Ik zou graag mp3's die op een Android smartphone staan af willen spelen op een audio installatie. En dan niet via een analoog jack>rca kabeltje maar digitaal (via wifi of usb?) naar een externe dac die aangesloten is op de versterker, zodat niet de smartphone maar de externe dac zorgt voor de digitaal>analoog omzetting.

Via bluetooth schijnt kwalitatief nog wat haken en ogen te hebben dus dat wordt 'm niet.

Welke dac / netwerkspeler kan dit? De smartphone is een Samsung S6.

*

seoman

• 1052
  • No Comment
Re: Een berg mp3's op m'n smartphone, hoe kan ik die afspelen op stereo installatie
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2018, 04:22:34 »
Ik zou graag mp3's die op een Android smartphone staan af willen spelen op een audio installatie. En dan niet via een analoog jack>rca kabeltje maar digitaal (via wifi of usb?) naar een externe dac die aangesloten is op de versterker, zodat niet de smartphone maar de externe dac zorgt voor de digitaal>analoog omzetting.

Via bluetooth schijnt kwalitatief nog wat haken en ogen te hebben dus dat wordt 'm niet.

Welke dac / netwerkspeler kan dit? De smartphone is een Samsung S6.

Huh welk ding kan het niet? Mp3 is zo oldskool je TV, autoradio, een slaapkamer setje van 30 heeft al USB . iedere moderne set speelt MP3
Ik geloof niet dat bluetooth veel schade kan aanrichten aan een mp3tje. Lage kwaliteit is prima draadloos te streamen.

maar is een DAP niks voor je? een fiio X1 of zo, of neem er een met digitale uitgang
oh nee wacht 'MP3' dat betekend geld weggooien.

Misschien zijn er inmiddels al telefoons waar je een externe dac op kunt aansluiten.
Apple levert dat zelfs al standaard mee. Niet dat dat beter is dan die 32bits dac uit je telefoon.

Ik doe een beetje zuur omdat je MP3 probeert goed te laten klinken.
Dat is als lachgas installatie in een fiat panda.
Ja het kan maar het is zonde van de moeite.

De keuzes zijn legio, airplay, chrome cast, sonos, heos en standaard gaat dat via bluetooth maar soms kan het via wifi of bedraad ethernet.
Afhankelijk van hoeveel geld je er op stuk slaat zal ergens een punt komen waar je telefoon minder goed is met z'n 3.5mm jack. Dat ligt ook sterk aan je telefoon moet ik zeggen.

Ik vind telefoons zulke kut apparaten dat ik voor muziek onderweg en op mijn werk een DAP heb gekocht.
Die klinkt beter dan mijn telefoon, Tablet en koptelefoon uitgangen van de PC's/laptops die ik gebruik.
en weet je wat het leuke is. Hij speelt zelfs 192khz 24bit. en als je dat eenmaal gehoort hebt durf je MP3 niet meer uit te spreken

Nog een optie na 1 google opdracht.
de S6 ondersteund streamen naar een extrene dac via USB. (anders zou het ook geen usb zijn, toch  ::))
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2018, 04:28:33 door seoman »
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

Re: Een berg mp3's op m'n smartphone, hoe kan ik die afspelen op stereo installatie
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2018, 11:32:18 »
Ik ga er vanuit dat je audio apparatuur alleen analoge ingangen heeft.

1 - Kabel: ik zou dat zonder meer doen.
Het kost niks
Je hebt een leuke referentie als je met externe apparatuur gaat knoeien. Klinkt het werkelijk beter?

2- Bluetooth: een hele makkelijke oplossing, het enige wat je nodig hebt is een Bluetooth receiver.
Bluetooth zelf is lossy en de grote vraag is natuurlijk of de DAC in de Bluetooth receiver beter is dan de DAC in je phone.

3-USB: de USB out van de phone in een goede DAC met USB input.
Hier moet je erg goed opletten. Android USB audio is nog erg jong. Het is niet volledig UAC1 (USB Audio Class 1) compatibel. Mijn DAC doet het niet want 24 bit input.
Als je dit aan de praat krijgt dan is het een hele mooie oplossing.

4-Cromecast
Een mooie oplossing want de Cromecast audio is lossless tot aan 24 bit /96 kHz toe.
Moet je wel een media player op Android gebruiken die dit ondersteunt (Google Play b.v.)
De DAC in de Chromecast is van redelijke kwaliteit
http://archimago.blogspot.nl/2016/02/measurements-google-chromecast-audio.html

5-DLNA: De open standaard voor streaming audio.
BubbleUPnP, UPnPPlay, etc.
Je hebt een DLNA receiver nodig. Moderne receivers (versterkers) hebben dat vaak ingebouwd.
En Windows PC kan het ook.
Losse units zijn schaars: http://www.thewelltemperedcomputer.com/HW/Connect/DLNA.htm

« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2018, 14:07:33 »
Bedankt voor de reactie's. De Chromecast Audio lijkt me de meest voor de hand linggende oplossing. Kan ik ook eens aan Spotify gaan denken.

@Seoman, je doet wel erg denigrerend over mp3. :-)
Een 256/320kbps mp3'tje klinkt zeer behoorlijk imho.

