Goede budget DAC gezocht
« Gepost op: 7 februari 2018, 18:31:51 »
Ik wil mijn eerste DAC gaan kopen. Het liefst heb ik dat hij maximaal rond de 100 euro gaat kosten, maar eventueel mag hij wel zo'n 150 - 200 euro kosten als het niet anders kan.

Ik gebruik nu de ingebouwde geluidskaart van mijn moederbord (Realtek chip) en ik wil een DAC gaan kopen om betere geluidskwaliteit te krijgen dan wat met mijn moederbord mogelijk is. Ik gebruik Q Acoustics 2010i speakers, een Onkyo TX-8020 versterker en Spotify Premium om muziek te luisteren. Sinds vorig jaar doe ik ook aan (electronic) music production, daarvoor is een DAC ook handig.

Ik luister vooral naar Dance muziek en Nu Disco muziek en ook vaak naar pop en klassiek, maar ook wel eens folk of blues. Ik denk dat er niet echt specifieke DAC's zijn die beter klinken met genre A of genre B, maar ik benoem het toch maar even. Het moet mogelijk zijn om goed geluid te hebben bij alle muziekgenres, maar ook bij games en video's.

Ik wil ook een studiokoptelefoon gaan kopen, waarschijnlijk de Beyerdynamic DT 880. Ik weet alleen niet welke DAC/AMP combinatie krachtig genoeg is om hogere impedantie koptelefoons aan te sturen. Zou een Dragonfly Black of Audioengine D1 bijvoorbeeld krachtig genoeg zijn om een 80 ohm DT 880 aan te sturen?

Ik heb vooral veel goede dingen gelezen over de Audioquest Dragonfly Black en hij kost 100 euro, dus dat is een goede optie. De Audioengine D1 zou ik ook kunnen kopen, maar ik weet dus niet welke van de twee beter is. Er is ook nog een goedkopere Audioengine D3, maar ik weet niet wat precies het verschil is t.o.v de D1, op de formfactor en aansluitingen na. Het is me niet duidelijk of deze twee DAC's (D1 en D3) anders klinken.

Het zou handig zijn als de DAC ook een hoge impedantie koptelefoon aan kan sturen, maar het DAC gedeelte is belangrijker dan de versterker. Ik kan ook wel een 32 ohm koptelefoon kopen, ik vind het belangrijker dat mijn DAC goed klinkt.

Ik heb ook iets gelezen over "hissing problems" met de Dragonfly Black. Dat zou dan een productiefout moeten zijn.  Ik hoop dat ik daar niet tegenaan zal lopen.

Welke DAC zouden jullie me aanraden, de Dragonfly Black, Audioengine D1 of een andere DAC?

Re: Goede budget DAC gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2018, 21:59:07 »
Op Marktplaats staan nieuwe dacjes met koptelefoonversterker te koop voor €75,-

Als je iets meer geduld hebt qua verzend tijd dan kun je dezelfde ook op Aliexpres bestellen voor ruim €20,- minder. ;-)
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2018, 22:02:21 door Harold999 »

« Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2018, 00:30:49 »
Op Marktplaats staan nieuwe dacjes met koptelefoonversterker te koop voor 75,-

Als je iets meer geduld hebt qua verzend tijd dan kun je dezelfde ook op Aliexpres bestellen voor ruim 20,- minder. ;-)
Je bedoelt deze: https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m1252676408-audiofiel-24bit-dac-usb-coax-toslink-headphone-amp.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr of niet?

Het is de vraag of die goed is.

Het probleem is dat er veel verschillende DAC's zijn, en zolang ik ze niet kan vergelijken heb ik ook geen idee welke ik moet kopen.

« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2018, 00:35:25 »
Op Marktplaats staan nieuwe dacjes met koptelefoonversterker te koop voor €75,-

Als je iets meer geduld hebt qua verzend tijd dan kun je dezelfde ook op Aliexpres bestellen voor ruim €20,- minder. ;-)
Je bedoelt deze: https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m1252676408-audiofiel-24bit-dac-usb-coax-toslink-headphone-amp.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr of niet?

Het probleem is dat er veel verschillende DAC's zijn, en zolang ik ze niet kan vergelijken heb ik ook geen idee welke ik moet kopen.

