Ervaring met boostconverters als HV voeding
« Gepost op: 16 januari 2018, 18:30:13 »
Na jaren waarin ik niet echt heel actief met audio-elektronica bezig kon zijn (sinds augustus 2009) of maar ten dele ben ik weer helemaal terug. Binnen nu en een maand heb ik weer een werkplek met voldoende ruimte en de afgelopen tijd waren er al heel wat ideeŽn die opborrelden. Een daarvan is om buizenschakelingen te gaan voeden met een boostconverter voor de HV voorziening.

Dit jaar zal ik veel van de opgedane ervaringen gaan delen maar ik zal vast niet de eerste zijn met dit idee, dat verwacht ik helemaal niet zelfs.

De eerste boostconverter die ik wil gaan testen maakt van 12V-32V een spanning van 42V-390V. Het e.e.a. werkt met een 70V/80A mosfet en een smoorspoel. De ingangszekering is 10A dus ik verwacht dat er best wel wat vermogen uitkomt al is mij nog niet helder wat er allemaal aan e.v.t. rotzooi uitkomt. Daarom wil ik een standaard CLC voeding achter de converter hangen. De losse boostconverter geeft een zeer strakke spanning die onbelast nauwelijks 10mV varieert op mijn multimeter. Later volgen natuurlijk scoop- en spectrummetingen e.d.

Zijn er mensen met ervaring om op deze manier buizen te voorzien van HV?

"If it measures good and sounds bad, it is bad. If it measures bad and sounds good, you've measured the wrong thing." [Daniel R. von Recklinghausen]