Versterker upgrade vanaf PM7004
« Gepost op: 22 januari 2018, 18:44:45 »
Hallo Allemaal,

Een aantal jaren geleden heb ik een paar nieuwe speakers gekocht (Monitor Audio RX8 silver) en aangesloten op mijn PM7004 die ik al had. De boxen dacht ik bi-amped aangesloten te hebben, maar naar nu blijkt bi-wired, omdat de speaker A/B uitgangen geen gescheiden kanalen zijn, maar in principe gewoon parallel staan geschakeld (als ik het goed begrepen heb).

Nu heb ik al tijden het idee dat de versterker gewoon niet kan bieden wat de boxen kunnen weergeven. Ik mis dynamiek in het geluid.

Om die reden ben ik van plan te upgraden. Omdat ik geen enorm installatie wil, wil ik een ge´ntegreerde versterker met een kwalitatief goede ingebouwde DAC en liefst een optie om via BT vanaf de telefoon/ tablet audio te streamen.

Nu zijn er op versterkergebied veel keuzes, maar ik dacht me in eerste instantie te richten op het vermogen.
De speakers vragen 50-175W aan vermogen. De impedantieweerstand is 4 Ohm.

De NAD C368 levert 2x80Watt bij 4 en 8 Ohm.
De Cambridge Audio CX A60 levert 90W RMS bij 4 Ohm

Budget is ongeveer 1000 euro. Ik weet dat ik in de winkel moet gaan luisteren, maar heb dit topic geopend om misschien wat suggesties te krijgen en of deze versterkers uit de speakers kunnen halen wat er in zit. Dan heb ik alvast een luisterlijst voordat ik naar de winkel vertrek met de speakers in de kofferbak...

Alvast bedankt voor het meedenken!

Erwin

*

Rubble

• 10368
Re: Versterker upgrade vanaf PM7004
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2018, 20:08:24 »
https://link.marktplaats.nl/m1246563371

Controle en punch genoeg.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2018, 20:17:12 »

Inderdaad een brute versterker, is destijds wel een prijzig apparaat geweest denk ik. Ik moet even nadenken over de missende BT functie, of dat overkomelijk is... aan de andere kant kun je voor die prijs geen enorme buil vallen natuurlijk!

*

Rubble

• 10368
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2018, 20:21:26 »

Inderdaad een brute versterker, is destijds wel een prijzig apparaat geweest denk ik. Ik moet even nadenken over de missende BT functie, of dat overkomelijk is... aan de andere kant kun je voor die prijs geen enorme buil vallen natuurlijk!
Bluetooth adaptertje is zo gekocht. Ik heb erg veel lol van deze versterker gehad. Weet eigenlijk niet meer waarom ik hem weg heb gedaan destijds. Ik ben toen dacht ik met een buizen pre en PA eindbak gaan draaien.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

TANNOY

• 39674
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2018, 20:37:53 »
Staat ook een mooie sony Taf-808ES op marktplaats
vind ik ook qua looks erg mooi

bijna 25 KG versterker

*

Frits

• 413
  • HiFi is emotie
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2018, 21:21:31 »
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

*

Wim72

• 1493
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2018, 22:54:21 »
Hallo Allemaal,

Een aantal jaren geleden heb ik een paar nieuwe speakers gekocht (Monitor Audio RX8 silver) en aangesloten op mijn PM7004 die ik al had. De boxen dacht ik bi-amped aangesloten te hebben, maar naar nu blijkt bi-wired, omdat de speaker A/B uitgangen geen gescheiden kanalen zijn, maar in principe gewoon parallel staan geschakeld (als ik het goed begrepen heb).

Nu heb ik al tijden het idee dat de versterker gewoon niet kan bieden wat de boxen kunnen weergeven. Ik mis dynamiek in het geluid.

Om die reden ben ik van plan te upgraden. Omdat ik geen enorm installatie wil, wil ik een ge´ntegreerde versterker met een kwalitatief goede ingebouwde DAC en liefst een optie om via BT vanaf de telefoon/ tablet audio te streamen.

Nu zijn er op versterkergebied veel keuzes, maar ik dacht me in eerste instantie te richten op het vermogen.

Budget is ongeveer 1000 euro. Ik weet dat ik in de winkel moet gaan luisteren, maar heb dit topic geopend om misschien wat suggesties te krijgen en of deze versterkers uit de speakers kunnen halen wat er in zit. Dan heb ik alvast een luisterlijst voordat ik naar de winkel vertrek met de speakers in de kofferbak...

Erwin

Uw huidige PM7004 heeft 2 x 100 watt RMS bij 4 ohm en dat zou dus in principe meer dan genoeg moeten hebben op huidige speakers...

Uw voorbeelden hebben beide duidelijk minder!

« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2018, 07:24:51 »
Hallo Allemaal,

Erwin

Uw huidige PM7004 heeft 2 x 100 watt RMS bij 4 ohm en dat zou dus in principe meer dan genoeg moeten hebben op huidige speakers...

Uw voorbeelden hebben beide duidelijk minder!

Hallo Wim,
De Marantz gaat uiteindelijk ook niet weg vanwege een te laag vermogen, maar het feit dat ik de combi niet mooi vind klinken. Bij het kiezen van een nieuwe versterker is mijn "eerste filter" het juiste vermogen te kiezen. De insteek van mijn vraag was op dat vlak misschien niet helemaal duidelijk.

*

S.B.Marantz

• 23505
  • CLASSIC MARANTZ POWER! There can be only one...
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2018, 12:11:29 »
Persoonlijk zou ik eens gaan kijken naar andere speakers als het geluid je niet bevalt.
Geen dynamiek?
Tja dat zit in de muziek.
Een versterker is veel sneller dan wij kunnen waarnemen.