*

Mrzed

• 180
  • "Mooi" is afhankelijk van je referentiekader.
Lesje in shoppen
« Gepost op: 9 februari 2018, 16:03:37 »
Ik ben sinds ik dit forum heb leren kennen al wat wijzer geworden, maar ben nog lang niet op het niveau van de meesten hier.
Wel ben ik (op het gemak) op zoek naar verbetering van de installatie. Nu dus de vraag over versterkers, die ik met name stel aan de mensen die ik regelmatig zie reageren, wanneer mensen advies vragen over "*deze* of *die* versterker?".
Waar let jullie op bij selectie van een tweedehands versterker? Kijk je naar bepaalde specificaties, en waar dan? Of weet je gewoon welke versterker goed klinkt en welke een B-keuze was, toen ze gefabriceerd werden, door een jarenlange ervaring?
Sky TEC: tec3020
PS3 Marantz CD6000ose
JVC rx-503l Denon PMA1500r
Dali: Opticon 6

*

richard

• 3856
Re: Lesje in shoppen
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2018, 16:22:50 »
Ik ben sinds ik dit forum heb leren kennen al wat wijzer geworden, maar ben nog lang niet op het niveau van de meesten hier.
Laten we het maar niet hebben over niveau, anders dan geluidsniveau.

Wat betreft versterkers heb ik maar een keer een tweedehands versterker gekocht en dat is mijn Bryston 4B NRB. Daarbij ben ik toch wel afgegaan op zijn reputatie als versterker die goed in laagweergave was want hij was in eerste instantie bedoeld als versterker voor een subwoofer.
Ook de reputatie van de bouwkwaliteit speelde een belangrijke rol in de keuze, zeker omdat het een 'tweedehandsje' was.

Achteraf blijkt het een prima versterker te zijn voor de gehele weergave, tenminste voor mij.

En goed klinken? In het verleden had je versterkers met een bepaalde ontwerpfilosofie die, alhoewel misschien een beetje generaliserend, misschien nog steeds wel geldt.

De Japanners met geweldige specificaties in de folder (en ook in het echt), veel mogelijkheden en met vrij complexe schakelingen om die specificaties en mogelijkheden te realiseren.

De Britten met relatief simpele versterkers die vooral met de oren werden ontworpen. Weinig mogelijkheden en meestal weinig Watt's, maar dat is ook niet nodig in de relatief kleine Britse woonkamers.

De Duitsers vooral degelijk, maar verder heb ik daar niet echt een beeld van.

Amerikanen, degelijk gebouwde krachtpatsers, nodig voor de grote Amerikaanse woonkamer met lichte wanden. Relatief simpel van opzet en hier meestal erg kostbaar.

Persoonlijk kies ik voor de Britse benadering, erfenis van Rinsma uit Lippenhuizen. Ik heb dan ook een Creek versterker die me goed bevalt.
Wat geluidskwaliteit betreft zelfs wat beter dan de Bryston, een Canadees die qua opbouw en vermogen een beetje onder het Amerikaanse principe valt.

Daarnaast is er nog een benadering van bron eerst of luidsprekers eerst. Waar steek je het meeste geld in. Naar mijn mening is het zaak een goed evenwicht te vinden. Een goede bron en goede versterker zijn minstens zo belangrijk als de luidsprekers.
En niet te vergeten de inrichting van je luisterkamer. Vaak over het hoofd gezien en vol compromissen, maar eigenlijk het belangrijkste component in een goede beleving naast je eigen gemoedstoestand.

Dit is mijn mening en ervaring, maar ik denk dat je vooral zelf op zoek moet gaan naar wat je zoekt in de muziekweergave en welke apparatuur het beste bij jouw smaak en beleving past. Daarbij zul je af en toe wat leergeld betalen, maar daarmee doe je wel de nodige ervaring op.
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2018, 16:50:18 door richard »
Genoeg is beter.

*

geerd

• 5456
  • scheun ja
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2018, 21:07:14 »
ik zeg altijd engels meer net als hun kleding tweed en wol wollig en warm dus .
duits degelijk toch meer klassiek gericht .
japan is puur versterken meer niet .
usa motown over de top warm schel en duur .
chinees ja wat doe je daar mee weggooien ? helaas tegenwoordig komt alles hier vandaan  .
dus de eenheidsworst van vandaag de dag zonder iets dan ook .
vermogen een overgewardeert gegeven je hebt echt geen bergen nodig je huiskamer vol geluid te krijgen .
dit alles heeft mij gebracht naar de buis een versterker waar door het wisselen van buizen de klank kan worden veranderd .
maar ookde beste versterker bakt er niets van als de rest niet past
les is more