*

seoman

• 1052
  • No Comment
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2018, 16:23:16 »
Seoman, je doet wel erg denigrerend over mp3. :-)

Ik stoor me gewoon aan het feit dat de audio niet door ontwikkeld lijkt te worden.
spdif 1986
MP3 1994
Het werkt en zelfs goed.
maar ik ben audiofreak en wil meer!
Ik had verwacht en gehoopt op een spdif 2.0 en mp3 2.0
maar die kwamen niet, dus ik wil ik nieuwe standaarden.

fabrikanten doen heel stoer met oude techniek in een nieuw jasje. net alsof ze wonderen verrichten.
Misschien is Mp3 goed genoeg voor het gemiddelde oor toch had er op z'n minst een multichannel versie van mogen komen. En dat spdif naar een hogere bandbreedte getild werd.
Wat doen de fabrikanten: die richten zich op het beter laten klinken van MP3, daarmee bevestigend dat MP3 niet genoeg is voor het gemiddelde oor.
Ik ben gewoon teleurgesteld
Groeten Simon

« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2018, 17:12:50 »
Zijn we met zijn allen er niet zelf schuldig aan? Tenminste de meeste dan....

Kijk bv naar de SACD, dat is ook niet echt van de grond gekomen zoals de CD.

De meeste willen er niet iets meer voor betalen. Het niet kunnen kopiren van de SACD was de grootste bottelnek...
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2018, 17:14:41 door theo technics »
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

*

minplus

• 7848
  • relax, don't do it
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2018, 17:24:21 »
Toen de SACD uitkwam als net iets beter (en daarover verschillen de meningen) maar niet kopieerbaar wist je meteen dat het een verloren zaak was zolang alles ook op CD uitgebracht zou worden.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Wim72

• 1693
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2018, 17:40:05 »
Toen de SACD uitkwam als net iets beter (en daarover verschillen de meningen) maar niet kopieerbaar wist je meteen dat het een verloren zaak was zolang alles ook op CD uitgebracht zou worden.

DVD en ook Blu-Ray hebben toch een gelijkwaardige weergave of zelfs een betere weergave als SACD? In feite is SACD gewoon gebleven maar is er met DVD en Blu-Rau hoogwaardig beeld bijgekomen...

« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2018, 18:19:40 »
Ik stoor me gewoon aan het feit dat de audio niet door ontwikkeld lijkt te worden.
spdif 1986
MP3 1994
Het werkt en zelfs goed.
maar ik ben audiofreak en wil meer!
Ik had verwacht en gehoopt op een spdif 2.0 en mp3 2.0
maar die kwamen niet, dus ik wil ik nieuwe standaarden.

Er is een verbeterde versie van MP3, die heet AAC.
MP3 is zoals bekend een technisch antwoord op het probleem dat schrijfruimte duur is en bandbreedte beperkt.
Dat is al lang niet meer zo.
Dus FLAC , 8 channels, 32 bits, 655350Hz max.
Wil je nog meer?

SPDIF
Wie wil er een protocol waarbij de sample rate afhankelijk is van klok van de source?
Er is asynchronous USB, DLNA over Wifi of Ethernet.
Deze  protocollen zijn asynchroon en kunnen alle gangbare audio formaten aan qua sample rate of bit depth.

Mij dunkt dat er behoorlijk doorontwikkeld is en er dan ook veel meer en beter kan.

*

seoman

• 1052
  • No Comment
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2018, 18:24:15 »
Zijn we met zijn allen er niet zelf schuldig aan? Tenminste de meeste dan....

De meeste willen er niet iets meer voor betalen.

Er is geen enkele reden om meer te betalen voor hogere kwaliteit dan MP3
Er zijn genoeg codex die licentie vrij zijn of betaalbaar.
en geheugen ruimte kost 1000X minder dan in 1994 en chip voor 192khz/32bits kost ook niks meer.
Het enige wat in de weg zit zijn: de platen maatschappijen
Die willen voor een dubbeltje op de eerste rang blijven zitten. Pompen alleen nog maar geld in beveiliging en marketing.
Groeten Simon

*

Heintje

• 1488
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2018, 00:19:15 »
...
@Seoman, je doet wel erg denigrerend over mp3. :-)

Dat klopt ook, het klinkt zeer behoorlijk.
Maar wacht eens totdat je de hele keten een beetje op niveau hebt: dan merk je meteen dat een lossless bestand t.o.v. een lossy bestand nt even een stuk lol mr geeft.
Het verschil? Ik heb een (groot) deel van mijn muziek lossless in Flac of Wav. Daarnaast heb ik een hle grote lossy verzameling.
Zonder dit topic te hebben gelezen zat ik vandaag naar een 320 Kbit bestand te luisteren, dus al een voor lossy begippen prima bestand.
Toch miste ik wat: wat detail, maar vooral definitie: meteen daarna heb ik het lossless bestand opgezocht en dat opgezet: z ken ik mijn muziek weer: gedetailleerd en vooral stemmig en goed gedefinieerd hoog en laag. Daarna heb ik nog wat heen en weer zitten luisteren tussen mr van die "dezelfde" bestanden en het lossless bestand heeft (bij dezelfde kwaliteit bronbestand) altijd mijn voorkeur.

Toch ben ik k blij met mijn lossy muziekverzameling (350 GB groot), want ik luister graag naar de muziek en veel muziek heb ik niet in lossless beschikbaar.