Mijn speakerkabels zijn te dik
« Gepost op: 9 februari 2018, 18:44:05 »
Ik heb recentelijk QED Ruby Evolution Anniversary Edition speakerkabels gekocht om te upgraden vanaf "standaard" koperen kabels. Echter zijn ze te dik en passen ze niet goed in mijn Q Acoustics 2010i speakers. Ik heb een Onkyo TX-8020 versterker.

Moet ik bananenpluggen kopen om dit probleem op te lossen of is er een andere manier?

Ik ging d'r vanuit dat ze wel zouden passen maar kennelijk dus niet.

Verder: Is er kwaliteitsverschil tussen verschillende bananpluggen of niet echt? Zoja, welke kan ik het beste kopen? (Niet te duur. Ik had me er niet eens op berekend dat ik ook nog bananenpluggen moet kopen, dus dat er nog extra kosten bij komen.)

*

chansig

• 10762
Re: Mijn speakerkabels zijn te dik
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2018, 18:46:45 »
Ik stuur wel wat mee als je de Focal koopt. ;D

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

richard

• 3879
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2018, 18:59:19 »
De kabels moeten dan nog steeds in de banaanpluggen passen; geen idee hoe dik ze zijn.

Voor pluggen zou ik voor standaard 4 mm vergulde exemplaren gaan. Maar ik geloof dan ook niet zo in dat exotische spul met bijbehorend prijskaartje. 

Genoeg is beter.

*

Roots

• 1863
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2018, 19:49:58 »
Het goedkoopste is om er AMP vorken op te krimpen...En het liefst daarna nog even solderen, en afwerken met stukje krimpkous.

Voor banaanstekkers kijk je bij Conrad..vergeet ook niet bij de Labconnectors te kijken.

https://www.conrad.nl/nl/Search.html?WT.mc_id=google&insert=8J&WT.srch=1&gclid=EAIaIQobChMIl479_LSZ2QIVrb_tCh2krgQDEAAYASAAEgJK6_D_BwE&tid=291064868_24468603668_kwd-134834130&searchType=REGULAR&search=banaanstekker#product-1361527
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Rubble

• 10404
« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2018, 19:52:44 »
Ik heb recentelijk QED Ruby Evolution Anniversary Edition speakerkabels gekocht om te upgraden vanaf "standaard" koperen kabels. Echter zijn ze te dik en passen ze niet goed in mijn Q Acoustics 2010i speakers. Ik heb een Onkyo TX-8020 versterker.

Moet ik bananenpluggen kopen om dit probleem op te lossen of is er een andere manier?

Verder: Is er kwaliteitsverschil tussen verschillende bananpluggen of niet echt? Zoja, welke kan ik het beste kopen? (Niet te duur. Ik had me er niet eens op berekend dat ik ook nog bananenpluggen moet kopen, dus dat er nog extra kosten bij komen.)
Gewoon het gestripte stukje koper wat dunner maken door wat weg te knippen.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

groovy.

• 11615
  • Old school audio.
« Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2018, 19:54:58 »
6mm kern? daar heb je ook pluggen voor,Nakamichi oa.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

*

Bongo

• 142
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2018, 06:54:18 »
Op het gevaar af hier gestenigd te worden: WBT!

« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2018, 09:23:09 »
Misschien een domme vraag, maar wat bedoel je met 6mm kern?

De kabels zijn 3mm dik. Mijn oude (die ik nu nog gebruik omdat de nieuwe er niet in passen) zijn geloof ik 1.5mm dik o.i.d.

Het zijn deze kabels: https://www.hansaudio.nl/product/qed-performance-ruby-anniversary/

Ik zie nu ook dat er specifieke bananenpluggen zijn die speciaal voor de speakerkabels gemaakt zijn, zouden die beter zijn dan andere bananenpluggen?

https://www.hansaudio.nl/product/qed-screwloc-banaanstekers/

En wat is nou het verschil tussen spades en bananenpluggen?

« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2018, 09:24:59 »

Gewoon het gestripte stukje koper wat dunner maken door wat weg te knippen.
Beschadig je de kabel daar niet door?

Het goedkoopste is om er AMP vorken op te krimpen...En het liefst daarna nog even solderen, en afwerken met stukje krimpkous.

Voor banaanstekkers kijk je bij Conrad..vergeet ook niet bij de Labconnectors te kijken.

https://www.conrad.nl/nl/Search.html?WT.mc_id=google&insert=8J&WT.srch=1&gclid=EAIaIQobChMIl479_LSZ2QIVrb_tCh2krgQDEAAYASAAEgJK6_D_BwE&tid=291064868_24468603668_kwd-134834130&searchType=REGULAR&search=banaanstekker#product-1361527
Bij Conrad staan veel verschillende bananenpluggen met verschillende vormen

Zo heb je bijv deze vijf:
https://www.conrad.nl/nl/banaanstekker-stekker-recht-bkl-electronic-0106006-stift-o-4-mm-1371038.html
https://www.conrad.nl/nl/banaanstekker-stekker-recht-bkl-electronic-0107006-stift-o-4-mm-1371034.html
https://www.conrad.nl/nl/banaanstekker-stekker-recht-econ-connect-bd4srt-stift-o-4-mm-1405025.html
https://www.conrad.nl/nl/banaanstekker-stekker-recht-bkl-electronic-072152g-stift-o-4-mm-541823.html

Welke moet ik dan kopen?

*

groovy.

• 11615
  • Old school audio.
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2018, 09:59:43 »
Ik dacht dat je dikke kabels had met een kern van 6 mm.
Ik jouw link waarbij je aangeeft welke kabels je hebt staat ook dat er bijpassende 4mm schroefbanaanstekkers bij geleverd worden.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2018, 12:15:42 »
Ik dacht dat je dikke kabels had met een kern van 6 mm.
Ik jouw link waarbij je aangeeft welke kabels je hebt staat ook dat er bijpassende 4mm schroefbanaanstekkers bij geleverd worden.
Nee, dat klopt niet. Je krijgt die banaanstekkers er niet bij, je kunt ze wel apart kopen.

Heb ik nou 4 banaanstekkers nodig of 8? Beide speakerkabels hebben 4 uiteinden (dus in totaal acht) maar misschien hoef ik die banaanstekkers alleen te gebruiken om ze op mijn versterker aan te sluiten.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2018, 12:29:35 door Deep Bass »

*

Rubble

• 10404
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2018, 12:43:04 »
Die rode en zwarte banaanplugjes verkopen ze zelfs bij de Gamma.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

Heintje

• 1521
« Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2018, 15:03:53 »
...
En wat is nou het verschil tussen spades en bananenpluggen?

Een "spade" is een vorkje wat past onder een schroef en een "banaanplug" is een stekker die in een gat past.

*

Roots

• 1863
  • I have Reggae Mylitis.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Rubble

• 10404
« Reactie #14 Gepost op: 10 februari 2018, 17:41:07 »
Die Nakamichi's zijn perfect. Schroefverbinding dus ook voor de niet-soldeerderaars bruikbaar.

Rodney Dangerfield