*

Roots

• 1941
  • I have Reggae Mylitis.
Re: Mijn speakerkabels zijn te dik
« Reactie #30 Gepost op: 15 februari 2018, 21:49:28 »
Trouwens Deep bass, hoor je verschil door de kabel upgrade?
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Opa S.

• 8033
  • Scheef en toch geen schaats
« Reactie #31 Gepost op: 16 februari 2018, 08:15:57 »
Lijkt me wel, een quadratische toename in kabeldiameter geeft een quadrofonische toename in geluidskwaliteit, dat wisten de Romeinen al.
Proper stupidity is fascinating.

Ricky Gervais

*

geerd

• 5759
  • scheun ja
« Reactie #32 Gepost op: 16 februari 2018, 15:00:50 »
heb jij ze toch geleerd vroeger toen je nog jong was opa s
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

*

Roots

• 1941
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #33 Gepost op: 16 februari 2018, 22:16:58 »
Lijkt me wel, een quadratische toename in kabeldiameter geeft een quadrofonische toename in geluidskwaliteit, dat wisten de Romeinen al.
Echtnie, in die tijd was alles al draadloos   :laugh:
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

geerd

• 5759
  • scheun ja
« Reactie #34 Gepost op: 16 februari 2018, 22:33:46 »
nee hoor zelfs voordat god het licht schiep had de electrictriciteit installateur de bedrading al aan gelegd .
god zij laat er licht zijn en draaide aan de schakelaar [nog zoon bakelieten ] en daar was licht
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

*

Heintje

• 1681
« Reactie #35 Gepost op: 17 februari 2018, 00:36:20 »
nee hoor zelfs voordat god het licht schiep had de electrictriciteit installateur de bedrading al aan gelegd .
god zij laat er licht zijn en draaide aan de schakelaar [nog zoon bakelieten ] en daar was licht

Maar dan was de Citroën 2 CV er dus net na die schakelaar!
Want Mozes ging in zijn eendje de berg op!

;D

« Reactie #36 Gepost op: 1 november 2018, 19:38:01 »
Toen ze er net in zaten hoorde ik geen verschil. Ietsje later leek het alsof het geluid van de nieuwe kabel warmer klinkt, maar de treble lijkt ook iets scherper te klinken. Maar volgens mij hoorde ik dat verschil pas toen ik op Whathifi.com een review van die kabels las. Dus het kan gewoon bijgeloof zijn.

Ik denk dat ik het verschil niet hoor en ik denk eigenlijk ook niet dat er echt een verschil is tussen speakerkabels.

« Reactie #37 Gepost op: 2 november 2018, 00:35:08 »
Hoe meer een versterker is tegengekoppeld, hoe minder dergelijke verschillen hoorbaar zijn.
En dat geldt niet alleen voor de speakerkabels maar nog sterker voor de interlinks omdat er daarna nog versterkt gaat worden.
En het gaat ook op voor weerstanden, condensatoren e.d. in de keten.
De proeven daarmee bij o.a. TSP brachten dat duidelijk aan het licht en iedereen die er destijds bij aanwezig was hoorde
toen wel duidelijk verschillen.
En niet alleen in klank, dat valt nog wel mee, maar nog sterker in de afbeelding in de ruimte.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

« Reactie #38 Gepost op: 2 november 2018, 01:01:37 »
Hoe meer een versterker is tegengekoppeld, hoe minder dergelijke verschillen hoorbaar zijn.
En dat geldt niet alleen voor de speakerkabels maar nog sterker voor de interlinks omdat er daarna nog versterkt gaat worden.
De proeven daarmee bij o.a. TSP brachten dat duidelijk aan het licht en iedereen die er destijds bij aanwezig was hoorde
En niet alleen in klank, dat valt nog wel mee, maar nog sterker in de afbeelding in de ruimte.
Wat bedoel je eigenlijk met tegengekoppeld? En heeft dat iets te maken met welke versterker ik heb of met hoe ik hem heb ingesteld?

Qua interlinks heb ik gewoon el cheapo dingen van een kabelwinkel, ik heb er toen niet eens over nagedacht of daar verschil in zou zitten.

« Reactie #39 Gepost op: 2 november 2018, 01:11:00 »
Wat bedoel je eigenlijk met tegengekoppeld? En heeft dat iets te maken met welke versterker ik heb of met hoe ik hem heb ingesteld?

Qua interlinks heb ik gewoon el cheapo dingen van een kabelwinkel, ik heb er toen niet eens over nagedacht of daar verschil in zou zitten.

Tegenkoppeling is de mate waarin het uitgangssignaal van een versterker in tegenfase wordt teruggevoerd naar de ingang.
De fabrikant doet dat om andere, voor hem zwaarder wegende nadelen te corrigeren.
Maar geen voordeel zo groot of er zit wel ergens een nadeel aan, de meetgegevens worden er wel fraaier door.
En het heeft niet te maken met hoe je je versterker instelt.
Op een enkele exoot na is de tegenkoppel factor vast ingesteld.

« Reactie #40 Gepost op: 2 november 2018, 01:12:33 »

Tegenkoppeling is de mate waarin het uitgangssignaal van een versterker in tegenfase wordt teruggevoerd naar de ingang.
De fabrikant doet dat om andere, voor hem zwaarder wegende nadelen te corrigeren.
Maar geen voordeel zo groot of er zit wel ergens een nadeel aan, de meetgegevens worden er wel fraaier door.
En hoe ver is de Onkyo TX-8020 versterker tegengekoppeld dan?

« Reactie #41 Gepost op: 2 november 2018, 01:27:05 »

En hoe ver is de Onkyo TX-8020 versterker tegengekoppeld dan?

Geen idee, transistoren meestal vrij stevig, buizen kunnen minder sterk tot niet tegengekoppeld werken.
Misschien staan de gegevens van de Onkyo onder feedback in de technische gegevens er van.

*

chansig

• 10951
« Reactie #42 Gepost op: 2 november 2018, 07:36:48 »
Toen ze er net in zaten hoorde ik geen verschil. Ietsje later leek het alsof het geluid van de nieuwe kabel warmer klinkt, maar de treble lijkt ook iets scherper te klinken. Maar volgens mij hoorde ik dat verschil pas toen ik op Whathifi.com een review van die kabels las. Dus het kan gewoon bijgeloof zijn.

Ik denk dat ik het verschil niet hoor en ik denk eigenlijk ook niet dat er echt een verschil is tussen speakerkabels.

Zou een prima conclusie kunnen zijn waar ik me kan voorstellen dat je er prima mee kan leven. Ook voor wat betreft de interlinks.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

Heintje

• 1681
« Reactie #43 Gepost op: 3 november 2018, 00:27:45 »
En maak je niet druk over die tegenkoppeling: dat heeft de fabrikant bij het ontwerpen al "ingebouwd" en daar kan je niks aan doen (dat moet je ook niet willen).

Tegenkoppeling is een normaal iets in de versterkerwereld en het is een beproefde manier om véél uit een betaalbaar versterkerontwerp te kunnen halen.
Onkyo versterkers zijn prima, daar is niets mis mee.

Je installatie is nu goed in orde en ik hoop dat je geniet van je muziek.

« Reactie #44 Gepost op: 3 november 2018, 16:51:32 »
En maak je niet druk over die tegenkoppeling: dat heeft de fabrikant bij het ontwerpen al "ingebouwd" en daar kan je niks aan doen (dat moet je ook niet willen).

Tegenkoppeling is een normaal iets in de versterkerwereld en het is een beproefde manier om véél uit een betaalbaar versterkerontwerp te kunnen halen.
Onkyo versterkers zijn prima, daar is niets mis mee.

Je installatie is nu goed in orde en ik hoop dat je geniet van je muziek.

Het is ingebouwd in de versterker en je kunt er ook niets aan doen inderdaad.
En het is ook een beproefde manier om de fouten en kromme karakteristieken van een transistor recht te trekken.
Dat gaat echter ook gepaard met weer andere 'fouten', geen voordeel zo groot...
De versterker krijgt in een continu lus steeds weer het uitgangssignaal terug op de ingang en gaat daarmee aan het
corrigeren en dat steeds opnieuw.
Ik vind eigenlijk dat een versterker gewoon moet versterken en niet bezig moet zijn met vergelijken en corrigeren.
Het grijpt ook in in de timing en dat merk je nadelig in de afbeelding in de ruimte.
Kun je inderdaad niks aan doen en we zijn er aan gewend geraakt.
Maar we hebben bij een versterker die er speciaal voor was ingericht eens de vergelijking gedaan van met en zonder
tegenkoppelen en dan sta je toch raar te kijken.
En dat was nog maar een klein beetje tegenkoppelen anders kwamen we met de gain niet meer uit.
Zoals Menno vd Veen ook al zei : waarom meet dat tegenkoppelen zo veel beter en waarom klinkt het niet zo.
Verder gewoon van de Onkyo blijven genieten inderdaad.