*

i2Paq

• 2998
  • Beleving is puur persoonlijk
B&O Beolab Penta MK3 in huize i2Paq!
« Gepost op: 23 januari 2018, 20:55:02 »
Omdat in huize i2Paq het plan was opgevat om te gaan verhuizen kwam met pijn in het hart de bijbehorende conclusie dat zowel de Tannoy Berkeley als de B&W DM70 te groot zouden zijn en dus niet mee zouden kunnen.

We gingen tenslotte verhuizen omdat het huidige huis ons gewoon te groot is geworden zo zonder kind, hond en drukte van het werk.

"Wat nu?" was de volgende gedachte want we willen niet inboeten op weergave. Daarnaast wilde ik eigenlijk ook meteen af van de losse eindversterkers.
Actieve luidsprekers leek het antwoord.

Wat ik absoluut niet wil is: DSP!

Op een buurtforum is al jaren een actieve advocaat voor de B&O Beoloab Penta MK3, hij zweert er bij.
Hij kan het weten, hij heeft een jaren lange reis met de mooiste audio achter te rug.
Let wel: er zijn ook de MK1 en MK2, deze zijn minder goed te reviseren cq. de modificeren en kun je beter links laten liggen.
De MK3 herken je aan het groene display.

Waarom de Beolab Penta's? Deze hebben namelijk elke een on-board versterker, anders dan hun kleine broertje de B&O Penta's.

Specs says it all!
Citaat
Dimensions W x H x D/Weight: 22 x 165 x 34cm / 12kg
Cabinet finish: Stainless steel

Power consumption
Typical 24 watts/stand-by < 2.5 watts
Mains 6630 KOR 120V
6631 EU 230V
6632 GB 230V
6633 USA-CDN 120V
6634 J 100V
6635 AUS 240V

Maximum sound pressure level (stereo, pair): 103 dB
Power amplifier modules: 1 per unit
Long-term maximum output power per module*: 281 watts
Effective frequency range*: 39 - 20,000 Hz
Cabinet principle Bass Reflex
Magnetic shielded: No
Woofer: 4 x 13 cm
Midrange: 4 x 8 cm
Tweeter: 1x 2.5 cm
Net volume: 32 litres
Bass equalizer Switch: 0 dB, -3 dB, +6 dB

*According to IEC 268-3 and 268-5

Connections: Power Link 2
Phono (line): 1
Speaker Link
Most recent S/W 1.1

De stoute schoenen aangetrokken en gevraagd om een luistersessie om te bepalen of het wat voor mij zou kunnen zijn.
Zijn Penta's zijn niet meer standaard, de voeding en on-board versterker zijn aangepakt door André Vijlbrief, een B&O "goeroe".

Ondertussen gaan kijken op MP naar een set en deze bleek sneller gevonden dan gedacht, en tegen een nette prijs.
Gangbare prijzen voor originele set ligt tussen de 200,- en de 500,- Euro.
Let wel op of het RVS onbeschadigd is, of de fronts geen afgebroken bevestigings-lipjes hebben en als de middentoners reeds gerepareerd zijn of dat wel met de juiste rolranden is gedaan. Ga niet zo maar af op de woorden van de verkoper want de naam van André wordt erg makkelijk genoemd.
Mijn set heeft een 2-tal deukjes in het RVS, niet zichtbaar als je het niet weet en van een afstandje al helemaal niet.
De middentoners waren toe aan nieuwe rolranden, de versterkers werkten maar waren toe aan revisie.

Bij een dergelijk originele set komen dus nog de kosten van nieuwe randen voor de middentoners (bekend probleem dus) en de benodigde revisie van de versterkers.
Dit laatste kan op 2 manieren, doorsolderen en vervangen van wat nodig. Of een revisie met betere/andere onderdelen die een wereld van verschil maken in de weergave.

De Penta's van het lid op het buurtforum zijn dus geheel aangepakt en hebben die uitgebreide revisie gehad.

Omdat een luistersessie lastiger in te plannen bleek dan gedacht werd ik door iemand anders uitgenodigd om te komen luisteren naar een nog originele set waarbij alleen de middentoners waren aangepakt.

Wat ik daar hoorde vervulde mij met blijdschap.
Mijn kritische luisternummers klonken zoals ik dat mooi vind.

Plaatje ter illustratie:

Naakt:

De Penta's zijn dus voorzien van RVS zijkanten, het idee hier achter is dat ze de kleur van de omgeving aannemen en dus minder opvallen.
Dit is echt het geval, al lijkt het op de foto's van niet.

Nu ik vastgesteld had dat de Penta's mijn volgende luidsprekers zouden worden contact gezocht met André om prijsopgave te krijgen en een afspraak te maken ze bij hem af te geven.

De prijsopgave gekregen, gisteren de Penta's in Utrecht bezorgd en met een week of 3 a 4 zijn ze weer thuis.

We gaan dus voor een volledige revisie met betere onderdelen, middentoners krijgen nieuwe randen en nieuw doek op de fronts.
Waarschijnlijk wordt dat zwart, of een kleurtje.

Nu hoor ik een aantal denken "wat zonde van de Tannoy's en de nog op te bouwen DM70.".

Inderdaad, maar plannen kunnen veranderen en ondertussen zijn de plannen voor het verhuizen met zeker 2 jaar uitgesteld  ^-^

Als de Penta's terug en in actieve dienst zijn ga ik mij richten op de opbouw van de DM70 en het herbouwen van de filters van de Tannoy.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2018, 21:01:18 door i2Paq »
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

Opa S.

• 6473
  • O<erveendfant terrible
    • Second Life Audio
Re: B&O Beolab Penta MK3 in huize i2Paq!
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2018, 21:05:48 »
Leuk, lijkt me ook een mooie luidspreker, ondanks dat ik niet zo'n B&O fan ben.

De eindversterkers heb ik wel eens in m'n handen gehad, de plastic behuizing daarvan was half vergaan. Dat zal dan inderdaad wel een van de eerdere series geweest zijn.

Veel luisterplezier gewenst!
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

groovy.

• 11318
  • Looking for fun and feelin.
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2018, 22:46:31 »
Die blazen nogal hoog van de toren  ;D
Geniet ze.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Elipson 1404.  Elipson 1704. Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
Satin 117g. Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Sme 3009. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm.

Kennis is niet hetzelfde als wijsheid.

*

minplus

• 7239
  • relax, don't do it
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2018, 22:52:24 »
Have fun, mooie spiekerties, ook al kijkt die dame (je lief?) nogal zuur. :)
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Heintje

• 1291
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2018, 00:21:41 »
Ik hoop dat je geniet van de voorpret c.q. luisterpret!

*

i2Paq

• 2998
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2018, 07:55:09 »
Have fun, mooie spiekerties, ook al kijkt die dame (je lief?) nogal zuur. :)

Dat is (gelukkig) niet mevr. i2Paq  ;D

Mijn vrouw vindt ze namelijk op het oog al mooi  ^-^
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

Opa S.

• 6473
  • O<erveendfant terrible
    • Second Life Audio
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2018, 08:18:33 »
Die mevrouw kijkt zo zuur, omdat zij degene is die op Canuck Audio Mart wordt aangeboden, niet de speakers.

"Die speakers de deur uit of ík de deur uit!"

Tsja, toen was de keus snel gemaakt natuurlijk...
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

jpio

• 4187
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2018, 10:20:45 »
Mooie speakers, zouden hier zeker niet misstaan.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

a.b.

• 8541
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2018, 10:45:10 »

Op een buurtforum is al jaren een actieve advocaat voor de B&O Beoloab Penta MK3, hij zweert er bij.

Hij is dan ook autoverkoper..  8)

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin