Voorversterker bij van Medevoort
« Gepost op: 31 januari 2018, 17:24:42 »
Dag allemaal,

Na een hele poos heb ik eindelijk een set die ergens op begint te slaan.
B&W 802 matrix series 3  met bass alignment filter
van Medevoort eindversterker pa350
van Medevoort tuner TU333
Interlinks van den hul Thunderline en van medevoort sc-4s
Beresford dac bushmaster mk2

Op dit moment ben ik op zoek naar een voorversterker. Voor de hand ligt natuurlijk een voorversterker van van Medevoort. Nu valt mijn oog bv op de ma230 of ma240, waarmee ik dan evt zou kunnen bi-ampen (mid-hoog/laag apart aansturen in dit geval), wat mijn luidsprekers denk ik leuk zouden vinden maar ik heb hier weinig verstand van. Hoe regel ik bv het volume voor mid-hoog of laag? De eindversterker heeft alleen een aan uitknop, en de voorversterker éen volumeknop, of is het geen probleem dat ik dit niet apart kan regelen?   
Of heeft wellicht iemand anders suggesties voor een voorversterker ? Ik zoek eigenlijk wat meer dynamiek,  een wat meer in your face geluid.

*

Heintje

• 1394
Re: Voorversterker bij van Medevoort
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2018, 18:17:57 »
Die ma230 of ma240 hebben inderdaad twee voorversterker uitgangen.
Maar heb jij dan een tweede eindversterker voor biampen?

En als je wil biampen is tenminste één versterker met ingangsgevoeligheidsregelaars wel handig ja.

En luister jij altijd naar de tuner?
Of gebruik je nog iets meer dan een DAC?

« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2018, 21:30:07 »
Die ma230 of ma240 hebben inderdaad twee voorversterker uitgangen.
Maar heb jij dan een tweede eindversterker voor biampen?

En als je wil biampen is tenminste één versterker met ingangsgevoeligheidsregelaars wel handig ja.

En luister jij altijd naar de tuner?
Of gebruik je nog iets meer dan een DAC?

Nou ik bedacht dat de ma230 of ma240, aangezien het geïntegreerde versterkers zijn, het hoog aan zou sturen, en dan via de pre-out naar de eindversterker. Maar kom ik dan niet in de knoop met volumeregeling?

Ik luister eigenlijk het meest via de tuner, enorme fan van radio FIP. Ik ben eigenlijk rustig aan een set bij elkaar aan het kopen, heb niet veel inkomen helaas :) Maar in de planning staat nog een goede netwerkspeler en cd-speler. (de cd speler die ik nu heb is helaas overleden)

*

richard

• 3782
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2018, 23:08:40 »
Als je eindversterkers dezelfde versterkingsfactor hebben hoef je ze niet apart te regelen. Bij identieke eindversterkers zou je mogen verwachten dat dit het geval is. Je zou het zelfs met een multimeter op de luidsprekeruitgang kunnen controleren.

Als je wil biampen dan kan dat horizontaal of verticaal. Bij verschillende eindversterkers is horizontaal meestal de aangewezen methode; de krachtpatser op het laag en de mooispeler op midden en hoog.
Heb je twee identieke stereoversterkers is verticaal vaak de aangewezen methode. Dan worden de beide versterkers vaak dicht bij de luidsprekers gezet met korte luidsprekerkabels. Het laag op het ene kanaal, het hoog op het andere.
Citaat
Of heeft wellicht iemand anders suggesties voor een voorversterker ? Ik zoek eigenlijk wat meer dynamiek,  een wat meer in your face geluid.
Persoonlijk zou ik een bijpassende voorversterker zoeken, de kans is dan groot dat de versterkingsfactor en impedanties optimaal zijn afgestemd op de bijbehorende eindversterker. Ik weet niet of een vM voorversterker toonregeling heeft, met een wat aangezet middengebied klinkt het geluid doorgaans wat meer direct dan bij de zogenaamde badkuipweergave.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2018, 23:14:11 door richard »
Genoeg is beter.

« Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2018, 10:11:11 »
Als je eindversterkers dezelfde versterkingsfactor hebben hoef je ze niet apart te regelen. Bij identieke eindversterkers zou je mogen verwachten dat dit het geval is. Je zou het zelfs met een multimeter op de luidsprekeruitgang kunnen controleren.

Als je wil biampen dan kan dat horizontaal of verticaal. Bij verschillende eindversterkers is horizontaal meestal de aangewezen methode; de krachtpatser op het laag en de mooispeler op midden en hoog.
Heb je twee identieke stereoversterkers is verticaal vaak de aangewezen methode. Dan worden de beide versterkers vaak dicht bij de luidsprekers gezet met korte luidsprekerkabels. Het laag op het ene kanaal, het hoog op het andere.
Citaat
Persoonlijk zou ik een bijpassende voorversterker zoeken, de kans is dan groot dat de versterkingsfactor en impedanties optimaal zijn afgestemd op de bijbehorende eindversterker. Ik weet niet of een vM voorversterker toonregeling heeft, met een wat aangezet middengebied klinkt het geluid doorgaans wat meer direct dan bij de zogenaamde badkuipweergave.

Ik heb momenteel dus maar 1 eindversterker, de PA350 van van medevoort. Volgens de handleiding is onderstaand het vermogen: http://www.vanmedevoortaudio.nl/manuals/Manual_PA350GN.pdf
Vermogen >2x 150 W
vermogen RMS >2x 110 W
opgenomen vermogen 5/45-330 Watt stb/min.-max.

Ik vind dat momenteel net de weinig, en keek vandaar naar de MA230 of MA240 om horizontaal te bi-ampen, maar de MA geïntegreerde hebben voor zover ik zie maar 1 toonregelaar. En een vermogen van MA230 2x 125W class A of MA240 2x 80W Class D.  Dus anders dan de PA350.   Zou dat een probleem zijn is dus de vraag?