Er zijn talloze reviews te vinden op o.a. Youtube en forums. Deze dac (en andere Chinese dac's in dezelfde prijsklasse) schijnen zeer veel waar te leveren voor de centen. Klinken gewoon uitstekend.

De DA chips en overige onderdelen die worden gebruikt zijn van gerenommeerde merken en A-grade.
« Laatst bewerkt op: 8 februari 2018, 00:37:41 door Harold999 »

« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2018, 12:22:51 »
Op Marktplaats staan nieuwe dacjes met koptelefoonversterker te koop voor 75,-

Als je iets meer geduld hebt qua verzend tijd dan kun je dezelfde ook op Aliexpres bestellen voor ruim 20,- minder. ;-)

Er zijn talloze reviews te vinden op o.a. Youtube en forums. Deze dac (en andere Chinese dac's in dezelfde prijsklasse) schijnen zeer veel waar te leveren voor de centen. Klinken gewoon uitstekend.

De DA chips en overige onderdelen die worden gebruikt zijn van gerenommeerde merken en A-grade.
Ja, er zijn veel goede reviews en ook een aantal negatieve, maar dat heb je altijd. De meeste reviews zijn positief.

Heeft u de DAC/AMP combi zelf ook? En weet u of hij krachtig genoeg is om een 250 ohm Beyerdynamic DT 880 aan te sturen?

Helaas heb ik wel ergens gelezen dat de latency van deze DAC slecht is, en dat is niet handig voor music production.
« Laatst bewerkt op: 8 februari 2018, 12:48:02 door Deep Bass »

« Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2018, 14:17:26 »
Probeer deze link: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?forums/digital-audio.8/

Daar worden flink wat budget DACs gemeten.
Kijk eens bij Topping en Behringer

« Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2018, 17:13:35 »
Probeer deze link: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?forums/digital-audio.8/

Daar worden flink wat budget DACs gemeten.
Kijk eens bij Topping en Behringer
Volgens die site is de Topping D30 een goede optie. De behringer UMC204HD is ook goed volgens die site als DAC, maar de koptelefoonversterker schijnt matig te zijn. De Behringer is dan wel weer een pro audio DAC, dus geschikt voor music production.

Misschien kan ik de DAC en koptelefoonversteker allebei apart kopen. De vraag is echter of een losse koptelefoonversterker de moeite waard is. Of kan ik net zo goed gewoon een 32 ohm DT 880 kopen?

*

Roots

• 1863
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2018, 19:45:07 »
Waarom spring je niet eens op de fiets en ga je bij Bax of Keymusic het allemaal zelf uitproberen?..Ons zou je toch niet geloven ;)
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

« Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2018, 21:09:15 »
Waarom spring je niet eens op de fiets en ga je bij Bax of Keymusic het allemaal zelf uitproberen?..Ons zou je toch niet geloven ;)
Geen van beiden is bij mij in de buurt. En als ik een DAC uitprobeer met andere speakers dan mijn eigen heeft dat niet veel zin aangezien het geluid dan ook weer anders wordt doordat er in de winkel andere speakers staan.

*

Roots

• 1863
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2018, 21:51:39 »
Dan koop je een treinkaartje..En maak je er een dagje uit van. Bij Keymusic Rotterdam(feedback) kan je makkelijk een dagje rondhangen. En kan je alle koptelefoons uitproberen van lage imp tot hoog op vele DAC's.

Bovendien..Jou Onkyo is toch al een DAC/koptelefoon versterker?
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

« Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2018, 22:15:23 »
Dan koop je een treinkaartje..En maak je er een dagje uit van. Bij Keymusic Rotterdam(feedback) kan je makkelijk een dagje rondhangen. En kan je alle koptelefoons uitproberen van lage imp tot hoog op vele DAC's.

Bovendien..Jou Onkyo is toch al een DAC/koptelefoon versterker?
Ik denk dat ik dat niet ga doen.

Nee, in mijn Onkyo versterker zit (als het goed is) geen ingebouwde DAC. Er zit ook geen koptelefoon versterker in. Er is wel een koptelefoon ingang aanwezig, maar de koptelefoon versterker van een hifi versterker schijnt meestal niet zo goed te zijn, dus ik denk dat het niet veel voorstelt.

