duson cd100 probleem
« Gepost op: 9 februari 2018, 16:57:20 »
Hallo forum leden, na een tijdje niet met audio bezig te zijn geweest mijn hobby weer opgepakt.
Nu ben ik in het bezit van een duson cd100 met het cdm9 pro loopwerk , het geluid is top
als hij het doet, het rare is dat de ene cd probleemloos afspeeld en de ander de laatste nummers
niet pakt, meestal vanaf nummer 7, nu heb ik een oude cd gepakt nie wel goed speeld en daar een
een paar krassen op gemaakt en heel raar die speeld hij zonder problemen af.
Zou dit loopwerk misschien gevoelig zijn voor bepaalde cds, en is een cdm9 af te regelen
zodat hij wat minder gevoelig is voor bepaalde cds.
Op het moment hou ik mijn nad erbij voor plaatjes die de duson niet afspeeld.
Das wel jammer want de duson klinkt een stuk mooier.

*

richard

• 3899
Re: duson cd100 probleem
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2018, 17:04:16 »
Is er niet iets dat het uitdraaien van het loopwerk blokkeert? Ook kan het zijn dat de boel een beetje is vervuilt, of versleten natuurlijk.
Genoeg is beter.

« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2018, 17:30:51 »
Hoi richard, de lade loopt soepel en als ik een cd in de lade stop geeft hij ook in 2sec de tijd op de cd aan.
Hij is gewoon heel willekeurig met een cd, en het is toch raar dat een cd die hij wel goed afspeeld en daarna nog
een paar flinke krassen in gemaakt te hebben gewoon goed afspeeld.
De binnenkant is ook schoon, het lensje heb ik ook al schoongemaakt, en het bekende tandwiel is ook ok.

*

richard

• 3899
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2018, 18:03:25 »
De lade zelf heeft denk ik weinig invloed. Foutcorrectie (krassen) gaat elektronisch en is ook niet afhankelijk van het loopwerk. De focus van de lens zou ook een rol kunnen spelen, volgens mij is daar een speciale cd met de benodigde meetapparatuur voor nodig om dat af te kunnen regelen.

Maar hier moet ik afhaken, misschien dat anderen je daar verder mee kunnen helpen.
Genoeg is beter.

« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2018, 18:30:14 »
Oke thanks voor de info

« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2018, 11:43:37 »
Zou een slappe snaar de oorzaak kunnen zijn dat het mechanisme niet hoog genoeg komt, de lade gaat wel normaal open en dicht.
Misschien dat iemand dit herkend bij het cdm9 loopwerk.

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2018, 18:25:37 »
Kan heel goed de snaar zijn.
Probeer eens of je het grote snaarwieltje nog iets verder met de hand kunt draaien en of het mechanisme dan nog wat verder omhoog komt.

Verder is er aan de CDM9/ weinig af te regelen helaas.
Onder de disctafel zit een metalen pinnetje dat tegen het asje drukt, verwijderen hiervan wil nog wel eens helpen omdat (de collector van) het motortje dan wat ingesleten is.
Vervangen van de discmotor is een optie, maar er is lastig aan te komen.
Audiodidact

« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2018, 23:54:40 »
Deze week zal ik het loopwerk losmaken en kijken of dat werkt, zoniet dan maar kijken naar een andere cd speler, is wel jammer want ik heb een complete set van duson.

« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2018, 00:35:47 »
Volgens mij loopt de laser op een soort rails. En doordat er vuil en bv opgedroogde olie op de rails zich ophoopt aan het einde vd rails en daaardoor aan het einde van de cd stroef gaat lopen of zelfs blokkeert.
Als dat het geval is is het een kwestie van reinigen en opnieuw olin met naaimachine olie.
Bron digitaal:
Hifidelio Pro musicserver,
Cambridge Audio Stream Magic V1,

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
JVC AX-Z1010tn

Luidsprekers:
vd Hul Transmissielijn Monitors.

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2018, 01:21:23 »
CDM9/(pro) is een zwaaiarm-loopwerk.....

@ Henktube: ik heb nog wel een goed loopwerkje liggen, mocht dat nodig zijn.
Audiodidact

« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2018, 11:46:04 »
Oja das waar ook...Kan ook daar dan geen vuil ophopen? In het asje van het zwenk mechanisme?
Vergelijkbaar met een ruitenwisser, de bagger hoopt ook op aan de buitenzijde.
Bron digitaal:
Hifidelio Pro musicserver,
Cambridge Audio Stream Magic V1,

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
JVC AX-Z1010tn

Luidsprekers:
vd Hul Transmissielijn Monitors.

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2018, 19:14:59 »
...Kan ook daar dan geen vuil ophopen?

Nog niet meegemaakt in 35 jaar CD-spelers herstellen. ;)
Audiodidact

« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2018, 21:25:33 »
Vanavond het loopwerk eruit gehaald, schoongemaakt en geprobeerd het asje onder de zwenkarm te verwijderen maar ik durfde het niet, ik was bang dat ik hem zou slopen, maar kt88 als u nog een loopwerk heeft liggen wil hem wel van u overnemen.
Zijn de loopwerkjes allemaal eender die van de duson staat op witte rubber dempertjes een soort rondjes die ook aardig zijn doorgezakt.

*

richard

• 3899
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2018, 18:33:28 »
Genoeg is beter.

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2018, 00:21:50 »
maar kt88 als u nog een loopwerk heeft liggen wil hem wel van u overnemen.

Doe maar even PM.

Citaat
Zijn de loopwerkjes allemaal eender die van de duson staat op witte rubber dempertjes een soort rondjes die ook aardig zijn doorgezakt.

Die er nu inzitten zijn waarschijnlijk de witte, later werden die vervangen door zwarte.
Misschien heb ik nog een setje nieuwe liggen, ik zal eens zoeken op de kolderzolder. ;)
Audiodidact