn oude "analoge" objectieven).
8. Racefietsen (momenteel heb ik er 12 en mijn vriendin heeft er sinds vandaag 6); met name oude stalen racefietsen, die ik opknap of vanaf los frame opbouw. Maar ook moderne fietsen (daarvan heb ik er 4 en mijn vriendin sinds vandaag 3).
9. Fietsshirts (zowel oude als moderne ploegenshirts, met daarnaast shirts die ik gewoon leuk vind); voornamelijk passend bij de racefietsen die ik heb.

En misschien is er nog wel iets, waar ik op dit moment niet denk ;D

EDIT: speldjes! Ik had er honderden; die verzameling heb ik ooit verkocht aan een andere verzamelaar.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2018, 18:44:51 door Celica TA40 »
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-265D, GX-230D, GX-210D, 1721W, 1710W, 1710L
Yamaha A-S301, CDX-993/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer F-550RDS, PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-X555ES, PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34
Bekabeling: AudioBS en Ixos

*

Opa S.

• 7183
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2018, 09:48:17 »
Wat een woede allemaal zeg!

Verzamelwoede, maar toch...

:)

Hoe dan ook, jazeker, ook Opa S. heeft last van verzamelwoede, soms heb je daar wat aan, soms is het alleen maar ballast.

Zo heb ik - welk joch niet - ook ooit postzegels verzameld. Best wel een leuke NL collectie met name. Wat er mee gebeurd is? Geen idee. Af en toe kom ik nog wel eens een postzegel tegen in één of andere verhuisdoos, bijvoorbeeld de postfrisse 10 Gulden van Juliana. Vraag me af wat dat nog waard is nowadays. Vast geen 10 gulden meer :)

Maar bijvoorbeeld ook munten. Er was natuurlijk ooit de tijd dat de zilveren guldens door Jan en alleman uit roulatie werden gehaald. Nou, dat wilde ik ook wel. Wat denk je? Nooit een zilvervisje tegengekomen. Tsja, maar ondertussen wel Unie van Utrecht rijksdaalders verzameld en Wilhelminaatjes en een zilveren tientje zal ik ook nog wel ergens hebben. Waar dat gebleven is? Uiteindelijk in een metalen broodtrommel. En waar die is? Geen idee...

Maar goed, het prille verzamelbegingeluk was het collectioneren van flesdoppen. Bij ons achter was een tennisbaan met kantine en de uitbater vond het blijkbaar geen probleem om voor mij - peuter of zoiets - de doppen te verzamelen van alle flesjes Hero, 3ES, Orangina, 7up, Joy, Green spot etc. etc. Duizenden, dozen vol heb ik er gehad. Wat er mee gebeurd is? Geen idee. Ik zal er vast het milieu mee vervuild hebben, toen mocht dat nog gewoon.

En wat nog meer? Nou ja, "zelfhistorie". Ik heb veel zaken van vroeger bewaard en altijd met me meegesleept. Wat een ballast allemaal! Benzinebonnetjes, oude acceptgiro's, bankafschriften, brieven, ansichtkaarten, maar bijvoorbeeld ook tientallen instructieboekjes van auto's die ik vond in de kelder van Budget Rent-a-car op de Overtoom in Amsterdam, waar ik toen werkte. En ook nog een kudde oude kentekens, die ik van de auto's had afgesloopt die ik gehad en uiteindelijk naar de sloop heb gebracht. Eigenlijk mag dat allemaal gewoon weg, maar het uitzoeken van wat ik dan misschien toch nog zou willen bewaren houdt me tegen. Ik zal 't ooit wel eens gaan doen, anders zadel ik de erfgenamen er mee op. Nou ja, erfgename...

En ach, die vergat ik nog bijna, boeken, ja, daar heb ik er ook hele kasten vol van verzameld. Maar toen moeders-de-hex mij het huis wees (en wel uit) zag ik een mooie gelegenheid om daar in één klap van af te komen! Ik heb alles in één keer aan dochterlief geschonken en aangezien die officieel bij moeders de hex bleef wonen kon alles er mooi blijven staan! Opgeruimd staat netjes. Als dochterlief nu zo handig is om in het buitenland te gaan studeren en daar ook te blijven wonen, dan is dat probleem ook mooi definitief opgelost.