*

richard

• 3880
« Reactie #11 Gepost op: 9 februari 2018, 12:16:28 »
Geen van beiden is bij mij in de buurt. En als ik een DAC uitprobeer met andere speakers dan mijn eigen heeft dat niet veel zin ...
Hier anderen naar ervaringen vragen heeft dan nog veel minder zin; jouw oren zijn anders dan mijn eigen.
Genoeg is beter.

*

a.b.

• 9133
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #12 Gepost op: 9 februari 2018, 12:35:33 »
Verschillen tussen DAC's worden schromelijk overdreven. Koop gewoon een niet al te oude DAC en wees blij. Hoe meer kast er om een DAC heen zit, hoe kritischer je zou kunnen worden. Exclusieve merken willen ons graag laten geloven dat een zware metalen frontplaat en een daarbij fors prijskaartje leidt tot een beter geluid. Al wat ze doen is spelen met de klankkleur, vooral als je duur en exclusief gaat. Knappe jongen die echte kwaliteitsverschillen hoort tussen moderne DAC's.

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

« Reactie #13 Gepost op: 9 februari 2018, 13:35:44 »
Ik speel al een paar jaar met een Aune X1S32bit DSD. Prachtige audiofiele dac! Kost nu bij: www.hifistudio79.nl 229 nieuw. Is ongetwijfeld 2de hands voor een leukere prijs te koop.
Ik wil mijn eerste DAC gaan kopen. Het liefst heb ik dat hij maximaal rond de 100 euro gaat kosten, maar eventueel mag hij wel zo'n 150 - 200 euro kosten als het niet anders kan.

Ik gebruik nu de ingebouwde geluidskaart van mijn moederbord (Realtek chip) en ik wil een DAC gaan kopen om betere geluidskwaliteit te krijgen dan wat met mijn moederbord mogelijk is. Ik gebruik Q Acoustics 2010i speakers, een Onkyo TX-8020 versterker en Spotify Premium om muziek te luisteren. Sinds vorig jaar doe ik ook aan (electronic) music production, daarvoor is een DAC ook handig.

Ik luister vooral naar Dance muziek en Nu Disco muziek en ook vaak naar pop en klassiek, maar ook wel eens folk of blues. Ik denk dat er niet echt specifieke DAC's zijn die beter klinken met genre A of genre B, maar ik benoem het toch maar even. Het moet mogelijk zijn om goed geluid te hebben bij alle muziekgenres, maar ook bij games en video's.

Ik wil ook een studiokoptelefoon gaan kopen, waarschijnlijk de Beyerdynamic DT 880. Ik weet alleen niet welke DAC/AMP combinatie krachtig genoeg is om hogere impedantie koptelefoons aan te sturen. Zou een Dragonfly Black of Audioengine D1 bijvoorbeeld krachtig genoeg zijn om een 80 ohm DT 880 aan te sturen?

Ik heb vooral veel goede dingen gelezen over de Audioquest Dragonfly Black en hij kost 100 euro, dus dat is een goede optie. De Audioengine D1 zou ik ook kunnen kopen, maar ik weet dus niet welke van de twee beter is. Er is ook nog een goedkopere Audioengine D3, maar ik weet niet wat precies het verschil is t.o.v de D1, op de formfactor en aansluitingen na. Het is me niet duidelijk of deze twee DAC's (D1 en D3) anders klinken.

Het zou handig zijn als de DAC ook een hoge impedantie koptelefoon aan kan sturen, maar het DAC gedeelte is belangrijker dan de versterker. Ik kan ook wel een 32 ohm koptelefoon kopen, ik vind het belangrijker dat mijn DAC goed klinkt.

Ik heb ook iets gelezen over "hissing problems" met de Dragonfly Black. Dat zou dan een productiefout moeten zijn.  Ik hoop dat ik daar niet tegenaan zal lopen.

Welke DAC zouden jullie me aanraden, de Dragonfly Black, Audioengine D1 of een andere DAC?

*

a.b.

• 9133
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #14 Gepost op: 9 februari 2018, 13:42:46 »
En de prijs is alleszins redelijk. Veel meer zou ik er zeker niet aan uitgeven.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin