Yamaha cr 2020
« Gepost op: 19 januari 2018, 10:53:02 »
Mijn Yamaha CR2020 speelt fluisterstil op het tuner deel.
Wanneer ik overschakel naar de phono stand komt er op een gegeven moment een 'lichte brom' in. Deze wordt luider met toenemend volume.
De aux stand heeft ook de brom, zij het zachter.

Let wel, dus zonder aangesloten apparatuur. Bij opstarten is het ding fluisterstil, maar na een minuut of 2 ontstaat de 'lichte brom'.

Zodra ik de platenspeler aansluit en er signaal/muziek draait is de brom weg. Bij rustige passages of stilte tussen de nummers hoor je de brom wel.

Waar moet ik het zoeken? Ik verdenk zelf het voorversterkte deel (phonotrap), maar heb er niet veel verstand van. Zouden er elco's of i.d. moeten worden vervangen?

Graag jullie mening!

*

kanniks

• 3340
Re: Yamaha cr 2020
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2018, 13:02:14 »

Zodra ik de platenspeler aansluit en er signaal/muziek draait is de brom weg. Bij rustige passages of stilte tussen de nummers hoor je de brom wel.

Dit stuk begrijp ik niet, is als je de platenspeler aansluit de brom nu weg of niet? Blijkbaar toch niet.

Dat er zonder aangesloten platenspeler een duidelijke brom te horen is dat is niet vreemd, de boel is dan niet geaard en aangezien de connectoren "open" staan kan interferentie van andere apparaten / het lichtnet zijn werk doen. Dat is geen defect maar normaal.

Een heel piepklein beetje 50Hz brom is trouwens vooral bij de phono aansluiting vaak niet te voorkomen ivm de veel hogere versterkingsfactor, maar dan alleen bij extreme volumes, niet op een volume dat je nog zou willen luisteren.

*

minplus

• 7239
  • relax, don't do it
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2018, 17:01:50 »
Er zijn plugjes in de handel voor dergelijke open aansluitingen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Opa S.

• 6473
  • O<erveendfant terrible
    • Second Life Audio
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2018, 18:46:23 »
Wat niet weg neemt dat de Yamaha versterkers en receivers uit die tijd vaak wel aan een "beurt" toe zijn of een revisie als je er de volgende 20, 30 jaar naar wilt blijven luisteren.

Zo'n 2020 is 't in ieder geval wel waard, mooi apparaat!

Ik ben nu trouwens met een A-960 in de weer, lekkere lastpak, dat ding, dan is zo'n 2020 kwalitatief gezien toch wel een slagje beter.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2018, 22:08:20 »
Ik zou als je er weinig verstand van hebt, het over laten aan één van de ervaringsdeskundigen. Het is volgens mij zeker de moeite waard het eruit te laten halen. Als je aangeeft waar je woont dan kunnen de "buurt" deskundigen zich melden.

Groet,

André