*

minplus

• 7830
  • relax, don't do it
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2018, 21:30:08 »
Het is natuurlijk voor jezelf vooral een ervarings-kwestie plus wat je er in de loop van de vele jaren over gelezen hebt.
Zo heb ik enorm goede ervaringen met buizen-versterkers van o.a. Sansui en McIntosh uit de jaren 60/70 en dezelfde plus Sony, Accuphase, Luxman, Quad, Burmester en zo nog een stel transistor-versterkers uit die tijd.
Op grond van die dingen neem ik iets uit een kringloop mee of niet en bij dingen via internet zoek ik naar ervaringen van anderen als ik onzeker ben.
Sommige Jappen, Britten, Duitsers en Amerikanen zijn erg degelijk in de zin van aardig onverwoestbaar maar daar betaal je ook voor. De opmerkingen van geerd gelden wat dat betreft voor mij voor de goedkopere meuk, ook al ben ik het met latere opmerkingen eens. Bij sommige merken kun je over 20 jaar nog onderdelen krijgen, bij andere kun je het vergeten of heeft het geen enkele zin om iets nog te vervangen na 5 jaar. En dan wordt het een smaak kwestie wat je mooi vindt want er zijn verschillen in klank en uiterlijk, ook al ontkennen sommigen dat eerste.
Als jij dat verschil ook niet hoort wordt de keus simpeler, dan is het kiezen wat je er mooi uit vindt zien en wat volgens internet technisch geen ramp is over 5 jaar. Of je koopt dan een andere.
Het blijft een kwestie van smaak en combinatie met de rest van de apparatuur, akoestiek en waf waar het vrouwlief betreft.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2018, 23:42:25 »
Het is en blijft eeuwig zonde dat Scheu geen versterkers maakt......
Dat zou namelijk onmiddelijk en afdoende een einde maken aan het getob en de eeuwige discussies over matchen en klank.
Audiodidact

*

geerd

• 5456
  • scheun ja
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2018, 10:31:22 »
ben daar best wel blij om kt anders zou je regelmatig ergens een snaartje moeten knopen .

en de mensen kopen ook nu nog een platenspelertje voor meer als je betaald voor een scheu draai tafel  ;D ;D
les is more

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2018, 10:38:29 »
hee geert wel een beedje meer respekd voor de ondwerpers van scheu plaatenspeelertjes wand die stan elken dag voor de douw weer vroeg op om jou en andere te voorzien van mooie plaatenspeelers voor een honger loondje dus een beedje meer begrip en respekd zou wel op zyn plaads zyn  ;D ;D
Audiodidact

*

B. Gehakt

• 7299
  • Ik post niet op woensdag.
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2018, 10:44:08 »
Omg, omg, omg. Dit maakt mijn oudpapierklikomisser van vanochtend meer dan goed.
Mijn dank is groot KT.
Deskundige

*

Opa S.

• 7288
  • Visionaar
    • Second Life Audio
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2018, 10:45:47 »
Je had zeker gewoon de verse post buitengezet hè. Jaja, ik ken je ondertussen wel zo'n beetje.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2018, 10:47:24 »
Omg, omg, omg. Dit maakt mijn oudpapierklikomisser van vanochtend meer dan goed.
Mijn dank is groot KT.

grag gedan bernart gehakd groed kd88
Audiodidact

« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2018, 21:00:57 »
Ik denk dat een ouwe Tandberg TR20??  (waar ?? voor twee cijfers staat)receiver wel een van de weinige is waar je zowel Amerikaanse Japanse Duitse en misschien wel Nederlandse en Britse onderdelen tegelijk kan aantreffen.
Al kan ik me vergissen vwb mogelijke Nederlandse Britse en misschien zelfs ook Belgische Philips achtige onderdelen voor het geval die toch uit Duitsland kwamen..
Misschien ook nog Noorse zijpaneeltjes, plasticjes en aluminiumpjes.

Die dingen klinken heel internationaal, wat dat ook moge zijn.

*

Opa S.

• 7288
  • Visionaar
    • Second Life Audio
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2018, 21:39:07 »
 ;D

Tandberg TR2080

VTM weerstanden (UK)
Siemens ic's en transistors (D)
Elna elco's (J)
Plessey voedingselco's (UK)
Rifa vonkenkiller (S)
Matsushita elco's (J)
Ero / Roederstein condensatoren (D)
Fairchild ic (USA)
Philips ic (NL)

Om maar eens een topje van de sluier te lichten.

Die aluminiumpjes zijn heel scherp, niet mijn meest favoriete apparaat om aan te werken.

With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/