*

Jan64

• *
  • 14
klipsch r-115sw valt tegen
« Gepost op: 25 januari 2018, 15:12:23 »
Hallo allemaal.

Ik heb een paar weken geleden een klipsch r-115sw aangeschaft omdat ik toe was aan een nieuwe subwoofer en iets zwaarders wilde. Voorheen had ik een Niles sw12 die heel de kamer liet trillen en een geweldig bas had.
De veel krachtigere klipsch zou volgens mij verwachtingen toch veel beter moeten presteren dan de oude 12 inch subwoofer maar dit is dus niet het geval. Overal lees ik dat er een geweldige bas in zit maar ik krijg het er niet uit! Zijn er mensen die deze subwoofer ook hebben en misschien tips hebben om hem op de juiste manier af te stellen?

Alvast bedankt.

*

Wim72

• 1462
Re: klipsch r-115sw valt tegen
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2018, 16:30:58 »
Plaatsing in de ruimte, wel of niet ingemeten met auddesy of gebruikt u dsp , gebruik in een 5.1 of stereo opstelling, hpf lpf afgesteld bij hoeveel hz, hoe dicht op de miuur?
Zoveel zaken die invloed hebben de weergave....

*

Jan64

• *
  • 14
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2018, 20:41:21 »
Ik gebruik hem met muziek in stereo opstelling  en films in 5.1.4 opstelling.
Hij is ingemeten met de microfoon en staat op 80 hz  ingesteld op mijn receiver  . Het vreemde is dat bij het in meten de subwoofer op 50% moet worden gezet maar dan staat heel het huis te trillen bij de test toon. Hij zet hem op -13,5 db Als het meten klaar is.

Hij staat op de zelfde plaats waar de oude sub ook stond en die stond daar het beste.

*

Rubble

• 10361
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2018, 21:01:46 »
Je kan het ding dan toch gewoon harder zetten?
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

Jan64

• *
  • 14
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2018, 21:09:36 »
Je kan het ding dan toch gewoon harder zetten?

Dat doe ik daarna ook maar al zet ik hem helemaal open de front speakers geven meer bas dan de subwoofer.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2018, 21:17:28 door Jan64 »

*

Heintje

• 1343
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2018, 23:18:26 »
Bij het inmeten met Audissey moet je op de subwoofer de scheidingsfrequentie op max instellen en het volume "passend bij het volume van de andere testtonen". Je mag het volume tijdens de meting dus best anders instellen dan op "de helft". 

Maar na de meting blijf je van de sub-instellingen af: instellen doe je in de versterker (scheidingsfrequentie / volume).
Als je sub bonkt, kan je hem op een andere plek neerzetten en daar opnieuw inmeten.
Als je de sub niet tijdens de film, moet je hem op de versterker van surround-modus "stereo" af zetten en een geschikt (lees: op de meeste films goed klinkend) surround programma zetten.

*

seoman

• 967
  • No Comment
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2018, 07:13:26 »
als hij 'm in regelt op -13.5db dan staat de subwoofer te hard bij het inmeten.
probeer hem maar eens in te meten met 30-40%

bij de subwoofer instelling moet je ook kiezen voor LFE en Main
de de fronts moeten op small.

heb je echt een Audyssey meting?
http://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/2376770-official-audyssey-thread-part-ii.html
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Jan64

• *
  • 14
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2018, 10:15:30 »
Maar na de meting blijf je van de sub-instellingen af: instellen doe je in de versterker (scheidingsfrequentie / volume).
Als je sub bonkt, kan je hem op een andere plek neerzetten en daar opnieuw inmeten.
Als je de sub niet tijdens de film, moet je hem op de versterker van surround-modus "stereo" af zetten en een geschikt (lees: op de meeste films goed klinkend) surround programma zetten.

Hij bonkt niet. je hoort hem bijna niet.
Bij films schakelt hij automatisch over naar de originele instellingen van de film, dan klink de sub overigens veel beter dan bij muziek.

als hij 'm in regelt op -13.5db dan staat de subwoofer te hard bij het inmeten.
probeer hem maar eens in te meten met 30-40%

bij de subwoofer instelling moet je ook kiezen voor LFE en Main
de de fronts moeten op small.

heb je echt een Audyssey meting?
http://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/2376770-official-audyssey-thread-part-ii.html

De instelling LFE en Main heb ik niet. Ik kan alleen kiezen voor: uit, 80hz,90hz,120hz
Ik heb alle speaker op 40Hz staan (zet hij ze op na de meting.) Subwoofer zet hij met de meting op 120Hz

Bij de omschrijving van de receiver staat: AccuEQ Calibration with AccuReflex for Seamless Object-based, Multichannel, and Stereo Sound (Setup Mic Included)
Het betreft een Onkyo Rz1100

*

Wim72

• 1462
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2018, 12:05:21 »
Als u start met inmeten draait u volume van de sub dan ook naar 75 DB op luisterplek wat ook moet bij oudere modellen van Onkyo met auddessy?

*

Jan64

• *
  • 14
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2018, 12:17:43 »
Als u start met inmeten draait u volume van de sub dan ook naar 75 DB op luisterplek wat ook moet bij oudere modellen van Onkyo met auddessy?

Dit was inderdaad wel het geval bij de oudere versies van Onkyo.
Toen kreeg je het aantal decibels in beeld en je moest net zolang draaien totdat hij op 75 stond,maar de Rz1100 heeft dit niet meer.
Zal straks nog eens kijken wat hij exact aangeeft bij de meting van de subwoofer.

*

Jan64

• *
  • 14
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2018, 12:23:50 »
Moet ik bij het inmeten de low-pass op LFE zetten?

*

Wim72

• 1462
« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2018, 12:27:17 »
Fase op nul, low pass op LFE en gain in het midden en bij het beginnen met inmeten krijg je als het goed is de melding op 75 db zetten...
Na inmeten kun je low pass op dezelfde waarde zetten als de waarde op receiver maar je kunt hem ook gewoon laten staan op LFE want de receiver heeft ook low pass filter.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:29:59 door Wim72 »

*

Jan64

• *
  • 14
« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2018, 12:34:15 »
Fase op nul, low pass op LFE en gain in het midden en bij het beginnen met inmeten krijg je als het goed is de melding op 75 db zetten...
Na inmeten kun je low pass op dezelfde waarde zetten als de waarde op receiver maar je kunt hem ook gewoon laten staan op LFE want de receiver heeft ook low pass filter.

Zal het eens even gaan proberen.  8)

*

Jan64

• *
  • 14
« Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2018, 13:30:03 »
Heb hem zojuist opnieuw ingemeten maar het is er niets beter op geworden.
Als de gain op 40% zet dan zet hij hem op de receiver op -15db en dan hoor je hem nog niet en moet dus hem daar weer omhoog zetten.
Hij stelt alle speakers in op 40Hz en de sub op 120Hz

Ik heb nog de mogelijkheid tot instellingen voor de egualizer Settings van de subwoofer
Deze aanpassen op de standaart instellingen laten staan?

picture upload

*

Wim72

• 1462
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2018, 14:42:37 »
Gain op sub moet op 50% gezet worden voor het inmeten en mischien nog iets hoger om 75 db te bereiken op luisterplek voor de meting, zet na meting in het menu van receiver sub op 80hz  en probeer alle speakers eens op 60 hz en ga dan handmatig sub stapje voor stapje hoger zetten tot gewenste resultaat!
Afstand van speakers tot luisterplek niet aankomen in het menu dat is namelijk de fase instelling daarom moet die op de sub op 0.