*

chansig

• 10753
Re: Mijn speakerkabels zijn te dik
« Reactie #15 Gepost op: 10 februari 2018, 17:42:02 »
Daar heb ik er nog wel een aardig wat van liggen.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

richard

• 3875
« Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2018, 20:49:58 »
Die Nakamichi's zijn perfect. Schroefverbinding dus ook voor de niet-soldeerderaars bruikbaar.
Dat lijkt me wel handig, die PE-isolatie smelt als een gek als je daar aan gaat solderen.
Genoeg is beter.

« Reactie #17 Gepost op: 11 februari 2018, 00:34:25 »
Is dit wat?
https://link.marktplaats.nl/m1249125337

https://link.marktplaats.nl/m1249129641
Ja, dat is wat. Maar ik begrijp dus niet precies hoe ik ze ga gebruiken.

Mijn versterker heeft een schroefaansluiting, moet ik dan die spades gebruiken, of kan ik ook die bananenpluggen gebruiken?

En hoe moet ik die dingen überhaupt gebruiken, moet ik mijn speakerkabels gewoon in die bananenpluggen steken en de pluggen vervolgens in de versterker en speakers stoppen ofzo? Zal op internet vast ook wel te vinden zijn en misschien spreekt het voor zich zodra ik die dingen heb, maar ik vraag het toch maar voor de zekerheid.

En heb ik die dingen überhaupt wel nodig of is het mogelijk om mijn speakerkabels zonder die bananenpluggen in mijn versterker en speakers te stoppen, en lossen ze het probleem überhaupt wel op?

Sorry voor al die vragen, maar ik wil zeker zijn van mijn zaak.

*

Wim72

• 1725
« Reactie #18 Gepost op: 11 februari 2018, 01:16:49 »
Niks mis met een paar goede banaanstekkers! Kleine investering op het geheel...

*

richard

• 3875
« Reactie #19 Gepost op: 11 februari 2018, 03:51:39 »
Genoeg is beter.

*

Heintje

• 1513
« Reactie #20 Gepost op: 11 februari 2018, 13:19:26 »
Ik heb het even voor je nagekeken, maar in mijn Onkyo TX-NR555 passen noch spades, noch banaanpluggen: er zitten van die dopjes in de rode/zwarte knoppen. precies waar de banaanpluggen er in moeten en die dopjes krijg ik er niet eenvoudig uit.
Die dopjes zitten er trouwens in vanwege EU-verordeningen, omwille van stomme sukkels die in banaanplug-aansluitingen reguliere 220 V stekkers willen steken (wat alsnog geen kwaad kan).

Maar als ik op internet een plaatje bekijk van jouw Onkyo TX-8020, zouden daar wel banaanstekkers in moeten passen.
Maar daar verplaats je het probleem alleen maar: de banaanstekkers haal je uit elkaar en dan zit er een inimini schroefje in om pakweg 2,5 mm2 van je luidsprekerkabel vast te klemmen onder dat schroefje.
Ik denk zelf dat als je de dikte van je luidsprekerkabel een beetje "trimt" en de overblijvende koperdikte gewoon onder de rode/zwarte schroef op je versterker klemt, je het beste uit bent.

*

Opa S.

• 7317
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #21 Gepost op: 11 februari 2018, 13:30:59 »
Die dopjes kan je er vaak gewoon uitwippen hoor, dat is althans mijn ervaring.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #22 Gepost op: 11 februari 2018, 14:09:40 »
Ik heb het even voor je nagekeken, maar in mijn Onkyo TX-NR555 passen noch spades, noch banaanpluggen: er zitten van die dopjes in de rode/zwarte knoppen. precies waar de banaanpluggen er in moeten en die dopjes krijg ik er niet eenvoudig uit.
Die dopjes zitten er trouwens in vanwege EU-verordeningen, omwille van stomme sukkels die in banaanplug-aansluitingen reguliere 220 V stekkers willen steken (wat alsnog geen kwaad kan).

Maar als ik op internet een plaatje bekijk van jouw Onkyo TX-8020, zouden daar wel banaanstekkers in moeten passen.
Maar daar verplaats je het probleem alleen maar: de banaanstekkers haal je uit elkaar en dan zit er een inimini schroefje in om pakweg 2,5 mm2 van je luidsprekerkabel vast te klemmen onder dat schroefje.
Ik denk zelf dat als je de dikte van je luidsprekerkabel een beetje "trimt" en de overblijvende koperdikte gewoon onder de rode/zwarte schroef op je versterker klemt, je het beste uit bent.
Ja, dus gewoon een stukje van de uiteindes van de speakerkabel eraf knippen/snijden zodat hij wel in de versterker past. Iemand anders zei ook al dat dat misschien een goed idee is.

Maar beschadig ik mijn speakerkabels niet als ik dat doe?

*

morph

• 13896
« Reactie #23 Gepost op: 11 februari 2018, 14:20:10 »
Het is een vrij gangbare methode om zo met een electriciteitssnoer apparaten te verbinden.
Een verbinding maken een beschadiging noemen is nogal onrealistisch. Geen verbinding maken is een alternatief. Maar daar heb je hierbij als luisteraar erg weinig aan.

*

Wim72

• 1725
« Reactie #24 Gepost op: 11 februari 2018, 15:10:55 »
Ik begrijp het niet helemaal, mooie receiver met een goed stukje speakerkabel aangesloten op Q Acoustics speakers en dan willen bezuinigen op setje banaanstekkers?
Ook met het loskoppelen of verplaatsen van de set zijn banaanstekkers zeer makkelijk b.v. tijdens het poetsen.
Goede banaanstekkers gaan minstens 20 jaar mee en ook nog te gebruiken als deze set allang is vervangen door b.v. andere sets...

*

Roots

• 1863
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #25 Gepost op: 11 februari 2018, 15:52:46 »
Als ik tijdens mijn schooltijd een draad beschadigde, het kleinste krasje op het koper kreeg je al een onvoldoende....Maarja nood breekt wet soms in de praktijk :)

Een aanvullend filmpje op die van Richard: https://www.youtube.com/watch?v=kILacmTwct0

Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

« Reactie #26 Gepost op: 11 februari 2018, 16:13:05 »
Als ik tijdens mijn schooltijd een draad beschadigde, het kleinste krasje op het koper kreeg je al een onvoldoende....Maarja nood breekt wet soms in de praktijk :)

Ja, klopt.
Maar dat gold voor massief installatiedraad.
Als je daarvan de isolatie stript door er een mesje haaks op te zetten en dan even rondom de
draad gaat, snij je ook altijd een klein beetje in het koper.
En juist op die plek ging het dan later kapot.
De isolatie moest dan ook met het mes min of meer plat daarop worden weggesneden.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

« Reactie #27 Gepost op: 11 februari 2018, 23:23:28 »

Het probleem is nu opgelost, bedankt voor de tip. Ik heb ook geen banaanstekkers hoeven kopen.

*

Heintje

• 1513
« Reactie #28 Gepost op: 13 februari 2018, 17:11:23 »
En nog zo'n stelletje tips:
- ontbloot 1 cm koper en draai het koper in elkaar voordat jet het onder de klem steekt
- kom niet met je handen aan het koper, doe dat met een schone zakdoek, dan krijg je ook geen zuur van je handen op het koper en hou je langer goede contacten 
- koper "vloeit" onder de klem uit: dus draai om de paar maanden de klemmen opnieuw aan
- en knip elk jaar die centimeter koper er vanaf en snij het opnieuw aan, dan heb je altijd goede contacten ...

*

Heintje

• 1513
« Reactie #29 Gepost op: 13 februari 2018, 17:14:59 »
Ik begrijp het niet helemaal, mooie receiver met een goed stukje speakerkabel aangesloten op Q Acoustics speakers en dan willen bezuinigen op setje banaanstekkers?

Nee, daar gaat het niet primair om.
- Met banaanstekkers heb je twee zorgpunten: de kabel moet goed vast (blijven) zitten in de banaanstekker en de banaanstekker moet goed vast (blijven) zitten in de luidsprekerklem. Je verergert de situatie dus in dit geval, zonder oplossing voor de te dikke kabel te bieden.
- als de te dikke kabel niet zonder dunner maken (= deel draadjes afknippen) in de luidsprekerklem past, past dat ook niet zonder zo'n maatregel in een banaanstekker. Je lost dus niets op met die stekker.