*

muziekfreak

• **
  • 71
  • Niet veel temelden!
USA....Polk RTA 15TL...recensie (geen aankoop)
« Gepost op: 30 januari 2018, 03:27:43 »
Voorwoord

Na mijn laatste bezoek (zie recensie Boston acoustics) aan mijn audiomaat,
was ik wederom uitgenodigd om een wel leuke speaker te mogen ervaren.
Apart, relatief zeldzaam en zeker niet een kleine jongen Polk is niet echt een merk wat mij letterlijk doet springen van geluk. Ik heb een aardige collectie aan bookshelf speakers. En Polk is wellicht een van de weinige die ik heb waarvan ik denk "This is not for me at all, flat response very low on the totempole of decent bookshelf speakers" Ik ben immers een Arnie Nudell (RIP) fanaat en heb nu eenmaal een zwak voor het typerend geluid van de oude infinities. Echter mijn setup is langzaam maar zeker verandert in Boston Acoustics HT (ik beloof jullie, ik zal fotos maken in de toekomst) ik ben gewoon minder actief dan meeste. Echter ik geniet nog altijd van mijn kleine Infinity Rs'jes zo nu en dan zeker...

Polk RTA 15TL

Ik had ze al gezien bij ons laatste bezoek, en erg mooie vloerstaanders met elke vierkante cm benut aan drivers lijkt het wel.
Mooie walnoten afwerking met op de top semi-gloss zwarte afwerking, tja beste audio fanaten het oog wilt ook wat. En bij het zien van deze speakers krijg je een redelijk "strak plassertje" erg gelikt. Een ferme klop op de kast laat ook meteen weten, dat je temaken hebt met een goed gebouwde kast.

Je krijgt meteen door dat je nooit een merk in zijn totaliteit moet afrekenen op ervaringen met een van hun andere speakers/producten.
Dat laat deze Polk wel blijken, ze zijn iets grote dan mijn Lynnfield vr40 veel dieper en gewoon een dikke speaker qua bezetting.

Na wat dieper graven en praten, kwam ik eral snel achter wat dit is the speakers worden als volgt omschreven.
RTA staat voor Real Time Array, het was destijds het vlaggeschip van een 3 modellen serie die ze maakte. De speakers zijn gebouwd om een gigantische sound-stage tegeven MITS je wat je eraan hangt het ook echt kan leveren. Dus betekent dus, een goede amp (geen zorgen geen dikke KRELL nodig) en een goede bron. Deze speakers waren destijd 1400usd dus redelijk aan de prijs, zo'n 80kg tesamen aan gewicht.

De units zijn ook bijzonder, 4x bass/midrange 2x10 inch passieve radiator een aan de voorkant en achterzijde. De tweeter is een sl3000 tweeter met een "diffraction spoiler" met een hele hoop marketing achter dat spoilertje dat het beter is enz enz je kent het wel. De frequentie response is 27hz-25000hz 8ohm, 90db en 250watt per kanaal. Een speaker met ballen eerlijk is eerlijk, het kan wat hebben..

Hoe klinken ze?

Met het luisteren hebben we ervoor gezorgd dat we optimaal kwaliteit hadden, GEEN streaming audio enz. Puur CD/FLAC en zelfs het nieuwe formaat High RES audio wat 5x beter moet zijn als een Cd opname kwalitatief gezien. Kortom we lieten niets aan toeval over, hij kent ze goed ik had ze nog nooit gehoord. Dus na een biertje of twee, hadden we de speakers opgestelt staan in een van zijn luister ruimtes. Uiteraard, wat ik veel zie gebeuren is het eerste cdtje moet "Dire straights" en het werd meteen duidelijk wat het probleem is met deze speakers.

Ze moeten echt ver van de achtermuur geplaatst worden, en geloof me de JBL's zijn dikke jongens die daar speelde MET DEMPING/BASSTRAPS, deze verzet veel meer. Door de passieve 10inch radiator. Dus na wat aanklooien kregen we het laag onder controle na wat albums stopte we en besloten we een open discussie tevoeren over wat we hadden ervaren. Ik houd het kort en zal mijn bevindingen neerpennen in de conclusie.

Conclusie

Een zeer bijzondere speaker dat is een gegeven en best blij dat ik de tijd nam het tebeluisteren! En uiteraard goede gesprekken voeren met een man die wat dat aangaat op een lijn zit. Echter we verschillen van mening als het aankomt op deze goliath van een vloerstaander..
Mijn mening, de ruimte (en was meer dan wat een normale mens heeft in Nederland) was niet genoeg om het laag van deze speakers goed weertegeven. Erg aangedikt midden en laag, en dat is geen wonder met deze drivers je praat over 8x6 1/2 inch mid/laag drivers die 4x10inch passieve drivers aandrijft. Dat is geen kleine speaker, dat is echt groot voor een modale luister ruimte zelfs met alle acoustische aanpassingen in de ruimte. Kon ik maar niet het laag en midden vele van deze speaker, en ik geef bij twijfel daar de ruimte (gebrek aan ruimte dus) meer schuld aan dan de speakers.

Dus na wat meer aanpassingen, JA...JAAAAA eindelijk, we kregen het laag onder controle veel traps en demping later. Nu was het goed tedoen, het midden is iets wat aangedikt (niet vreemd) alsmede het laag. Het hoog is super zacht en aangenaam waar deze speakers echt hun naam eer aan doen. Is de plaatsing van het geluid, het is een erg brede horizon hoe ze plaatsen. Later toen we wat oude articles doornamen bleek dat ook een van de sterkste punten tezijn van deze speaker het "array" effect.

Dus in kort, dit is geen slaapkamer speaker en het is ook een speaker waar je gerust een paar 100 watt in kunt gooien zonder blikken of blozen. Het mid laag is aangedikt en het is echt nodig je acoustiek aantepakken en zorgen dat je ruimte hebt om deze beesten teplaatsen. Als je dat niet kunt doen? Moet je deze speakers nooit aanschaffen want het zal je tegenvallen...

Wederom een leuke avond. 

fotos zijn van het internet geplukt, wegens privacy...

« Laatst bewerkt op: 30 januari 2018, 03:32:06 door muziekfreak »

*

chansig

• 10521
Re: USA....Polk RTA 15TL...recensie (geen aankoop)
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2018, 07:38:22 »
Leuk verhaal weer. Maar het aangezette mid/laag is geen eigenschap van de speaker toch of toch wel ?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

muziekfreak

• **
  • 71
  • Niet veel temelden!
Re: USA....Polk RTA 15TL...recensie (geen aankoop)
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2018, 11:38:49 »
Leuk verhaal weer. Maar het aangezette mid/laag is geen eigenschap van de speaker toch of toch wel ?

Gr. Hans

Een referentie speaker zou in mijn mening toch wat meer gebalanceerd moeten klinken. Ze hebben ook een array gebouwd boven deze speaker, en dat lijkt eral meer op, ik denk dat ze met deze een beetje de spijker mis hebben geslagen. Het hoog is tetam tov de "array" aan mid/laag.