En ai! ook daar had ik nog even niet aan gedacht, maar als kind verzamelde ik met mijn broertje ook oude radio's! Heel Overveen en omstreken stroopten we af; gewoon aanbellen en vragen: "Dag mijnheer/mevrouw, heeft u misschien nog oude radio's?" En dan kijken met van die grote bruine hondenogen. "Mag dat wel, van jullie moeder, is dat niet gevaarlijk?" "Nee, natuurlijk niet, en ja, geen enkel probleem!" Als je 't zo zei, hadden ze niet snel door dat 't NIET mocht van onze moeder en dat 't WEL gevaarlijk was. Oftewel, de hele zolder (en die had best een aardig volume) stond alras vol met de mooiste Erres en Philips buizenradio's en zelfs af en toe nog wel eens zo'n begin jaren '50 buizen zwart-wit tv. Ik kan me nog goed herinneren dat we op dat ding een keer het testbeeld van Boedapest (!) ontvingen. Magisch spul allemaal, voor tedere kinderzieltjes! Wat er mee gebeurd is? Geen idee. Op bepaald moment zal paps 't wel mooi geweest gevonden hebben en ik kan me zo voorstellen dat alles bij 't grof huisvuil terecht is gekomen (ook zo jammer trouwens, dat ze dat afgeschaft hebben... :))

Maar goed, dat waren allemaal jeugdzonden. Van meer recente datum zijn mijn twee laatste verzameldriften. Om maar eens te beginnen met auto's. Als het aan mij had gelegen, dan had ik NOOIT één van mijn ooit in bezit gehadde auto's weggedaan. Je bouwt een band op met zo'n ding. Ik tenminste wel. De Eend waarmee je halverwege de IJtunnel omhoog vanwege een oliebootprobleem (de bougies raakten snel vervuild) nog maar 5 kilometer per uur reed, maar waarmee je 't toch net redde om er weer uit te komen en boven aangekomen de bougies kon schoonmaken en dan weer iets van 50 kilometer kon rijden, ik zie hem nog staan, met op zijn oranje achterklep met zwarte viltstift "The car that smokes more than its driver" geschreven. Zoiets kan je toch eigenlijk niet wegdoen? Of de appelgele Citroën Ami Super waarvan je de schokdempers onder het rijden kon controleren en die terug beet als je aan z'n voorbanden zat (het ijzer dat er doorheen kwam...). Had ik die nog maar! Of de Renault 16 die ik voor 50 cent kocht en waar ik tijdens m'n studie mee pendelde met de vrienden die je liet carpoolen en zo altijd aangenaam gezelschap had? Door de politie van de weg getrokken toen ik hem een keer had uitgeleend, doodzonde! En zo kan ik nog wel even doorgaan, een keer of zestig totaal. Had ik ze nog maar... Maar op bepaald moment was 't toch wel enigszins een verzameling, toen ik 11 auto's in bezit had. Ik denk wel dat dat het maximum ooit geweest is. Nu zijn 't er nog maar een schamele vijf... :(

En ach ja, de auto's moesten deels het veld ruimen, maar 't bloed kruipt waar 't niet gaan kan; audio apparatuur uit met name de 70's! Gedocumenteerd heb ik ruim 450 apparaten in collectie gehad, maar daar is ondertussen ook wel weer 't een en ander van verkocht. Toch zullen 't er nu nog ruim over de 350 zijn. Maar ja, we worden ouder hè en wat moet je met al die ballast. Mijn voornemen is om bezitloos mijn graf in te gaan, dus langzaam maar zeker ben ik nu alles aan het opdoeken. Behalve de herinneringen, die verzamel ik nu. :)
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2018, 10:14:39 »
schitterend...... ;)

*

Tom!

• 5186
  • Zoek baan als grafisch vormgever in Utrecht e.o.
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2018, 10:14:53 »
Naast de modelauto's heb ik wat oude camera's en autoboeken.  Muziek zie ik niet als verzameling maar als voorraad naast wat blikken soep en pakken pasta.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

*

Sterremuur

• 12573
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2018, 10:37:17 »
Momenteel analoge camera's. Ik heb er ongeveer 120. Meest Canon, Pentax en Nikon, maar alle andere merken van weleer zijn aanwezig, van Argus "Brick" tot Rolleicord.
Tapedecks?? Kijk ook eens op https://www.tapedeckforum.nl

*

morph

• 13749
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2018, 11:02:30 »
Mijn eerste confrontaties met verzamelen was door de vogel- en vissenplaatjes en sigarenbandjes die ik kreeg van familieleden die hard werkten aan een vervroegd levenseinde en daar, zo is inmiddels gebleken, zeer goed in zijn geslaagd. Albums vol.
Vervolgens werden de bouwpakketjes bij de cornflakes interessant, tekensjablonen die op het deksel van ronde boterkuipjes zaten, sleutelhangers en speldjes bij diverse produkten.

Dankzij opa's bolknaklurkhobby kwam ik bij de rookwarenwinkel annex tijdschriftenzaak waar wij samen heen liepen, in het bezit van een zelf uitgezocht stripboek. Ik had er wel eerder enkele gekregen, maar dit was toch anders.
De boeken zijn nooit weggedaan. Behalve dan dom uitlenen aan verkeerde personen en het een keer noodgedwongen een deel moeten verkopen. Maar dat is inmiddels weer hersteld. Het zijn er intussen ook wat meer geworden.
Flink wat jaren later, op middelbare schoolleeftijd, begon het lp's kopen en zoveel mogelijk van een groep of artiest bij elkaar sprokkelen door telkens krantenbaantjes- klusjes-, verjaardags- en zakgeld bijeen te leggen.
Ook die zijn nooit weggedaan. De "drift" om zoveel mogelijk te pakken te krijgen van een groep of artiest was wel vrij snel over. Geen zoektochten, maar toevalstreffers waarderen bleek veel leuker.

Ik zie wat ik aan boeken en muziek heb ook niet als een echte verzameling. Het zijn interessante kunstuitingen. Dat wat in mijn bezit is zijn in feite plotseling te raadplegen naslagwerken geworden. Met betrekking tot beeldende kunst en muziek.

De verschillende deeltjes "Zo Leer Je Vogels Kennen" en "Zoetwatervissen" zitten vast nog ergens in een doos. Waar de speldjes, sleutelhangers en dergelijke zijn gebleven zou ik niet meer weten.

Deze kwam ik een paar jaar geleden opeens weer tegen:

« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2018, 12:50:42 »
Ik ben wel benieuwd naar wat er op wieltjes loopt en in een grot woont...... ::)

*

Opa S.

• 7183
    • Second Life Audio
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2018, 13:51:31 »
Ach ja, als ik dan nog heeeeeeeeeeeeel ver terug in de tijd duik, ooit gaf onze melkman van die bronsgekleurde plastic voetbalkoppen uit aan trouwe klanten.

Nu was ik (noch mijn ouders) klant bij de goede man en had (en heb) ik echt helemaal niets met voetbal, die koppen wilde ik wel allemaal hebben!

Kortom, dagenlang de melkboer geholpen met melk sjouwen en uitbetaald worden in voetbalkoppen.

Knikkers verzamelde ik trouwens ook. Niet dat ik daar echt iets mee had, maar ik was er aardig goed in, dus menig ouder mocht voor een huilend kind weer eens met de beurs schudden om de afgewonnen knikkers weer aan te vullen.

Wat er allemaal mee gebeurd is? Geen idee.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Opa S.

• 7183
    • Second Life Audio
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2018, 13:53:21 »
Ach, wat leuk, kennelijk zijn er mensen geweest die ze wél bewaard hebben;

>(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

jpio

• 4344
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2018, 14:17:12 »
Stripboeken en motoren o.a. 8)
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

minplus

• 7667
  • relax, don't do it
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2018, 14:58:52 »
Tsja, die was ik helemaal vergeten te noemen, m'n SF-boeken verzameling (zo'n 700) en de strips (2000?).
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

morph

• 13749
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2018, 15:30:22 »
Helaas had ons gezin geen auto, wat sommige dingen juist aantrekkelijker leek te maken.
Sommige dingen blijken zelfs in een museum terecht te komen: Ruimtevaart-munten.

Een andere benzineleverancier had destijds natuurlijk een echte klapper te pakken.

« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2018, 15:38:32 »
Geld.

Helaas weet ik ook niet waar het is gebleven. ::)
Muziek, daar kikker je van op!

*

Benco

• 5574
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2018, 16:30:46 »
ik houd meer van dichtbijzamelen